Huonoja kokemuksia perhepäivähoidosta?

  • Viestiketjun aloittaja onko muilla
  • Ensimmäinen viesti
pöllöpentu
mäkin olen ollut kamalalla pph:jalla pienenä joka esimerkiksi riisui kerran yhden pojan alasti kaikkien nähtäväksi ja huusi kuinka typerä se poika on kun pissasi housuunsa!olipas joo paikka..

oma poikani oli hetken tarhassa syksyllä hoidossa jo olin tyytyväinen noihin tarhan rytmeihin.opeteltiin jo kotona tarhan rytmi niin ei sitten tullut mitään yllätyksiä että lapsi olisi siellä joutunut väkisin nukkumaan.ainut haitta oli se ettei poika oikein kerinnyt tottumaan hoitoon kun oli siellä kerran tai kaksi viikossa pari tuntia..eli oli aika itkuinen välillä.
 
eräs äiti
Aluksi itsekin ajattelin, että haluan lapseni ehdottomasti päiväkotiin, koska se olisi luotettavampi vaihtoehto. Kuitenkin saimme hoitopaikan perhepäivähoitajalta.

Poikani aloitti hoidossa puolitoistakuukautta sitten ja on nyt vuoden vanha. Olen ollut todella tyytyväinen hoitajaan. Poikani menee mielellään hoitoon ja on tyytyväinen kun haen hänet.

Lapseni hoitaja ulkoilee säällä kuin säällä lasten kanssa..Lapsilla on kaksi kertaa viikossa yhteistä toimintaa alueen muiden perhepäivähoitajien ja heidän hoitolastensa kanssa. Ruoka on myös monipuolista. Päivärytmi on melkeinpä yhtäläinen päiväkodin kanssa.

Myös plussaa on se, että poikani joka on vielä melko pieni saa nukkua tarvitseansa kahdet päiväunet...ja vieläpä ulkona.

Oma kokemukseni tältä lyhyeltä ajalta on siis positiivinen. Enkä enään haluaisi edes viedä lastani päiväkotiin. Nämä asiat ovat joka tapauksessa hoitaja ja päiväkoti kohtaisia. Mutta ei kannata ainakaan yleistää, että perhepäivähoito on huono vaihtoehto.

 
Aioli
Alkuperäinen kirjoittaja Rutiinit!:
Ei kannata tehdä rivien välistä tulkintoja jostain mitä en kirjoittanut: "...viittasi mun korvissa siihen, että suhtaudut..."
Kannatti tehdä tulkintoja tai ei, lukeminenhan on tulkitsemista. Aina ei voi syyttää vastaanottajaa jos ei tule ymmärretyksi niinkuin toivoo. Käyttelit isoja kirjaimia ja hipsuja "yksilöllisyyden" ja RUTIINIEN yhteydessä siihen malliin, että tietyn käsityksen sain. Mutta nytpähän sait senkin käsityksen sitten korjattu jos olin väärässä eli no harm done, vai kuinka:)

Alkuperäinen kirjoittaja ninnu2:
Tuo Aiolin ajatus on mielestäni aika ihanteellinen, niinhän sen elämän varmaan pitäisi mennä. Edetä yksilöllisesti ja varsinkin lapsella. Mutta kun elämä ei yleensä mene niin. Pakko on aikuisen ja lapsenkin pikkuhiljaa alkaa tottua ulkoapäin määrättyyn rytmiin.
Ihanteista alunperin puhuinkin, kun vastasin nimimerkille "totta on..." kommenttiin "Päiväkodissa on ihmis lapselle pitkän ajan kuluessa hyväksi todettu rytmi ja ottamalla siitä oppia saa päivän kulkemaan todella jouhevasti myös kotona." Eli kerroin oman käsitykseni ihmislapselle ihanteellisesta rytmistä. En minäkään niin pölö ole, että luulisin ihanteiden aina ja kaikkialla toteutuvan. Oma juttunsa on tuokin "pikkuhiljaa", että mitä se tarkoittaa. Ja pakko ei ole mitään muuta kuin kuolla ja maksaa veroja:) Karrikoiden sanottuna; mä kieltäydyn typistämästä ihmiselämää kehdosta lähtien yrityksenä sopeutua systeemin ehtoihin. Että tällasia ihanteita:)
 
perhepäivähoitaja
Kylläpäs on kamalaa luettavaa täällä, ei tiedä itkeäkkö vai nauraa...No itse olen ylpeä omasta ammatistani ja arvostan sitä :) Lasten hoito on ihanaa ja haasteellista. Yksin se on välillä rankkaa kun ympäripyöreetä tekee ja joskus viikonloputkin. Tärkeintä on, että vanhempien ja lasten kanssa yhteistyö sujuu, molemminpuolinen luottamus ja avoimmuus. Ollaan aidosti lasten kasvukumppaneita, tuetaan ja annetaan hoivaa.

Itselläni omia lapsia, ikänään en ole osannut heitä pitää parempana. Oikeastaan omilla on kovempikin "jöö" En salli omilta kiusaamista missään muodossa, enkä tietenkään hoitolapsiltakaan. Perhepäivähoitajan on taattava lapselle turvallinen ja tukeva kasvuympäristö!! Minua hävettäs jos hoidokit joutus kaltoin kohdelluksi omieni kustannuksella, ei ei.

Nämä puisto jutut on taas näitä, nähdään yhtä sun toista ja osa jäädään näkemättä. Ollaankin mietitty, että parempi ois pysyä omalla tontilla tai ehkäpä sisällä. Itse tykkään liikua lasten kanssa paljon eri puistoissa ja kerhoissa ja tiedän, et osa kauhistelee moista. vanhemmat ovat antaneet tähän luvan ja ovat erittäin tyytyväisiä. Nämä on näitä, kun aina ei tiedetä koko totuutta. Kaikkesa tekee, et lapsella ois monipuolista ja mukavaa tekemistä ja haukut suap :)

Olen kyllä sitä mieltä, että jokaisen pph:n ois käytävä koulutus ja kursseja, vaikka ihania ja hyviä hoitajia on ilman mitään koulutusta. Aktiivinen kanssakäyminen ohjaajaan on myös minusta tärkeää. Lapsiryhmä voi joskus olla hyvinkin haastava ja vaikea (erityistätukea tarvitsevat lapset esim.) tai muuten vain vilkas ryhmä. Aktiiviset ja asiaan paneutuneet hoitajat ovat kyllä paljon yhteydessä erillaisten tahojen kanssa. Vaikka yksin teemme työtä, ei se tarkoita että kaikki ongelmat ratkotaan yksin. On kai meitä moneen junaan...Toivon kaikille parempia kokemuksia ja asenteita perhepäivähoitjien suhteen. Arvokasta työtä teemme, ainakin minä koen niin. On hienoa, että vanhemmat voivat käydä töissä ja jättää lapsensa turvalliseen, yksilöllisen hoitoon :) Hymyillään kun tavataan...vaikka siellä puistossa. Ei me kaikki niin kamalia olla. Ja ihmisiä vain mekin...
 
Aioli
Voin kuvitella, että ketju oli kurjaa luettavaa, kun olet itse pph! Toivottavasti et silti kovin pahoittanut mieltäsi. Meitä on moneen junaan, niin vanhempia kuin hoitajiakin. Täällä tulee esiin ne ääripäät. Itsellä tosiaan lapsuudesta pelkästään hyviä, kivoja muistoja hoitajista, joilla ei takuulla ollut ihmeempää koulutusta, mutta hyvä tatsi ja hellä hoiva pienten kanssa. Voimia vaan sinulle jatkaa hommia motivoituneena ja lasten parasta ajattelevana, vaikka välillä tulisikin lunta tupaan!
 
ninnu2
Joo, varmasti kauhea, kun omaa ammattikuntaa haukutaan, tosin olihan kehujakin mukana, minimaalisesti vain. Mutta kun otsikkokin oli, että huonoja kokemuksia haettiin. Pitäisi varmaan laittaa, että hyviä kokemuksia pph:sta haetaan. Kyllä sitä hyvääkin on tullut varmasti jokaisen kohdalle. Kiva, että otat ammattikuntasi puolesta kantaa ja tuot oman näkemyksesi esiin. Nostaa perhepäivähoitajien profiilia ja kertoo, että joukossa on myös motivoituneita, työstä ja lapsista kiinnostuneita hoitajia.
 
Perhepäivähoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja !:
Alkuperäinen kirjoittaja Aioli:
Minkä verran päivähoitajia ihan käytännössä valvotaan? Esim. noiden ruokalistojen hyödyntämistä. Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Päivähoitaja on sosiaalialan oppilaitoksesta valmistunut, nykyinen lapsiin erikoistunut lähihoitaja eli alan ammattilainen.

Perhepäivähoitja kotona lapsia hoitava, parin kuukauden kurssin käynyt.

Ei kannata sotkea nimikkeitä.
Nykyisin perhepäivähoitajat suorittavat vuoden kestävän ammattitutkinnon joko työn ohessa tai päiväkoulutuksena. Tutkintoa suorittaessani kuulin lähihoitajilta mm. sellaista kommenttia että "paljon vaativampia tehtäviä kuin kuin heidän kouluaikanaan".

Kyllä nykyisin perhepäivähoitajat ovat hyvin ammattitaitoisia ja kouluttavat itseään lisää.
 
Aioli
Taitaapi olla niin, että "kentällä" on edelleen iso osa ilman tuoa ammattitutkintoa toimivia, vai olenko väärässä? Ammattitaito ja motivaatio jatkokoulutukseen varmasti vaihtelee hyvinkin laidasta laitaan. Mutta kun nyt on kai parikin ammattilaista "linjoilla", kertokaapa jos joudatte, minkä verran tuota ulkopuolista kontrollia/valvontaa työssänne on ja miten toimii?
 
perhepäivähoitaja
Aioli:

Olet oikeassa,että ns. vanhalla sukupolvella perhepäivähoitajia ei kaikilla ole motivaatiota lähteä koulutukseen eli tutkinto puuttuu. Ja itse kentällä ollessani olen tullut siihen tulokseen, että huono palkkaus ja ammatin epäarvostus laskevat työmotivaatiota.

Jokaisella alueella on oma perhepäivähoidon ohjaajansa, joka järjestää koulutuksia, ohjaa ja neuvoo hoitajia sekä valvoo heidän työtään. Tosi on,että joka päivä ei ohjaaja voi tulla "tarkistuskäynnille", mutta vanhemmat voivat raportoida ohjaajalle jos hoitajan toiminnassa ilmenee puutteita.

Ihan yleiseti ottaen tämä viestiketju on aika surullista luettavaa, mutta on olemassa myös aivan ihania perhepäivähoitajia, jotka pitävät työstään.
 
tupu3
Etelä-Suomen Sanomat 29.11.2006:

"Lahden kaupungin palveluksessa olevat perhepäivähoitajat ovat huomattavasti paremmin koulutettuja kuin suomalaiset perhepäivähoitajat keskimäärin. Perhepäivähoidon valtakunnallisen osaamiskartoituksen mukaan noin 74 prosenttia perhepäivähoitajista toimii ilman varhaiskasvatusalan tutkintoa. Perhepäivähoitajan ammattitutkinnon on suorittanut ainoastaan 14 prosenttia hoitajista. Lahdessa sen sijaan 160:sta perhepäivähoitajasta vain viidellä ei ole alan koulutusta. Moni hoitajista on kouluttaunut työn ohessa.
Perhepäivähoidon ohjaaja Sirpa Rask kertoo, että Lahden kaupungilla on jatkuva haku uusien perhepäivähoitajien rekrytoimiseksi.
- Koulutuksen puute ei ole este, sillä koulutuksen voi hankkia oppisopimuksella tai Noste-koulutuksena työn ohessa, muistuttaa Rask."
 
hmhmhm
Jos otsake on "huonoja kokemuksia perhepäivähoitajista" niin kai sinne sitten huonoja kokemuksia laittetaan ja surullista luettavaa on. Laitapa toisella otsakkeella, niin varmaan tulee hyviäkin kokemuksia. Minua ei haittaa, vaikka perhepäivähoitajamme on 55 v. ja ei ole kiinnostunut koulutuksesta. Hänellä on vuosien työkokemus, omia lapsia 4 ja lapsenlapsia puheista päätellen yli 10. Poika lähtee hoitoon hymysuin ja puhuu illalla, että Tiina-täti sitä ja Tiina-täti tätä. Tiina-täti on selvästi mieluinen ihminen ja hoitopaikka cool paikka. En tarvitse valvojaa tai muutakaan toteamaan sitä, vaan luotan pikkujätkän arviointikykyyn.
 
äiti-74
Alkuperäinen kirjoittaja tupu3:
Etelä-Suomen Sanomat 29.11.2006:

"Lahden kaupungin palveluksessa olevat perhepäivähoitajat ovat huomattavasti paremmin koulutettuja kuin suomalaiset perhepäivähoitajat keskimäärin. Perhepäivähoidon valtakunnallisen osaamiskartoituksen mukaan noin 74 prosenttia perhepäivähoitajista toimii ilman varhaiskasvatusalan tutkintoa. Perhepäivähoitajan ammattitutkinnon on suorittanut ainoastaan 14 prosenttia hoitajista. Lahdessa sen sijaan 160:sta perhepäivähoitajasta vain viidellä ei ole alan koulutusta. Moni hoitajista on kouluttaunut työn ohessa.
Perhepäivähoidon ohjaaja Sirpa Rask kertoo, että Lahden kaupungilla on jatkuva haku uusien perhepäivähoitajien rekrytoimiseksi.
- Koulutuksen puute ei ole este, sillä koulutuksen voi hankkia oppisopimuksella tai Noste-koulutuksena työn ohessa, muistuttaa Rask."
Tämä teksti helpotti suunnattomasti mielenrauhaani, kiitos =0)

Itse olen vuoden alussa lähdössä töihin ja vien lapseni pph:lle hoitoon.
Olen yötäpäivää pähkäillyt asian kanssa, mutta itse kylläkin olen kuullut lähinnä vain hyviä kokemuksia pph:ta ja siksi vien myös pienen poikani reilu 10 kk ennemmin pph:lle kun pk:tiin,jossa esikoiseni kyllä viihtyi,mutta oli jo isompi,kun pk: tiin meni.
Taasen kerran, kolikolla on aina kaksi puolta...
 
Aq
"Tiina-täti on selvästi mieluinen ihminen ja hoitopaikka cool paikka. En tarvitse valvojaa tai muutakaan toteamaan sitä, vaan luotan pikkujätkän arviointikykyyn."


Sehän on selvä että ajan myötä selviää onko hyvä vai huono paikka. Sitä ei vaan tiedä ennen kuin kokemusten kautta!!!
 
Pikku Myy-75
Päivähoitaja on sosiaalialan oppilaitoksesta valmistunut, nykyinen lapsiin erikoistunut lähihoitaja eli alan ammattilainen.

Perhepäivähoitja kotona lapsia hoitava, parin kuukauden kurssin käynyt.

Ei kannata sotkea nimikkeitä.
Lastenohjaaja koulutuksella saa pätevyyden toimia myös perhepäivähoitajana. Kloulutus kestää 2v. En ole kuullut, että kursseilla saisi suoritettua ammatin itselleen. Nythän laki muuttuu, että päiväkodissakin työskentelevällä pitää olla lastenohjaajakoulutus, esim. sairaanhoitajan koulutus ei riitä. Meidän työpaikassa sairaanhoitaja ja kehitysvammaistenhoitaja joutuuvat suorittamaan ko.tutkinnon, että saavat työskennellä päiväkodissa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä