Hae Anna.fi-sivustolta

hyttyset

Viestiketju osiossa 'Kreikka ja Kypros' , käynnistäjänä itikka, 22.08.2005.

1. itikka Vierailija

Onko kukaan tullut lähipäivinä tai onko muuten tietoa että onko Kreikan suunnassa tähän aikaan hyttysiä? Jos on niin mikä niihin parhaiten tehoaa, ihoon laitettavat myrkyt ja auringonotto kuulölostaa huonolta yhdistelmältä?

2. minä Vierailija

hyttysiä ei päiväaikaan ole illalla sen sijaan kyllä!

3. Kirsikka Vierailija

Hyttyskone huoneistoon, johan lähtee! Mielellään nestesäiliö, levyistä ei niin paljon ole hyötyä. Saa halvalla kaikista marketeista.

4. Zombie Vierailija

Kertokaapas laajemminkin kokemuksistanne ko. ötököistä. Aika monen paikan kohdallahan esim. Aurinkomatkojen esitteessä mainitaan miinuksena, että hyttyset voivat kiusata. Itse en ole noihin ötököihin törmännyt käytännössä kertaakaan, vaikka olisi varoitusten mukaan pitänyt. Olenko niin pahan hajuinen ulkomaisten inisijöiden mielestä (kotimaiset kyllä kuppaavat) vai onko minulla kerrankin ollut tuuria?

5. FIN Vierailija

Hyttyset tunnistavat sinussa vuohen hajun, eivät suostu koskemaankaan kärsällänsä, mutta varo raatokärpäsiä, ne tunnistavat kyllä valeasusi.

6. Verevä Vierailija

Olen myös hyttysten suosiossa, en tiedä mistä johtuu. No enivei, olimme toukokuun lopulla Rodoksella ja sain todeta olevani myös kreikkalaisten hyttysten makuun. Olin myös ainoa 3-hengen perheestämme johon hyttyset mieltyivät. Johtuuko sitten siitä, että olen perheen ainoa naispuolinen jäsen... Mutta eivätkös ne ole naaraat, jotka sitä verta imevät. Kutina oli hirveä ja kuljin koko lomaviikon molemmat kintut täynnä kirkkaanpunaisia paukamia. Punaisia ne olivat vielä kotonakin n. pari viikkoa.
    Saan yleensä eniten oireita alkukesästä, jolloin hyttyset, kuulemma, ovat ""myrkyllisimmillään"", vai johtuneeko siitä, että kesän aikana saan jonkinlaisen immuniteetin pistoja vastaan....

7. verevälle Vierailija

Minäkin olen ollut liemessä kreikkalaisten hyttysten kanssa. Jouduin käymään paikallisessa lääkärissäkin, kun pistoskohdat tulehtuivat. Lääkäri kehotti ennen seuraavaa etelänlomaa syömään B-vitamiinikuurin, niin ei iho olisi niin arka pistoille. Auttanut on.

8. Kirsi Vierailija

Eikä ne kaikki ""purijat"" siellä ole hyttysiä. Onhan siellä sellaisiakin hyönteisiä, mitä ei Suomessa ole (mm. kunupit). Vähemmän minä olen siellä hyttysiä nähnyt tai kuullut inisevän. En edes joka vuosi, vaikka vuosittain pari kertaa käynkin.

9. äitee Vierailija

Mitenkähän pienet lapset saisi säästettyä puremilta/pistoilta? Myrkkyjä kun ei voi vielä iholle laittaa ja vauvan takia kai ne sähköiset vekottimetkin ovat ei-niin-suositeltavia....

Ilmeisesti pitää vaan rattaat suojata iltaisin hyttysverkolla ja koettaa pitää hotellihuone ötökättömänä. Vai olisiko hyviä vinkkejä? Mikähän hyttystilanne on syyskuun lopulla Kreetalla?

10. Zombie Vierailija

Sinä kaksiviikkoisena mitä minä olen ollut Kreetalla syyskuussa en muista hyttysen hyttystä nähneeni. Mm. tämä kokemus kirvoitti alkuperäistä kysmystänikin.

11. kirsi Vierailija

Ei hyttyskarkottimista ole mitään haittaa kenellekään, ei edes vauvoille. Mutta vauvan kanssa on järkevintä jäädä kotiin. Hyttyset purevat kaikkia, ei kokoa katso.

12. Anu Vierailija

Seduilla missä on runsas kasvillisuus, on myös itkioita. kreeta on aavaa ja puita yms. vähän joten seillä ei ole kovin paljoa, en muista sieltä mitään ongelmaa.
    Mutta Lefkas, Parga, Poros esimerkiksi, siellä on jo. Poroksella olen kärsinyt kaikkein eniten, silloin ei edes karkottimia ollut yleisesti saatavana ja itikoiden määrä yllätti heti ensimmäisenä yönä.

13. Ani Vierailija

Juuri Elundasta tulleena voin kertoa, että ainakin siellä oli hyttysiä ja joitain muita pieniä ötököitä jotka purivat pahasti. Saan kotimaassakin itikanpuremista paukuroita, mutta ne eivät ole mitään siihen nähden mitä koin Kreetalla.Hyttysiäkin oli, kaikki vain eivät edes inise ja lisäksi siellä oli jokin itikka joka puri kipeämpää kuin paarmat kotimaassa. Suosittelen kunnon voiteen mukaan ottamista, teepuuöljy ei auttanut kutinaan kuin hetken.

14. Hyttysen kutinaa Vierailija

Olin pari viikkoa sitten Pargassa, hyttysiä muttei puremia. Kreetalla kolme kertaa käyneenä, olen ollut hyttysten maalitauluna joka kerta. Pahin oli Analipsissa jossa puremista tuli kauheat vesikellot ( oli kesäkuun alkua). Ainut aine joka auttoi oli Analipsin apteekista saatava ammoniakkia sisältävä voide. Ja syy puremiin on se jos ikkunat auki huoneessa- eli ei ilmastointa niin voit olla varma että yöllä olet saaliina. Ihmeellistä on se että kotimaassa muut perheestämme saavat paukamia ja Kreikassa vain minä.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri