Hyvä rintareppu, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rintareppuilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rintareppuilija

Vieras
Meillä on Manduca, mutta vauva 3,5 kk ei viihdy siinä enää, kun ei saa olla kasvot menosuuntaan. Manducassa asento on kyllä vauvalle hyvä, miinuspuolena tuo suunta ja hankala puettavuus yksin ollessa. Nyt käytössä on Tomy, ja siinä saa laittaa molempiin suuntiin, mutta asento on munmielest hassun näköinen takakenoinen, mahtaako tehdä selälle pahaa? Tomy on myös hiukka hankala pukea. Olisko toi Baby björn active malli parempi? Muita hyviä rintareppuja?

mulla oli toi baby björnin active käytössä kunnes ostin manducan. manduca on sopinut paremmin kantamiseen. mulla tuli hartiat tosi kipeäksi tuosta rintarepusta. tuo kantoreppu on paljon parempi käyttää. :) oli se active ihan näppärä käyttää kuitenkin..ja nyt tuolla manducalla kannetaan tarvittaessa 15 kg lasta (2 v) sekä 2 kk ikäistä junioria.

Lasta ei saa kantaa kasvot menosuuntaan ennenkuin osaa itse kävellä ja juosta, koska ennen sitä ei selkäranka kestä sitä asentoa.

Eli siis hyvää rintareppua ei ole olemassakaan. Kyllä meillä viihtyy vielä 2,5vuotiaskinvielä Manducassa. Älä vaan ikinä osta mitään paskaa kunnon kantorepun tilalle.

[QUOTE="vieras";22171791]Lasta ei saa kantaa kasvot menosuuntaan ennenkuin osaa itse kävellä ja juosta, koska ennen sitä ei selkäranka kestä sitä asentoa.

Eli siis hyvää rintareppua ei ole olemassakaan. Kyllä meillä viihtyy vielä 2,5vuotiaskinvielä Manducassa. Älä vaan ikinä osta mitään paskaa kunnon kantorepun tilalle.[/QUOTE]

Miten se asento suuntaa vaihdettaessa muuttuu niin radikaalisti et pilaa selän?

Miten se asento suuntaa vaihdettaessa muuttuu niin radikaalisti et pilaa selän?

No hyvänen aika... näkeehän sen sokeakin. Kasvot kantajaan päin selkä pysyy kauniisti kaarevana ja jos kantaa kasvot menosuuntaan niin selkä on notkolla enemmän tai vähemmän. Lisäksi rintarepussa vauvan koko paino on hänen haarovälinsä päällä, kun taas manducan sammakkoasennon ansiosta paino jakautuu tasaisesti eikä lapsi roiku.

Lapsi on sellainen virkeä vauva joka ei tykkää nyhjätä äidin rintaa vasten, joten minkäs teet. Ite kyllä tykkäisin Manducasta.
Tomyn ohjeissa lukee että kasvot menosuuntaan lapsen ollessa 3 kk, eli kun jaksaa itse kannatella päätään. Ei kai ne valmistajat nyt niin ilkeitä ja ahneita ole että antasivat tällasia ohjeita, jos se olis vasta kävelyikäislle hyvä? Mutta oon kyllä sitä mieltä että toi Manduca on parempi, kuin takakenoinen Tomy. Siksi kyselen parempaa reppua ja voisin kyllä tuota baby björniä kokeilla, jos se aseto olis siinä parempi.

Muuten, ootteko pitäneet Manducaa selkäreppuna isommalle lapselle, toimiiko hyvin? Siinähän ollan sitten kasvot menosuuntaan, jos vaan jaksaa kantaa. Me harrastetaan metsäretkeilyä koiran kanssa, joten vois olla hyvä myöhemmin, jos vaan toimii.

Ylipäätänsä rintarepuissa lapsen selkä on suorana, olipa suunta mihin tahansa. Lisäksi on kantajalle hirmu huono.
Kyllä se vaan niin on että kantoreppua ei voita mikään. Meilläkin Manduca käytössä ja kyllä tykkää kovasti. Aiemmin ollut rintareppu vaan se jäi kahden käyttökerran jälkeen pois, oli niin huono kantaa lasta siinä, parempi pitää vaan sylissä.

No joo, ite oon käyttäny ihan tavan rintareppua silloin tällöin heti kun poika mittakriteerit täytti ja jos nyt sen siihen laittaisin niin laittaisin kasvot menosuuntaan, tuo kun ei millään viihdy minuun päin enää..Mä en edelleenkää usko että satunnainen käyttö lapsen selkää pilaa..

Ylipäätänsä rintarepuissa lapsen selkä on suorana, olipa suunta mihin tahansa. Lisäksi on kantajalle hirmu huono.
Kyllä se vaan niin on että kantoreppua ei voita mikään. Meilläkin Manduca käytössä ja kyllä tykkää kovasti. Aiemmin ollut rintareppu vaan se jäi kahden käyttökerran jälkeen pois, oli niin huono kantaa lasta siinä, parempi pitää vaan sylissä.

Totta, mutta kyllä se on vielä huonompi kasvot menosuuntaan. Siis se selän asento. Ja itseäni kauhistuttaa se, että lapsi roikkuu jalkovälinsä päällä koko painollaan. Ja ne vauvat on oikeesti järkyttävän näköisiä, joita roikotetaan siinä kasvot menosuuntaan. reppanat nukkuukin siinä selkä notkolla. :(

Jos olisin ap niin kantaisin vain sitkeästi, juttelemalla tms. kiinnittäisin vauvan huomiota kitinästä pois tai sitten pitäisin viikon parin tauon ja jatkaisin taas. Tuollainen menee ohi. Se taas ei mene, jos jo vauvana pilataan selkä ja lonkat.

Ja turhaa ostaa 3,5kk ikäiselle mitään rintareppua. Se mahtuu siihen maksimissaan kuukauden tai ainakaan senvanhempaa ei enää aksa kantaa.
Itse kannan edelleen meidän 2,5veetä manducassa selässä ja on aina viihtynyt hyvin.

Nää on just näitä, että "ei meidän Jesse-Janniina 10kk tykkää syödä muuta kuin jacky-makupaloja". Öh... aijaa. Mitenköhän se osasi vaatia niitä makupaloja? Ei vauva VAADI saada olla kasvot menosuuntaan kantorepussa.

[QUOTE="sama";22171958]Ei ne mitään uskonasioita olekaan.[/QUOTE]

No voi herranen aika, suomen maassa on niin tiukat systeemit et jos toi oikeesti olis muksun selän pahin painajainen, joka takuulla ongelmia aiheuttaa, niin ei noita rintareppuja myytäis..Minä en ainakaa satunnaisen käytön takia alkais maksaa itteeni kipeeks jostain manducasta, oli se kuinka hyvä tahansa..

Mä oon usein miettiny tätä aihetta kun niin moni on sitä mieltä et rintareput on tyyliin saatanasta,et kuinka tuo nyt eroaa niin kamalasti esim. kantoliinan käytöstä?Moni tuttavani jotka omistaa kantoliinan, kantaa sitä lasta ihan samalla tyylillä siinä kun mitä se olis rintarepussa!Eli jalat levällään liina jalkojen välistä mennen..

[QUOTE="sama";22171975] Ei vauva VAADI saada olla kasvot menosuuntaan kantorepussa.[/QUOTE]

No onpas sulla aggressiivinen tyyli, ei meidän vauva nimittäin kitise siinä vaan huutaa ihan kitapurjeet pullollaan. Kyllä vauvaani sen verran rakastan että kunnioitan hänen toiveitaan, enkä halua pakottaa häntä Manducaan jos ei siinä ole hyvä olla. Vauva ei viihdy vaunuissakaan ja jotain tarttis tohon ulkoiluun keksiä. Ehkä tää on ohimenevä vaihe 3,5 kk iässä, että haluaa nähdä ympäristöään?

Lisää haluain kuulla noista menosuuntaan asennoista eri repuilla, te jotka olette ne hyväksi hainneet. Emmahan on edullisempikin joten vois olla kiva vaihtoehto.
Ja kiva kuulla että Manduca toimii isommalle lapselle selkäreppuna.

Jos lapsi on "sellainen virkeä vauva, joka ei halua olla äidin rintaa vasten", niin miksi on pakko käyttää minkäänlaista rintareppua? Voisiko lapsi olla ihan lattaialla tutkimassa virkeästi maailmaa?
Jaa, taisit puhua ulkoilusta, vaunuissa ei meilläkään jaksanut vielä tuon ikäisenä olla. Ehkä siellä vähän kopan kattoa auki ja asentoa sellaiseksi, että näkee ympärilleen, jos ei nukukaan?

Jos lapsi on "sellainen virkeä vauva, joka ei halua olla äidin rintaa vasten", niin miksi on pakko käyttää minkäänlaista rintareppua? Voisiko lapsi olla ihan lattaialla tutkimassa virkeästi maailmaa?
Jaa, taisit puhua ulkoilusta, vaunuissa ei meilläkään jaksanut vielä tuon ikäisenä olla. Ehkä siellä vähän kopan kattoa auki ja asentoa sellaiseksi, että näkee ympärilleen, jos ei nukukaan?

Meillä siirryttiin 4kk:n iässä kantokopasta rattaiden istumaosaan. Ja tämä ihan sen takia, että vauvaa saattoi laittaa hieman istuvampaan asentoon.. selkänojaa hiukan ylös, että näki vaunuista. Jos olisimme pitäneet vain selällään, ei vaunuilusta olisi tullut mitään.

Joo eli virkeästä vauvasta on kyse, eikä tosiaankaan viihdy lattiallakaan. Sylissä kannellaan koko päivä, mitä yhdessä välillä jumppaillaan lattialla. Päiväunet on muutamasta minuutista puoleen tuntiin. Tällaisia jotkut vauvat ovat. Ihana aurinkoinen poika. Mutta ulkoiluun kaipaan just siksi hyvää rintareppua, että vauva vaunuista herättyään jaksaisi viihtyä vieläsen hetkisen repussa maisemia katsellen. Nykyään lähinnä vaunutellaan ja pojan herättyä työnnän vaunua yhdellä kädellä, toisella kannan poikaa sylissä. Vauva viihtyy kyllä vaunussa, jos veisaan koko lastenlauluvaraston läpi. Ei ihan niin kivaa..

Itsekään en laittaisi omia lapsiani normirintareppuun, jossa jalat roikkuvat tikkusuoraan alaspäin. Eihän se välttämättä aiheuttaisi mitään kulumia tai vammoja, mutta en nyt vaan halua käyttää omia lapsiani testikappaleina, kun varmasti turvallisiakin vaihtoehtoja on olemassa.

Minä käytin kakkosella paljon kantoliinaa (pitkä, trikoinen), joka osoittautui aivan loistavaksi. Lisäksi meillä on olluy käytössä Ergo. Ergoonhan voi hankkia myös "vauvalisäosan", jolloin sen käyttöikä on aina pikkuvauvasta taaperoon. Ja todellakin kun kanto kasvot äidin rintaan päin alkoi olla ahdistavaam, lapsi laitettiin selkäpuolelle. (Vaatii hieman harjoittelua, mutta senkin kyllä oppii. Netistä löytyy mallivideoita.)

Onko Manduca pienempi kuin Ergo, jos noin nuori pystyy istumaan siinä jo ihan "tavallisesti"?

Yhteistyössä