Huutonet, huudon maksaminen ja kotihoidontuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Myin huutonetissä vaatepaketin ja se meni umpeen viime tiistaina. Ostajasta ei ole kuulunut mitään. Huomasin, että tiistaina tulee lapsilisä. Veikkaan, että silloin aamusta huutaja maksaa paketin. Ennenkin on käynyt parissa huudossa, että maksua saa vähän odotella ja maksetaan yllättäin juuri samana päivänä kuin lapsilisä. Jos sitä rahaa ei ole, niin eikö olis reilumpaa ottaa myyjään yhteyttä ja kertoa, että ostaa tuotteen, kun lapsilisä tulee.

[QUOTE="vieras";28243176]Myin huutonetissä vaatepaketin ja se meni umpeen viime tiistaina. Ostajasta ei ole kuulunut mitään. Huomasin, että tiistaina tulee lapsilisä. Veikkaan, että silloin aamusta huutaja maksaa paketin. Ennenkin on käynyt parissa huudossa, että maksua saa vähän odotella ja maksetaan yllättäin juuri samana päivänä kuin lapsilisä. Jos sitä rahaa ei ole, niin eikö olis reilumpaa ottaa myyjään yhteyttä ja kertoa, että ostaa tuotteen, kun lapsilisä tulee.[/QUOTE]

Mulla sattuu palkkapäivä usein samalle päivälle. Eli 26. pv.

Mulla ainakin on tapana just kysyä että haittaako jos maksu vähän viivästyy, tai sitten jos ite odottelen huutajan maksua niin laitaan parin päivän hiljasuuden jälkeen sähköpostia ja kyselen onko ylipäänsä lunastamassa huutoaan.

[QUOTE="vieras";28243178]Miten se kotihoidontuki tähän liittyi?[/QUOTE]

Ei mitenkään. Kun mulla meni ensin lapsilisä ja kotihoidontuki sekaisin. Ärsytys on vaan se, että huudetaan ja rahaa on vasta reilusti huudon sulkeutumisen jälkeen eikä oteta edes yhteyttä. Oli se päivä sitten palkkapäivä tai joku muu maksupäivä.

Onko sun mielestä oletus, että jos myy/ostaa käytettyä on oltava köyhä?

Tässä tapauksessahan asia selkeästi on juurikin niin. Myyjän rahatilanne on tiukka eikä voi hermostumatta odottaa pariapäivää ja ostajalla ei ole rahaa huutoaan heti lunastaa vaan vetkuttelee tulevaan lapsilisään asti.
Selkeästi kaksi köyhää tekee tässä kauppaa keskenään.
Sillä ostaako uutta vaiko vanhaa ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä .

muistankohan ihan väärin, että huutonetissäkin on säännöissä että maksua kuuluu odottaa viikko vai kaksi? kaikki ei kyttää koneella yötäpäivää, eikä muista koska huuto loppuu.. on reissuja yms. ite maksan kyllä huutoni mahd pian, mutta ei minust oo paha, että jos huuto menee kiinni esim perjantaina että maksan seuraavan viikon alussa :)

Onko sun mielestä oletus, että jos myy/ostaa käytettyä on oltava köyhä?
En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta vastaan silti: ei sen takia, vaan sen takia jos joku palkkapäivä tai muu vaikuttaa maksukykyyn! :-D Meillä jo vanhemmat kasvattivat siihen, että ei tarvitse edes tietää, minä kuun päivänä se palkka tulee, koska tilillä on oltava aina niin paljon rahaa säästössä, että isotkin yllättävät asiat tulevat hoidetuksi murheetta.

Niin ja lapsilisät nyt eivät ainakaan vaikuta asiaan, nehän menevät monilla jo suoraan lapsen tilille ja muodostavat juuri sen pesämunan, mikä sitten täysi-ikäisenä tilillä on. Siitä tulee sitten se n. 20 000 €, mikä on ihan hyvä lähtökohta elämään eikä lahjaveroa tarvitse maksaa, toisin kuin jos siirtäisi ison summan kerralla. Mutta olen kyllä kuullut, että osa vanhemmista käyttää rahan itsekin ja se jos mikä on köyhyyden merkki.

t. Työläisperheen lapsi, mutta ei pennittömänä maailmalle lähetetty

En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta vastaan silti: ei sen takia, vaan sen takia jos joku palkkapäivä tai muu vaikuttaa maksukykyyn! :-D Meillä jo vanhemmat kasvattivat siihen, että ei tarvitse edes tietää, minä kuun päivänä se palkka tulee, koska tilillä on oltava aina niin paljon rahaa säästössä, että isotkin yllättävät asiat tulevat hoidetuksi murheetta.

Niin ja lapsilisät nyt eivät ainakaan vaikuta asiaan, nehän menevät monilla jo suoraan lapsen tilille ja muodostavat juuri sen pesämunan, mikä sitten täysi-ikäisenä tilillä on. Siitä tulee sitten se n. 20 000 €, mikä on ihan hyvä lähtökohta elämään eikä lahjaveroa tarvitse maksaa, toisin kuin jos siirtäisi ison summan kerralla. Mutta olen kyllä kuullut, että osa vanhemmista käyttää rahan itsekin ja se jos mikä on köyhyyden merkki.

Ai lapsilisien käyttäminen on köyhyyden merkki :D Tees tästä uusi aloitus? :D

Ai lapsilisien käyttäminen on köyhyyden merkki :D Tees tästä uusi aloitus? :D

Siitähän on ollut jo vaikka miten monta aloitusta. Taitaa kyllä enemmän olla niin, että vähän heikommin toimeentulevat perheet säästävät lapsilisät, vaikka vanhemmilla itsellään olisi reilusti (asunto)velkaa.

Varakkailla saattaa olla toisenlainen ajattelu ja pyritään siihen että jälkikasvu oppisi itse hankkimaan tarvitsemansa rahat. Lisäksi tuo 20 000 euroa on varakkaalle sen verran pieni summa, ettei sen säästämiseen tarvita 17 vuotta aikaa. Ainakaan nuo rahat eivät ole pankkitilillä inflaation syötävänä.

Mutta se on jo kokonaan toinen keskustelu se. :)

kaikki lapset eivät ole kultalusikka perseessä syntyneitä, vaan joutuvat ihan itse keräämään jokaikisen penninsä kun kotoa pois muutavat! myös kh tuella elävät joutuvat käyttämään myös lapsilisät jotta saavat pidettyä perheensä hengissä!

Ajattelitko sä että lapsilisät ovat olemassa siksi että perheet voisivat ne säästää pesämunaksi lapsen tilille? Eiköhän ne ole olemassa ihan jokapäiväisen elämisen kuluja varten. Joku säästää, toinen käyttää ruokaan ja vaatteisiin. Minusta kumpikin vaihtoehto on ihan yhtä oikein.

Alunperin lapsilisää ei kuitenkaan ole tarkoitettu siihen että vanhemmat sen säästäisivät lapsilleen. Muutenhan valtion olisi taloudellisempaa pitää rahat itse, ja lahjoittaa ne kaikille 18 vuotta täyttäneille.

ööh. no mä myönnän olevani köyhä, ja käytän lapsilisät mielummin lasten ruokkimiseen ja vaatteisiin nyt, kun että olisin muksuja syöttämättä ja vaatettamatta ja antaisin sitten ison summan rahaa vuosien, vuosien, vuosien päästä. luulen, että lapset kyllä arvostaa huolenpitoa vanhempina enemmän kun tuota rahaa.

[QUOTE="vieras";28243820]Ajattelitko sä että lapsilisät ovat olemassa siksi että perheet voisivat ne säästää pesämunaksi lapsen tilille? Eiköhän ne ole olemassa ihan jokapäiväisen elämisen kuluja varten. Joku säästää, toinen käyttää ruokaan ja vaatteisiin. Minusta kumpikin vaihtoehto on ihan yhtä oikein.

Alunperin lapsilisää ei kuitenkaan ole tarkoitettu siihen että vanhemmat sen säästäisivät lapsilleen. Muutenhan valtion olisi taloudellisempaa pitää rahat itse, ja lahjoittaa ne kaikille 18 vuotta täyttäneille.[/QUOTE]

Niin minä olen sitä mieltä, että jos tosiaan pitää köyhänä ihmisiä, jotka lapsilisät käyttävät niin koko lapsilisän voisi lakkauttaa. Sen tarkoitus ei suinkaan ole se, että valtio kerryttää pesämunaa ihmisille...

Ja minä säästän lapsilisät. En lapsille vaan itselleni, että voin tarvittaessa niillä rahoilla lapsia avustaa (mopot, ajokortit, ensiasunto jne). En todellakaan ole ajatellut antaa niitä 18-vuotiaana tuhlattavaksi :D

Vai köyhät kuluttaa lapsilisät?!? Voisin vaikka väittää, että asia on juuri toisinpäin.. Meillä ei oo ihan pikkurahasta puute ja eikä todellakaan säästetä lapsilisiä vaan humputellaan ne kaikkeen kivaan :) Meillä kyllä on kaikilla 3 lapsella parikin eri säästötiliä ym. rahastoja joista kyllä kertyy "pesämunaa" ja tilejä täydentää pääosin isovanhemmat.

Niin minä olen sitä mieltä, että jos tosiaan pitää köyhänä ihmisiä, jotka lapsilisät käyttävät niin koko lapsilisän voisi lakkauttaa. Sen tarkoitus ei suinkaan ole se, että valtio kerryttää pesämunaa ihmisille...

Ja minä säästän lapsilisät. En lapsille vaan itselleni, että voin tarvittaessa niillä rahoilla lapsia avustaa (mopot, ajokortit, ensiasunto jne). En todellakaan ole ajatellut antaa niitä 18-vuotiaana tuhlattavaksi :D

Minä taas puolestani ohjasin lapsilisät menemään suoraan omalle eläkesäästötililleni.

Yhteistyössä