*hyperventiloi* Meille tulee KOIRANPENTU!!!! \0/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kajsaniemi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kajsaniemi

Vieras
Mitä kaikkea pitää muistaa ottaa mukaan hakumatkalle, kun ajettavaa kenneliin on n 200km? Joku kuljetuskoppi tai miksikä sitä nyt kutsutaankaan, ja tietenkin varmaan pentutalutushihna, ehkä vettä pullossa ja vesikuppi? Mitä muuta? :)

Mitäs kaikkea pitäisi muistaa kotiin ostaa valmiiksi?

Nämä tiedot saan toki varmasti luovutusta lähempänä myös kasvattajalta, mutta fiilistelenpä tässä jo etukäteen innoissani :)

Onnea!
Minkä kokoisesta rodusta on kyse?
Itse suosittelen kissankoppaa, tietty riippuen pennun koosta, mutta olen itse pitänyt pentua hakumatkan ajan sylissä (vaarallista, tiedän).

Oioi!! Onnea kovasti! :) Mä niin muistan ton tilanteen, sitä aivan teki mieli innosta ja onnesta hyppiä, sitä pentua oli odotettu niin kovin kauan :)

Nii, tuo asianmukainen kuljetuskoppi. Riippuu toki pennun koosta, mutta luulis, että sellaset 7-8 viikkoset pennut menee kyllä siihen koppiin, rodusta riippumatta. Vesikuppi ja vettä. Talutushihna, kaulapanta (monesti pennuilla kyllä on jo kaulapanta, mutta varuuksi), pyyhe tai joku huopa, talouspaperia (jos pennulle sattuu vahinko matkan aikana).

Kotiin toki ruokaa, pennulle sopivaa. Jos ette kasvattajalta saa ensimmäistä pussia. Muutama turvallinen, pennulle sopiva lelu. Luita on ihan turha vielä noin pienelle heti antaa. Me ostettiin varuuksi vielä hiilitabletteja, pennut ku syö mitä vaan suuhunsa saa niin oli kätevä olla kaiken varalta.

Muistakaa tarkistaa koti kokonaisuudessaan pennun silmin. Eli kontalleen maahan ja ympäri taloa kulkemaan. Näin huomaat mitä kaikkea pennun saatavilla on. Eli siis johdot piiloon, kasvit korkealle, helposti rikkoutuvat tavarat korkealle. Mattoja ei tarvitse ottaa pois lattialta, niinku monesti moni suosittelee. :)

Ihania hetkiä uuden tulokaan kanssa :) :)

Olen aivan sydän syrjällään onnellisuudesta :) Uusi tulokas on mäykäkoira, eli se on vielä kuljetuskoppiin sopivaa kokoa noin pienenä. Ja koska yksin teen hakumatkat, pitää varmaan olla jokin paikka. Sylissä olisi tietty kiva pitää, mutta voisi olla vähän vaarallista... Nuo pyyhe /huopa olivat hyvät ideat, kiitos! Kasvattajalta saa mukaan pennun ruokaa.
Mietin, kävisikö pennulle nukkumapaikaksi äitiyspakkauksen makuupussi silleen taitettuna? Ja siiten joku karvainen lelu tms karvainen hupunreunus vähän aluksi turvaa tuomaan ja emosta muistuttamaan?

Meille tuli 1kk sitten koiranpentu. Kulki n. 600km matkan mun jaloissa etupenkillä ja saatiin heti hyvä kontakti keskenämme. Tosin väilllä oli aikamoista syliin änkemistä, sitkeästi työnsin takas jalkoihin... En pitäisi kuljetuskoppia siis välttämättömänä. Matto oli alla hätäpissojen varalta, ei niitä kuitenkaan tullut.

Vettä ja kuppi mukaan myös.

Karvaiset lelut ainakin meidän pentu repii heti palasiksi ja nielee sitten sitä karvaa, joten en ehkä sitä suosittelisi. Vinkulelu on ollut meidän otuksen ehdoton suosikki, myös sellasta vetoköyttä ja kaksinapaista palloa tykännyt kovasti kiskoa, on tosin vähän isompaa mallia kuin teidän.

Jos pentu tottunut pissimään sanomalehdelle, niin muista ettet tyhjennä lehtikoria ihan hetkeen ennen koiran tuloa...

