Hae Anna.fi-sivustolta

Huonoin saamasi joululahja?

Viestiketju osiossa 'Joulu' , käynnistäjänä asw, 30.12.2011.

1. ajatelmia Vierailija

Ei ole tullut hyviä, eikä huonoja lahjoja vuosiin. Olemme nimittäin sopineet perheemme aikuisten kesken, että lahjoja emme vaihda, joten lasten lapsille ostamme ainoastaan lahjat.

Syötämme koko sakin joulupäivänä ja meille kaikille on tärkeää, että edes kerran vuodessa olemme kaikki yhdessä aterialla. Käyväthän lapset meillä muulloinkin syömässä mutta ei aina ole mahdollista saada kokoon koko porukkaa. Joku heistä tekee hoitajana vuorotöitä, joten porukan kokoaminen ei onnistu kovinkaan usein.

Lahjoista vielä sen verran, että jokainen voi käyttää lahjoihin menevät rahat oman perheensä tarpeisiin, mitä sitä muita lahjoo.

Minusta lahjojen vaihtaminen ei ole kovinkaan järkevää. Miettiä ensin pää punaisena, mitä kullekin ostaisi, sen jälkeen juosta hiki päässä niitä ostamassa miljoonan muun seassa ja jouluna huomata, että asianomainen lahjan saaja ei olekaan niin tyytyväinen kuin oletin.

Olemme erkaantuneet joulun tarkoituksesta, siitä miksi joulua juhlitaan Kristityssä maailmassa.

Nykyään suurimmassa osassa perheistä se on lahjajuhla. Lapset odottavat hysteerisesti pukkia, äiti riehuu hiki hatussa siivouksien ja ruoanvalmistuksen kourissa. Isä kantaa ostokuusen sisään ja kun selkänsä kääntää, neulaset putoilevat laminaatille.
    Kun pukki sitten vihdoin monen tunnin odotuksen jälkeen saapuu, myöhässä sovitusta ajasta ainakin pari tuntia ja haiskahtaa tuoreelle viinalle, koko lysti on ohi vartissa.
    Lapset ovat tasan vartin kiinnostuneita uusista leluistaan, jotka sitten unohtuukin siihen samaan kasaan, kuin ne kymmenet aikaisemmin saadut.
    Jos mummu on kutonut Jonille uuden villapaidan, "te pittelee ja on luma".

2. vierailija Vierailija

Meillä on sama systeemi ja se on toiminut hienosti jo 12 vuotta.

Vain kun toinen täyttää pyöreitä vuosia, niin silloin olemme suoraan kyselleet lahjatoiveita - minä kerroin miehelle (hänen pyynnöstään) erilaisia koruideoita edullisemmasta kalliimpiin kun hän mietti mulle nelikymppislahjaa. Sain kauniit timanttikorvakorut, joista olin tosi onnellinen :)

Huonoimmat lahjat olen saanut ex-anopilta, joka lahjoitti meille omia vanhoja tavaroitaan, jotkut ihan kuluneita. No, hän ei ollut henkisesti ihan terve.

3. vierailija Vierailija

Kristukselle vietiin erittäin arvokkaita lahjoja. Sen muistoksi mekin annamme lahjoja jouluna toisillemme.

Kannattaa lukea sieltä Raamatusta vähän useampi jae niin edes tietää mistä puhuu.

4. vierailija Vierailija

Kiva kuulla, että sopimanne järjestely toimii teillä hyvin.
    Olen sanonut anopille vuosia sitten ettemme tarvitse mitään lahjoja. Hän haluaa kuitenkin lahjoja antaa. Kerää vuoden aikana alennusmyynneistä edullisesti kaikkea "kivaa" ja olettaa lahjan saajan niistä myös pitävän ja ilahtuvan.
    Alennusmyynnit on ihan ok tapa hankkia tavaroita, mutta kun lahjan saaja tuskastuu taas pieleen menneestä valinnasta ja tavarasta mille ei ole käyttöä. Harmittaa jo anopinkin puolesta tuommoinen ostelu. Käyttäisi nekin rahat vaikka itsensä hemmoitteluun. Anoppi itse tuohtuu kun ei hehkuteta lahjan ihanuutta ja sitä kuinka edullisesti se on ostettu. Hänhän muistaa aina kertoa, että alennuksesta minä nämä löysin. Liekkö koskaan ostanut normaali hintaista lahjaa.
    Koskaan hän ei kysy, että mitä oikeasti joku toivoo vaan ostelee oman mielen mukaan. Lisäksi hän ei paketoi lahjoja vaan ne annetaan muovikassissa, kun lahjapaperi menee kuuleman kuitenkin roskiin ja siinä rahat menee kuuleman hukkaan. Lisäksi helmikuussa hänen luona vieraillessa voi vielä saada joululahjoja, jotka unohtui antaa jouluna. Kyse ei ole vanhuksesta, jonka muisti alkaisi heikentyä vaan juuri yli kuusikymppisestä.
    Vuorotyön vuoksi ei onneksi jouluisin tarvitse istua anoppilan joulupöytään. Puolisoni on "vieraantunut" omasta lapsuuden perheestä ajat sitten ja ei koe siellä oloaan kotoisaksi. Siksi emme siellä muutenkaan kovin usein kyläile vaikka samassa kaupungissa asummekin.
    No eipä tuosta jaksa numeroa tehdä, otetaan lahjat vastaan ja kiitetään.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri