Hurja ohitus moottoritiellä, kommentteja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja panicking
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

panicking

Vieras
Noniin, eli aamulla olin ajamassa kouluun, oli klo 8 ruuhkat.
Jouduin jossain vaiheessa letkan ekana pakettiauton taakse joka ajoi noin 90 km/h, ja odottelin että ohituskaista tulisi tyhjäksi. Rajoitus oli 120.
Siinä vaiheessa kun ohituskaistalla oleva viimeinen auto oli minun kohdalla, niin pistin vilkun päälle niin kuin aina. Katsoin vielä ettei takanaolija ollut pistänyt vilkkua jne, ja lähdin ohittamaan. Peilistä näin että minun takana (samaa vauhtia ajava) lähti kans ilman vilkkua ohittamaan samaan aikaan kuin minä. Eikä siinä kai mitään, niin kai letkassa usein käy?
MUTTA, huomasin sitten että mitä hittoa, tämä takana oleva auto olikin yhtäkkiä minun VASEMMALLA puolella!! :O Ja ohitti minut siis pientareen kautta!!! Itte tietysti siinä vähän pelästyin ja annoin vauhdin tippua ja päästin auton ohi. Ja se jäi siihen minun eteen jurnuttamaan, ei ylinopeutta joten mikään hurjastelija se ei tainnut olla.

Jonkin aikaa mietin että teinkö minä tosiaan jonkin mokan? Ymmärtäisin tuon jos olisin kiilannut 90 vauhdilla jonkin 200 ajavan eteen, niin pakkohan sen on väistää johonkin suuntan. Mutta tämä auto siis ajoi samaa vauhtia kuin minä, kiihdytti toki näköjään jonkin verran nopeammin. Minulla on tuollainen pieni 1-litranen riisikuppi jonka kiihtyvyys ei tietenkään ole se parhain.

Jossain vaiheessa myöhemmin kun oli liittymiä tullut ja mennyt ja autoja kasautunut meidän väliin, huomasin että olin TAAS tämän auton takana. Ja se alkoi jurnuttaa noin 3 km/h nopeusrajoitusta hitaammin. Mietin että a) se varmaan soittaa just poliisille ja tiirailee mun rekkaria?? :O tai b) Odottaa että lähtisin ohi ja kiilais minut kaiteeseen :laugh:

Aloin vain miettimään että olinko minä syypää tuohon? Ajettiin toki suht lähekkäin letkassa, mutta eikö se ole takaolijan tehtävä pitää turvaväliä? Ja kun minä kuitenkin selvästi ja ajoissa näytin vilkkua, niin eihän se takanaolijalle kai yllätyksenä tullut että lähdin ohittamaan??

Toivottavasti ap tajusi että ohituksia ei pidä yrittää niin kauan kun peileissä näkyy tehokkaampia autoja.

Eli toisin sanoen ei koskaan saa ohittaa rekkaa tai vastaavaa, koska joku voi olla minua nopeampi? OK...

Se ei todellakaan ollut mikään Bemari tai Audi, ihan joku "naisten/vanhusten auto", pienehkö pätkä-VW mikä lie. Ja tosiaan kun se kuitenkin jäi siihen minun eteen, niin kiirehän sillä ei ollut. Sen takia vähän mietin että mikä sen ohituksen idea oli.

Itselleni kävi toisaalta vastaava tapahtuma uudelleen, paitsi että minä olin se takana olija. Eli olin jo ohituskaistalla kun edessäolija kans tuli ohituskaistalle, ns. kiilas eteen. Ja mielestäni siinä on kätevämpää höllätä kaasujalkaa, ehkä jopa vähän jarruttaa, eikä niin että lähtee väärältä puolelta ohi??

Älä huoli, kyllä sä ihan oikein teit :D Liikenteessä muutenkin mennään liikennesääntöjen mukaan, ei esim. sen mukaan minkälainen kone pellin alta löytyy. Jos joku nyt välttämättä haluaa kyntää jotain pientaretta, niin eikai se sun ongelma ole....

Eli en koskaan? Ainahan motarilla on muitakin.
Ja ohituskaistahan oli tosiaan tyhjä kun lähdin ohittamaan. Takanaolija vain lähti samaan aikaan, olisiko minun pitänyt painaa jarrua ja ajaa takaisin pakettiauton taakse? Eikö siinä tule jo jonkilainen vaaratilanne kaikille?

Riisikupilla ajaessa ongelmia pitää vähän ennakoida. Sun pitäis siirtyä siihen ohituskaistalle niin hyvissä ajoin ettei sun tarvi jarruttaa edessäajavan auton vuoksi ja sitten uudelleen taas kiihdyttää. Pidät koko ajan sen 120 lasissa niin hyvin menee. Bensankulutus myöskin lisääntyy jos jatkuvasti jarruttaa ja kiihdyttää.

Toki jos oot jo siellä hitaamman auton takana jumissa niin toimit ihan oikein.

Kertomasi mukaan toimit oikein. Törppö ei ole ehkä ollut tarkkaavainen ja huomannut vilkkuasi, mutta pientareen kautta ohitus on mielenkiintoinen valinta...

Tarkkaavaisuuden puutteeseen voi liittyä toi myöhempi "hidastelu", siis joku puhelin tms. viemässä huomiota liikenteestä.

Teit sen virheen, että pysyit siellä pakun takana näyttämättä edes siltä, että lähdet ohittamaan ja kaikki muut pyyhälsi ohi. Monesti nuo riisikupit ponkaisee sinne ohituskaistalle yllättäen pää edestakaisin pyörien, eivätkä osaa muun liikenteen rytmiin mennä. Pelkääjän paikalla on aikaa seurailla noita ja miten saa melkein äkkijarrutuksen vetää, kun vaihdetta vedetty pienemmälle ja löyty kaasua sisään vähän tehokkaammalla moottorilla sinne oikealle kaistalle mennessä, kun se riisikuppi päättääkin kesken köröttölynsä viimein lähteä liikkeelle saamatta vauhtia edes sataseen, kun oma on jo 120 vauhdissa.

Eli en koskaan? Ainahan motarilla on muitakin.
Ja ohituskaistahan oli tosiaan tyhjä kun lähdin ohittamaan. Takanaolija vain lähti samaan aikaan, olisiko minun pitänyt painaa jarrua ja ajaa takaisin pakettiauton taakse? Eikö siinä tule jo jonkilainen vaaratilanne kaikille?

Kyllä motarillakin tulee sellaiset aukot liikennevirrassa että 1.0 kipolla pääsee ohi aiheuttamatta vaaratilanteita. Hitaalla autolla ajaessa peilien käyttö avain vaaratilanteiden välttämiseen.

Teit sen virheen, että pysyit siellä pakun takana näyttämättä edes siltä, että lähdet ohittamaan ja kaikki muut pyyhälsi ohi. Monesti nuo riisikupit ponkaisee sinne ohituskaistalle yllättäen pää edestakaisin pyörien, eivätkä osaa muun liikenteen rytmiin mennä..

Miten se vilkku ei ole tarpeeksi hyvä ele? Miten se pitää näyttää jos ei vilkulla?
Pistän sen vilkun aina päälle silloin kun viimeinen ohituskaistalla olija on minun vieressä. En todellakaan harrasta sitä että lähden vaihtamaan kaistaa ja vasta sitten pistän vilkun, vaan ihan hyvissä ajoin laitan sen päälle. Aina.
Itteäni ituttaa niin vietävästi sellaiset jotka eivät osaa sitä vilkkua käyttää, joten sitä samaa en itse harrasta :D

Ja edelleen ei ollut mitään liikenteen rytmiä, kun ohituskaista oli vapaa. Jos takana olija olisi laittanut vilkun ja lähtenyt ohittamaan ennen minua, niin tietysti olisin antanut tilaa, mutta nyt se lähti samaan aikaan minun kanssani, ja vielä ilman minkäänlaista vilkkua.

On itselle käynyt muutamia kertoja vastaavanlaisesti. Tosin itse olen ollut se joka tulee siellä takana. Kun ei kannata niillä riisikipoilla lähteä ohittamaan ketään 90 km/h vauhtia jollei ole täysin varma että latu on vapaa. Itse olen ennakoinut "toisen kaistan viimeisen auton ohi menemisen" ja lähtenyt letkan perään mutta sitten edessä oleva on kiilannut sillä kipollaan 90km/h vauhtia eteen. Ei muuta kun itsellä jarru pohjaan, ettei aja perään.

Miten se vilkku ei ole tarpeeksi hyvä ele? Miten se pitää näyttää jos ei vilkulla?
Pistän sen vilkun aina päälle silloin kun viimeinen ohituskaistalla olija on minun vieressä. En todellakaan harrasta sitä että lähden vaihtamaan kaistaa ja vasta sitten pistän vilkun, vaan ihan hyvissä ajoin laitan sen päälle. Aina.
Itteäni ituttaa niin vietävästi sellaiset jotka eivät osaa sitä vilkkua käyttää, joten sitä samaa en itse harrasta :D

Ja edelleen ei ollut mitään liikenteen rytmiä, kun ohituskaista oli vapaa. Jos takana olija olisi laittanut vilkun ja lähtenyt ohittamaan ennen minua, niin tietysti olisin antanut tilaa, mutta nyt se lähti samaan aikaan minun kanssani, ja vielä ilman minkäänlaista vilkkua.

Ei se sun vilkun käyttö oikeuta millään tapaa vaihtamaan kaistaa jos siinä on toinen auto!!

Hyvä ap. Ajat aivan sääntöjen mukaan ja voit tehdä niin vastakin. Ajan joka päivä litraisella koneellani, ohittelen ja kiihdytän sutjakasti, koska autoni on paitsi pienimoottorinen myös hyvin kevyt ja käy bensalla. Aina on pönttöjä joukossa, jotka hermostuu pienen ranskattaren ohituksesta, lähtevät idiootisti kiihdyttelemään, sujahtavat mikä mistäkin, mutta niistä ei kannata välittää. Jos itse tekee oikein ja pysyy rauhallisena on aivan taivaan sama vaikka muut autot menisivät pitkin piennarta, rikkoisivat vilkkunsa ja kuskit repisivät hermonsa.

Yhteistyössä