Huono itsetunto & koulukiusaamista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koulukiusattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koulukiusattu

Vieras
Hei kaikille !

Elikäs, minulla on erittäin huono itsetunto, vihaan itseni ulkonäköä, en vaan voi sietää sitä, joskus myös itken siitä miltä näytän, tarkkailen kokoajan muita miltä he näyttävät, toisaalta välillä tulee sellainen olo että, MITÄ VÄLIÄ MITÄ NE VÄLITTÄÄ!!, kuitenkin minua kiusattiin ala-asteikäisenä joka jatkui ylä-asteellekkin. Sitä tunnetta ei osaa kuvailla mitä jouduin kokemaan,
minusta tehtiin syyllinen, ja, että minulla oli ongelmia.
Olen koittanut unohtaa kaikki asiat mutta kiusaaminen vainoaa minua,
nytten olen 19-vuotias, ja vuosia kestävä kiusaaminen jätti jälkensä, he haukkuivat minun ulkonäköäni, jolloin itsetuntoni laski, pahimmillaan se oli siinä 12-15 iän paikkeilla. Vaikka minua kehuttiin kauniiksi ja nätiksi ja sain paljon kehuja, silti se ei korjannut haavoja, sain myös vielä koulukiusaamisen lisäksi siinä niitä haukkuja.

Nytten minulla on erittäin huono itsetunto, mikä olisi avuksi?

huoh. pahoittelen kun kirjoitin kaiken nopeasti, yritin saada nopeasti valmiiksi, että itku loppuisi. ;(

Tarvitset kuuntelijan! On hyvä, jos löydät ystävän tai sinulla jo sellainen on, mutta ystävääkään ei voi velvoittaa AINA toimimaan terapeuttina. Ammatti-ihminen voisi olla paikallaan, että saa käytyä läpi isot kokemukset ja pikkuhiljaa toivon mukaan eheytyä.

hei.minun tytölläni samanlaista ja hän nyt 14v. nyt saatiin hänet koulupsykologille jossa pääsee purkamaan pahaa oloaan,kun me ei kotona kaikkea ymmärretä eikä osata auttaa.sinun kannattaisi hakeutua myös juttelemaan ammatti-ihmisen kanssa,se ei tarkoita että olisit hullu.voimahalit!!

Emotional Excavating
Most of the time we are only in touch with emotions on the surface. Generally, anger, blame and resentment are easy to access while our other emotions are below the surface. Below anger and resentment are more difficult feelings such as hurt, sadness and disappointment. But if we continue the emotional excavation, we will come to very positive feelings that allow us to heal old hurts.

The Six levels of feelings
1.Anger, blame, and resentment
2.Hurt, sadness, and disappointment
3.Fear, insecurity and wounds
4.Regret, understanding, and responsibility
5.Intention, solutions and wishes
6.Love, forgiveness and appreciation

Now we are going to write a letter using these 6 levels of feelings.
Below there are sentence starters that can help you get started. You can use these or your own. The main thing is to write until you feel you excavated all the feelings you have at that level are ready to move to the next level.
1
Start with level 1: Anger, blame and resentment:
I hate it when...
It really makes me angry...
How could you...
I am so mad at you for..

Don't try to be nice -be read!!
Don't try to be rational (emotions aren't)-have a temper tantrum on paper!
Don't explain you feeling from you head -express them from you heart

Don't edit your feelings. Even though part of you might be thinking, "But I don't always feel this way. I don't really think he's a jerk." Let it out. By writing it out, you won't push it down to make it an even bigger feeling to explode later.

After you write your feeling of anger and resentment, you might start to feel sadness. This is a signal to go to next level:

Level 2: Hurt, sadness and disappointment:
It hurts me that.
I feel so sad when.
I felt so disappointed when you.

Continue to move to the next levels of feelings and see what comes out in your free writing style.

Level 3. fear, insecurity and wounds

I'm afraid that.
It scares me when.
It reminds me of..

Level 4: regret, understanding and responsibility

I'm sorry that.
I didn't mean to.
Please forgive me for.
I know sometimes I.
I understand that you feel.

Level 5: Intentions, solutions and wishes

I want to .
I promise to .
I hope that.
Let's try.

Level 6: forgiveness and appreciation

Thank you for.
I forgive you for.
You are so.

For a big issue you will need to repeat this process several times over a period time. Each time you write on the same issue, you will get to deeper levels of healing, until the core is out.

Other exercises to use:
Affirmations-
Visualizations-

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen:
Kävin psykologilla, ei auttanu koska en ole hullu .

Ei pahalla mutta ei ihme jos ei auttanut jos sun ajatusmaailma on toi. Psykologilla käy muutkin kuin hullut, toi on todella vanhanaikainen ajatus. Mua kiusattiin myös koko peruskoulun ajan, sain koko ajan kuulla olevani ruma ja tyhmä. Aikuiseksi kasvettuani tajusin että en mä niin ruma olekaan, ja oikeastaan aika fiksukin. Oon myös käynyt psykologilla ja terapiassa, mm. myös tuon koulukiusaamisen takia, ja mua se auttoi, ihan vaikka en hullu olekaan. Mutta silti mulle joskus tulee niitä päiviä jolloin oon omasta mielestäni maailman rumin ja tyhmin.

joskus sä törmäät suureen rakkauteen joka toimii peilinä sulle, ja eheyttämistä voi tapahtua koko elämän ajan - mutta ennen sitä, kuten täällä todettiinj jo, terapiaa.
ala muutenkin puhumaan itsellesi kauniisti, heti.
katso sisäistä puhettasi, ja ala muuttamaan sitä, jos huomaat itsesi vähättelyä.
olet ansainnut kaiken hyvän, mitä elämässä voi saada. Vai miksi et olisi?

Tällaisiamieti joka päivä ja hommaa jokin harrastus välittömästi, olet jo hyvällä alulla, kun kirjoitat. mielellään harrastus, joka tuo onnistumista, käsillä tekeminen yms, mistä tykkäisit itse?

Nyt toi asenne pois heti! Ei tartte olla hullu että tarvii apua. Tarvii olla vaikka uhri, ja sehän sinä olet. :hug:

Itsetuntoa saa kuntoon vielä aikuisenakin. Koskaan et varmasti tuu olee yhtä ehjä kun olisit ilman kiusausta, mutta saavutat riittävän itsetunnon tason, jotta voit elää elämää niin kuin sä ansaitset.

Kiitos paljon kaikille, pahoittelen asennetta miten kirjoitin tuon, tarkoitus oli tarkoittaa se näin
että kävin psykologilla kunnes se lopetettiin ( kävin vain ehkä 10 kertaa ) koska se psykologi juuri itse sanoi ettei minussa ole mitään vikaa vaan se on kiusaajissa, SIIS MINUSTA YRITETTIIN TEHDÄ SYYLLISTÄ ETTÄ MINÄ OLISIN OLLU HULLU NIIN KIUSAAJAT OLISIVAT PÄÄSSEET PÄLKÄHÄSTÄ ! Pahoittelen, että kirjoitin tuon noin. Ihanaa, että on kohtalontovereita !

Alkuperäinen kirjoittaja IhaNainen:

Ei pahalla mutta ei ihme jos ei auttanut jos sun ajatusmaailma on toi. Psykologilla käy muutkin kuin hullut, toi on todella vanhanaikainen ajatus. Mua kiusattiin myös koko peruskoulun ajan, sain koko ajan kuulla olevani ruma ja tyhmä. Aikuiseksi kasvettuani tajusin että en mä niin ruma olekaan, ja oikeastaan aika fiksukin. Oon myös käynyt psykologilla ja terapiassa, mm. myös tuon koulukiusaamisen takia, ja mua se auttoi, ihan vaikka en hullu olekaan. Mutta silti mulle joskus tulee niitä päiviä jolloin oon omasta mielestäni maailman rumin ja tyhmin.

No minua ei auttanut myöskään, koska psykologi sanoi "ettei sua mikään vaivaa" ja sanoi, ettei tarvitse käydä psykologilla.

Juuri näin oli sitten minullakin, aina etsitään vikaa uhreista, sano minun sanoneen : )
Mulle tuli jotenki parempi olo tosta tekstistä minkä toi työmaata oli kirjoittanut, kiitos ?

Juuri näin oli sitten minullakin, aina etsitään vikaa uhreista, sano minun sanoneen : )
Mulle tuli jotenki parempi olo tosta tekstistä minkä toi työmaata oli kirjoittanut, kiitos ?

no, minä en ole kohtalotoveri mutta en myöskään asiantuntija, vain tämä kaikkitietävyys vain alkoi taas vaivata niin, että oli pakko jotain kirjoitella.

Koulukiusaamisesta tiedän sen verrran, että se tosiaan vaikuttaa liian kauan liian musertavasti. Ehkä on olemassa jokin muu terapian muoto, kuin missä kävit.
Itsekin, tai ystävät, osaltaan voi terapoida, mutta harvalla siihen on "työkaluja".

ekana tulee mieleen keskusteluryhmät, kirjallisuus.
Mutta jos saisit osan aikaa käännettyä toiminnan ulospäin, pois itsestä, ja opettelet vaikka uuden taidon, tai elvytät vanhoja harrastuksia, niin se on kai eräänlaista minän rakentamista ja tuottaa onnistumisen kokemuksia. Ne auttavat juuri itsetuntoon, olen ymmärtänyt.
eli kaikki keinot käyttöön, sun pitää harjoitella suorastaan rakastamaan itseäsi, aloita heti.

Sun pitäisi kapinoida sitä kuvaa vastaan, mikä sulle on haluttu antaa susta. Ne lyttääjät on väärässä ja tiedät sen oikeasti, sun pitää vaan uskoa se. Älä ihan kiusallasikaan usko kaikkea kakkaa, mitä susta on kiusaajat sanoneet. :hug:

Yhteistyössä