hypotonia?

  • Viestiketjun aloittaja olisko..?
  • Ensimmäinen viesti
olisko..?
Minua on alkanut epäilyttämään, että pojallamme on ainakin jonkinasteista hypotoniaa? Poika on hieman pääle 9kk ikäinen ja liikkuu ryömimällä (oppi 8kk iässä). Istuminen ei onnistu ilman tukea. Aina kun pidän poikaa esim. sylissäni istuen kasvot minuun päin hän vetää kohta itseään oudosti kaarelle taaksepäin ja sama juttu lattialla... jos kokeilen istuttaa häntä hän heittäytyy taaksepäin selinmakuulle. Tämä on minusta tosi outoa, eikä esikoinen mitään tuollaista tehnyt. Esikoinen oppi istumaan 8kk iässä ilman tukea. Myös pään kannattelussa on mielestäni pojalla puutteita,...usein pitää päätään tosi takakenossa ja myös vinossa toiselle puolen kalleellaan. Neuvolassa on kyllä sanottu ettei ole kovin jäntevä. Ollaan oltu tutkimuksissa vähäisen painon nousun takia, mutta mitään ei ole löydetty sillä puolella. Kuulontutkimuksissa toisesta korvasta ei saatu tulosta, mutta toisesta on saatu normaali tulos.
Huolestuttaa tämä pojan motorinen kehitys ja onko taustalla jotain muuta?? Onko kellään kokemuksia tällaisesta?
 
vaikee sanoa
en tuon perusteella osaa sanoa mutta neuvolasta vois pyytää ns. "tarkastuskäytiä" lasten fysioterapeutille, pyytää vaikka lääkärin lähetettä muutaman kerran arvioon. Sieltä voi saada sit muutamia perusvinkkejä arkipäivään miten tukea motorista kehitystä. Motorisessa kehityksessä voi olla tosi paljon eroavaisuuksia ja "omituisuuksia" ilman että olisi mitään "vikaa" ja joskus lapsi tarvii vaan vähän ns. tuuppaamista ja oikeanlaista houkuttelua liikkeelle ja sitähän just fysioterapeutit tekee.
 
hypotonisen äiti
Mulla on kokemusta hypotoniasta,eli alhasesta lihasjäntevyydestä.Kuopuksella se huomattiin vastasyntyneenä ja tarkistettiin 3kk iässä ja siitä alkaen kävi fysioterapeutti kotona jumppaamassa...Enää ei tarvi käyä,ku 1v.3kk iässä alko kävelemään ilman tukea ja oli muutenki normaali motoriikassa.Vieläkin tosin huomaan,et olkapäät on veltommat ku muilla.
Pyytäisin lähetteen fysioterapeutille,niin asia selviäis.
 
alkuper.
Nyt ollaan menossa fysioterapeutille. Olen nyt vasta viime aikoina alkanut enemmän kiinnittää huomiota tähän velttouteen, aiemmin päähuomion on vienyt paino ongelmat ja niin aina lääkärintarkastuksissakin. Toivottavasti nyt ei ole liian myöhäistä... Olen myös huomannut, että poika ei oikein hyvin ota jaloilleen kun häntä kannattelee seisoma-asennossa.No toivottavasti fysioterapeutilta saadaan nyt valaistusta asiaan. Huolestuttaa kun ei tiedä onko kaikki pojalla kunnossa. Mutta ei kai tämä ilmeisesti kovin pahaa kuitenkaan voi olla, kun ei ole mitään huomattu lääkärintarkastuksissa aiemmin vaikka niitä painon takia on useita ollutkin. Tosin nyt vähemmän, jolloin tämä alhainen jäntevyys mielestäni tuleekin paremmin esille.

Vielä kysyisin sellaista niiltä joilla on hypotoninen lapsi, että mitä oireita teidän lapsilla on ollut liittyen hypotoniaan?
 
Tättähäärä
Meidän pojalla on ollut samankaltaisia ongelmia pienestä asti,oppi myöhään ryömimään ja silloinkin ryömi vatsallaan käsien avulla...jalat vain raahautuivat perässä.Samaten hänelläkin oli pää kallellaan usein vasemmalle.
Oksenteli paljon ja sen takia lähdimme lääkärin pakeille ja pääsimme tutkimuksiin.Refluksitauti.Ennen diagnoosia kävimme fysioterapiassa kehityksen viivästymisen vuoksi.Tosin,lääkärit eivät kyllä puhuneet silloin mitään kehityksen viivästymisestä,mutta meillä on motorinen kehitys kovasti jälkijunassa.
Poika täyttää kaksi,eikä kävele vielä tuetta,eikä puhu,eikä osaa kunnolla pureskella ruokaa.On lähinnä sellaista imeskelyä.
Jaloissa on myös virheasento ja lihasheikkoutta sekä hänellä on yliliikkuvat nivelet.Jalan virheasennon huomasin heti syntymän jälkeen,mutta minulle sanottiin,että jalka siitä oikenee.Minua ei otettu tosissaan.Taisteltu on kovasti,että asiassa on päässyt eteenpäin.

Nyt olemme menossa aivojen magneettikuvauksiin ja muihin tutkimuksiin,jotta saataisiin selville,onko kehitysviivästymä aivojen kehityksen puutetta tai jotain muuta...
 
hypotonisen äiti
Ap kyseli hypotonian oireista...

Meiän pojalla oli ihan pienenä tosi olematonta päänkannattelu eli pitkään sai tukea päätä kun kanniskeli vauvaa...Ja olkapäät oli veltot ja yliliikkuvat nivelet käsissä...
Jaloissa taas on ollu alusta asti voimaa, et pojalla oli ylä-ja keskivartalon hypotonia.
Ja ylävartalossakin käsissä oli voimaa kyynärpäistä alaspäin, ranteissa ja sormissa, mut tosiaan olkapäät oli veltot.

Ei siis koskaan alkanu ryömimään tai konttaamaan, koska olkapäissä ei ollu voimaa siihen.Istumaan alkoi ilman tukea 8 kk iässä ja seisoi myös vähän aikaa tuettuna.9 kk iässä lähti sit siitä istuma-asennosta peppukiitämään.Eli pelkkiä peppulihaksia käyttäen pomppimaan eteenpäin.Ei käyttäny käsiä apuna...
12 kk iässä oppi nousemaan seisomaan ja alkoi kävellä myös tukea myöten.1v.3kk iässä sit käveli ilman tukea.
 
tilda..
2 kk iässä syömishäiriö, sitten puoli-eroja, pienipainoisuus ja 7 kk iässä todettiin vihdoin hypotonia. 8 kk nyt osaa kääntyä ja kannattaa päätä sekä seurustella muttei muuhun pysty. Hyvin pienipainoinen tyttö kyseessä sekä syömishäiritä esiintyy edelleen. Tiukassa seurannassa, eri alojen ammattilaiset tutkivat säännöllisesti, osastojaksojakin ollut.
 
hip
Meillä poika kohta 10kk ja ekaa kertaa päästiin nyt fysioterapiaan. Olen koko ajan itse ollut sitä mieltä, että poika on tosi "löysä", mutta vasta nyt neuvolassa alettiin olla samaa mieltä. Yliliikkuvat nivelet eikä oikein voimaa lihaksissa. On pari kuukautta vetänyt itseään käsien avulla eteenpäin kovaa vauhtia ja on juuri oppinut jotenkuten istumaan tuetta, mutta ei oikein muuta. Ei varaa jalkoihin eikä pääse esim. konttausasentoon. Ruokaakaan ei osaa pureskella vaan oksentaa kaiken muun kuin ihan sileän ruoan - voiko tämäkin jotenkin liittyä asiaan?

Huolestuttaa, että voisiko olla jotain vakavampaa taustalla.. Usein kai hypotonia on enemmänkin seuraus jostain muusta kuin syy itsessään.
 

Yhteistyössä