Hae Anna.fi-sivustolta

Huonosti käyttäytyvät lapset

Viestiketju osiossa 'Vapaaehtoinen lapsettomuus' , käynnistäjänä tosivela, 10.06.2007.

1. koira, joka käy ihmisen kimppuun tekee niin juuri, vain ja ainoastaan kasvattajansa takia. Ok, jotkut hyvin harvat koirat saattavat olla mielisairaita (ihan kuten lapsetkin), mutta suurin osa huonosti käyttäytyvistä koirista on sitä siksi, ettei niiden kasvattaja ole osannut kasvattaa. Ihan kuten lastenkin tapauksessa.

2. koiruuksia Vierailija

Näinhän se juuri on. Kumma että velat tuntuvat ymmärtävän tämän paremmin kuin yhä useampi vanhempi, jotka kuvittelevat että meidän Pekka-Eenokista tulee maailman mukavin tyyppi ja Nobel-voittaja tietty kaupan päälle, jos sitä vaan ehdoitta ihaillaan eikä koskaan opeteta sille miten ihmisten maailmassa eletään.

Eräällä ystävälläni on 2 lasta ja 2 koiraa, kaikki mahtavan mukavia tyyppejä. Perheen äiti ja isä sanovatkin, että lasten tavoille opettaminen ei juurikaan eroa koiran koulutuksesta ;)

3. valitan Vierailija

Kukaan vanhempi ei ajattele noin ja tässä lapseton kirjoittaja ei voi kehua ymmärtäneensä yhtään mitään.

4. kikkara Vierailija

Nyt taas hymyilyttää... Sinä siis tunnet kaikki vanhemmat ja tiedät kaikkien heidän ajatuksensa ja ajatusmallinsa...

Maailmaan sopii vaikka minkälaista hullua. Valtaosalla maailman täysi-ikäisistä ihmisistä on lapsia. Kaikki hullut tusin on lapsettomia. Tästä voisi vetää sellaisen johtopäätöksen, että myös näissä vanhemmissa on niitä ei niin terveitä yksilöitä.

Joidenkin ihmisten ajatukset ovat niin sairaita, ettei mielikuvitus riitä niitä kuvailemaan. Menetkö takuuseen myös heidän ajatuksistaan?

5. kikkara2 Vierailija

Nyt taas hymyilyttää... Sinä siis tunnet kaikki vanhemmat ja tiedät kaikkien heidän ajatuksensa ja ajatusmallinsa...

6. hillle2 Vierailija

Selventäisikö asiaa hieman, jos käännetään kysymys toisinpäin: miksi lapsiperhe tai lapsia omaava äiti kutsuu velan kylään?

7. lapseton Vierailija

Koska lapsiperheestä ja lapsia omaavasta (kamala termi!) äidistä vela on todennäköisesti mukava ihminen ja heistä/hänestä on mukavaa, että ko. henkilö käy heillä kylässä.

8. hille2 Vierailija

Joo, terminologia meni hieman pieleen. Äiti-ihminen taas kuulostaa siltä, että ihminen on pelkkä äiti, eikä mitään muuta, enkä minä ainakaan ajattele näin lapsia hankkineista ystävistäni.

Mutta olipa helpotus kuulla, että vela ei olekaan pelkäksi lapsenleikittäjäksi kutsuttu, jonka jutuille muiden virikkeiden puutteessa voidaan hymähdellä ja nauraa jälkikäteen, ja jonka arvostelukykyyn missään asiassa (mukaanluettuna valuuttakurssien vertailu) ei voi luottaa, kas kun hän ei ole synnyttänyt.

9. lapseton Vierailija

Niin, niin minä ole toistaiseksi lapseton, joten tuo oli vain oma tulkintani miksi minut tai joku muu lapseton kutsutaan lapsiperheeseen kyläilemään. =) Ja samalla se on syy miksi minä kutsun lapsellisia ja lapsettomia ystäviä kylään. Enkä usko, että asenteeni muuttuu tulevan lapsen myötä, jolloin alkaisin kutsua kylään lastenleikittäjiä ja pilkan kohteita ystävien sijaan.

10. hille2 Vierailija

Niin, olisipa kutsujalla todellakin sosiaalinen elämä ja virikkeet vähissä, jos hänen pitäisi kutsua halveksittu vela kylään vain siksi, että saa naurahdella jälkikäteen tämän tyhmille lausahduksille.

11. otetaan huumorilla Vierailija

"Saattaa olla epäselvyyttä siitä,
    ketkä ovat parhaita huolehtimaan lapsista,
    mutta ei ole epäilystäkään siitä,
    että vanhemmat ovat huonoimpia."
    Bernard Shaw

12. matkaaja. Vierailija

Itse asiassa, tämä alkaa olla yhä yleisempi "kasvatus"suuntaus esimerkiksi Yhdysvalloissa.

13. hille2 Vierailija

Ja lisää: eihän se vieras joudu katselemaan niitä lapsia kuin sen yhden illan. Sen lapsen vanhemmat joutuvat katselemaan koko loppuelämänsä. :D

14. Hmmmm Vierailija

Mä luulen, ettei tällä palstalla kirjoittelijoillakaan ole kaikilla oikein käytöstapoja ;), ts. lapsen tasolta ei ole vielä kasvettu ulos.

15. DarkWings Vierailija

Minua eivät lasten leikit kiinnosta enkä varmasti lähtisi tanssimaan tai piilosille pyydettäessä. Lapset onneksi pelkäävät minua jo ulkonäköni takia ( = mustat vaatteet, tulipunainen pitkä tukka, vihreät silmät ja hyvin kalpea iho ), että jopa muiden sukulaisten vilkkaaksi ja puheliaaksi mainitsema 4-vuotias siskontyttö tyytyy vain tuijottelemaan minua peloissaan äitinsä sylistä. Eli yksikään kakara ei ole minua leikkeihinsä kerjännyt, joten ei ole tarvinnut kieltäytyäkään. Ei ainakaan vielä kukaan äiti ole loukkaantunut, vaikka en osoita minkäänlaista huomiota hänen jälkikasvuaan kohtaan, juttelemme ihan muista jutuista kuin lapsista. En kai minäkään ole karsinut kissanvihaajia ystäväpiiristäni, vaikka he eivät kissaani silitäkään.

16. Eräs ystäväni oli vela nuorempana, ja oikea lastenvihaaja, kuten useat tänne kirjoittelevat velatkin näköjään. Hänelle oli hirveän kriisin paikka kun sain reilu parikymppisenä opiskelijana lapsen, enkä ollutkaan enää hänen 24-7 käytettävissään. Hän systemaattisesti kutsui luokseen sillä varauksella, että lapsi jätetään kotiin. Olin kiltti ihminen, joten hommasin aina lapsenvahdin vaikka iltapäiväteelle mennessäni, ettemme häiritsisi häntä. Hänellä oli hyvin jyrkkiä käsityksiä myös lasten kasvatuksesta, haukkui ap.n tapaan kaikki tuttaviensa mukulat, kasvatus oli surkeaa jne.

Nyt entinen äärivela on onnellinen äiti, jonka poika on nelikymppisten vanhempiensa silmäterä, pyörittää koko huushollia. Töistä kotiin raahautunut isä lähtee takaisin kaupungille ostamaan paloautoa lelukaupasta, jos äiti on mennyt lupaamaan sellaisen. Mankumisesta ei tule loppua varsinkaan kun heillä on vieraita, lapsi kadehtii äitinsä huomiota eikä edes puhelimessa puhuminen onnistu. Äiti ihmetteleekin mulle aina miten hyvä tuuri mulla on käynyt kun on niin rauhalliset ja helpot lapset.

Pointtini tähän keskusteluun liittyen on se, että eniten kasvatuksen laatua arvostelevat yleensä ne, joilla ei ole siitä mitään omakohtaista kokemusta. Samoin pahimpia oman mukulansa jalustalle nostajia ovat juuri tällaiset muiden lapsia vihaavat tunnevammaiset narsistit.

17. vela Vierailija

Kyllä mullakin kiukku nousi, kun kuusivuotias tyttö ollessaan ekaa kertaa luonani vieraisilla, katsoi äidin sekä minun kiellosta huolimatta ensin jääkaappiin ja sitten jääkaapin pakastelokeroon ja kun huomasi siellä jäätelöä, sanoi: "anna jäätelöä".

Mainittakoon, että kyseinen tyttö ei ole minulle edes tuttu, olin nähnyt vain muutaman kerran. Voitte arvata, että jäätelöä ei herunut aneluista huolimatta... Minulla ei ole mitään niitä lapsia vastaan, joille on opetettu käytöstavat, mutta tuollaiset lapset, joilla ei ole mitään kuria, nostavat karvat pystyyn. No, toista kertaa ei tyttö meillä kyläile ;)

Ja jottei tule väärinkäsityksiä, ymmärrän lapsen mahdolliset ruumiilliset ja henkiset vajavaisuudet, mutta terveen lapsen huonoja käytöstapoja en.

18. Hyrmiö Vierailija

Lapsen ja koiran kasvatusta voidaan verrata lähestulkoon ainoastaan muutaman seikan kautta; johdonmukaisuus, pitkäjänteisyys ja rajat/rakkaus.
    Miten lapsi sitten eroaa koirasta/eläimestä? Ensinnäkin, lapsen kehitys jatkuu aina täysi-ikäisyyteen asti. Aivojen katsotaan olevan täysin kehittyneet vasta lähes täysi-ikäisyyden kynnyksellä. Koiran taas esimerkiksi, katsotaan olevan täysin kehittynyt (rodusta riippuen) 2-4 ikävuoden välillä.
    Ihmisen kasvaminen aikuisena kestää kauan, osaksi juuri aivojen kehittymisen takia.

Lapsen ja koiran kasvattamiseen, kuten tässä aikaisemminkin todettiin, löytyy kyllä yhtäläisyyksiä. Erona voitaneen kuitenkin mainita yksi oleellinen seikka; koira ei ajattele. Se toimii pääasiasiassa viettiensä voimin ja on näin ollen suhteellisen helppo ehdollistaa tiettyihin toimintoihin. Ihminen ajattelee, ja siksi ihmisen kasvattaminen on moninkerroin hienosyisempää kuin koiran (tai muun eläimen). Toisaalta aikaisempi kokemus vaikkapa koirien kasvatuksesta/kouluttamisesta kenties antaa valmiuksia lapsen kasvattamiseen juuri palkkion, rajojen ja säännönmukaisuuden noudattamisen myötä.

Lapsen kehityskaareen kuuluu muutamia epämiellyttäviä tapahtumia, näistä mainittakoon kaikkien tuntemat uhmaiät. Nämä herkkyyskaudet ovat erittäin tärkeitä, samoin se, miten ympäristö niihin suhtautuu. Sosiaalisen kasvun kehitys on edellytys jotta pystytään aikuisenakin toimia yhteisöissä niiden vaatimilla tavoilla - lapsella ei ole valmiuksia syntymästään asti vaan nämä taidot opitaan. Persoonallisuudella on suuri merkitys lapsen kehityksessä. Jokaisella on oma persoonallisuutensa. Saattaa käydä niin että perheessä on useampi lapsi joista jokainen tarvitsee aivan omanlaatuisen kasvatuksen, ja myös niitä lapsia jotka ovat juuri tämän persoonansa takia erittäin vaativia tapauksia ja varmasti rasittavat käytöksellään ympäristössään olevia ihmisiä.

Tulisi ehkä kuitenkin muistaa että lapsia on ajatteleva, itsestään tietoinen kokonaisuus joka peilaa omaa ja ympäristönsä suhtautumista jatkuvasti. Kompleksisena olentona ihmislapsi ei aina toimi ihannekäytöstä vastaavalla tavalla, vaan hakee kokemuksia ja kokeilee rajojaan, jotkut kenties lähes jatkuvasti. Edellisen kirjoittajan mainitsema 6-vuotias on kenties kokeillut onnistuuko tämän kyläreissun aikana juuri tämä käyttäytymismalli haluttuun tulokseen: saanko näin haluamani -jäätelöä. Toisen kaapeille ei saa mennä, ja juuri tämän lapsi oppi tällä kerralla, tässä vierailupaikassa. Sinnikkäänä hän saattaa yrittää samaa muuallakin ja jos onnistuu, saattaa ei-toivottu käytös jatkua.

Lapsen kasvattaminen riippuu siis monesta seikasta: mm.lapsen omasta persoonallisuudesta, vanhempien taidoista ja vuorovaikutuksesta, yhteisöstä jossa lapsi elää ja sen tarjoamista/vaatimista malleista. Se, että lasta inhotaan vain "lapseuden" takia on mielestäni mielenkiintoista. Tämä kehitykseltään keskeneräinen ihminen on vasta aloittanut opettelemaan sosiaalisia taitoja ja matkalla aikuisuuteen ja vasta aikuisen olisi tavallaan hyväksytty ihmisenä? Tämä kertoo mielestäni enemmän kirjoittajien omasta rajoittuneisuudesta ja oppimattomuudesta kuin lasten "rasittavuudesta".

19. vierailija Vierailija

Joo... ennen se oli näin jos pikku poika halus tietää mitä kello on esim niin se sanoin näin: se otti pois lippiksen/myssyn ja kumartui herralle anteeksi herra voisiko herra kertoa mitä kello on?

Tänään se on näin: tänne kello vitun ukkeli!!! (anteeksi kielen käyttö)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri