Huomenna äänestys kansalaisaloitteesta aiheena pakkoruotsin poisto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja media vaikenee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Åålalaa.;30700252:
Ai ollaanko lainsäädäntöä nyt muuttamassa niin ettei tarvii äidinkieltäänkään opiskella? Se nyt kuulostaa aika hurjalta. Jollain kielellähän pitää opiskella itsensä ilmaisemista.

Äidinkielen opiskelu kato ku on ihan turhaa. Mäki osasin suomee jo kauan ennesku menin kouluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Åålalaa;30700260:
Niin...
Jos nyt pitäisi valita että liitytäänkö Venäjään tai Ruotsiin, kumpaa haluaisi lähentyä mieluummin, niin sanoisin kyllä että ruotsi. Kuka hullu haluaisi olla venäjän vallan alla?

Mun mielestä ei voi edes kysyä. Jos ruotsi alkaisi tarjota kansalaisuuksia suomalaisille niin tosi moni hakisi ja kielikoe pitäisi tietysti läpäistä. Ruotsissa vaan on paremmin asiat ja mun mielestä ruotsi on realistinen työmahdollisuus suomalaisille kunhan osaa edes jonkun verran ruotsia. Se on valtti siellä että osaa jo valmiiksi ja sopeutuu varmemmin. No ei ollut lähelläkään aloite mennä läpi 134-48.

Mun mielestä ei voi edes kysyä. Jos ruotsi alkaisi tarjota kansalaisuuksia suomalaisille niin tosi moni hakisi ja kielikoe pitäisi tietysti läpäistä. Ruotsissa vaan on paremmin asiat ja mun mielestä ruotsi on realistinen työmahdollisuus suomalaisille kunhan osaa edes jonkun verran ruotsia. Se on valtti siellä että osaa jo valmiiksi ja sopeutuu varmemmin. No ei ollut lähelläkään aloite mennä läpi 134-48.

Noinhan minäkin ajattelen, varsinkin kun miettii mitä tuolla Venäjällä ja entisissä Neuvostoliiton maissa tapahtuu nykyään. Emmekä edes tiedä kuin murto-osan kaikista kauheuksista. On hyvä että osataan kieliä, myös venäjää, mutta venäjän kanssa pitää aina olla varuillaan, he kun eivät pelaa samoilla säännöillä kuin muut, nyt varsinkaan kun Putin on vallassa.
Tosiasiassa venäjä on tärkeä kauppakumppani mutta vaarallinen naapuri jonka kanssa ei voi koskaan olla aivan varma missä mennään.
Ruotsi on huomattavasti turvallisempi kumppani. Siellä kun vähän diskuteerataan niin kaikki on taas iloisia ja tyytyväisiä eikä kukaan pääse edes hengestään.

Alkuperäinen kirjoittaja Åålalaa;30700338:
Noinhan minäkin ajattelen, varsinkin kun miettii mitä tuolla Venäjällä ja entisissä Neuvostoliiton maissa tapahtuu nykyään. Emmekä edes tiedä kuin murto-osan kaikista kauheuksista. On hyvä että osataan kieliä, myös venäjää, mutta venäjän kanssa pitää aina olla varuillaan, he kun eivät pelaa samoilla säännöillä kuin muut, nyt varsinkaan kun Putin on vallassa.
Tosiasiassa venäjä on tärkeä kauppakumppani mutta vaarallinen naapuri jonka kanssa ei voi koskaan olla aivan varma missä mennään.
Ruotsi on huomattavasti turvallisempi kumppani. Siellä kun vähän diskuteerataan niin kaikki on taas iloisia ja tyytyväisiä eikä kukaan pääse edes hengestään.

Mä tunnen erään joka luki venäjää aika paljon ja se mitä sekään ei siinä tiennyt on kulttuurin iso ero. Kun on ihan erilainen kulttuuri niin pitäisi asu siellä pitkään että jotain hyötyisi. Venäjän kaasuista sun muista pitäisi päästä eroon ja venäläinen ydinvoimala suomeen on todella hullua. Venäläiset on ostaneet turvallisuudelle tärkeitä tontteja ja ei kukaan muu maa tee tollasta ja on siihen syy. Ruotsin kielen venäläismieliset mielellään haluisi pois.

Yhteistyössä