Hae Anna.fi-sivustolta

huono omatunto

Viestiketju osiossa 'Harrastukset' , käynnistäjänä tavis ;-), 13.02.2007.

1. tavis ;-) Vierailija

En tiedä, onko muilla samoja fiiliksiä mutta... Meillä on kolme lasta, koululainen, esikoululainen ja 3-vuotias. Perheen kanssa käydään talvisin uimassa, luistelemassa, hiihtämässä, kesällä pyörälenkeillä, kävelyillä, uimassa ym. Siis kaikenlaisia tavallisia juttuja. Nyt kun koulu alkoi, tyttö oli pahoillaan kun monella muulla luokkalaisella on ns.hienoja(kalliita) harrastuksia; tennistä, taitoluistelua, laulutunteja, soittotunteja, golfia...
    Tuntuu, että tavallisia perheen kesken tehtyjä juttuja ei enää lasketa harrastuksiksi. Kaikki on niin järjestäytynyttä. Onhan se toki hyvä asia, mutta ne hinnat!!! Taitoluistelijoilla oli jo 3-vuotiaina monen sadan euron luistimet, oikeat luistelupuvut, siihen päälle seuramaksut, kausimaksut... Pikku-golffareilla lajiin sopivat vaatteet, varusteet...Tuntuu aika turhamaiselta. Mihin kaikkeen hömppään me vanhemmat mennään mukaan? Kalliita harrastuksia aloitetaan yhä nuorempina. Aikoinaan aloiteltiin harrastuksia ala-asteella, nykyään sen ikäiset on harrastanut jotain lajia jo vuosia ja on jo kilpailutasolla.

2. Taviksien puolesta Vierailija

Näyttäisi kovasti siltä, että lapsellasi on sisällöllisesti todella mielekkäitä, perhettä yhdistäviä harrastuksia - vaikka eivät hienoja olisikaan! Harrastusten tärkein antihan on se, että lapsi oppii, kasvaa ja kehittyy ja saa oppimisen ja onnistumisen elämyksiä.

Toki lapset vertailevat keskenään kaikenlaista: vaatteita, lomamatkoja, harrastuksia: harrastuksien myötä voitettuja palkintoja - ja aina joku tässä vertailussa "voittaa" toiset. Mutta rahalla ei koskaan voi ostaa onnea ;) Tärkeää on taata lapselle terve itseluottamus ja auttaa häntä ymmärtämään, että esimerkiksi kotoisat hiihtoretket ovat harrastuksena yhtä hieno asia kuin kalliit golf-kurssit. (Joskus voisi jopa ajatella, että ovat hienompikin asia, varsinkin jos perheen yhteinen aika jää vaan lapsen kuskaamiseen kalliista harrastuksesta toiseen... Aika ääritapaus ja toiv. harvinainen, mutta näitäkin on.)

3. avustaja Vierailija

Voi elä sinä välitä ei meidänkään lapset ole harrastaneet mitään hienoja vaan niin kuin teilläkin.
    Ja toisaalta kun koulussa kuuntelee niin ei joka huushollissa ole sellaista. Kun taas joissakin riepotetaan lapsia etteivät ne ehdi edes läksyjään tehdä.

4. Isompien vanhempi Vierailija

Ja taitoluistelussa ei kyllä ole kuin muutamalla noin pienenä monen sadan luistimia. Ainakin meidän seuran luistelukoulussa sanottiin nimenomaan, että markettien halpaluistimet riittävät aivan hyvin monta vuotta. Pukua ei meidän lapset käyttäneet vaan ihan tavallisia lämpimiä vaatteita, jäähallissa on kylmä. Maksu oli yllättävän halpa. Toki luistelukoulu maksoi, mutta baletin lukukausimaksu tuli kalliimmaksi.

Soittotunneilla meillä on käyty seurakunnalla, joka on paljon edullisempi kuin musiikkiopistot tmv.

Meilläkin on harrastettu kaikkea ihan perheen kesken, mutta kun lapsille tuli halu isompana kokeilla esim. mainittua luistelua, soittamista, balettia ja vielä jääkiekkoakin niin saivat kokeilla. Joku harrastus jollekin jäikin, mutta osa karsiutui pois. Koska lapset olivat jo isompia, sovimme aina etukäteen, että se aika mikä maksetaan esim. syyskausi on sitten myös käytävä. Hyvin toimi.

5. Off topiccina.. Vierailija

Se oli kyllä ärsyttävää koulussa kun joka ikisen loman jälkeen eri aineiden opettajat kyseli mitä oli lomalla tehnyt. Etenkin englannin- ja ruotsin tunneilla se piti kertoa vieraalla kielellä. Itse en ikinä tehnyt mitään sen kummempaa lomalla, toisin kuin jotkut joiden perheet matkusteli ym. niin muistan miten syvästi aina inhosin näitä pakollisia kyselyjä jotka käytiin luokassa oppils oppilaalta läpi. Ja se alkoin ja ala-asteelta.

6. Itse muistan edelleen, kuinka kovasti olisin halunnut harrastaa mm. ratsastusta, mutta vanhemmillani ei ollut rahaa. Muutenkaan he eivät olleet valmiita tekemään mitään kanssani yhdessä. Kovasti käskettiin urheilla, jotta pysyy kunto, mutta moninaiset hiihtolenkit tuli yksin tehtyä. Sitten jos halusin jotin harrstaa niin se oli liian kallista.

Sama ei tule toistumaan lapseni kohdalla, vaan hän saa harrastaa sitä, mitä haluaa. Tosin pitkäjänteisyyttä edellytän. Samoin käydään koko perhe skimbamassa jne tehdään mahdl. paljon yhdessä. Se on paljon arvokkaampaa kuin mikään yksit. laji.

Samoin muistan myös itse lapsuudesta nuo tovereiden ulkomaanmatkat. Me kun oltiin aina jollain typerällä mummoni mökillä tms ei tehty koskaan mitään kivaa, kuten käyty risteilylla, huvipuistoissa saati ulkomailla. Siinä sai sitten yrittää keksiä ties mitä, jotta selviytyi häpäettä koulun alkaessa, kun tosiaan lomakokemukset jaettiin.

Vielä muistuu mieleen ne hirveät urheilukamat. Jouduin käyttämään siskoni 10 vuotta vanhoja suksia, luistimia jne...ja minua kiusattiin niistä ihan jatkuvasti.

Perheelläni oli siis talousvaikeuksia, joist kärsin itse todella voimakkaasti.Niistä jäi trauma ja oma elämä oli pakko järjestää siten, että rahasta ei tule pulaa. Lapsia en uskaltanut tehdä ennen kuin oli autot ja talot jne...onneksi lapsi sitten edes siunaantui.

Itse vihaan köyhyyttä edelleen ehkä enemmän kuin mitään muuta tässä maailmassa. Ymmärrän, että kaikille se ei ole samanlainen peikko.

7. Loma on aina loma Vierailija

?? Mä kyllä aina käsitin, että tarkoitus oli kertoa että mitä lomalla oli tehnyt, ei kehuskella mitä kaikkea _hienoa_ lomalla oli tehnyt...

Kai sinäkin lomalla muuta teit kun makasit sohvalla? Ei meilläkään mitään ihmeellistä kesälomaan kuulunut, käytiin mummolassa, syötiin jätskiä, pyöräiltiin uimaan. Kyllä siitä juttua irtosi koulun tunneille :) Mahdoitkohan sortua aikoinaan kuvittelemaan ettei loma ole lomaa ellei koko ajan tehdä jotain?

8. Ja kuten omista kokemuksista olet huomannut, tärkeintähän on tosiaan se yhdessä tekeminen, eikä siihen edes välttämättä tarvita rahaa! :)

9. "pianisti" Vierailija

Itse soitin pianoa musiikkiopistossa vapaa oppilaspaikalla kun vanhemmilla ei ollut varaa maksaa ja olin musikaalinen. Eli kannatta ottaa selvää joskus maksu kokonaan poissa tai puolitettu vanhempien varallisuuden mukaan.

10. Keltaruusu_ Vierailija

Saisikos noista tavallisista perheen harrastuksista vähän "hienompia" lapsen silmissä/korvissa lisäämällä hiihtoretkiin tai muihin jotain sellasta, mitä muut lapset eivät ehkä saakaan kokea vanhempiensa kanssa? Piknik-kori joskus mukaan retkelle, jolloin lapsella olisi jotain erilaista kerrottavaa kavereilleen. Tai jotain tuohon tyyliin.

Omassa lapsuudessani käytiin usein isän kanssa Lapissa hiihtoretkellä, tehtiin nuotio, paistettiin makkaraa tai juotiin termarista kuumaa kaakaota. Kesällä oltiin mökillä, mikä tuntui vähän koulussa vähän ankealta, kun muut lapset olivat käyneet Kanarian saarilla tai Ruotsissa. Olisinpa tajunnut silloin koulussa kertoa, että leikittiin serkkupoikien kanssa puuhun tehdyssä majassa tai soudeltiin kumiveneellä tai nukuttiin teltassa yö - ehkä joku toinen lapsi olisi halunnut tehdä jotain noista asioista kalliiden reissujen sijasta. Toisaalta minua harmittaa edelleen, etten päässyt lapsena puuhamaahan, kun siellä olisi ollut kaikkia jännän näköisiä härveleitä - mutta otin sitten takaisin nyt aikuisiällä ;).

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri