Hyvä potta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tintti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tintti

Vieras
Heippa te, jotka jo käytte lapsenne kanssa potalla.
Millainen on mielestänne hyvä potta?

Meillä on sellainen perinteinen malli, joka näyttää kaupoissa maksavan alle 4 € ja mietin pitäiskö hankkia parempi. Selkänojallinen näytti maksavan huimat 20 ekee enemmän.

Tytön kanssa opetellaan potalla käyntiä eikä siitä tahdo tulla mitään. Neiti ei viihdy siinä yhtään, vaikka on kirjakin mukana, vaan nousee hetimiten seisomaan eikä olla saatu yhtään kakkaa tai pissaa pottaan.
Nyt huomasin, että lapsen reidessä takapuolella on puolikuun mallinen mustelma ja epäilen, että se on tullut potan reunasta. En minäkään kyllä tykkäisi sellaisella potalla istua, joka kovasti pyllyä painaisi.

Vinkiksi muille, että nyt jälkiviisaana huomasin, että lapsi kannattaisi totuttaa potalla istumiseen jo silloin, kun pysyy vielä paikoillaan, mutta osaa silti istua. Pääsisi äippä paljon helpommalla :)

Paras potta on just se normi malli mikä sulla on ;o)

Jos siinä ois vikaa eikä ois hyvä ni se malli EI OLISI pysynyt vuositolkulla samanlaisena...noi muut potat on tollasia ""tehdään nyt tälläin malli jos tätä vaikka saatas vähän aikaa myytyä ja sitten kehitellään joku uus...""

:o)

Meille ostettiin babybjörn pottatuoli. Ok, maksoi yli 20e, mutta poju istuu siihen ihan mielellään ja ""hommatkin"" on alkanut sujua:) Ei ole painavia reunoja (sehän on melkein kuin nojatuoli:)) ja pottakippo on helppo kipata tyhjäksi. Pottakippoa myydään myös erikseen (maksaa muutaman euron).

Hinta tosiaan oli ainut miinus, mutta tämä vekotin kestää hyvänä varmaan seuraavat kuusi lasta (heh)

Meilläkin on tuo hirrrveeen kallis Baby Björnin pottatuoli. Me alettiin istuun potalla harjoittelumielessä jo n. puoli vuotiaana, mikä oli hyvä juttu nyky tilannetta ajatellen. Tyttö on nyt 1,5v ja päiväkuiva. Silloin, kun n. vuoden iässä oppi kävelemään, niin pottailu ei kiinnostanut lainkaan ja malttoi olla siinä noin sadasosasekunnin! Luovutin koko homman ja kappas, 1v 5kk ikäisenä hoksasi homman itse ja nyt on n. 1,5kk ollut päiväkuiva. on myös pihalla ilman vaippaa. Mun mielestä siis oli hyvä, kun tyttö tiesi jo, mitä potalla on tarkoitus tehdä ja sitten itse hoksasi sen pienen tauon jälkeen. Uskon, että nämä helteet vaikutti asiaan ja märkä vaippa tuntui ikävältä päällä. Nukkuessa ja kylään lähdettäessä on vaippa, mutta kylässäkin pyytää usein potalle/pöntölle.

Mun mielestä BB:n potta oli hyvä silloin, kun alettiin pottailuhommat niin aikaisin. Kun siis toki istui jo, mutta välillä vähän horjuvasti. Nyt kelpais kyllä "perinteisempikin" potta ja oonkin aatellut sellaisen hankkia yläkerran vessaan.

Baby Björnin pottatuoli on paras. Siinä on hyvä istua ja se on helppo tyhjentää. Minä en yleensä osta merkkituotteita enkä kalllita, mutta tämä on ollut hintansa arvoinen.

Meillä oli toinen tavallinen (Ortexin) potta eikä poika tykännyt siinä istua. Siitä jäi takamukseen kauhea rinkula. Sitten kun poika osasi puhua (1,5-vuotiaana) sanoi siitä potasta, että sattuu. Sen jälkeen ei sitä enää käytetty. Sitä paitsi, kun siitä kaataa pissat pönttöön, pissaa valuu pottaa pitkin. Aina oli koko potta huuhdeltava toisin kuin BabyBjörnissä.

Makuasia tai riippuu varmaan lapsen iästä ja mallista! Ostettiin vähän yli puolivuotiaalle pikkuiselle tytölle Baby Björnin pottatuoli, mutta se oli aivan liian iso. Nauru pääsi sekä äidiltä että isiltä kun koetettiin saada tyttöä pysymään potalla. Ei onnistunut millään eikä selkänojasta ollut mitään apua. Palautimme siis kalliin kauppaan ja ostimme ensi harjoittelua varten neljällä eurolla Orthexin perusmallin, johon pikku peppu upposi heti mainiosti. Toimii edelleen hyvin kun lapsi on jo yli vuoden. Tyhjennys vessaan ja pesu käsisuihkulla onnistuu minusta helposti eikä potasta sentään ulkoreunoja ole tarvinnut huuhtoa.

Yhteistyössä