Huono äiti? -Ongelmia nelivuotiaan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikkukettulainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pikkukettulainen

Vieras
Minulla on 4-vuotias tytär, joka on todella ailahtelevainen luonteeltaan. Kiukuttelee herkästi ja todella näyttävästi. Toisaalta hän on mitä herttaisin pieni olento ja kovasti äidin perään. Meillä on myös hiukan yli 1-vuotias taapero.

Nelivuotiaani käy kerhossa, jossa hän 2 kertaa viikossa, 3h kerrallaan. Siellä hän näkee ikäisiään kavereita ja saa leikkiä, askarrella ja laulella. Tyttö ei ole ollut eläissään päiväkodissa. Ainoastaan 9kk-2,5-vuotiaaksi päivähoidossa mummilla, kun me vanhemmat opiskelimme. 2,5-vuotiaasta saakka hän on ollut minun kanssani kotona ennen kuopuksen äitiyslomaa, äitiysloman aikana ja nyt olen vielä hoitovapaalla.

Kerhotätien mukaan tyttö on kerhossa aivan normaali ja käyttäytyy hyvin. Mutta tänään hän ei meinannut suostua jäämään kerhoon lainkaan; hän vollotti, huusi ja karjui. Itki perääni ja jatkuvasti piti antaa pusuja ja haleja, ja aina sama hurjalta kuulostava itku palasi, kun yritin tehdä lähtöä saadakseni kuopuksen päiväunille. Lapsi kuulosti aivan siltä, kuin olisi ollut hengenhädässä! 20minuuttia siinä hurhti, että sain tytön rauhottumaan. Annoin hänelle kerhon ajaksi avaimenperästäni norsun, jossa oli mukana "äidin rakkauksia". Tämän jälkeen lähdin pois. Tuntui hirveältä jättää tyttö tuollaisen jälkeen kerhoon, vaikka sanoinkin, että saa heti soittaa, jos tulee kova hätä.

Teinkö mielestänne väärin, kun jätin hänet kerhoon? Miten itse olisitte toimineen vastaavassa tilanteessa?

Olen alkanut syyttää itseäni tyttäreni käytöksestä: Hänen syntymänsä jälkeen olin melko alakuloinen ja todella väsynyt, sillä tyttö ei nukkunut öisin kuin 30min pätkiä, ja päiväunetkin ovat olleet yleensä torkkuja vain.En jaksanut olla tarpeeksi vuorovaikutteinen äiti hänen ensimmäisten elinkuukausien ajan. Hoidin häntä kyllä hyvin, mutta jatkuvasti odotin sitä hetkeä, että saan antaa lapsen isänsä syliin ja mennä nukkumaan hetkeksi.Imetin tytärtäni 2,5vuotta ja vasta sen jälkeen hän alkoi nukkua yönsä paremmin. Teimme mieheni kanssa gradua, kun tyttö oli 2-vuotias ja olimme silloin pitkiä, n.8h päiviä yliopistolla ja tyttäremme mummin hoidossa. Myös parisuhde oli täynnä riitaa ja matkotusta, kun emme ehtineet huolehtia suhteestamme. Näin jälkikäteen pelottaa, että vaaransin tyttäreni terveen kiintymyssuhteen olemalla paljon pois ja riitelemällä mieheni, siis hänen isänsä kanssa.

Tänä aamuna itkin miehelleni ennen hänen töihin lähtöään järjetöntä väsymystä. KUopus valvottaa edelleenkin öisin ja kahtena viimeisimpänä yönä olen nukkunut alle 4 tuntia. En koe olevani masentunut, siitä en ole huolissani, mutta univelkaisena saatan olla mieheni lisäksi myös lapsille kireämpi; Komentaa herkemmin, kestää sotkuja huonommin ja en jaksa leikkiä niin paljoa. Silti olen onnellinen siitä, että saan vielä olla kotona heidän kanssaan.

Nelivuotiaani näki tuon em. itkukohtauksen ja suloiseen lapsenomaiseen tapaansa yritti lohduttaa piirtämällä pupuja ja tuomalla viltin. Hävettää, kun olen äitinä niin impulsiivinen, että itken joskus lasten nähden tai motkotan miehelleni. Miten oppisinkaan pitämään omat tunteenpurkaukseni kurissa!?

Esikoistyttäreni on luonteenpiirteiltään hyvin paljon samankaltainen minun kanssani, joten toisaalta ymmärrän häntä hyvin, mutta välillä hänen tunteenpurkauksia on todella vaikea kestää kypsästi ja ärtymättä. Myös miestä ärsyttää tytön ehdottomuus ja herkkä ärsytyskynnys. Kuitenkin huolettaa, olemmeko me syypäitä siihen, että tyttärellämme on toisinaan niin hankala olla, että hän kiukuttelee näyttävästi ja itkee kerhossa perään? Itse en ole kuulemani mukaan ollut tuollainen lapsena, vaikka impulsiivinen ja tulinen luonne olenkin. Toisten lasten kanssa tyttömme osaa olla hienosti, vain täällä kotona tilanne uhkaa karata käsistä.

Olemme mieheni kanssa molemmat kasvatusalan ammattilaisia ja luulisi, että osaisimme käsitellä lapsiamme aina oikein, mutta ei. Aina emme osaa. Ja välillä tuntuu, että perheen tilannetta ei itse näe niin hyvin.

Tästä tulikin todellinen romaani, kiitos sinulle, joka jaksoit sen lukea!

Kaikki melipiteet ja vinkit ovat tarpeen!

En nyt muuhun osaa kommentoida, muuta kuin tuohon kerhoasiaan... Ongelmasi on siinä, että annat lapsen tuolla tavalla hyppyyttää, että 20 minuuttia siellä maanittelet lasta jäämään kiltisti kerhoon. Ei, ei, ei...Se on korkeintaan yksi ekstrahali ja pusu, sitten moi moi. Vaikka lapsi kuinka huutaisi ja kiljuisi perääsi, sieltä vaan reippaasti kannattaa heti lähteä jatkamaan matkaa. Meillä ihan kerhotäditkin näin suosittelevat tekemään ja yrittävät sitten kiinnittää lapsen huomion toisaalle. Yleensä itku loppuukin melkolailla heti kun äiti on lähtenyt ja kerho-ohjelma alkaa.

Vinkkinä sulle; Relaa vähän! Ei kukaan ole täydellinen vanhempi tai tytär vaikka kuinka lukeneita vanhempia olisikin. Ehkä perhe-elämä antaa sinulle ja miehellesi vähän realismia myös työhönne: elämä ei aina ole harmonista, ihmiset ovat yksilöitä, heikkouksia on jokaisella ja temperamentit vaihtelevat. Lakkaa syyttelemästä itseäsi tai miestäsi, teille on annettu vähän haastavampi lapsi jotta kasvaisitte ihmisinä ja oppisitte sietämään epätäydellisyyttä. Koita nauttia elämän pienistä iloista ja suhtautua huumorilla vastoinkäymisiin, niin lapsillannekin on parempi olla teillä kotona.

[QUOTE="vieras";23049210]En nyt muuhun osaa kommentoida, muuta kuin tuohon kerhoasiaan... Ongelmasi on siinä, että annat lapsen tuolla tavalla hyppyyttää, että 20 minuuttia siellä maanittelet lasta jäämään kiltisti kerhoon. Ei, ei, ei...Se on korkeintaan yksi ekstrahali ja pusu, sitten moi moi. Vaikka lapsi kuinka huutaisi ja kiljuisi perääsi, sieltä vaan reippaasti kannattaa heti lähteä jatkamaan matkaa. Meillä ihan kerhotäditkin näin suosittelevat tekemään ja yrittävät sitten kiinnittää lapsen huomion toisaalle. Yleensä itku loppuukin melkolailla heti kun äiti on lähtenyt ja kerho-ohjelma alkaa.[/QUOTE]

Peesi! Näin perhepäivähoitajakin kehotti tekemään.

juu, Tuo kerhosta lähteminen todellakin oli sellainen ei niin mallikas suoritus näin kasvattajana. Lähinnä ongelmana oli se, että itku ei ollut sitä tavllista, vaan lapsi meni aivan pois tolaltaan. En sen vuoksi kehdannut jättää häntä tätien vastuulle. Sitä paitsi kerhosta oli toinen täti kokonaan pois ja tilalla vieran opsikelija. Ajattelin, että olisin ollut avuksi, kun itse rauhoitan tyttöni.

[QUOTE="hoitsu";23049255]Vinkkinä sulle; Relaa vähän! Ei kukaan ole täydellinen vanhempi tai tytär vaikka kuinka lukeneita vanhempia olisikin. Ehkä perhe-elämä antaa sinulle ja miehellesi vähän realismia myös työhönne: elämä ei aina ole harmonista, ihmiset ovat yksilöitä, heikkouksia on jokaisella ja temperamentit vaihtelevat. Lakkaa syyttelemästä itseäsi tai miestäsi, teille on annettu vähän haastavampi lapsi jotta kasvaisitte ihmisinä ja oppisitte sietämään epätäydellisyyttä. Koita nauttia elämän pienistä iloista ja suhtautua huumorilla vastoinkäymisiin, niin lapsillannekin on parempi olla teillä kotona.[/QUOTE]

komppaan tätä. vanhempien kuuluukin olla inhimillisiä ja näyttää tunteensa niin hyvässä kuin pahassa, et sä voi muuttua joksikin muuksi ja esittää että kaikki hyvin lapsellesi jos oikeesti ei oo. siitä niitä ongelmia vasta tuleekin. olet varmaan tutustunut ns tarpeeksi hyvään vanhemmuuteen? se tämänpäiväinen raivokohtaus on aivan luonnollista huolta äidistä ja siitä kumpuavaa eroahdistusta. enemmän olisin huolissaan jos lapsi ei millään lailla reagois äidin itkukohtaukseen. keskustele sen lapsen kanssa ja kerro miksi sinulla oli paha olo( ei toki kannata sanoa että pikkusisaruksen syytä kaikki kun piti sua yöllä hereillä). voit vaikka verrata siihen jos tällä 4v:llä jäänyt päiväunet välistä tms nukkunut huonosti miten huono oo sitten on. kerro ja näytä myös että äiti rakastaa ja hoitaa lapsiaan vaikka onkin huono päivä. emminätiä jotenkin näin

Lapsi saattaa pelätä, että äiti katoaa sillä aikaa kun hän on kerhossa. Tämän on ainakin siskoni nelivuotias poika sanonut syyksi hurjiin itkukohtauksiin ennen kerhoon jäämistä. Kerhossa on kuitenkin aina kivaa. Minusta ei ole väärin lohduttaa itkevää lasta, jos joku tälläinen pelko on taustalla.

Kiitos "hoitsu" kommentistasi. Todellakin pitäisi oppia sietämään epätäydellisyyttä. On vain hankalaa, kun tuntuu,että muiden lapset käyttäytyvät aina niin hyvin kerhoon jäädessään ja meidän muksu nostaa kohtauksen. Kotona kohtaukset on helpompi käsitellä, kun on aikaa. Voi rauhassa jutella lapsen kanssa, halata ja kuunnella.

Keskustelin tyttäreni kanssa jo aamulla itkustani em.tapaan. Luultavasti kerhokohtaus oli reaktio aamuiseen.Toki on todennäköistä, että neidillä on jmyös onkinsortin eroahdistus. Hän haluaisi olla aina äidin kanssa ja tehdä tuttuja asioita.Lisäksi tuttavapariskunta meni mölöyttämään heidän avioeroaikestaan lapsemme kuullen ja sekin teki tytön aika pelokkaaksi. Olen yrittänyt selittää asian lapsenomaiseen tapaan ja sanonut, ettei äiti tai isi muuta minnekään vaan rakastavat toisiaan kovasti.Tuollainenkin tietty voi lisätä eroahdistusta, kun hoksaa, että perhe ei välttämättä olekaan ikuinen juttu joillekin.

Ihan ensimmäiseksi: unohda olevasi kasvatusalan ammattilainen. Unohda kaikki mitä olet oppinut lasten kasvatuksesta, unohda kaikki mitä kirjat kertoivat hyvästä ja huonosta vanhemmuudesta. Muuten käy niin, että sulla on kotona työmaa ;). Kasvatusalan ammattilaisena sun on helppo neuvoa ja ohjata muita vanhempia ja lapsia, koska näet asiat objektiivisesti. Jos sä yrität samaa kotona, koko homma menee liian analyyttiseksi ja sun roolisi äitinä kutistuu samalla kun ammattiminäsi kasvaa.

Mulla oli masennuskausi lapsen syntymän jälkeen. Tai oikeastaan se alkoi vasta kun lapsi oli vuoden vanha. Yksi syy siihen oli se, että mä yritin ihan liikaa. Olisi pitänyt vaan antaa asioiden mennä ihan omalla painollaan.

Tuosta avioerosta... Mun tyttö (6v.) itki kerran aika vuolaasti, kun miehen kanssa keskusteltiin jostain asiasta melko kireään äänensävyyn. Hän pelkäsi, että me erotaan. Ja kun pitemmälle keskusteltiin, hän pelkäsi eroakin siksi, että sitten isä voi kuolla. Joka taas juonsi tapahtumaan, jossa erään tuttavaperheen isä kuoli muutama vuosi eron jälkeen. Tuon ikäisten lasten mielikuvitus ja ajatusmaailma on välillä niin käsittämätön ja monisäikeinen, ettei oikein edes tahdo pysyä perässä :). Hän siis yhdisti, että jos äiti ja isä eroaa, niin isät sitten kuolevat sen jälkeen.

Meillä on myös välillä tuollaista "eroahdistusta". Tyttö jää mielellään esim. äitini luo yökylään, mutta välillä se menee sellaiseksi, että "äiti, älä mene, mun tulee ikävä...". Kuitenkin kun ollaan lähdetty, niin tyttö on lopettanut sen heti. Ja voi sitä ajatusten määrää, mitä noilla on! Välillä, kun on menossa nukkumaan, niin huutaakin kohta takaisin. Ja kun menen katsomaan, että mikä on, hänelle on voinut tulla mitä ihmeellisempiä asioita ja murheita mieleen. Niitä sitten pohditaan ja selvitellään....

Kiitti kommentistasi, Saraldo! Se sai mut todella hoksaamaan, että sekoitan toisinaan liikaa ammatillista tietämystäni perhe-elämään.Tosin kaiken tiedon unohtaminen vain on niin kovin vaikeaa, kun mieskin on samalla alalla ja iltaisin alamme usein puida esikoisemme käytöstä työpalaverin tapaan. Voi sitä syyllisyyden määrää, mitä sitä voi kokea kaikesta! Jopa se kammottaa, että alan turhaan lokeroida lastani tietynlaiseksi vain sen perusteella, että olen asioita opiskellut. Syyllisyyttä lisää myös se, että vaatimaton ja hiljainen kuopuksemme jää usein äänekkään ja rohkean isosiskonsa varjoon.

Totta on myös se, että lapsella pyörii päässä mitä erikoisempia ajatuksia. Olemmekin sopineet, että illalla ennen nukkumaanmenoa jutellaan hetki rauhassa, jos ja kun jotain tulee mieleen. Sängystä huutelut ovat onneksi vähentyneet sen myötä.

Kiitos kaikille vastanneille!:)

"niin hankala että kiukuttelee näyttävästi ja itkee kerhossa perään" EIHÄN TUOLLAINEN LAPSI OLE HANKALA!!! Sä et tiedä hankalasta yhtään mitään! Kaikki lapset kiukuttelee ja saa kohtauksia, enemmän tai vähemmän. Hankala lapsi on sellainen joka ei tottele MITÄÄN, ja esim lyö äitiään tms. Tuollaisesta itkukohtauksesta hankaluus on kaukana. Mun mielestä odotat tyttäreltäsi jotain täydellisyyttä. Hän on vasta 4 vuotias! Jotkut lapset ikävöi äitiä hurjasti, ei se ole paha asia!
Ja se, että mietit menneisyyttä, ja sitä aikaa kun lapsi oli vauva-on aivan turhaa itsesi kiusaamista. Eihän lapsi nyt vahingoitu tavallisesta arjesta! Monilla on paljon vaikeampaa kuin teillä. Et voi miettiä että kaikki oma käytöksesi saa tyttösi käyttäytymään noin-lapset on persoonia, et voi heitä muuttaa sellaiseksi kun haluat. Paljon huolestuneempi olisin sellaisesta lapsesta joka ei näytä mitään tunteita ja patoaa kaiken sisälleen,ja on apaattinen ja hiljainen. Ja ihmisten mielestä tällainen lapsi on "kiltti". Sairas tämä maailma. Sehän on hyvä että tyttösi näyttää tunteensa ja kykenee myös puhumaan niistä jälkeenpäin. MIKÄ siis oli OIKEASti teidän ongelma??? Minusta sinun kannattaisi käydä psykologin puheilla, koska stressaat aivan turhaan ja olet jotenkin itse solmussa. Saisit ehkä neuvoja miten käsitellä ajatuksiasi!Tyttösi käytöksessä ei ole mitään vikaa.

Kyllä meidän neidillä on nyrkitkin viuhuneet. Hän on myös syljeskellyt päällemme ja rikkonut tavaroita.Mutta näistä tavoista olemme jo pikkuhiljaa päässeet eroon. Ainakin äärimmäiset raivostumiset ovat hieman vähentyneet , kun tyttö on oppinut nimeämään tunteitaan ja puhumaan niistä. En siis todellakaan odota lapseni olevan täydellinen, lähinnä odotan sitä, että hänestä kasvaisi onnellinen ja vastuuntuntoinen ihminen, joka osaa käsitellä tunteitaan. Itse olen lapsuudenkodissani kokenut, että omaa temperamenttiani on yritetty kesyttää väärin keinoin. Tämän vuoksi esikoideni kasvattaminen todellakin vaatii minulta äärettömän paljon itsetutkiskelua, jotta osaisin tehdä asiat hieman paremmin kin omat vanhempani, jotka ovat hekin parhaansa yrittäneet.

Keskiviikkoinen kerhokohtaus oli todellakin niin poikkeavanlainen, että se sai minut pysähtymään. Kuten jo mainitsin, lapsi ei mitenkään tavalliseen tapaan kiukutellut tai itkeskellyt perääni, vaan rääkyi ja riehui suureleisesti ja pisti todella näyttävän shown pystyyn. Ongelmani oli lähinnä se, että teinkö lopulta oikein, kun jätin hänet kerhoon. Kyseisessä tilanteessa se tuntui kuitenkin minusta parhaalta ratkaisulta. Onneksi sain lapseni rauhoittumaan. Syyllisyyttä uskon tuntevani suurinpiirtein saman verran kuin jokainen äiti.

Olen koulutukseltani psykologi ja erityisopettaja, mutta siitä huolimatta näitä neuvotomuuden tilanteita tulee vastaan. Itse olen mielenterveyteni osalta kunnossa, toisin kuin edellinen kirjoittaja napakasti piikitteli. Työhöni kuuluu säännölliset työnohjauskäynnit terapautilla ja elämän muutoskohdissa turvaudun muutenkin herkästi kokeneiden ammattilaisten puoleen.

Yhteistyössä