Hae Anna.fi-sivustolta

Hyvä lanttuloora

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä tiinatonttu, 29.11.2007.

1. tiinatonttu Vierailija

Etsiskelen hyvää lanttulaatikon ohjetta. Makuni on hyvin lähellä perinteistä Saarioisten lanttulaatikkoa mutta en kuitenkaan halua jouluna ostaa kaupan einestä vaan tehdä sen itse. Olen lukuisista ohjeista yrittänyt vuosien saatossa laatikkoa vääntää mutta vielä ei ole täydellistä tullut! Pitää varmaan jossain ravintolassa joskus käydä kysymässä resepti, niissä paikoissa kun usein on maistuvaa!

2. Liisa O Vierailija

Ravintolat käyttävät valmiita eineksiä. Mulla on ohje kotona. Lantut keitetään ja soseutetaan ja keitinvesi säästetään. Sekoita joukkoon korppujauhoja, munaa, kermaa, siirappia, muskottia ja suolaa sekä vähän keitinvettä. Paista uunissa 150-175 noin pari tuntia ja päälle korppujauhoa. Tarkat määrät ovat valitettavasti kotosalla.

3. :))))))))))) Vierailija

Tämä ei ole varmaankaan odottamasi vastaus, mutta olen myöskin kokeillut lanttulooraan monenlaisia ohjeita ja saanut ne onnistumaan ihan vain sillä että 1. ostan vain kotimaisia lanttuja ja torilta samalta kauppiaalta joka vuosi, koska hänen lanttunsa ovat makeita ja "rakkaudella" varastoitu (samanlaisia myyjiä on varmasti joka kaupungin torilla) 2. muhitan lanttulaatikkoa kauan ja hartaasti ilman kiirettä eli pidennän vähän sen paistoaikaa mitä ohjeissa sanotaan

Vaikka lanttu on halpa raaka-aine sen laadussa ei kannata tinkiä yhtään, jolloin kannattaa maistaa viipale raakaa niin se jo kertoo onko lanttu kasvatettu millaisessa maassa ja lannoitteissa (menee tieteelliseksi, mutten osaa muutenkaan kuvailla millaiselta raaka lanttu maistuu parhaimmillaan).

Jotkut sanovat,että luomulantut ovat hyviä.

Saarioisen lanttulaatikossa on voimakas maku, joten käytä mausteita ronskimmin kuin ohjeissa neuvotaan. Mieluummin kannattaa kokeilla yhden reseptin kanssa kuin vaihtaa, koska keksit kyllä kokeilemalla mikä niistä mielestäsi puuttuu.

4. tutkiva journalisti Vierailija

Teen lanttulooran aina valmiista lanttusoseesta, jota saa aina ennen joulua lähikaupasta. Sen kyljessä on periaatteessa ihan hyvä ohje - laitan kylläkin enemmän siirappia ja laitan myös kermaa joukkoon, samoin muskottipähkinää ja hieman valkopippuria. Pidän makeasta lanttuloorasta ja värin tulee olla syvä ja mehevä, ei vaalea ja velton näköinen laatikko. Korppujauhoja pintaan.

5. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Hyvän lanttulaatikon salaisuus on hyvissä lantuissa, jotka ostan aina samalta hallikauppiaalta joka vuosi. Kermaa en lanttulaatikkooni laita vaan tarvittaessa hieman kevyt maitoa. Mausteeksi muskottipähkinää sekä siirappia maun mukaan.

6. tuoksuukin joululta Vierailija

Minä "imellytän" lantutkin, eli kun olen keittänyt lantut suolavedessa , kaadan veden pois, survon lantut hienoksi ja laitan joukkoon sokeria ja vähän vehnäjauhoja. sekoitan hyvin ja liina pääle ja imeltymään yöksi.Sitten vain pakastimeen josta se on helppo ja nopea käytettävä, sulaan soseeseen lisätään vain munamaito ( jossa riittävästi munaa) valkopippuria ja sokeria jos tarvii. Päälle muutama voinokare ja korppujauhoja, hidas kypsennys ja tulee hyvää.

7. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Missä edellisen lanttulaatikosta on siirappi ja muskottipähkinä? Miten paljon on riittävästi munaa? Minulla riittävästi on 1 kananmuna reiluun kiloon lanttua.

8. ei saa nokkia Vierailija

Kaikki eivät pidä muskottipähkinän mausta, joten sen voi jättää pois. Siirapin voi korvata sokerilla, kuten "tuoksuukin joululta" ilm. tekee.

9. ...varsinkin tuosta nimmarista. Ei aina pitäs nokkia toisten tekemisiä. Jos ei tykkää muskottipähkinästä ei lanttuloora mene pilalle vaikkei sitä laitakaan. ja samaa imelyyttä tulee sokerista ku siirapistakin vaikka mä käytänkin siirappia tai tummaa kidesokeria.

10. Kysymys Jx:lle Vierailija

Onko aina pakko väheksyä muiden tekemisiä? Ehkeivät kaikki pidä muskottipähkinän mausta ja imellyttää voi muutenkin kuin keinotekoisesti siirapilla. Voitaisiinko joulun odotuksen kunniaksi sopia, että ei väheksytä muiden ohjeita, vaan annetaan jokaisen tehdä oman makunsa mukaan.

11. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Meillä tykätään makeahkosta ja tummasta lanttuloorasta. Minä olen vielä laittanut munamaidon sekaan lorauksen ruokakermaa.
    Tuon muskotin kanssa kantsii olla varovainen. Se on tosi voimakas mauste, kovin suurta ripausta ei tarvii. Eikä kaikki tosiaan siitä edes tykkää.

12. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ei kysymykseni ollut väheksyntää vaan ihan tavallinen kysymys.Ei ole sattunut silmiini sellaista lanttulaatikon ohjetta, jossa lukisi lanttulaatikon imellyttämisestä hämäläiseen tapaan. Tekevätkö hämäläiset lanttulaatikon samoin kuin tekevät perunalaatikon?

13. on tämän asian kanssa tekemistä? Pohjoispohjalainen mummuni imellytti monia asioita puurosta lanttulooraan - eikä sillonkaan mitään muskottipähkinää tunnettu. Hyvää mummon loora silti oli. Ja ettei tarttis kysyä, loora on mummon sana laatikolle eikä silläkään ole hämäläisyyden kanssa mitään tekemistä.

14. *shroom Vierailija

Kannattaisi varmaan käyttää (tai opetella käyttämään) ystävällisempiäkin muotoja kirjoittaa ja kysellä asioista. Kysymyksestäsi sai sen kuvan, että piikittelet erilaisen ohjeen kirjoittajaa, että "ettei nyt vaan olisi unohtunut" tai "eihän tuo mitään lanttulaatikkoa ole, jos et laita muskottipähkinää ja siirappia". Se, ettet sinä ole koskaan nähnyt ohjetta, jossa noita kahta ainesosaa ei olisi, ei tarkoita sitä, että sellaista ruokaa ei sitten voi olla olemassakaan.

15. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kuulun niihin, jotka ostavat yhden valmiin rasian, koska kukaan muu ei looraa syö. Pidän myös tummasta ja täyteläisestä. Ainakin viime vuonna ostamani oli kovin pliisun väristä ja makuista. Siihen varmaan auttaa siirapin ja kerman lisäys - ei munaa, se vain laimentaa makua.
    Mikä voisi olla hyvä paistoaika uudistetulle valmislaatikolle: 150 ast., tunti?

16. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Asterille: Tunti kuulostaa liian pitkältä ajalta. Miten olisi esim. 45 minuuttia. Tosin asteitakin on aika vähän. Minä paistoin omani alustapitäen itse tekemäni noin 180 asteessa noin 2 h. Tämä näin vertailun vuoksi.

17. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Meilläkään ei tuota lanttulaatikkoa suurta määrää tarvita. Minä tein laatikkoa reilusta kilosta lanttuja. Munamaitoa en laittanut, mutta munan laitoin sekä lorauksen maitoa. Kermaa en ole koskaan laittanut, sillä kaloreita jouluruuissa on ilman kerman lisäämistäkin ihan tarpeeksi, joten näin meillä. Muskottia raastoin pähkinästä eikä se jostain syystä maistunut ihmeemmin vaikka määrä paljolta näyttikin.

18. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ajattelin, että jospa pitempi paistoaika siitä laatikkoa hieman tummentaisi. Kuivumista täytyy tietysti varoa.

19. sinipilvi Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Viime jouluna tuli hyvää lanttulaatikkoa kaupan valmiista soseesta. (Ohje on mukana pussissa, samoin ostan valmiin porkkanasoseen Sarlotin porkkanaterriinin valmistamiseen.) Säästyy ainakin kuorimiselta, ja on helppoa.

20. tuoksuukin joululta Vierailija

En ole hämäläinen ja molemmin puolin satakuntalainen mutta äidilläni oli tapana silti aina imellyttää lanttulaatikko ja minä jatkan hänen oppejaan, ja tulee muuten hyvää. Mausteet tietenkin makuasia mutta minä en kaipaaa muuta kuin ripaus valkopippuria ja sokeria.
    Minäkin laitoin aiemmin kermaa mutta nykyään yritän hieman keventää ja sitä minan määrää??
    En ole koskaan tehnyt niin pientä annosta kuin kilo lanttuja että en oikein osaa sanoa mutta jos laatilloa tulee vaikka 2 noin kahden litran vuokaa siihen määrään laittaisin munia 3 - 4.
    Kun antaa hautua uunissa miedolla lämmällä noin pari tuntia niin jo hyvää tulee.

21. tuoksuukin joululta Vierailija

Siis tietenkin minä olen molemminpuolin ( isän ja äidin ) satakuntalainen.

22. jupsss Vierailija

Itse teen näin:(vanha ohje 45v. takaa) mutta hyvää.

3kg.lanttua, kuutio keitä vedessä jossa on 1tl.suolaa.
    Kun ovat kypsiä kaada vesi pois. Soseuta 100gramman pehmeän voin kanssa,
    lisää puoli dl.siirappia, 4dl kermaa, 1tl.suolaa ja ripaus valkopippuria(jos haluaa)
    itse en laita muuta kuin suolaa. Niin ja kaksi munaa-

Paista 150:ssä n. 2,5- 3h. tulee hyvää ja sellaistta vanhanaikaistta
    lapsuuteni joulun loora.

23. jupssille Vierailija

Etkö laita lainkaan korppujauhoja tai vehnäjauhoja lanttulooraasi?

24. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Laatikot muhii uunissa. Maistelin kumpaakin, lanttua ja porkkanaa, hyvää oli! Minä laitan lanttulooraan aika reippaalla kädellä siirappia, tulee tuhtia :)
    Ihanan jouluinen tuoksu tuli kotiin :)

25. sinipilvi Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

Kiitos ohjeestasi!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome