Hysteeriset itkukohtaukset 11 kk ikäisenä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja monty06
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

monty06

Vieras
Ajattelin kirjoitella ja kysellä onko kellään samanlaisia kokemuksia melkein vuoden ikäisen vauvan itkukohtauksista. Tytöllämme on ollut niitä nyt neljä kertaa, 6kk, 2 x 9kk ja nyt 11kk ikäisenä. Hän alkaa itkeä hysteerisesti ja sitä jatkuu n. puoli tuntia. Kyseessä ei ole nälkä, väsymys, kiukku, hapaiden puhkeaminen tms., mun mielestä se on kipuitkua. Veikkaan vatsakipuja. Tyttö ei ole herkkis eikä esim. pienistä kolhuista ala itkemään. Hänellä oli vatsakipuja 1-2kk ikäisenä, ehkä lievää koliikkia eli itki iltaisin tuollaisia puolen tunnin pätkiä, mietin johtuuko itkut samasta syystä. Tuohon mahdolliseen koliikkiin saatiin aikoinaan apua vyöhyketerapiasta. Olen miettinyt onko ruuassa jotain mikä aiheuttaa vatsakipuja, mutta yhteistä selittäjää en ole löytänyt. olin antanut tytölle pari mansikkaa 1 vrk ennen viimeisintä kohtausta, on kyllä aiemminkin syönyt mutta ei ole silloin tullut mitään.

Itkukohtaukset tulevat yleensä päivällä, mutta kerran yöllä tyttö heräsi itkemään. Itku on erilaista kuin mikään muu itku. Neuvolassa mainitsin asiasta ja th oli sitä mieltä, että lääkäriin ei tarvitse viedä jos kohtaukset ei ala tihentymään. Otan sen taas puheeksi kun mennään 1-vuotisneuvolaan. Eihän tuo mitään vakavaa varmastikaan ole, mutta huolestuttaa ja onhan se tosi ikävää kun toinen on selvästi kipeä eikä osaa auttaa. Panadolia olen antanut noihin kohtauksiin, mutta ne näyttää menevän itsestäänkin ohi.

Meillä on ollut ihan saman kaltainen ongelma, joskin itkuja enimmäkseen yöllä (lapsi hokee vielä itkiessään au-au-au...). Käytin tytön kiropraktikolla selkärangan tarkastuksessa ihan muista syistä ja 3 nikamaa pois paikaltaan. Hoitaja sai hieromalla ja rauhallisesti painelemalla nikamat paikalleen. Tästä 3 pv:n kuluttua tyttö lähti kävelemään, eikä itkuja ole ollut. En tiedä oliko kivut tuolta peräisin, mutta ainakin luulen niin. Niin selvä yhteys tuon käynnin ja huutojen välillä oli.

Jos vähääkään epäilee ruokavaivoja itkun syyksi, niin kannattaa ehdottomasti pitää ruokapäiväkirjaa ja kirjata päiväkirjaan myös itkujaksot. Sillä tavoin on mahdollista selvittää itkun aihe. Eli siis yksi uusi ruoka-aine lisää per viikko.

Yhteistyössä