[QUOTE="aapee";25835284]Olen aivan sydän syrjällään onnellisuudesta :) Uusi tulokas on mäykäkoira, eli se on vielä kuljetuskoppiin sopivaa kokoa noin pienenä. Ja koska yksin teen hakumatkat, pitää varmaan olla jokin paikka. Sylissä olisi tietty kiva pitää, mutta voisi olla vähän vaarallista... Nuo pyyhe /huopa olivat hyvät ideat, kiitos! Kasvattajalta saa mukaan pennun ruokaa.
Mietin, kävisikö pennulle nukkumapaikaksi äitiyspakkauksen makuupussi silleen taitettuna? Ja siiten joku karvainen lelu tms karvainen hupunreunus vähän aluksi turvaa tuomaan ja emosta muistuttamaan?[/QUOTE]

Käy varmasti tuo ä-pakkauksen makuupussi :) Sehän on niin pehmoinenkin ja lämminkin vielä. Mäyräkoirathan tykkää lämpöisestä, kollöttelevät takan edessä, peiton alla jne :) Kunhan se karvareunus tai muu vastaava ei ole sellainen, että siitä irtoaa karvoja, meillä koira pentuna retuutti kaikki pehmoiset lelut ja peitotkin rikki ja onnessaan söi niitä sisältöjä. Aina sai pelätä, että suolitukos tulee niiden täytteiden takia :(

Onnea vielä! :) p.s. olen aivan kateudesta vihreä, niin jo haluaisin toisen koiran :)

Edellinen jatkaa, että jos teillä on lapsia, niin käykää etukäteen läpi muutamat selkeät säännöt, mitä koiran kanssa saa tehdä ja mitä ei. Esim. meillä sovittiin heti lasten kanssa, että koira ei saa tulla sohvalle, ja että koiraa ei jahdata, eikä häiritä sen nukkuessa.

Meidän lapset 2-7v ja "haastetta" on tuottanut:
- 7v haluaa kantaa koiraa joka paikkaan
- 7v + 6v leikkivät koiran kanssa riehaantumiseen asti (jolloin koira voi näykkäistä)
- koira haastaa 2v leikkimään, mistä 2v ei esim. väsyneenä tykkää
- jättävät leluja lattialle, ja koirahan sitten puraisee ne heti
- koiralle jutteleminen ja silittäminen ruokapöydästä lukuisien kieltojen jälkeen...

Koiran kanssa leikkimiseen on vaikea panna "rajoja" etukäteen, mutta tuon ruokapöydästä koiran huomioimisen olis voinut kyllä kieltää etukäteen jos olis hoksannut.

Lelujen jättämistä opetellaan kantapään kautta (sanottiin siitä toki etukäteen mutta eivät lapset varmaan hoksanneet kuinka tarkka pennun silmä on, että yksikin lelu kyllä löytyy hammasteltavaksi jos sellainen lattialla on ;).

Ylipäänsä kuitenkin nuo ETUKÄTEEN sovitut säännöt ovat pitäneet paremmin kuin koiran tulon jälkeen sovitut!

Kiitos edelleen vinkeistä ja etenkin tuosta lasten sopeuttamisesta ja sääntöjen sopimisesta. Meillä muksut 6- ja 8-vuotta.

En voi kuitenkaan tuoda koiraa jalkotilassani autossa, sillä ajan itse autoa. Kuljetuskoppi on siksi mielestäni ehdoton, koska en voi ajamiselta työnnellä koiraa alas tms.

Onnea uudesta perheenjäsenestä :) Lapsille tosiaan kannattaa tehdä selväksi, ettei koiraa saa häiritä kun se nukkuu/syö. Myöskään en antaisi lasten pentua nostella, voi käydä pahasti jos pentu alkaa rimpuilemaan sylissä ja pääsee putoamaan... Myös hihnakäytöksestä keskustelisin lasten kanssa (jos he koiraa ulkoiluttavat). Koiran kaa ei leikitä/juosta kun se on hihnassa, ei mennä vastaantulijoiden luokse jne.

Maitopurkkeja, vessapaperirullahylsyjä jne kannattaa säästää. Niihin on hyvä piilottaa pari namia, mukavaa puuhaa pennulle :)

Yhteistyössä