Hae Anna.fi-sivustolta

Hygieniapassi

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä Miira---, 06.03.2007.

1. Miira--- Vierailija

Millainen on ja mitä kannattaa lukea, onko vaikea? En jaksa lukea tuota moniste nivaskaa, netissä olen harjoitellut, mutta tuntuvat olevan kompakysymyksiä.

Antakaa vinkkejä te jotka olette sen suorittaneet

2. jospa sittenkin Vierailija

On kuulemma sittenkin sellainen, että kannattaa lukea. Tytär läpäisi vasta toisella kerralla, kun ekalla kerralla meni sillä asenteella, että kyllähän tämän nyt kaikki hanskaa. No, eipä hanskannut. Heidänkin luokaltaan melkein puolet epäonnistuivat ekalla kerralla.

3. Passin suorittanut Vierailija

Hygieniapassi ei ole mikään opiskelijoitten ja alan työntekijöitten kiusaksi keksitty muodollisuus, vaan ihan oikeaa asiaa. Passin tarkoituksena on herättää ihmiset huomaamaan, miten he omalla toiminnallaan vaikuttavat toisten ihmisten terveyteen. Huonoilla työtavoilla (joita on alan ihmisetenkin keskuudessa yllättävän paljon) voit olla mukana myötävaikuttamassa ruokamyrkytysepidemiaan, joka pahimmillaan voi tappaa vanhuksia, pikkulapsia, ja muita vajaakuntoisia. Ethän sitä halua?

Toisaalta taas opiskelemalla nuo hygieniapassiin liittyvät asiat voit oppia työtapoja, joiden avulla voit torjua ruokamyrkytyksiä ja jopa pelastaa oman työpaikkasi tai jos olet yrittäjä, firmasi.

Joten siis, ole kiltti ja lue ajatuksella se monistenivaska ajatuksella, ja koeta oppia sieltä jotain. Ihan meidän kaikkien terveyden puolesta. Ja voin kertoa, että ne eivät ole kompia. Jos ne tuntuvat kommilta, se johtuu siitä että omissa tiedoissasi ja työtavoissasi on vielä parantamisen varaa.

4. toinen passillinen Vierailija

Kyllä minäkin suosittelen perehtymään asiaan ennen tenttiin menoa, sillä kysymykset voivat olla aika "kierojakin" väittämiä. Itse en ainakaan olisi tiennyt esimerkiksi ruokamyrkytyksiä aiheuttavista bakteereista tarpeeksi ellen olisi perehtynyt asiaan etukäteen. Kysymykset arvotaan jokaiseen tenttiin erikseen, joten joskus se voi olla helmpompi ja joskus vaikeampi.

5. Kolmas passillinen Vierailija

Lue ihmeessä hygieniapassin tenttiin! En ois ikinä selvinny siitä, jos en ois lukenu. Meidän työpaikalta kävi kahdella kerralla yhteensä noin 30 työntekijää, joista pikkusen vajaa puolet joutu uusimaan. Niiden joukossa kaikki ne, jotka eivät olleet ehtineet lukemaan. Tippui myös niitä, jotka olivat lukeneet, mutta kompastuivat kysymyksen asetteluihin. Asiat mitä tentataan ovat toki todella tärkeitä, mutta olen eri mieltä passin suorittaneen kanssa siitä etteikö kysymykset olisi tarkoituksella ovelasti asetettuja. Ei ehkä kompia, mutta sellaisessa kysymysmuodossa, ettei tieto välttämättä ratkaise vaan kyky ajatella. Ainakin näin oli vuonna 2004. Mielenkiintoisesti meillä yliopiston ja ammattikorkean tentteihin (aivan eri aloilta) tottuneet selvisivät vähemmänkin lukeneena paremmin kuin vähän koulutetut enemmän lukeneena...

Lue siis kysymykset tarkkaan ja mieti oletko todella ymmärtänyt mitä kysytään. Jos vielä aikaa, kaiva ihmeessä ne paperit esiin...harva niitä asioita tietää ennestään.

6. Passin suorittanut Vierailija

Eihän tuossa ole kysymys mistään muusta kuin siitä, että yliopiston tai ammattikorkean käyneet osaavat lukea, mitä kysymyksessä todella kysytään.
    Sen sijaan että lukisivat kolem ensimmäistä sanaa, arvaisivat loput, ja valittaisivat perään että kysymys oli kompa. Mitä se ei ole. Kysymykset ovat selkeitä, jos vain malttaa lukea kysymyksen huolella, ja vastata siihen mitä todella kysytään. Se on hyvä, että kysymykset mittaavat kykyä ajatella. Ruoka-alan ihmisillä on niin monen kanssaihmisensä terveyden avaimet kädessään. Jos siellä ei osata/haluta ajatella, se on pelottavaa.

7. toinen passillinen Vierailija

Minulle taas korkeakoulututkinnon suorittaneena hygieniapassitentti oli tietyllä lailla vaikea, sillä en ole juurikaan tottunut tekemään "rasti ruutuun" -tehtäviä, vaan kirjoittamaan esseitä :)

Mielestäni mukana oli kyllä muutama "kierokin" kysymys - joskaan nyt ei kompa kuitenkaan - ja tarkoituksena toki olikin, että kysymykset piti huolellisesti läpi lukea. Mutta kuten sanottu, kysymykset arvotaan ja välillä mukaan sattuu valtaosaksi helppoja ja väliin kieroja kysymyksiä, joten tentit eivät ole identtisiä. Mutta soitellen sotaan en suosittele ketään lähtemään, ehdottomasti kannattaa lukea asiat huolellisesti läpi ennen tenttiä!

8. jansku12 Vierailija

Olin testissä pari vuotta sitten ja mielestäni oli tosi helppo. Yksi kysymys oli muistaakseni että onko hygieenistä säilyttää joulukinkkua parvekkeella. Ja että onko perunasalaatti hyvä kasvualusta bakteereille. Meitä oli sekalainen joukko (noin 20 henkee) enemmän ja vähemmän bimboja jäätelönmyyjiä, ja vain muutama taisi olla pääsemättä läpi.

9. Kysymykset tosiaan arvotaan, joten osa saa eteensä helpommat kysymykset kuin osa. Meillä oli puolestaan muutama sellainen kysymys, että mainittiin nimeltä tiettyjä ruokamyrkytyksen aiheuttavia bakteereja, joista piti tietää, että esiintykö tätä baketeeria erityisesti kanassa tai löytyykö tätä bakteeria koskaan kasviksista jne. Sitten piti tietää raa'an kalan optimisäilytyslämpötila jne. Kyllähän nuokin (erityisesti tuon kalajutun) arvata saattoi, mutta ainakaan minä en ihan lonkalta olisi voinut varmuudella väittää eri bakteereita tuntevani. Mukana oli sellaisia, jotka saivat täydet pisteet, mutta myös sellaisia, jotka eivät tenttiä läpi päässeet. Minulla oli muistaakseni kaksi virhettä, joista toinen oli ihan hölmö.

10. Passin omistaja Vierailija

Vinkkejä:

Tenttiä suorittaessa kannattaa muistaa, että kysymys on nimenomaan ammattikeittiöiden toiminnasta. Eli monet sellaiset käytännöt, jotka ovat ok omassa kotikeittiössä, eivät ole hyväksyttäviä ammattimaisessa toiminnassa. Esim. kotona voi savustaa tai laittaa pakastimeen kalatuotteen, jonka viimeinen käyttöpäivä lähestyy, ja käyttää sen myöhemmin. Sen sijaan kalakioskissa irtomyynnissä olleen tuotteen myyntiaikaa ei voi pidentää vastaavilla tavoilla. Kaupoilla ei siis missään nimessä ole lupaa muuttaa tuotteita pakasteiksi.

Bakteereja ja viruksia on kaikkialla. Eli jos kysytään, esiintyykö jossain tietyssä elintarvikkeessa tiettyä bakteeria tai virusta, vastaus on yleensä aina kyllä.

Bakteerien ja virusten lisääntymis- ja tuhoutumislämpötiloille on tietyt nyrkkisäännöt (virukset hankalampi tuhota kuin bakteerit), eli yksittäisten bakteerien ja virusten nimien ja ominaisuuksien opetteleminen ei ole niin tähdellistä. Muista kuitenkin poikkeukset, kuten botuliini.

11. Passin omistaja antaa hyviä vinkkejä, esimerkiksi kotikeittiössä voi viedä vaikkapa sen joulukinkun peitettynä omalle parvekkeelle jäähtymään, mutta ammattikeittiössä tuollainen ei tulisi kuulonkaan.

Luonnollisesti bakteereja on kaikkialla, mutta "minun" tentissä oli esimerkiksi sellainen kysymys, että onko Ehec-bakteeri yleinen erityisesti kanan lihassa ja mielestäni ei, sillä ainakin minun aineistossani sanotaan, että se on yleinen erityisesti naudan suolistossa. Voin olla väärässäkin, mutta ainakin tentti meni parilla virheellä läpi kuitenkin :) Toinen kysymys oli, että esiintyykö listeriaa kasviksissa jne.

12. http://www.evira.fi/attachments/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/mallisarja_1.pdf

13. Tuleeko siihen siis samoja kysymyksia, mitä netin joissakin testeissä esim. http://hygieniapassi.gene.fi/kysely/answer/k on? Kun katselin tuota edellistä linkkiä, en ollut nähnyt moneenkaan kysymykseen vastauksia missään sivuilla. Ja voiko tuolla tentissä pärjätä, jos ei ole mitään alaan liittyvää opiskelua takana tai mitään tietopakettimonisteita yms.?

14. kjhgö<kshj Vierailija

eviran sivuilta löytyy oikein hyvää valmennumateriaalia jos ei omasta takaa mitään oo. Sieltä vaan lukemaan, ei se tentti paha oo :)

15. helppo on Vierailija

Helppo se on, turhaa siitä on stressata. Maalaisjärkeä käyttämällä selviää läpi.

16. tyi Vierailija

No ei tuo nyt ihan noinkaan ole, kyllä tuo testi sisältää myös kysymyksiä, jotka eivät ole tuttuja ihan jokaiselle kadunmiehelle, vaan vaatii alan opiskelua.

17. lööööööv Vierailija

Heippa!
    Eilen oli mulla hyg.testi ja läpi meni täysillä pisteillä \o/

Kannattaa vähän kattella niitä elintarvikkeiden lämpötiloja ja melkein aina kun kysytään voiko jossain olla mikrobeja niin vastaus on kyllä ;) tuolla eviran sivuilla on oikein kattava harjotuspaketti, ne jos lukasee niin ei pitäs olla ongelmaa.

18. perhis Vierailija

Mä onnistuin kanssa eka yrittämällä.

Lämpötilat ja sit eri bakteerit ym. kannattaa opetella kunnolla. Muu onnistuu kun lukee kerran läpi ajatuksella.

19. läpi Vierailija

Ehdottomasti kannattaa lukea materiaali läpi sisäistäen faktat. Ei se mielestäni vaikea ollut. Kysymykset on laadittu niin, että koko homma pitää sisäistää. Rasti ruutuun on hyvä systeemin.

Olin minäkin vähän epävarma testiin mennessäni, ja muutama kysymys piti miettiä päättelykyvyn avulla, mutta läpi meni eka kerralla virheittä!

Testi on tärkeä, sen tajuan nyt. Olen tietoinen kokonaisuudesta .

Lue siis, ei pänttäämällä, mutta ajatuksella

20. Nappi2 Vierailija

täytyykö passi olla olemassa ns. kesätyöntekijällä, kahvila- konditoriassa jossa on leipomotuotteiden irtomyyntiä jne. ?

21. Passitettava Vierailija

Kyllä tarvitsee, itse olen menossa kesäksi töihin ja vaikka kahvilan puolella on kyse pelkästään sämpylöiden täyttämisestä elintarvikkeiden kanssa tekemisissä ollessa, täytyy hygieniapassi olla suoritettuna. Huomenna koulutus ja testi, kovasti yritän bakteereita tankata päähän.

22. Passitettava Vierailija

Ja itse testihän oli mitä helpoin, muutama salmonella-kysymys ja yksi kolikiviruksesta, loppujen kohdalla ei tarvinnut edes miettiä. :) "Lattialle tipahtaneen jauhelihapihvin voi huoletta tarjoilla asiakkaalle, kunhan sen paistaa kunnolla".

23. KAnnattaa Vierailija

Kyllä siihen kannattaa lukea. Omani meni läpi virheittä, ja minusta tuo oli pari kysymystä lukuun ottamatta enemmän asennetesti. Siinä pääsee läpi jo sillä,et muistaa että aine/tavara väärässä paikassa on aina huono juttu (oli se aine tomaattikoriste kalatiskissä tai kukkaruukku leikkeltiskin yllä, muiden tilojen siivousvälineiden käyttö keittiössä jne), ja että hygieniasta on AINA huolehdittava, siinä ei ole yhtään poikkeusta. Mut ne bakteerit ja muut kyllä tarvitsee opiskella ihan kunnolla.

24. tiina t Vierailija

Joo, Hygieniapassisivusto ( http://hygieniapassi.gene.fi ) kattaa koko koealueen. Tosin piti pulittaa tekstiviestillä 1,90 euroo että sai treenata ohjelmalla koko päivän, mutta kyllä kannatti: Hygieniapassi on nyt taskussa :)))

25. Hohhoijaaa Vierailija

Voi että, kuinka moni jaksaa vaivata päätään tällä. Itse menin testiin "takki auki" ja virheittä meni. Tosin kirjotin biologian, josta nyt muutamaan kysymykseen apua oli, mutta kyllä siitä pitäisi ilman mitään pänttäystä läpi päästä. Nöyrää, jos ei pääse.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri