Hyvä pizzapohja ohje

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja terttuw
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

terttuw

Vieras
Kuka tahansa osaa latoa niitä täytteitä pizzapohjan päälle. Hyvä pizzantekijä tunnistetaan sillä, että kuka saa siitä pohjasta hyvän. Miten sinä teet pizzapohjan? Miten saat siitä sopivan ohuen ja hyvän makuisen?

Mä laitan 2 desiä kylmää vettä, ripaus suolaa, 2tl kuivahiivaa, öljyä 0,5dl ja jauhoja sopivasti. Taikinaa ei vaivata, vaan nopsasti sekoitetaan. Pieni lepo, ja kaulimen alle.
Tästä tulee uunipellilliseen mukavan ohut pohja.

Mä laitan 2 desiä kylmää vettä, ripaus suolaa, 2tl kuivahiivaa, öljyä 0,5dl ja jauhoja sopivasti. Taikinaa ei vaivata, vaan nopsasti sekoitetaan. Pieni lepo, ja kaulimen alle.
Tästä tulee uunipellilliseen mukavan ohut pohja.

Kyllä se taikina vaivataan, jotta tulee kunnon sitko.
Käytetään durumjauhoja.
Kaulitaan aivan ohueksi, itse käytän piirakkapulikkaa.
Uunin alaosaan paistumaan ja lämpötilaksi 250 astetta.

Kaulitaan ohueksi ja tärkeintähän on KUUMA pelti, johon pizza laitetaan sekä myös KUUMA uuni.
Tomaattikastikkeeseen saa makua ihan maustamalla.

Ei ole vaikeaa. Ja juusto ei muuten tule päälle, ainakaan pelkästään.

• Tykkää
Reactions: dipt
Hyvä, helppo ja idioottivarma pitsapohjan ohje:

2dl kädenlämpöistä vettä
25g hiivaa
1/2tl sokeria
1/2tl suolaa
1-2tl öljyä
5dl vehnäjauhoja

Liuota hiiva veteen, lisää muut aineet, myös öljy, ja sitten jauhot, vaivaa, kohota, kaulitse (voit kohottaa vielä hetken kaulittuna ennen täytteitä, mutta ei välttämätöntä) - valmis. Tää on ihan paras pitsapohja, taikina on hyvin helposti kauliintuvaa, eikä jankkiinnu käsiin. Inhosin ennen pitsapohjan tekemistä, ja tuli jopa ostettua niitä kaupan valmiita ihan surkeita, mutta sitten löysin tuon ohjeen, sen jälkeen on onnistunut joka kerta. Tuosta annoksesta riittää joko kahteen ohutpohjaiseen, pellinkokoiseen pitsaan, tai yhteen paksumpaan.