Hae Anna.fi-sivustolta

Huonosti käyttäytyvät lapset

Viestiketju osiossa 'Vapaaehtoinen lapsettomuus' , käynnistäjänä tosivela, 10.06.2007.

1. voi luoja Vierailija

Johtopäätöksethän tehdään jokaisen kirjoittamasta tekstistä.
    Kirjoita selkeämmin, niin väärin käsityksiä ei tule.
    Ja kyllä lapsen... hemmotellunkin kanssa nyt muutaman minuutin voi tans-
    sahdella.

2. No en tiedä... Vierailija

Tokikaan en ole minäkään paikalla ollut, enkä tiedä, että miten lapsi normaalisti käyttäytyy, mutta tuollainen "tee palapeli, leikitään, tanssi mun kaa" -tyyli on mielestäni ihan normaalia käytöstä sosiaaliselta kolmivuotiaalta, eikä vielä ainakaan tuo kieli mistään pilalle hemmottelusta tai vastaavasta. Ujo ja arka kolmevuotias voisi vastaavassa tapauksessa (siis vieraiden tullessa kylään) käpertyä äitinsä syliin.

3. -- viola-- Vierailija

juu, okei ymmärrän pointin. Koska kyseessä olikin lellitty pikkuprinssessa.Olisi tosiaan pitänyt lukea tarkemmin kirjoituksesi. Todella ärsyttäviä voivat todellakin olla tuollaiset vanhemmat- varsinkin jotka hyysäävät lasta liikaa. Sinuna ehdottaisin seuraavalla käynnillä( jos sittenkin vielä meet) että tekisitte porukalla jotain muuta ulkona, niin näkisi lapsikin, että kaikki ei pyöri hänen ympärillään. No, en todellakaan ihmettele, jos et enää meekään kyläileen.Itse olen vaan suorasanainen, ja olisin varmaan tuossa tilanteessa näyttänyt missä kaappi seisoo.

4. -- viola-- Vierailija

silti yhdyn edellisiin, kyllä hemmotellunkin kanssa vois tanssia.Mutta hyvää ei tee lapselle,jos tosiaan lellitään liikaa. Kyseessä taitaa olla ainokainen, paras olisi jos tekisivät sisaruksen. Niinkuin joku täällä sanoikin, niin kyllä nuo kolme vuotiaat tuppaavat kaikki olemaan tuollaisia. Tykkäävät piirtää, tanssia , leikkiä pelata jne. Se kuuluu toisaalta lapsen elämään.

5. aina voi sanoa ei Vierailija

myös lellitylle kolmivuotiaalle. Miksi aikuisen pitäisi suostua johonkin, vaikka kuinka pieneenkin asiaan, aina lapsen pyytäessä, jos hän ei halua?

Minusta lasten pitäisi oppia viihdyttämään itse itseään, eikä vinkua kuten kummipoikani jatkuvasti "miksei kukaan leiki mun kaa" kun aikuiset istuvat kahvipöydässä tai jopa tekevät hommia.

6. ulkopuolisten asia. Ihmisillä on velvollisuuksia omia kakaroitaan kohtaan, lapsettomalla ei todellakaan ole mitään velvollisuutta kiinnittää mitään huomiota vieraidensa mukuloihin.

Minua ärsyttää se, että aina oletetaan, että kaikki haluavat puuhata lasten kanssa. Minusta on suunnattoman pitkästyttävää olla lasten seurassa. Ja toisin kuin Viola väittää, useimmat kakarat jaksavat tehdä niitä juttujaan ihan helvetin pitkään. Minä en todellakaan jaksa pelata fortunaa 5- vuotiaan kanssa tuntia, varsinkin kun mukula keksii koko ajan ihan omia pikku sääntöjä, koska ei halua hävitä.

7. tasapainoilua Vierailija

On luonnotonta olla ryhmän ainoa lapsi. Kohteliaisuussäännöt kyllä vaatiat sellaisessa tapauksessa aikuisia huomioimaan lasta - aivan kuin huomioitaisiin ulkomaalaista, joka ei osaa puhua samaa kieltä muiden kanssa. Emme me tällaisesta aikuisestakaan sano, että oppisi viihdyttämään itseään. Kaikki otetaan huomioon, mutta kaikkien ei tarvitse leikkiä koko aikaa lapsen kanssa. Ongelmat vähenevät, kun vieraisilla on kaksi lasta, jolloin riittää, että heidän toimiaan valvoo. Eiväthän aikuiset nykyisin juuri perusta lasten kanssa olemisesta ja se on ihan ymmärrettävää. Ihmisillä on kiire, paljon töitä, joten rentoutumisen pitäisi olla rentoutumista. Tässä tasapainoillaan terveen itsekkyyden ja kohteliaisuuden kanssa.

8. "Eiväthän aikuiset nykyisin juuri perusta lasten kanssa olemisesta "

Ja taas tätä "ennen kaikki oli paremmin" höpötystä. Sanopa mulle KOSKA ihan tarkkaan ottaen vanhemmat ovat viettäneet enemmän aikaa lastensa kanssa verrattuna nykyiseen??? Kautta aikojen aikuisilla on ollut kotitöitä ja aikuisten juttuja ja lapset ovat pyörineet siinä keskenään omissa leikeissään. Ja paljon enemmän ennen kuin nykyään. Musta on epätervettäkin, että lapset leikkisivät jatkuvasti aikuisen ohjauksessa. Valvonnassa kylläkin tietty! Kyllä ne uraperheet, joissa vanhemmat huoksevat tukka putkella koko ajan ja tekevät illat töitä kotona, ovat reilussa vähemmistössä.

9. tasapainoilua Vierailija

Olet oikeassa. Ei tosiaankaan ennen ollut paremmin. Tuskin vanhemmat leikkivät lastensa kanssa ennenkään, saatika vieraat. Eikä lapsille tarvinnut olla kohtelias kuten nykyisin. Sen sijaan lapset otettiin mukaan töihin pienestä pitäen.

10. Minä en tanssi koskaan. En osaa, en halua, pakotettuna tunnen itseni todella vaivautuneeksi. En tanssi itsekseni, en mieheni kanssa, saati sitten jonkun lapsen oikkujen määräilemänä. Sama pätee mm. laulamiseen.

Lapsenkin on ihan hyvä oppia, etteivät kaikki aikuiset hyppää hänen käskystään, kysyen vain, että kuinka korkealle...

11. Luulen, ettei tässä nyt haluttu teettää vieraalla sirkustemppuja lapsen iloksi. Monien ihmisten mielestä pieni tanssi on nyt ihan sama kuin pyörittäisi lapsen kanssa kerran rulettia - no harm done. Kirjoittajan elämässä se tanssi ei nyt ollutkaan pikkujuttu vaan suunnilleen sama kuin vieras pantaisiin alkkareissa hyppimään muna suussa huoneesta toiseen.

Minusta oli piinallista joutua juhliin, joissa oli pakko osallistua johonkin kilpailuun tyyliin heitä tikkaa, juo yhdellä kulauksella jne. Muitten mielestä homma oli hauskaa ja minua pidettiin ilonpilaajana, kun en mennyt mukaan. Tietenkään siinä ei ollut ketään, joka olisi henkilökohtaisesti loukkaantunut. Siitä taas on esimerkkinä sukulaistäti, joka oli laittanut pöytään kymmenen hyvää juuri, kun olin päässyt laihduttamisen alkuun. Ja toinen täti oli tehnyt liharuokaa ja tarjosi sitä minulle, kasvissyöjälle. Siinäkin kieltäytyminen oli henkilökohtainen loukkaus heille. Mutta he olivat aikuisia. No kerran olen loukannut lasta hänen syntymäpäivillään, kun en halunnut toimi englanninkielisen leffan tekstien lukijana. Jälkeenpäin kadutti, mutten ollenkaan ymmärtänyt, että lapsen kotona oli totuttu siihen, että joku aikuinen lukee tekstit.

Siis on tilanteita, joissa ei voi itsestään luopumatta tehdä toisille mieliksi, vaikkei edes olisi ärsyyntynyt ja halukas hiukan näpäyttämään jotakuta - tai tulee vaatineeksi toiselta jotain, mitä toinen ei vain pysty tekemään. Niin käy. Ei surra. Ennemmin tai myöhemmin asia unohtuu ja kaikki saavat anteeksi.

12. lapseton Vierailija

Ennen niitä lapsia oli lähes joka perheessä enemmän kuin yksi. Tasapainoilua-nimimerkin kuvamaa "ryhmän ainoa lapsi"-tilannetta ei syntynyt niin helposti kuin nykyään. Ennen lapset pystyivät juoksemaan kartanolla ilman aikuisten valvontaa vähäisemmän liikenteen ja muutenkin turvallisemman kasvuympäristön vuoksi. Harvoilla nykypäivän lapsilla on samanlaista mahdollisuutta purkaa energiaansa. Ennen myös isovanhemmat ja muu lähisuku sekä naapurit osallistuivat lapsen kaitsemiseen. Nykyään isovanhempia nähdään pahimmillaan kerran kesässä ja joka toinen joulu. Totta kai lapsi silloin hamuaa vieraan aikuisen seuraa ja roolimallia.

Jos lapsiperheeseen menee kylään, on hullua ajatella, ettei seurustele yhtään lapsen kanssa. Kyllä minäkin keskustelin entisen opiskelukaverini luona hänen uuden miehen kanssa miehen uudesta autosta, vaikka todellisuudessa minua kiinnosti vaihtaa monen vuoden kuulumisia ystäväni kanssa. Miehen uusi auto kiinnosti minua varmasti yhtä vähän kuin tosivelaa lapsen kanssa tanssiminen. Asia oli kuitenkin selvästi miehelle tärkeä, joten vaihdoin pari sanaa autostakin. Enpä olisi kehdannut kieltäytyä keskustelemasta asiasta -edes kohteliaasti. :)

13. aikuiset nyt yleensä ovat hieman kiintoisampaa seuraa kuin lapset.

Lisäksi täytyy huomioida se, että nykyajan lapset VAATIVAT että leiki mun kaa, lue mulle, lue tekstit jne. Itse saatan kyllä leikkiä lasten kanssa jos siltä tuntuu, mutta jos lapsi alkaa kinuta ja vaatia, on aivan turha kuvitella, että suostuisin.

14. Lapsellekin opetetaan, että vaikka Virtasen Veikko on paljon sinua pienempi ja välillä hankala, niin Veikolle pitää olla kiltti ja yrittää leikkiäkin vähän Veikon kanssa, ettei tälle tule paha mieli. Eiköhän se sama päde aikuisiin. Siis ei tarvitse uhrautua miten vain, mutta huomaavainen voi olla.

15. Jemi Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    "Lisäksi täytyy huomioida se, että nykyajan lapset VAATIVAT että leiki mun kaa, lue mulle, lue tekstit jne. Itse saatan kyllä leikkiä lasten kanssa jos siltä tuntuu, mutta jos lapsi alkaa kinuta ja vaatia, on aivan turha kuvitella, että suostuisin."

Näin munki mielestä. En inhoa lasten kanssa puuhastelua, jos se on mulle vapaaehtoista, mutta kun joku vaatii jotain (oli se sitten lapsi tai aikuinen, niin ihan periaatteesta kieltäydyn). Vaatimisella ei lapsen pitäis saada yhtään mitään (tässä kohtaa puhun nyt jo puhetta ymmärtävän ikäsistä).

Joidenki lasten kanssa oleminen on ollu tosi mukavaa, mutta ne on poikkeuksetta olleet lapsia, joilla on peruskäytöstavat. Jo kolmevuotias osaa ottaa toiset huomioon, jos se vaan on ollu itsestäänselvyys alusta asti.

16. Olen huomannut ap:n kanssa saman asian vieraillessani lapsiperheissä. Tenava kitisee "tuu pelaamaan", "ollaan piilosta" tms. Minua ei yksinkertaisesti huvita mennä kylään leikkimään lapsen kanssa, sillä aikuisiahan minä sinne olen mennyt tapaamaan. Voin kyllä vaihtaa muutaman sanan kohteliaisuussyistä lapsen kanssa, mutta ei minun tarvitse häntä viihdyttää. Tehkööt vanhemmat sen homman. Ap:n tapauksessa lapsen äidin olisi pitänyt tanssia lapsen kanssa, jos jonkun nyt ylipäätään oli tanssittava. Ei vierasta voi pakottaa tekemään itsestään pelleä, jos lapsi vaatii.

17. lapseton myös Vierailija

Ootpa hölmö!
    Miksi ylipäätään kyläilet paikoissa joissa et toimi talossa talon tavoilla????

18. sasae Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Eihän aina tämä tapahdu lapsiperheissä vieraillessa. Olin kerran illalliskutsuilla lapsettoman pariskunnan luona, jonne oli kutsuttu paljon porukkaa. Yhden pariskunnan tyttö kiipeili erään miehen syliin, kerjäsi tältä ties mitä huomiota koko ajan, vanhemmat eivät mitenkään estelleet, vaikka mies oli selvästi vaivautunut. Kotimatkalla vielä huomautti tästä, että häntä hiukan vaivasi se tyttö.

19. nikkelisnakkelis Vierailija

Itselleni muistuu mieleen että kerran serkkuni eka lapsi kiipesi päälleni ja alkoi puristelemaan rinnoista. Serkku vain nauroi. Tietenkään lapsi ei tarkoittanut sitä pahalla, ja luultavasti teki niin, koska oli oppinut aikaisemmin, että jotkut aikuiset (tai äiti ainakin) pitävät sitä huvittavana. Minusta se oli noloa ja erittäin vaivaannuttavaa, siksikin, että koko seurueen huomio kiintyi siten rintoihini. SInänsä esim. lasten kiipeily ja riippuminen ei haittaa, olen aika vahva ja liikunnallinen ja kiipeilytelineenä toimiminen on helppo tapa viihdyttää. Vaikeampi minusta on puhua jotain lasten juttuja.

20. lacki Vierailija

Riippuu aikuisesta ja riippuu lapsesta. Tiedän todelle tylsiä ja epäkiinnostavia aikuisia ja aivan mahtavia, iderikkaita ja persoonallisia lapsia. Edellähän mainittiin, että Miehen uusi auto kiinnosti yhtä vähän kuin tosivelaa lapsen kanssa tanssiminen, niin tilanne on täysin verrattavissa alkuperäiseen viestiin.

Eiköhän leiki mun kaa tai lue mulle ole lapsen pyyntö. Pieneltä lapselta ei voi odottaa kaikkia muodollisuuksia. Pitkästynyt lapsi voi toki ruveta kiukuttelemaan ja vaatimaankin, mutta pienellä huomiolla ja lyhyellä leikillä lapsi ei pääse pitkästymään. Toki lasten huomiointiin ei vierailla ole velvollisuutta - toisin kuin vanhemmilla- mutta fiksua ja kohteliasta on huomioida kylässä olleessaan kaikki perheenjäsenet. Kuten se vanhan koulukaverin uusi mies. ;)

Silti olen sitä mieltä, että jos tosivela ei ole halunnut tanssia, ei hänen ole sitä lapsen mieliksi tarvinut tehdä. Uskon kuitenkin, että vierailu olisi sujunut tosivelalta huomattavasti helpommin, jos hän olisi rakentanut lapsen kanssa yhden palapelin, pyörähtänyt piruetin lapsi sylissään tai laskennut kymmeneen ja etsinyt lasta piilostaan. (On muuten yksi helpoimmista leikeistä: lapsi odottaa piilossa ja on innoissaan kun häntä ei heti löydetä: Voit rauhassa istua paikallasi välillä huudellen ja ihmetellen mihin lapsi katosi)

21. Mitä hölmöä tuossa nyt on? Olen mennyt kyläilemään AIKUISTEN vieraaksi, en leikkikaveriksi lapselle. Eivät talon tavat tarkoita sitä, että vieraat leikkivät lasten kanssa. Minusta tuo oli hölmöintä, mitä olen kuullut!

22. lapsenmielinen vela Vierailija

Muistan lapsuudestani 80-luvulta kun välillä äidillä kävi vieraina muutamia lapsettomia naispuolisia kavereita, jotka eivät selvästikään perustaneet lapsista. Vieläkin muistan hyvin miten ikäviltä ihmisiltä noi naiset vaikuttivat, niillä oli juuri sellainen asenne että "lasten tulee näkyä, ei kuulua" ja että minut on kasvatettu huonosti kun leikin isoon ääneen, otan kontaktia, jne. Joku jopa sanoi että "tarvitsen piiskaa"...! Jännä miten hyvin lapsi pystyy vaistoamaan aikuisten asenteet ja sen että ärsyttää toista jo pelkällä olemassaolollaan! Toivottavasti en ikinä tuota kenellekään lapselle samanlaista fiilistä, muistan vieläkin miten ikävä tunne se oli. Ärsyynnyin myös siitä kun joku lapseton aikuinen näytti olevan eri mieltä äitini kanssa kasvatuskysymyksissä. Silloin puolustin äitiäni kuin haukka poikasiaan :)

23. Ärsyttävää! Vierailija

Omalle kohdallenikin on sattunut kun menin tuttavieni luokse kyläilemään niin heti istualleni päästyä perheen tenava hyökkää suureen ääneen "Tuu kattoo mun barbeja, mulla on niitä vaikka kuinka paljon". No ei vois vähempää kiinnostaa. Vanhemmat katsovat silmät kirkkaana ja hymyillen että menenkö. Siinä sitten istun vaivautuneena ja otan vanhan mainoksen jota aloin selaamaan. Kohta se olikin nukke katraansa kanssa edessäni ja alkoi niitä siinä esittelemään. Vaivauduin niin että keksin syyn lähteä ja vielä lähtiessäni olisi pitänyt leikkiä piilosta. Kun en sitten leikkinyt niin penska alko huutaa ja parkumaan. Ihmettelen tätä nykyajan kasvatusta. Minun nuoruudessani ei annettu penskojen käyttäytyä noin. En kyllä ole kyläillyt heillä sen jälkeen.

24. Toivon, että kaikki tiukkapipot olisivat saaneet hiukan enemmän hemmottelua lapsuudessaan - olisi nyt helpompaa heillä ja muilla.

25. tiukkapipo Vierailija

Joo sittenhän me kaikki tietenkin leikittäis kakaroitten kanssa kun meidät olisi pilalle lellitty pentuna. Pää kolmantena jalkana rynnättäis hiekkalaatikolle lellimään muitten kersoja! Aivan varmaan!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri