Huono imetysneuvo!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvaa "kiduttanut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauvaa "kiduttanut"

Vieras
Imettäessäni esikoista huomasin että maitoa tuli todella runsaasti ja että vauva söi itsensä hetkessä ihan täyteen jonka jälkeen pulautti aina runsaasti. Aloin vähän säännöstellä vauvan syömistä etten ihan joka vikinään ja inahdukseen tarjonnut tissiä (jonka vauva aina halukkaasti ja innokkaasti otti - ja söi ) vaan totutin tuttiin pahimpaa imemisen tarvetta lievittämään.
Olin sitten käymässä kätilökaverin luona jolla omia lapsia myös ja sinne saapuessani vauvani alkoi osoittaa halukkuutta syömään - totesin vaan vauvalle ettei ole ihan vielä ruoka-aika, niin siihen kaveri sanoi että "etkö tiedä että imetetyllä vauvalla ei ole mitään ruoka-aikoja, imetetään aina silloin kun vauva haluaa" eli täysin lapsentahtista imetystä ja vauva itse päättäisi aina milloin haluaa syödä ja silloin tissiä tarjotaan...
Noh, ajattelin sitten että ehkäpä asia on sitten niin ja aloin tarjota tissiä aina kun vauva halusi - eipä mulla ollut mitään imettämistä vastaan, maitoa vaan tuli niin hurjasti...
Ja voi sitä vatsakivun ja pulauttelun määrää mitä tästä neuvosta seurasikaan!
Nyt vasta toisen vauvani kanssa tajuan että tämä hyvällä tarkoitettu imetysohje aiheutti esikoiselleni (ja alkuun tälle toisellekin) niin suunnattoman paljon turhaa tuskaa ja kipua!
Toinen vauvani on nimittäin samanlainen. Tissi kelpaisi milloin hyvänsä, vauva ei ikinä kieltäydy rinnasta. Olen vaan huomannut, että jos vauva syö tiheämmin kuin 2-2,5 tunnin välein, niin hänelle tulee melkein heti voimakkaat vatsakivut joiden ohimenoon menee vähintään tunti, yleensä kaksikin. Hän saattaa osoittaa nälän merkkejä mutta rauhoittuu kyllä muilla keinoin kun yrittää - helppoahan se on tarjota saman tien tissiä mutta sen katuu kyllä tosi nopeasti.
Sopivin imetystiheys vauvalleni on 3-4 tunnin välein. Jos vauva on nälkäinen niin hän saa syödä kunhan edellisestä ateriasta on vähintään 2 tuntia, ei yhtään tiheämmin.
Kun tämän oivalsin, vatsavaivat loppuivat saman tien. Aikaisemmin oli joka ilta klo 19-22 tai 23 vatsakipusessiot mutta ne ovat kokonaan poissa nyt.
Äsken sitten muistin vauvan syömisajat väärin ja kun hän vaipanvaihdon jälkeen osoitti halukkuutta rinnalle niin annoin syödä - luulin että oli kulunut 2,5 tuntia edellisestä ateriasta. No ei ollut kuin 1,5 tuntia ja imetystä seurasi sitten 2 tunnin vatsakipukohtaus, väsyneenä ja tuskaisena itkevä vauva joka nukahti vasta äsken...
Onko kohtalotovereita? Ajattelin että tämä voisi olla jollekin avuksi, jos on samanlaisen neuvon saanut. Minusta mitkään imetyssivustot ei kerro tällaisesta ongelmasta, että imettää voi myös liian tiheään...

Ei toi neuvo toimi, mikäli maitoa tulee ihan suihkuamalla ja vauvalla on kova imemisentarve. Parempi antaa tuttia imemisentarpeeseen, tai muuten tulee ongelmia.

Mä imetin lapsentahtisesti, mutta niin että imetin aina molemmat rinnat ja niin paljon kun vaan meni. Vaihdoin ehkä vaipan välissä ja jatkoin. Kannattaa varata aikaa siihen ruokailuun. Näin vauvalla pysy nälkä poissa aina vähintään 3 tuntia :)

[QUOTE="joku";21965971]Mä imetin lapsentahtisesti, mutta niin että imetin aina molemmat rinnat ja niin paljon kun vaan meni. Vaihdoin ehkä vaipan välissä ja jatkoin. Kannattaa varata aikaa siihen ruokailuun. Näin vauvalla pysy nälkä poissa aina vähintään 3 tuntia :)[/QUOTE]

Juu. Mutta mun vauva on täynnä, usein ylitäynnä (pulauttaa liiat pois) jo yhdestä rinnasta.
Mieluusti istuisin imettämässä pidempäänkin, mutta ei se vatsa vaan mahdottomia vedä. Jos vaihdan vaippaa heti imetyksen jälkeen niin runsas pulauttelu on taattu, hyvästä röyhtäyttämisestä huolimatta. Sitä maitoa kun vaan on runsaasti.

Juu. Mutta mun vauva on täynnä, usein ylitäynnä (pulauttaa liiat pois) jo yhdestä rinnasta.
Mieluusti istuisin imettämässä pidempäänkin, mutta ei se vatsa vaan mahdottomia vedä. Jos vaihdan vaippaa heti imetyksen jälkeen niin runsas pulauttelu on taattu, hyvästä röyhtäyttämisestä huolimatta. Sitä maitoa kun vaan on runsaasti.

Täynnä ruokaa, ilmaa vai "juomaa"? Se on "ihan vettä" se esimaito...

niin kauan kun mä imetin lapsentahtisesti, poika pulautteli kokoajan ja huusi tuntikausia ja lohtuimetys vaan pahensi asiaa. Neuvolan ohje ja apu siihen oli että mun pitää ruveta maidottomalle ja viljattomalle imetydieetille.. ei oikein toiminut koska vauva ei ollut allerginen vaan sai ihan liikaa maitoa ja oli sen takia ähkyssä ja tukalassa olotilassa kun imemisen tarve oli paljon suurempi kuin ruuan tarve.
eli jos maitoa tulee paljon ja vauva on vielä muutenkin kova imemään, ei se lapsentahtisuus välttämättä toimi. Tutti toimi..

Olen joskus miettinyt tuota. Esikoiseni lähes asui rinnalla vauvana, ja itki melko paljon vatsakipujaan, mutta rauhoittui aina saadessaan rinnan suuhun. Vauva kasvoi laihoista syntymämitoistaan pian jo yli keskikäyrän, kakkasi ja pulautteli paljon. Minäkin mietin allergia-asioita, mutta mitkään kokeilut eivät tuntuneet vaikuttavan, eivätkä esim. syömäni maitotuotteet pahentavan asiaa.

Nyt lapsi on terve kohta puolitoistavuotias, joka voi syödä kaikkea. Jälkeenpäin, varsinkin nyt toista odottaessani olen miettinyt, teinkö kuitenkin virheen noudattaessani neuvoa "rintaa voi tarjota joka murheeseen". Tuttia lapsi ei oikein hyväksynyt, mietin, olisiko pitänyt yrittää sitkeämmin.

En kannata mitään tiukkoja ruokinta-aikoja lähtökohtaisesti, mutta olen alkanut uskoa, että on vauvoja, jotka saavat vatsansa kipeäksi liiasta maidosta ja sen mukana tulevasta ilmasta, ja sitten lohduksi kipuunsa haluavat imeä rintaa. Kierre on valmis. Maidon ylituotannolle voi tehdä toki sen, että imettää useita kertoja peräkkäin samasta rinnasta, mikä meillä hiukan auttoikin, ajan lisäksi, mutta tällaisessa tilanteessa ongelmana on sekin, että vauvan jatkuva imeminen provosoi ylituotantoa. Rinnathan luulevat, että maitoa tarvitaan enemmän, kun tilausta tehdään koko ajan.

Hassua ajatella, että olisi vain yksi tapa ruokkia vauvaa oikein. Onhan vauvoissakin eroa imemiseen suhtautumisessa jo vastasyntyneestä asti - siinä missä toinen ruokailee mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti ja nukkuu pitkiä pätkiä, toinen lupsuttelisi mieluiten koko ajan, silmät auki tai kiinni.

Maitoa voi hieman lypsää, ennen kuin vauvan ottaa tissille, niin sitten se ei tule sieltä niin voimalla.

Tätä tein kun yritin hillitä suihkutissisyyttä imettämällä pari-kolme imetyskertaa peräkkäin samasta tissistä ja toinen tissi oli sitten pinkeänä kun se oli ollut tauolla. Tämä menetelmä kyllä hillitsi maidontuotantoa jonkun verran ja se jo auttoi.
Muuten en lypsä, koska sekin vaan johtaa suurempaan tuotantoon.
Silti en todellakaan enää vahingossakaan aio imettää alle 2 tuntia edellisestä imetyskerrasta koska se aiheuttaa vauvalle kärsimystä - pieni odottelu tutin kanssa ei, vaan vauva saattaa nukahtaa hetkeksi ihan tyytyväisenä ja saa sitten syödä kun "turva-aikaraja" on ohitettu. Ja masu voi hyvin.

No joillain vauvoilla on kova imutarve. Saatat olla oikeassa siinä, että annat vauvalle tuttia välillä, jos maitoa tulee ja vauva saa kumminkin oikeasti tarpeeksi sitä.

Musta sun toiminta kuulostaa vaan fiksulle omien aivojen käyttämiselle! Äiti se on joka parhaiten tuntee oman lapsensa. Luota vaan itseesi ja omiin kokemuksiisi. Joka itku/kitinä ei ole nälkää joten aina ei tosiaan tarvii työntää tissiä suuhun. Itsekin olen (siis sillon kun edellisestä ruokailusta vähän aikaa ja tiedän että sillon on syöny ihan hyvin) aina tarjonnut ensin tuttia. Kyllä sen sitten huomaa (näkee ja varsinkin kuulee) jos vauvalla on oikeasti nälkä,eli tutti ei rauhota. Meillä ainakin jos vauvalla tarjosi tuttia kun oli oikeasti nälkä,niin hermostui vaan lisää siitä ja sitten tissillä/pullolla rauhottui heti kun sai maitoa suuhun..
Kätilöt ja neuvolan "tädit" tekee arvokasta ja hyvää työtä ja on oikein neuvoa ja kannustaa vauvantahtiseen syöttämiseen,mutta täytyis kyllä muistaa että rinnat ja vauvat on erilaisia. Eli jollain maitoa tulee (esim itselläni) aina sopivasti (joskus kun vauva oli hoidossa ja olin ollu jopa 6-7 tuntia imettämättä ja rinnat oli ihan pinkeinä,niin maito tuli "rauhallisesti") - ei suihkuten mutta ihan kunnolla,ei tarvii "posket lommolla" imeä. Toisella taas tissit suihkuaa vaikka mitä yrittäis - pumpata/lypsää,imettää useamman kerran samasta rinnasta,usein/harvoin jne.. Samoin toiset vauvat haluaa lupsutella koko ajan,toiset imasee muutaman tunnin välein masun täyteen. Toisilla vauvoilla imuote on vähän "hakusessa" eikä imu ole kovin tehokasta..

Yhteistyössä