Huom!Tyksissä synnyttänneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annika-74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Annika-74

Vieras
Hei!

Minulla on rv 35 menossa ja olisi kiva kuulla mielipiteitä ja kokemuksia kaikilta teiltä jotka olette synnyttäneet Tyksissä!

Toinen asia josta olen kuullut ristiriitaista tietoa on ruokailu synnärillä; eli onko se niin, että niin kauan kun synnytys kestää ei saa syödä mitään? Loogistesti ajateltuna ymmärrän tämän, jos yhtäkkiä tuleekin tilanne että joudutaan tekemään esim hätäsektio joka vaatii nukutuksen. Ihmettelen vaan miten sitä jaksaa olla ravinnotta jos synnytys kestää vuorokaudenkin?!

Kiitos etukäteen!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.02.2006 klo 09:33 Annika-74 kirjoitti:
Toinen asia josta olen kuullut ristiriitaista tietoa on ruokailu synnärillä; eli onko se niin, että niin kauan kun synnytys kestää ei saa syödä mitään? Loogistesti ajateltuna ymmärrän tämän, jos yhtäkkiä tuleekin tilanne että joudutaan tekemään esim hätäsektio joka vaatii nukutuksen. Ihmettelen vaan miten sitä jaksaa olla ravinnotta jos synnytys kestää vuorokaudenkin?!

Tähän toiseen voin vastata. =)

Eli periaatteessa saa syödä. Syöminen/juominen saatetaan kieltää jostain erityisestä syystä, mutta jos kaikki menee hyvin niin käsittääkseni saa syödä jos vaan maistuu.

Itse en saanut syödä tai juoda mitään, Olen tulkinnut sen "sektiovalmideksi" (oli muitakin juttuja).

Mutta tosiaan, tämä on vain oma tulkintani.

Mulle tuotiin mehua, ja jonkin ajan päästä jugurttia. En tosin ollut syönyt koko päivänä mitään. En tiedä toivatko siksi kun kesti niin kauan..Eikä ne kauaa sisällä pysyneet, tuli tosi huono olo epiduraalin laiton jälkeen ja ehdin vaan sanoa että nyt kippoa tänne.

Oma synnytyskokemukseni oli hyvä, mutta riippuu varmaan tosi paljon kätilöstä.
Sillon kun synnytin (08/05) siellä oli hirveesti ruuhkaa:edellisenä päivänä synty 20 vauvaa. Silti ihmiset oli tosi ystävällisiä ja sain epiduraalin 20 minuutissa (yöllä). Tosin kaverinin joka käväisi pari kuukautta sitten synnyttämässä, ei sitä kerennyt saada, vaikka synnyttäjiä oli vaan kaksi silloin... joutui odottelemaan pari tuntia ja sitten kun vihdoin oli annettu, olikin ihan auki ja sai ponnistaa. :/

Jos nyt menisin synnyttämään, kirjoittaisin toivelistan, sillä oma synnytykseni eteni sen verran vauhdilla ja kivuliaasti (epiduraalista ei hyötyä: se ainoastaan pysäytti etenemisen) etten pystynyt minkäänlaisen kommunikaatioon ja miesrukka ei vissiin siinä enää myöskään muistanut mitään, vaikka oltiin mm. synnytysasentotoiveista puhuttu.
Ottaisin myös mukaan pillimehua tai nokkamukin, kun se pullosta juominen oli pikkasen vaikeaa...

Mulle kyllä tarjottiin yöllä ruokaa (jugurttia, leipää ja teetä), sitä saa siellä ihan millon vaan. Mut ei kyllä hirveesti tehny mieli. Ja sitten synnytyksen jälkeen saa heti muonaa. Mun mielestä se on kiva tapa, että ne tarjoilee sen mehun skumppalaseissa =)

Se mikä kannattaa muistaa, on et siellä osastoilla on tosi vähän säilytystilaa tavaroille. Eli sen verran vaan roinaa mukaan, että yhteen kassiin mahtuu ja oma tyyny on kans ihan kiva, kun ne sairaalan tyynyt voi olla aika "mielenkiintosia".
Eli ei kannata tehdä kuten, eräs äippä: katselin vaan vierestä kun häntä osastolle kärrättiin. Siinä oli pedillä äipän ja vauvan lisäksi turvakaukalo, vaatteita vino pino, vauvan makuupussi ja kasseja ties kuin monta. Onneksi ei tullut meidän huoneeseen :kieh: Mitähän se mahto sillä auton turvakaukalollakin sairaalassa tehdä :whistle:

Voimia synnytykseen!

No joo, TYKS on iso sairaala ja sen huomaa. Asioita, joita kannattaa muistaa:
- Ota tiettyyn pisteeseen asti kaikki huumorilla. Iltavuoro ei aina tiedä, mitä aamuvuoro on tehnyt. Ottavat esim. kokeita "turhaan"? (aamulla sanottiin, ettei kokeita enää oteta ja illalla kuitenkin otettiin.)
- Pidä huolta itsestäsi. VAADI asioita, älä pyydä.
- Asia, joka minulle selvisi liian myöhään: Aina, jos haluan, voin keskustella lastenläkärin kanssa lapseni asioista. Yhtään lastenhoitajan/kätilön sanaa ei ole pakko uskoa, jos ne tuovat viestiä lastenlääkäriltä.

Synnytykseni kesti 17 h ja sain syötävää sinä aikana, muistaakseni jogurttia, mehukeittoa yms ja juotavaa. Tosin eivät ne kauaa sisällä pysyneet...
Epiduraalin saannin kanssa mulla oli hiukan ongelmia, jotka johtuivat lähinnä kätilöstä, ei oikein mennyt kemiat yksiin... Tarve tuli juuri vuoronvaihdon aikaan ja aamuvuorolainen laittoi epiduraalin tilaukseen, mutta iltavuorolainen perui sen, koska oli sitä mieltä , ettei sitä tarvita...
Kun taas pääsimme yövuoroon ja sama kätilö, kuka minut otti vastaan palasi, niin johan alkoi homma toimia. Puoli tuntia ja poika syntyi, sitä ennen ponnistettu kaksi tuntia. Yökkö vilkaisi tilannetta, haki lääkärin ja imukupin ja homma lähti vauhtiin.
Ei mitään kammoa jäänyt, seuraavaksi menossa TYKSiin synnyttämään kesä-heinäkuun vaihteessa. Toivon vain, etten osu samaan aikaan tuon 'iltavuoron kätilön' kanssa :laugh: