Hae Anna.fi-sivustolta

Huonosti käyttäytyvät lapset

Viestiketju osiossa 'Vapaaehtoinen lapsettomuus' , käynnistäjänä tosivela, 10.06.2007.

1. vaihtoehtoja Vierailija

Osa leikkisi, osa antaisi kohteliaasti muitten leikittää. Mutta ei kaikesta tarvitse olla niin ärsyyntynyt.

2. Tuota noin... Vierailija

Itse lapsettomana leikin erittäin mielelläni lasten kanssa, en ole koskaan pitänyt kolmevuotiaan tai vanhemmankaan lapsen "tuu tanssiin, kato mun barbeja, pelataan jotakin, leikitään piilosta" -pyyntöjä merkkinä siitä, että lapsi olisi itsekäs tai hemmoteltu.

Leikin aina kaikissa "lapsellisissa" kyläpaikoissa lasten kanssa, jos lapset sitä haluavat ja olen vain imarreltu siitä, että lapset kelpuuttavat minut - vieraan aikuisen - leikkikaverikseen. Useimmiten käy vaan ihan toisella tavalla kuin mitä täällä monelle tuntuu käyneen eli sen sijaan, että vanhemmat katsoisivat innoissaan, että lähtekö täti leikkimään tai jopa kehottaisivat tähän, vaan he sanovat lapsilleen, että menisitkö nyt leikkimään ihan itse, sillä täti on nyt äidin vieraana ja äiti ja täti haluavat jutella aikuisten juttuja.

3. lapseton Vierailija

Aivan. Normaalia sosiaalista kanssakäymistä. Enemmän huolestuisin lapsesta joka pakenee kaikkia vietaita piiloon, eikä suostu tulemaan omasta huoneestaan pois ennen kuin kaikki vieraat ovat lähteneet. Ujosu uutta ihmistä kohtaan on tietysti nomaalia ja sitä en tässä tarkoittanut.

4. Minusta semmoinen aikuinen on huonosti käyttäytyvä joka ei _millään_ suostu antamaan edes pientä hetkeä lapselle (esim. käy nopeasti kattomassa niitä barbeja, vähän tanssahtamassa yms.). Itse pelkäsin nuorempana lapsia aivan kuollakseni, mutta nyt kolmekymppisenä kun kavereilla on lapsia, olen huomannut ettei siihen "kuole" jos hetken aikaa leikkii tai juttelee kaverin lapsen kanssa. Ihan normaalia sosiaalista kanssakäymistä se on! Olisin epäkohtelias jos en suostuisi vastaamaan mitenkään lapsen kontaktiin. Vähän sama jos kaverin mies juttelisi kanssani mutta kääntäisin pääni pois enkä vastaisi. Yhtä huonoa käytöstä molemmat.

Joku kirjoitti hyvin, että sen voi ottaa imarteluna jos lapsi haluaa ottaa kontaktia vieraaseen aikuiseen. Ei se ole mitään hemmottelemista jos lapselle on ystävällinen! Näyttää muuten vielä nykyään joillain veloilla olevan sellaista asennetta, että lasten tulee näkyä vaan ei kuulua.

5. Jemi Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tässähän ei kuitenkaan ollu kysymys normaalista pyytämisestä (jossa ei tietenkään ole mitään vikaa, koska siitä voi aina kieltäytyä). Tässä puhuttiin lapsista, jotka ei hyväksy eitä vastaukseksi ja se on vaatimista, ei pyytämistä.

6. Tiukkapipo Vierailija

Kyllä se vaatimiselta minusta tuntui kun olisi piilosille pitänyt ryhtyä kun kersa niin sanoi ja sitten vielä itkua parkumista kun ei saanut tahtoaan läpi. Entäpä sitten kun kasvavat, jos ei tahtoaan saa läpi hyvällä niin aletaan itkemään niin kyllä alkaa tapahtumaan. Vai pitääkö sitä kaikkien elää lapsen pillin mukaan!

