Hae Anna.fi-sivustolta

Huoltajuuskiista

Viestiketju osiossa 'Yksinhuoltajuus ja uusperheet' , käynnistäjänä neuvoton, 25.05.2006.

1. neuvoton Vierailija

Onko kukaan käynyt käräjillä ratkomassa huoltajuuskiistaa? Miten on käynyt? Millä perusteillä on päätetty kumman vanhemman luona lapsi asuu? Miten kauan tuollainen prosessi kestää?

2. Tuula Vierailija

On käyty. Tuomari tekee ratkaisunsa täysin sosiaaliviranomaisten lausunnon perusteella, koska hänellä ei ole mitään muuta faktaa eikä mahdollisuutta. Itse olin oikeudessa kuulemassa lausunnon asianajajani kanssa, miestä edusti asianajaja yksin.

Sosiaaliviranomaiset kävivät ainakin meillä kotona, juttelivat lastenkin kanssa vaikka olivat 7 ja 2 -vuotiaita eikä heidän mielipidettään siis missään vaiheessa suoraan kysytty. Seurailivat meidän olemista ja tekemisiä, kävivät isänkin luona tietysti mutta siitä en tiedä (kun ei siinä vaiheessa enää oltu puheväleissä) ja antoivat sitten lausuntonsa.

En muista kauanko se kesti, ehkä muutaman kuukauden. Ikävä prosessi kaiken kaikkiaan. Jos olisin samassa tilanteessa, koittaisin sopia mutta silloin oli tunteet niin pinnassa.

3. neuvoton Vierailija

Kiitos vastauksestasi. Emme saa sopua kiistasta. Mies haluaa, että lapsella on kaksi kotia tai sitten, että minusta tulisi ""viikonloppuäiti"". Viikonloppuäitiyteen en tule ikinä suostumaan :(

Tosi ikävä tilanne.

4. Vuoroviikko Vierailija

Riita poikki ja vuoroviikkosysteemi käyttöön.
    Lasten kannalta se on paras vaihtoehto ja vanhempien. Lapset saavat elää arkielämää molemman vanhemman kanssa eikä kumpikaan vanhemmista joudu ""viikonloppuvanhemmaksi"".

5. neuvoton Vierailija

Minusta se, että lapsella on kaksi kotia ei ole hyvä ratkasu. Mitä sitten, jos molemmat löytää uuden kumppanin, jolla vaikka laspia. Lapsesta voi tuntua, ettei kuulu kumpaakaan perheeseen, kun sahaa molemmissa paikoissa. Meidänkin poika on vasta kaksi vuotias, ja olen sitä mieltä, että yksi koti paras vaihtoehto noin pienelle.

6. Tuula Vierailija

Hei ""Vuoroviikko"". Suostuisitko itse asumaan vuoroviikoin kahdessa eri kämpässä? Kyllä se on aika raskasta niin aikuiselle kuin lapselle. Ainoa hyvä ratkaisu tuollaisessa olisi, että lapsi asuu koko ajan samassa asunnossa ja vuoroviikoin hänen kanssaan siellä asuu äiti, vuoroviikoin isä. Mutta kuka vanhempikaan moiseen suostuu?

Tuota vuoroviikko systeemiä ei kyllä sosiaaliviranomaiset kannata ainakaan, ovat sitä mieltä että lapsella on oltava yksi koti.

Tuo erotilanne on sellainen että tunteet on pinnassa, muistan itse oikein hyvin. Meille ""tuomittiin"" yhteishuoltajuus ja lapset minun luokseni asumaan. Sen johdosta meni puhevälit isään kokonaan, mikä aika ajoin vaikeutti asioiden hoitoa. Tehtiin tapaamisista sopimus enkä koskaan ole kieltänyt lasten menoa isälle muulloinkaan isän tai lasten niin halutessa. Vuosien myötä se vaan isän omasta tahdosta väheni ja enää noin 10 vuoteen lapset eivät ole viettäneet yhtään yötä isänsä luona/kanssa missään. Käyvät kyllä moikkaamassa tunnin pari mutta siinä heidän yhteytensä. Lapsilla ja minulla olisi ollut halua enempäänkin mutta isällä on omat kuvionsa ja sen tiesin ettei hänestä ole vastuunkantajaksi kun ei ollut avioliitossakaan.

7. ""Kaksi kotia"" Vierailija

Entäpä ""viikonloppuvanhemmuus"". Siinä lapsi joutuu reissaamaan kahden kodin väliä jopa enemmän kuin vuoroviikkosysteemissä. Siinä on vain se huono puoli, ettei lapsi koe sitä toista kotia kodikseen vaan on siellä vain vieraisilla. Ja aikaa myöten lapsi etääntyy siitä toisesta vanhemmasta.
    Ruotsissa vuoroviikkosysteemi on erittäin yleinen ja sieltä on erittäin hyviä kokemuksia.
    Lapsillahan suurin pelko erossa on että he menettävät toisen vanhempansa. Vuoroviikkosysteemissä tätä ei tapahdu kun lapset saavat elää molempien vanhempiensa kanssa.
    Ihan samalla tavallahan ne uudet puolisot ovat mukana kuvassa ns. viikoloppuvanhemmuudessa.
    Tämä on vain tätä puolustelua kun ei itse halua sallia toiselle vanhemmalle elämää lasten kanssa.

8. Suostuisin Vierailija

Aika moni aikuinen vapaaehtoisesti pitää kahta kotia, ts. asuu välillä kesämökillä ja välillä kotonaan.

Kuten tuossa toisessakin viestissä sanoin, lapset joutuvat reissaamaan jopa paljon enemmän silloin kun vain toinen vanhempi on lähivanhempi.

Lisäksi siinä lapset vieraantuvat toisesta vanhemmasta ja päinvastoin, kun eivät saa viettää arkea yhdessä. Näin näyttää käyneen teidänkin tapauksessanne.

9. Jaana__ Vierailija

Huoltajuuskiista kestää 1-1-5 vuotta ja on erittäin repivä prosessi - harvalla on enää sen jälkeen minkäänlaisia välejä exään. On arvioitu että yli puolet lapsista jotka ovat osapuolina näissä huoltajuuskiistoissa on psykiatrisen avun tarpeessa - sen verran raskas prosessi kaikille.

Näin ollen kannattaa lasten takia nyt vaan neuvotella. Ilman muutahan se on parempi että lapsella on kaksi kotia - järkkyä jos lapsi joutuisi vierailemaan toisen luona. Unohtakaa itsekkyys - ja anna lapsenne elää teidän kummankin kanssa.

10. no just! Vierailija

Juu, älykästä verrata AIKUISTEN maailmaa LASTEN maailmaan, vielä älyttömämpää verrata kesämökkiasumista vakituiseen kotiin.

Tämä on taas näitä helppoa sanoa-tokaisuja.

11. ekkuli Vierailija

Eri mieltä tosta vuoroviikko hommasta.Erottiin kun lapset oli3 ja 4 .asuivat vuoroviikoin kouluun asti mulla ja isällään.kaikki toimi loistavasti!!sen jälkeen poika isällään ja tyttö mulla.emme päästäneeet käräjille asti vaikka oikeusaputoimistossa asioimmekin.minä halusin lapset ja niin myös isä.päädyin tähän ratkaisuun koska silloin asianajaja sanoi mulle että jos kummassakaan ei oo ""vikaa""riippuu siitä kuka on tuomarina et kelle lapset menee.jos mies niin isälle ja jos nainen niin äidille.en uskaltanut ottaa riskiä ja suostuin tämmöiseen koska mies on sitä ehdottanut.nyt lapset 12 ja 13. asumme parin talon läheisyydessä ja kaikki toimii.onhan tossa se että poikakin täällä aika paljon on ja kuitenkaan elatusta en saa.rahassa hävisin mutta muuten kaikki ok.lapset ei oo ikinä valittaneet päinvastoin

12. Miettikää Vierailija

Jos kerran lapsille ei ole tärkeää vanhemmat, vaan se, että saa asua yhdessä paikassa, niin eikö sitten olisi sama, että lapset asuisivat jonkun ""hoitajan"" kanssa ja molemmat vanhemmat saisivat lapset luokseen vuoroviikonloppuina.

Sehän olisi tasapuolista vanhemmille ja lapsilla vain yksi koti.

Kyllä tämä ""yksi koti -mantra"" lähtee aikuisen itsekkyydestä, halusta saada lapset yksin omaan jokapäiväiseen elämäänsä.

13. Tuula Vierailija

Minä taas ajattelen, niin että tuossa vuoroviikko systeemissä tai tuossa että lapset jaetaan sulle-mulle -periaatteella, tehdään asia vain vanhemmille helpoksi.

Pannaan riita poikki ja molemmille jotain. Lasta/lapsia ei siinä ajatella ollenkaan. Etenkin sisarusten jakaminen eri huusholleihin on vihonviimenen ratkaisu lapsille. Olen samaa mieltä, että kesämökki nyt ei ole ihan sama asia kuin että jos joka toinen viikko asut eri paikassa.

Noin homma on tietysti kaikkein paras, että jos vanhemmat asuu parin talon päässä toisistaan ja lapset saa kulkea miten haluavat, pysytyvät menemään hoitoon ja kouluun samanlailla molemmista mutta harvoilla kai tuo on mahdollista totta. Ole onnellinen, että teillä on tuohon mahdollisuus.

Ihmettelen missä kunnassa kestää huoltajuusratkaisu vuosia? Kerrotko, sinä joka sanoit näin käyneen. Meillä se tosiaan kesti muutaman kuukauden ja silloin elettiin raastuvanoikeuden aikaa. Käsittääkseni käräjät ovat nopeuttaneet edelleen asioiden käsittelyä.

Tässä oli kai kyseessä 2-vuotias lapsi. Hän ei käräjistä kyllä tiedä yhtään mitään, pidettiin ne tai ei.

14. No sitten Vierailija

Jos kerran olette yhtä mieltä siitä, ettei vuoroviikkosysteemi käy ja se on itsekästä, niin äitihän voi tässä osoittaa epäitsekkyytensä, eikä tarvitse mennä oikeuteen riitelemään.
    Ihan luonnollinen ratkaisuhan sitten on että lapset jäävät isänsä kanssa asumaan kotiinsa. Heillä on yksi koti sitten ainakin ja rakastava äiti etävanhempana jota lapset varmasti tapailevat mielellään.

15. mm Vierailija

Aikaa yleensä tuhraantuu, kun pyydetään sosiaalitoimen lausonto, vuosi menee kyllä helposti, vaikka ei tietenkään pitäisi. Vaikka 2-vuotias ei käräjistä mitään ymmärrä, vanhempien tunteet kyllä käyvät niin kuumana käräjille mentäessä, että varmaan vaistoaa ja todennäköisesti joutuu asiasta kuulemaan ihan tarpeeksi vanhempana. Ei varmaan koskaan ole lapsen edun mukaista.

16. ma vaan Vierailija

asian ollessa meilla ajankohtainen, pidin vuoroviikkosysteemia vihoviimeisena vaihtoehtona lapsille. Eihan se ero heidan syynsa ole! Koulun, harrastusten, kavereiden ja yleensa elaman normalisoituminen kannalta viikottain muuttaminen kimpsuineen...
    Suositeltavaa varmaan kaikkien tilanteen jo lapikayneiden mielesta olisi rauhoittaa tilanne ja yrittaa paasta jonkunlaiseen tilapaisratkaisuun, ettei lapsista taisteltaisi heti eropapereita jatettaessa, kun tunteet on muutenkin pinnassa.Kamalaa aikaa
    muutenkin.
    Itse rauhottelin lasteni isaa sanomalla, etten vaheksy hanen isyyttaan enka tule ikina seisomaan hanen ja lasten valissa.

Voimia ap lle ja kaikille samassa tilanteessa oleville aideille ja isille. Kylla ne asiat jarjestyy parhain pain ajan kanssa. Kun osaa jattaa vihan ja kaunan taakseen, voi itse paremmin ja sen myota ne lapsetkin

17. Äiti Vierailija

Vuoroviikko systeemi ei kuulosta oikein hyvältä. Varsinkin jos vanhemmat asuvat eri paikkakunnilla ja lapset kouluikäisiä. On asiaa, että kaikki lapset asuvat samassa osoitteessa, eikä heitä jaeta vanhempien kesken. Sisarusten täytyy saada kasvaa ja kehittyä yhdessä. Eli toisen vanhemman luona varsinainen koti ja toisen luona tapaamiset esim. vuoroviikoin.

18. Sikuriini Vierailija

Siis vuoroviikkosysteemi toimii ihan hyvin ellei maantieteellinen etäisyys ole liian suuri. Silloin on tehtävä toisenlainen järjestely ja se on yleensä niin että vuoro viikonloput isän kotona ja lomat myöskin, ja mahdolliset sovitut päivät tietenkin lisäksi.

Ei lapset siitä kärsi että on koti äidin luona ja koti isän luona. Päinvastoin! Ruotissa on nykyään tämä järjestely kaikissa ns. normaaleissa huoltajuustilanteissa eli lapset 'määrätään' molemmille vanhemmille ja suurin osa lapsista asuu vuoroviikoin sekä isän että äidin luona. Lapsilla on kaksi kotia, ja se toimii hyvin.

19. Jaana____ Vierailija

Öh tuota ... Jos lapset "tapaavat" toista vanhempaa vuoroviikoin niin kai heillä on silloin myös koti siellä sen toisen luona? Sehän on nyt selvää että vuoroasumisessa vanhempien pitää asua niin lähellä että koulunkäynti jne onnistuu. Yleensä vaan jotkut itsekkäät vanhemmat haluavat pönkittää itseään ja sen takia vaativat että lapsen koti on siellä missä he asuvat ja sitten he vaan vähän tapailevat toista.

20. Michael Perukangas Vierailija

2- ja puolivuotias poikani asuu äidillään Oslossa, ja olen vieraillut hänen luonaan koko alkuvuoden Helsingistä joka toisena viikonloppuna. Haluaisin pitkällä tähtäimellä yhteishuoltajuuden, eikä ole kovin realistista toivoa, että poikani äiti muuttaisi Suomeen, saatikka Helsinkiin aivan lähiaikoina. Tämän lisäksi olen vielä maksanut elatusapua. Jatkossa minulla ei tule olemaan varaa maksaa sekä elatusapua että vierailla Norjassa ainakaan samalla tiheydellä. Neuvoja?

21. jjjj Vierailija

Ajatusmallisi on syvältä, sopisi johonkin nihilistiseen juutalaiseen yhteiskuntaan.

Vanhempia on kaksi, koteja voi olla kaksi vaikkakin yksi olisi ihanne.

22. birtti Vierailija

AAMEN. Ex-vaimoni tahtoo imagonsaa vuoksi pitää lapset luonaan asumassa, mutta monessa käänteessä kieltää lasten olemassa olon.

Pikkuriikkisen haiskahtaa skitsoidinen persoonallisuushäiriö.

Mieleeni on noussut kysymys, miksen minä voi pitää lapsia, koska ovat koko ikänsä viimeistä puolta lukuunottamatta olleet kanssani miltei 365/24/7?

Ei Ex ota kuuleviin korviin, lasten tuskaakaan.

23. Ikäviä tilanteita Vierailija

Meillä on tuo prosessi vasta alkamassa. Meillä on tällä hetkellä vuoroviikkosysteemi, josta lapset kyllä tykkää. Meillä on tällä hetkellä isä lähivanhempana (hän painosti minut tähän) ja jaamme lapsilisät. Tällä hetkellä minä tosin maksan yksin kaikki lasten vaatemenot ja harrastukset koska isä on työtön. Tulen oikeudesta hakemaan lähivanhemmuutta ja isälle laajoja tapaamisoikeuksia. Jos isä sovinnolla suostuisi muuttamaan lähivanhemmuuden minulle, voisi tuo viikko-viikko systeemi jäädä. Isällä on alkoholi-ongelmaa (ratti+ollut lasten kanssa yksin humalassa), hän on työtön ja ulkomaalainen vailla kunnon kielitaitoa, niin en pidä kovin tod.näk. että käräjäoikeus hänet lähivanhemmaksi jättäisi. Mutta katsotaan nyt. Pitkä ja varmasti inhottava prosessi tiedossa.

24. mummo Vierailija

Prosessi kestää ja kestää ja koko lähiverkko joutuu kärsimään. Mikäli pystytte sopimaan, niin tehkää se nopeasti. Vain epäitsekäs henkilö ei ajattele kuin itseään ja näin pystyy tuhoamaan kaiken ympäriltään. Myös lapsen edun kannalta on tärkeää, että vanhemmat pystyisivät lapsen takia toimimaan järkevällä tavalla ja luomaan hyvät syhteet molempiin vanhempiin ja isovanhempiin.

25. äiti 89 Vierailija

Minusta Vuoroviikoin on hyvä ratkaisu silloin, jos vanhemmat asuu hyvin kaukana toisistaan.
    Minulla on 2vuotias poika, ja erosin mun miehestä kun poika oli 1 vuotias ja muutin 250km päähän. Meillä vuoroviikko päätös eikä poika ole millöään tavalla reagoinut tähän tilanteeseen.
    Tykkää vaan kun näkee molempia vanhempiansa,, ei vierasta kumpaakaan.
    tottakai tilanne muuttuu kun kouluikä tulee, mutta kyllä se mielestäni on hyvä ratkaisu, jos pitkä välimatka.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri