huonoa kohtelua terveyskeskuksessa/ neuvolassa

  • Viestiketjun aloittaja Kuisma,
  • Ensimmäinen viesti
Kuisma,
Nyt on pakko vuodattaa tänne pahimmat patoutumat, kun oikeesti ottaa päähän neuvolan ja terveyskeskuksen huonot palvelut. Olen raskaudessani jo pitkälti yli puolivälin. Teen työkseni fyysisesti raskasta työtä (8-10h/ päivä 4päivää viikossa). Olen ollut pari viikkoa sairaslomalla,kun kroppa vain ei kestä tätä työtä. Mulle varattiin uusi lääkäriaika perjantaille, mutta kun pääsin neuvolaan, kaikki lääkäriajat olivat peruutettu. Tämän jälkeen sitten sain soittoajan. Kukaan ei kuitenkaan soittanut. Jouduin taas töihin mikä tarkoitti illalla sängyssä makaamista vatsakipujen kanssa. Tänään sain vihdoin neuvolasta kiinni henkilön, joka kyllä pahoitteli tilannetta, mutta eipä ollut enää neuvolalääkärille aikoja. Taas sain soittoajan ja nyt pitää vain päivystää puhelinta. Nyt alkaa todenteolla ottaa päähän. Tämä päivä menee siis palkattomalla lomalla puhelinta päivystäen.
Ensinnäkin ihmetyttää se, että miksi fyysisestä työstä ei pääse suoraan sairaslomalle, jos todetaan, että kroppa vain ei kestä nosteluja ja ponnisteluja? selvennykseksi vielä, että mulla vanhat kiinnikkeet vatsassa aiheuttaa kipua jo pelkästä kosketuksesta. Ultauskin vatsan päältä saa vedet silmiin.
Jokainen välipäivä sairaslomien välillä kun on itselläni palkatonta (yrittäjä). Toiseksi ihmetyttää se, että jos resurssit ovat neuvoloissa näin vähäiset, miksi ei ohjata maksusitoumuksella toiselle terveysasemalle tai yksityiselle? VAi mennäänkö meilläkin siihen, että hanki oma vakuutus ja kata kulut itse.
 
hae apua muualta
Itse menisin vaikka yksityiselle. Tai toiselle terveysasemalle. Minä en jäisi mitään maksusitoumuksia tai vastaavia odottelemaan. Saatikka mitään puhelinsoittoja.
 
ap,
Niin aionkin mennä tänään yksityiselle. Mun mielestä tää on kuitenkin periaatekysymys. Jos neuvolapalvelut ovat ilmaisia ja resurssit näin huonot, pitäisi automaattisesti ohjata toisaalle sieltä neuvolasta käsin. Itsellä tämä ei ole rahakysymys, mutta monelle 100-200€ yksityiskäynti on rahakysymys. Meillä ei vo kunnan sisällä mennä toiseen terveyskeskukseen tai neuvolaan, koska sellaista ei ole. Ainoa vaihtoehto on lähteä toiselle paikkakunnalle yksityiselle.
 
alalla
Pientä informaatiokatkosta ja kaaosta vaikuttaa neuvolassasi olevan. Siitä toki saa valittaa. Joskus vain lääkärikin sairastuu ja jos sijaista ei ole saapuisalla, joudutaan ajat perumaan. Tuossa tilanteessa voi mennä hyvin hakemaan sairasloman jatkoa tk:n päivystyksestä.
 
tsup
Nyt on pakko vuodattaa tänne pahimmat patoutumat, kun oikeesti ottaa päähän neuvolan ja terveyskeskuksen huonot palvelut. Olen raskaudessani jo pitkälti yli puolivälin. Teen työkseni fyysisesti raskasta työtä (8-10h/ päivä 4päivää viikossa). Olen ollut pari viikkoa sairaslomalla,kun kroppa vain ei kestä tätä työtä. Mulle varattiin uusi lääkäriaika perjantaille, mutta kun pääsin neuvolaan, kaikki lääkäriajat olivat peruutettu. Tämän jälkeen sitten sain soittoajan. Kukaan ei kuitenkaan soittanut.
Eikös tuo soittoaika tarkoita sitä, että silloin SINÄ saat soittaa lääkärille, ei niin että lääkäri soittaisi sinullepäin.
 
N50*
Meillä tuo soittoaika tarkoittaa sitä, että sinä aikana soitetaan itse lääkärille... hänellä on puhelinpäivystys silloin. Muualla voi tietysti olla muu käyntäntö.
 
ap,
Meillä nimenomaan lääkäri soittaa, kun on soittoaika. Heille siis annetaan puhelinnumerot ja yhteystiedot. Ja otin yhteyttä uudestaan terkkariin, ei yhtään aikoja jäljellä. No vihdoin, kymmenen minuuttia ennen sulkemisaikaa lääkäri todella soitti ja sain puhelimitse sairaslomaa. Olin jo lähdössä yksityiselle eri paikkakunnalle. Nyt siis kaikki hyvin ja toivottavasti tulevaisuudessa homma toimii paremmin ilman katkoja. Tämä sekaannus maksoi kuitenkin minulle 4 karenssipäivää, jolloin en saa mistään mitään korvausta. Onneksi itsellä se ei kaada taloutta, jollain toisella se voi sen tehdä.
 
ap.
Meillä päivystys terveyskeskuksissa loppuu klo: 16. Lähimpään sairaalaan on tunnin ajomatka ja etusijalla siellä on tapaturmat ja oman kunnan asukit. Silloin kun tämä asia oli ajankohtainen, kaikki päivystysajat olivat jo menneet. Mutta nyt kaikki ok, sairaslomaa tuli puhelimitse kahden päivän odotuksen jälkeen ja rahaa tulee sitten joskus kun kaikki karenssiajat ovat ohi :)

Suomi on osaltaan aika harvaan asuttua maa, joten ei kaikissa kunnissa ole päivystystä 24h saati lyhyitä välimatkoja aluesairaaloihin.
 
1111
Ei sun työpaikkaan kuulu työterveyttä? Minä ainakin sain työterveyslääkäriltä kaikki sairaslomat raskausaikana. Nimenomaan vielä sanottiin, että jos tarvetta niin sinne vaan, että en varmaan jaksa työssäni loppuun asti. No en jaksanut ja poikakin syntyi pari viikkoa etuajassa.
 
ap,
Mulla ei ole työterveyshoitoa, koska olen yksityisyrittäjä ja vielä yksin yrittäjä. Jos lääkäri ei olisi soittanut, olisin lähtenyt toiselle paikkakunnalle yksityiselle. Nyt varasin hyvissä ajoin (heti kun sain edellisen saikun) uuden lääkäriajan. Harmi vain, että tämä lääkäriaika on taas eri lääkärille, koska oma neuvolalääkäri on lomalla. Joudun siis kolmannen kerran selittämään kaikki työstä aiheutuvat haitat/kivut uudestaan.
 
palaa pinna
Nyt on pakko vuodattaa tänne pahimmat patoutumat, kun oikeesti ottaa päähän neuvolan ja terveyskeskuksen huonot palvelut. Olen raskaudessani jo pitkälti yli puolivälin. Teen työkseni fyysisesti raskasta työtä (8-10h/ päivä 4päivää viikossa). Olen ollut pari viikkoa sairaslomalla,kun kroppa vain ei kestä tätä työtä. Mulle varattiin uusi lääkäriaika perjantaille, mutta kun pääsin neuvolaan, kaikki lääkäriajat olivat peruutettu. Tämän jälkeen sitten sain soittoajan. Kukaan ei kuitenkaan soittanut. Jouduin taas töihin mikä tarkoitti illalla sängyssä makaamista vatsakipujen kanssa. Tänään sain vihdoin neuvolasta kiinni henkilön, joka kyllä pahoitteli tilannetta, mutta eipä ollut enää neuvolalääkärille aikoja. Taas sain soittoajan ja nyt pitää vain päivystää puhelinta. Nyt alkaa todenteolla ottaa päähän. Tämä päivä menee siis palkattomalla lomalla puhelinta päivystäen.
Ensinnäkin ihmetyttää se, että miksi fyysisestä työstä ei pääse suoraan sairaslomalle, jos todetaan, että kroppa vain ei kestä nosteluja ja ponnisteluja? selvennykseksi vielä, että mulla vanhat kiinnikkeet vatsassa aiheuttaa kipua jo pelkästä kosketuksesta. Ultauskin vatsan päältä saa vedet silmiin.
Jokainen välipäivä sairaslomien välillä kun on itselläni palkatonta (yrittäjä). Toiseksi ihmetyttää se, että jos resurssit ovat neuvoloissa näin vähäiset, miksi ei ohjata maksusitoumuksella toiselle terveysasemalle tai yksityiselle? VAi mennäänkö meilläkin siihen, että hanki oma vakuutus ja kata kulut itse.
 

Yhteistyössä