7. Tuota noin... Vierailija

Minä olen nähnyt myös huonosti käyttäytyviä lapsia, joita mielestäni ovat sellaiset, jotka esimerkiksi lyövät, purevat ja heittelevät ruokaansa/joitakin tavaroita ympäriinsä ja päin toisia ihmisiä, eivätkä kielloista, käskyistä ja komennoista huolimatta muuta käytöstään ja pyydä anteeksi tekemäänsä. Tällaisiakin kun on olemassa.

En edelleenkään osaa mieltää edes muutamaan kertaan tanssimaan tai barbeja katsomaan pyytävää lasta huonosti käyttäytyväksi tai hemmotelluksi. Vaatimisesta voi olla kyse, mutta pienen lapsen kohdalla ei tällainen "vaatiminen" ole vielä huonoa käytöstä. Lapsen käytöstavat paranevat ja hän saa sosiaalisia taitoja iän myötä, ei ihan pienen voi odottaa käyttäytyvän vielä kuin aikuisen.

8. Pyytää ja vaatia Vierailija

9. Tuota noin... Vierailija

Pieni lapsi ei välttämättä osaa sisäistää, että jos pyytää kerran, se on ok, mutta jos pyytää kahdesti tai kolmesti se on jo vaatimista. Eli pointtini oli kuitenkin se, että mielestäni ei edes pieni vaatiminen pieneltä lapselta ole huonoa käytöstä, ja tämän ketjun ostikkohan oli "huonosti käyttäytyvät lapset". Huonoa käytöstä on lyöminen, pureminen jne. Siis minun mielestäni.

10. Tiukkapipo Vierailija

Jos ei lapsi saa tahtoaan lävitse ja alkaa huutamaan ja itkemään niin se on jo minun mielestä huonoa käytöstä.

11. Tuota noin... Vierailija

Sekin riippuu lapsen iästä. Jos kyseessä on kouluikäinen, niin sitten kyllä, mutta jos kolmevuotias, niin sitten ei. Sen ikäiset pillahtavat helposti itkuun ja itku myös tyrehtyy yhtä helposti.

12. hölynpölyä Vierailija

jos lapsi on kunnolla kasvatettu, se ymmärtää jo kolmivuotiaana, että ei tarkoittaa eitä eikä "mangu lisää".

yhdellä kaverillani on todella oikea asenne kasvatukseen: hän kieltää tai käskee kerran, jos ei mene jakeluun, lapsi saa mennä huoneeseensa. Lapset ovat osanneet käyttäytyä heti, kun ovat yhtään puhetta ymmärtäneet. Eli noin puolitoistavuotiaasta.

13. Tiukkapipo Vierailija

Penska on jotain kuus vuotias. Kyllä kai siltä jo pitäis jotain käyttäytymistä vaatia.

14. Tuota noin... Vierailija

Meillä on vähän erilaiset käsitykset näköjään siitä, mitä lapselta pitää vaatia ja mitä hyväksyä. Lapsetkin kun ovat yksilöitä, jotkut käyttäytyvät kuin aikuiset jo aivan pieninä ja toiset eivät opi käyttäytymään koskaan - edes aikuisena.

En halua osoittaa sormellani ketään, mutta usein nämä mielestäni oikeasti huonosti käyttäytyvät lapset ovat sellaisista kodeista, joissa on jotakin vikaa, esimerkiksi runsasta alkoholin käyttöä, riitelyä jne. Eli silloin se vika on usein aikuisissa ja heidän antamassaan mallissa kuin lapsissa.

15. vaikka eroja persoonallisuudessa on, ne käyttäytyvät kyllä tasan niin kuin on opetettu.

16. eikö kuitenkin Vierailija

Koirien kohdalla kuitenkin moititaan sitä, jos kaupunkihuoneistoon otetaan pystykorva haukkumaan tai yritetään pitää metsästyskoiraa seurakoirana.

Miksi kaikilta lapsilta pitäisi odottaa täsmälleen yhdenmukaista käytöstä ja vielä käytöstä, joka voi olla heidän vanhempiensa mielestä turhaa kainostelua.

17. diidaaduu Vierailija

Minä leikin mielellään joidenkin lasten kanssa - ja joidenkin en. Pidän niiden lasten seurasta, jotka eivät odota leikkikaveristaan viihdyttäjää ja eivätkä pomota. Ja mikä sulkee ulos senkin vaihtoehdon, että rakentelee samalla lapsen kanssa legoista jotain ja samalla juttelee perheen äidin kanssa. Huomioida siis molemmat.

MUTTA! Tämä ei todellakaan luonnistu kaikkien lasten kanssa. Jotkut lapset vaan ikävä kyllä vaativat KAIKEN huomion itselleen ja odottaa vieraasta jotain viihdyttäjää. Näiden lasten kanssa en todellakaan mielelläni leiki. Pahimmassa tapauksessa ehdin juttelemaan vain viitisen minuuttia äidin kanssa ja loput kaksi tuntia tulee legosta silmäkulmaan.

Oletusarvoisesti kuitenkin odottaisin, että vieraan asema on erilainen kuin perheen keskuudessa olevilla. Vieraan velvollisuus EI OLE olla mikään keikkaleva viihdyttäjä vaan jos vieras haluaa viihdyttää lasta niin se on vain mukavaa extraa, ei perusodotus. Kumpaan äidillä on kasvatusvastuu, kyläilevään vieraaseen vai omaan jälkikasvuun? Lasten tulee oppia kestämään pettymyksiä ja siihen, että kaikkia ei välttämättä kiinnosta hänen barbinsa. Ne lapset, jotka sisäistävät tämän kyllä sitten ovatkin jo aikalailla sieltä siedettävimmästä päästä.

18. kaksi puolta Vierailija

Tämäkin on totta. Minä en vain vieraana koe olevani vastuussa tästä prosessista, enkä tietoinen siitä, mikä vaihe on menossa. Yritän olla myös lapsille mahdollisimman huomioiva.

Toinen asia on sitten se, että aikuinen, joka tietää olevansa liian rasittunut jakamaan huomiotaan lapsille, on oikeutettu jättämään lapsiperhevierailut väliin. Ilman kummankaan puoleisia harmitteluja. Ei väsynyttä vanhustakaan kutsuta leikittämään lapsia, ei siis myöskään stressaantunutta aikuista.

19. lapset/koirat Vierailija

Onko ymmärrettävä nyt niin, että tämä eräs koira, joka hyökkäsi lapsen kimppuun viime viikolla ja raateli lapsen sairaalakuntoon oli opetettu sellaiseksi? Miksi koiria opetetaan sellaiseen?

20. diidaaduu Vierailija

No joitakin lapsian jaksan vaikka kuinka täysizombiena, mutta joistain lapsista ei tule vieläkään mitään kultanuppuja vaikka olisin kuinka levännyt. ;-)

21. ??? Vierailija

Missä on määritelty, että lasten tehtävä on toimia kullannupun roolissa?

22. - Vierailija

No tuskin sitä on tahallaan sellaiseksi opetettu, mutta ihmiset ovan vaan niin tietämättömiä ja piittaamattomia, että eivät kouluta koiriaan kunnolla ja kaiken päälle vielä kohtelevat muutenkin huonosti. Ei siinä ole ihme, jos tulee jonkinlaisia mielenhäiriöitä koiralle kuin koiralle.

23. diidaaduu Vierailija

ymmärsitkö nyt ihan tahallasi väärin?

24. P.ee Vierailija

Jos menen kylään esim. työkaverini luokse, tarkoittaako se että minun pitäisi siellä viihdyttää myös perheen pienimpiä vaikkapa tanssahtelulla? Sori mutta minun mielestäni ei. Menen työkaveriani katsomaan, en lapsia. Toki voin tervehtiä lapsia mutta lasten jutut kiinnostavat minua yhtä paljon kuin joku esittelisi minulle uutta onkivapaansa.

25. Samaa mieltä Vierailija

En minäkään mene lapsia tapaamaan vaan heidän vanhempia. Eikös lapset mene kyläilemään toistensa luona? Aika hullulta kuulostaisi jos soittaisin ystävilleni että voinko tulla leikkimään teille;)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri