Hae Anna.fi-sivustolta

Huono työssäoppimispaikka

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä Opiskelija, 18.03.2011.

1. Opiskelija Vierailija

Olen ammattikoulusta työssäoppimassa, mutta työpaikkani on kamalin, missä olen ikinä ollut. Tämä ei ole ensimmäinen ammattini, joten kokemusta on aikaisemmistakin työharjoittelupaikoista. Missään ei ole ollut vastaavanlaista. Kuuntelen kateellisena muiden kokemuksia omilta paikoiltaan. Kaikki muut tuntuvat viihtyvän. Itse lasken päiviä koulun jatkumiseen. Olen jopa harkinnut koko koulun lopettamista.

- Ohjaaja ei puhu minulle koskaan. Hän ei neuvo, ei ohjaa ja tuntuu häiriintyvän, jos erehdyn kysymään jotain. Päivän aikana hän ei puhu minulle yleensä yhtään mitään ellei sitten valita ja moiti. Paikassa on muutama työntekijä, eikä kukaan muukaan kyllä koskaan puhu minulle.
    - Paikassa ei ole minkäänlaista ohjausta. Olen siellä oppimassa ja luulisi, että siellä myös neuvotaan, mutta turha luulo. Jos en osaa jotain ja kysyn neuvoa, asiaa ei opeteta minulle vaan joudun johonkin muuhun tehtävään. Ensimmäisenäkään päivänä kukaan ei perehdyttänyt paikkaan millään tavalla vaan jouduin heti töihin, kun tulin. Siellä pitäisi osata kaikki jo valmiiksi.

Pelkään pahoin, että tulen saamaan tästä harjoittelusta ykkösen, mikä on aika eri tasoa kuin miten koulussa on mennyt. Voihan sekin tietysti olla mahdollista, että oikeasti olen niin huono, miltä työpaikassa tuntuu. Koulussa olen pärjännyt hyvin ja mielestäni olen osannut asiat ja olen saanut kiitettävää palautetta ja tuloksia. Lisäksi olen tunnollinen, noudatan työaikoja, olen tarkka, teen työtä oma-aloitteisesti ja käyttäydyn hyvin.

Työpaikalla ohjaajani on aika nuori. Itse asiassa olen häntä jopa vanhempi. Ehkä hänellä ei sitten ole kokemusta ohjaamisesta ja työssäoppijoista ja hän pitää meitä (ilmaisena) työvoimana eikä opiskelijoina. Tai sitten hän ei pidä minusta.. Paikalla kävi vierailemassa vanha harjoittelija ja hyvä ettei itketty ja halailtu, kun oli niin ihanaa nähdä. Sellaisetkin olivat heti häntä ottamassa vastaan, jotka eivät edes katso minuun päin.

Lähdin innoissani opiskelemaan tätä alaa, kun saan harrastuksestani ammatin. Koulussa onkin ollut kivaa, mutta työpaikalla olen miettinyt, että tätäkö tämä nyt sitten on. Vaikka kyllähän olen täälläkin tykännyt työtä tehdä, mutta ilmapiiri on jotenkin vain niin masentava.

2. Salon Letti Vierailija

Eikö sinulla ole koulun puolesta ohjaajaa, joka käy harjoittelupaikoissa arvioimassa opetuksen ja ohjauksen tason ja keskustelemassa työssäoppimisen tavoitteista ja niiden saavuttamisesta?

3. Ap. Vierailija

Hei.
    Kyllä meidän opettaja on käynyt siellä ja itsekin olen käynyt koululla, mutta ei se oikein ole tuonut muutosta. Opettaja on pyytänyt antamaan paljon palautetta, mutta se työpaikan ohjaaja tuntuu olevan aika kiireinen.

4. yli4kymppinen Vierailija

Kun kerran työpaikka on sitoutunut harjoittelijaan, niin kyllä sitä aikaa pitää vaan löytyä. Opettajan kanssa voisitte kirjata ihan päivät ja tunnit ylös paperille, että miten ohjausta ja palautetta pitää olla, ei se muuten toteudu. Olen itse toiminut harjoittelijoiden ohjaajana ja niistä oppilaitoksista ainakin on ihan päivät ja ajat sovittu tapaamisille, jossa mukana ohjaava opettaja ja työpaikan ohjaaja. Paperit myös täytetty tavoitteiden täyttymisestä sekä keskusteltu epäkohdista ja toiveista ja pyritty harkan aikana korjaamaan epäkohtia, joita palavereissa on esille tullut. Harjoittelijat ovat täyttäneet harkan ajan päiväkirjaa työtehtävistään, jotka minä olen sitten allekirjoittanut ja hyväksynyt. Itse olen pyrkinyt aina antamaan monipuolisia tehtäviä harkoille, että tulee vastuun kokeilua ja voimien koettelua myös, mutta niin että onnistumisen tunne ja turvallinen oppiminen säilyy.

Itsellä sitten taas näyttötutkintoa suorittaessani harjoitteluista juuri ap:n kaltaisia kokemuksia. Viimeisestä näyttöjaksopaikasta melkein kävelin ulos, kun oli niin vastenmielistä koko touhu. Nuori typykkä päti ja dissasi kaikin mahdollisin tavoin, luulin myös saavani huonot arvostelut jaksosta sen takia. Lopulta kuitenkin arviointitilaisuudessa kehuivat ja mielistelivät, kun koulun edustaja oli paikalla. Muuten sitä ihmeellistä juttua riitti, ja outoa pompottamista ja työtehtävien rajaamista, etten vaan olisi parempi kuin tämä nuori pätemisen tarpeinen tyttönen.

Kuinka paljon sulla on vielä jaksoa jäljellä? Jos vähän, anna mennä tuskalla loppuun, jos paljon, vaihda paikkaa. Eihän tuollaisessa harkassa opikaan mitään!

5. raku Vierailija

mun paikas ei saa ees taukoo, ja sit ite teen paljon töitä mut muut vaa istuu ja on koneella pelaamassa ja sit annetaan lisää töitä kun on valmis edellisestä :(

6. hhntghjth Vierailija

Yksinkertaisesti menet vaan tauolle, napiskoot aikansa. Oot liian kiltti. Kilteille tuputetaan kaikki työt.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri