Hae Anna.fi-sivustolta

Hylapyllyn kerma

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä romelius, 17.11.2014.

1. romelius Vierailija

Voiko hylapylly syödä laatikkoruokaa, jossa on tavallista kuohukermaa?

2. hassu kysymys Vierailija

No olipa hassu kysymys, ei kai niitä hyla-tuotteita (vähälaktoosisia tai täysin laktoosittomia) kukaan huvikseen syö? Vaan siksi kun ei kestä laktoosia. Ja tavallisessa kuohukermassa on laktoosia jos se nyt oli se mitä et tiennyt.

Eli ei voi syödä, tosin on tietysti eroja siinä kuinka paljon laktoosia kukakin kestää. Joku siis voi ehkä vähän syödäkin saamatta oireita kun toiselle voi tulla pienestäkin määrästä.

3. romelius Vierailija

Monetkin syö huvikseen, tiedän varmasti. Mutta siksi kysyin, koska laatikkoruoassa kermaa kypsennetään ja silloinhan sen koostumus muuttuu.

Joskus olen tehnyt itseään laktoosi-intolerantteina pitäville ihan normaalista kuohukermasta eikä mitään seurauksia ole tullut. Tosin eivät ole tienneet, että olen tavallista käyttänyt.

Itse en voi käyttää laktoosittomia kermoja, koska niissä oleva garrageeni (?) ei sovi vatsalleni.

On muuten nuo ihmisvarmistukset tällä palstalla muuttuneet niin ongelmallisiksi, että pitänee vaihtaa foorumia. Ne numerot vielä ymmärän, mutta kun on kaksi sanaa, joista vallankaan toisesta ei juurikaan selvää saa. Vaan lieneekö se tarkoituskin, ettei tännä turhaan kirjoitella.:(

4. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Romelus miksi et rekisteröidy niin ei ole mitään ongelmaa. Sanot vieraallesi ,että ottaa laktoosi tabletin ennen ruokailua varmuuden vuoksi niin ei ole ongelmaa.

5. vastuuton neuvo Vierailija

Tämä on kummallinen käsitys ja todella huono neuvo. Jos on todellinen laktoosi-intoleranssi, pienikin määrä laktoosia aiheuttaa ongelmia. Laktaasipilleri saattaa joitakin auttaa, läheskään kaikkia ei kuitenkaan.

Se taas, että niitä ongelmia ei heti tule, on ihan normaalia. Esimerkiksi minulla kestää laktoosimäärästä riippuen muutamasta minuutista useaan tuntiin ennen kuin tulee oireita.

Älkää hyvät ihmiset neuvoko silloin, kun teillä ei ole oikeaa tietoa.

6. tismalleen Vierailija

Juuri näin. Ja älkää myöskään alkako "kasvattaa" erityisruokavalioisia tarjoamalla heille salaa jotain sellaista mitä he eivät voi syödä. Pahimmassa tapauksessa siinä voi käydä todella huonosti. Kertokaa rehellisesti mitä ruoka sisältää, niin itse kukin voi itse päättää syökö vai ei.

7. ripa Vierailija

Minkä ihmeen takia valitset aterialle juuri kermaa vaativan ruoan, kun laktoosia sietämätön vieras tulee syömään? Keittokirjat ovat täynnä mitä herkullisimpia ohjeita, joihin ei tule tippaakaan minkäänlaista kermaa.
    Tuntuu vieraan kiusaamiselta. Tai sitten osaat tehdä vain kolmea, neljää ruokaa, joissa kaikissa on kermaliemi tai kermakastike. Googlaa uusia ohjeita.

8. hassua Vierailija

Ei se kypsentäminen auta. Olen kuullut että ennen kun ei ollut hylatuotteita niin ne ketkä ei laktoosia kestäneet saivat kuumentaa esim. maidon liedellä kattilassa ja sitten kuoria siihen päälle kertyneen kerroksen pois että pystyivät sitä maitoa käyttämään. Oletan että sinä et kuori sieltä laatikosta mitään pois.

Ei kai ne vieraat ala soittelemaan perään että tuli maha kipeäksi ruuistasi. Olisi aika epäkohteliasta. Itselläni vatsavaivat eivät iske heti, vaan yleensä seuraavana aamuna jos olen edellisenä iltana syönyt jotain laktoosia sisältävää. Mutta kuten sanottu, voi myös olla että tuttavasi on kestänyt juuri sen määrän laktoosia mitä ruuassasi on ollut, mutta jos on sattunut syömään jo aiemmin päivällä jotain mistä on laktoosia saanut niin sitten ei ehkä kestäkään.

Sitä on muuten ihan maidottomiakin tuotteita joita voi sitten valita jos sekä laktoosillinen että laktoositon ei sovi, Alprolta esimerkiksi soijakermaa.

Minusta on muuten hassua että pistät oman vatsasi vieraan edelle. Siis sinulle ei saa tulla vatsa kipeäksi, mutta ihan ok jos vieraalle aiheutat vatsanväänteitä...

9. Vai niin Vierailija

Jos vieraasi on hylapylly, oletko sinä sitten kermap...e?
    Tee se laatikkosi liha tai kasvisliemeen!

10. luonnollista Vierailija

Sattuipa mukavasti kohdalle tämä vanha ketju. Joulunaikaan näet tein laatikoita, joihin laitoin kermaa. Pidän kunnon kermasta enkä mistään karrageenihöpötyksestä. En ollut tietoinen mistään rajoitteista vieraillani, mutta ennen ruokailua tuli puhetta noista erinäisistä allergioista ja muutamakin kertoi olevansa laktoosi-intotelerantti. Sanoin reilusti, että kerma ruoassa on normaalia kermaa.

Ja kuinka ollakaan, yksi näistä intoleranteista tai "hylapyllyistä" (hauska sana :)) sanoi, ettei se mitään haittaa, kun se on kypsennetty. Ei kukaan heistä ole missään kokeissa asian suhtene käynyt, kuulemma, mutta ovat vaan todenneet, ettei laktoosi sovi.

Kellään ei ollut minkään moista laktoosipilleriä.

Mietinkin, että noin sitä tehdään tauteja itselle, kun se on nykyään niin muodikasta.

Kuinkahan moni todella tekee itsensä kipeäksi ihan vaan sillä, että jättää jonkin tuotteen pois ruokavaliostaan, koska se aiheuttaa ehkä ongelmia. Eivät sitten ajattele, että kun sitten taas sitä ainetta käyttävät, ei elimistö tunnistakaan sitä heti ja sitten saattaa oikeasti tulla niitä ongelmia.

Kun sitten lisäksi käytetään noita monia lisäaineita, jotka ovat niin luonnollisia, että luontokaan ei niitä tuntisi. Niinkuin tuossa joku mainitsikin

https://fi.wikipedia.org/wiki/Karrageeni

Sopii vaan miettiä, miten aineeseen reagoi henkilö, joka on leville allerginen.

http://www.safkatutka.fi/2014/09/22/karrageeni/karrageenistä kermassa.

Onneksi saa ihan kunnon kermaakin vielä.

11. jotkut kestää Vierailija

vähäistä määrää kermaa tai maitoa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus