Hypotyreoosin toteaminen raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miumiu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Miumiu"

Vieras
Hei,

kellään kokemusta millä arvoilla aloitettu tyroksiini raskauden aikana?

Mulla arvot 2,08 TSHssa ja 13 T4v, mutta oireita on tolkuton väsymys, palelu (sisällä 23 astetta, takkaa lämmitetään, miehellä hiki valuu ja mä palelen. Nukun 2-3 peiton alla, aiemmin oli aina KUUMA), ummetus, paino ei laske (ennen raskautta siis), iho kuivuu, mikään ei pysy mielessä eikä mitään jaksa tosiaan tehdä. Neuvolan täti totesi et arvot normaalit, mutta itse olen varma että mulla on hypotyreoosi :/ Suvussa sitä on myös. Mitä mieltä olette? Meneillään 1. kolmannes, jolloin viitearvot TSHssa ois kait normaalia matalammat?

Mulla paheni raskauden aikana muka lievä vajis. En tiedä syntyikölapsi etuajassa sen vuoksi, että arvot huononivat kun ei uskoneet ettei minulla ole koskaan ollut niin huonoja arvoja kuin raskauden aikana. Tauti paheni raskaudesta tai siis arvot. Minulla yksi oire: en hikoile edes saunassa kovissa löylyissä vaan iho kuivuu kuin korpulla ja tulee huono olo kun hiki ei pääse ulos. Lääkityksen olen saanut muka normaaliarvoilla, mutta oireisiin. Nyt lääkäri myönsi, että minulla on oikeasti vajis.

Mulla myös samat oireet, juurikin tuo että en hikoa IKINÄ en saunassa, en urheillessa enkä esim. helteillä. Olo on vain järkky ja esim. saunoa ei pysty juuri ollenkaan. Samoin väsy, palelu, kuivat ja ohuet hiukset ja painoa on vaikea saada laskemaan, edes tiukalla dieetillä (esim. nutrilett). Muutaman kerran on arvot otettu ja kuulemma ihan ok. En ole itselleni noita lukuja saanut vaan luottanut (varmaan tyhmänä) kun on sanottu että viitteiden sisällä ovat.

Niin ja se unohtui laittaa että mulla poika syntyi rv 32 ilman mitään syytä. Lapsivedet vain poksahti ja oli pakko käynnistää. En tiennyt että tuo voi olla yksi syy joka vaikuttaa ennenaikaisuuteen.

Täällä on yksi, joka on myös pohtinut samoja asioita. Arvot aina normaalit, mutta iho on kuiva, tukka tippuu päästä, väsyttää jatkuvasti, ylipainoa ja en myöskään hikoile.

Mun on varmaan pakko ottaa tää asia esille terkan kans ku käydään pojan 10 kk neuvolassa. Meillä on haaveissa toinen lapsi, mutta mua pelottaa jos taas vauva tulee ennenaikaisesti. Kun mitään syytä ei löytynyt miksi lapsivedet meni jo tuolloin niin kukaanhan ei voi vannoa ettei niin käy uudestaan. Oli henkisesti melko rankaa kulkea keskolassa kuukauden päivät ja en mielellään kokisi sitä enää. Jos tuo kilppari oikeasti vaikuttaa siihen niin haluan että se tutkitaan kunnolla. Ja siis meillä poika sai alkunsa IVF hoidoilla, ei siis luomusti kun kuulemma tuo kilppari saattaa vaikuttaa myös hedelmällisyyteen.

Yhteistyössä