Hae Anna.fi-sivustolta

Hyvä lanttuloora

Viestiketju osiossa 'Juhlaruoka' , käynnistäjänä tiinatonttu, 29.11.2007.

1. Spearmint Vierailija

Ja jos ei halua niin VOIN voi jättää pois ja jos mieli tekee niin voi mausteita lisäillä(esim. muskottipähkinä, inkiväri, kaneli, maustepippuri)kaikkea kun voi kokeilla, vaoi vaikka jakaa massan useampaan osaan ja maustaa eritavalla kokeeksi että mikä olis parasta!

Ihanaa juolun odotusta kaikille..... eikun tonttuilemaan!

2. jupsss Vierailija

Pistän korppujauhoa ainoastaan laatikoiden päälle, jonka kuvioitan
    kauniiksi jälkiruokalusikalla.On tosi hyvää, tämä ohje taitaa olla oikeasti
    yli 60vuoden takaa.

Enkä käytä lainkaan keitinlientä, kerma voi olla joillekkin kauhistus, mutta
    jos haluaa hyvää ja maittavaa, antaa kerma siihen mainion maun.

Itse olen myös tehnyt tällä ohjeella lanttulooran jo yli 35vuotta.
    Taidan olla perus hämälainen.

3. iiisa Vierailija

Ihan hyvännäköisiä ohjeita täällä, mutta yksi oleellinen ero omassa lanttulaatikossani on. Keitän lanttuja todella kauan ennen survomista, siis 2-3 tuntia niin, että tummuvat ja lisäksi paistan ainakin pari tuntia.
    Tällä tavalla siis saa sen tummemman värin ja maku muuttuu ihan oleellisesti.

4. caution Vierailija

Kuulostaa järkyttävältä 2-3 tunnin keittoaika lantuille. Niissä ei taida olla mitään makua enää jäljellä, mutta kukin tavallaan.

5. leena-täti Vierailija

Voiko joku ystävllisesti selventää mikä on munan lisäämisen tarkoitus ? En laita ikinä kananmunaa lanttuseokseen, ainoastaan kermaa, omaa keitinlientä,siirappia, voita ja suolaa. Mausta tulee voimakas ja täyteläin,ihan makeansuolainen yhdistelmä. Kuorrutteeksi korppujauhoa. Saarioisten lanttulaatikossa ei ole k'äytetty munaa, muut valmistajat käyttävät. Miksiköhän??? Rakennetta saa kiinteytettyä nesteen määrää vähentämällä, siihen ei munaa tarvita.

6. Keitä lantut suolavedessä, kun lantut ovat kypsiä, niin soseuta ne sauvasekoittimella.
    Laita lanttusose voideltuun uunivuokaan, mausta 1dl kermaa, 2tl sokeria, 1tl suolaa.
    Paista "lanttuloora" 175¤C uunissa n. tunti

7. potamus Vierailija

Minakin olen kuullut lanttujen keittamisesta siihen asti, etta tummuvat. Ystavani aiti tekee niin ja on kuulemma todella maukasta.
    Harmittaa, kun en ole paassyt maistamaan.
    Miten se maku muuttuu? Tuleeko makeampaa?

8. leeana-täti Vierailija

Jos nyt ajattelette esim. kaupassa myytävää lanttuhautaa niin kyllä on siinäkin lanttuja keitetty tummaksi asti useita tunteja. Ja on hyvää. Valmmit lanttusoseet vakuumissa ovat vaaleita eivätkä ollenkaan niin maukkaita itsessään.

9. anneli43 Vierailija

Kyllä itse tehty on aina itse tehty. Viime vuonna tein tällä ohjeella ja hyvää tuli.
    http://www.kotiliesi.fi/ruokaohjeet/lanttulaatikko

10. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ohjeessa sanotaan, että keitä lanttuja vähintään 20 minuuttia, minä tein lanttulaatikkoa jouluksi, kuten aina, mutta keitto aika oli pitkälti toista tuntia.

11. kai... Vierailija

se keittoaika on riippuvainen lantunpalojen koosta. Joku keittää kokonaisina, toinen pieninä palasina.

12. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ei kai nyt kukaan kokonaisena lanttuja keittele? Enpä usko tuota.

13. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Niin ja paloiteltuna minä lanttuni keitin ja kohtalaisen pieneksi paloittelin.

14. keitossa... Vierailija

ja juuresmuusissa lanttupalat kypsyvät kyllä hyvinkin puolessa tunnissa. Onko jokin erityinen idea keittää tupla-aika?

15. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kyllä taitaa olla sillä niiden lanttujen pitää olla ylikypsiä ja värin pitää muttua tummemmaksi.

16. keitossa... Vierailija

kiitos vastauksesta! Mutta etkö ole varma, kun sanot "kyllä taitaa olla"?

17. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ihan varma olen.

18. Saako Ikealta valmista lanttulaatikkoa ja mika se on ruotsiksi?

19. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    En tiedä mikä on ruotsiksi, mutta auttaisikohan englanniksi, swede casserole.

20. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kålrotslåda tai jotain tuohon suuntaa se on ruotsiksi. Piti vähän etsiä, että tieto löytyi. Toivottavasti tästä on apua.

21. No kiitos, kirjotan ylos ja kaydessani katson josko sita loytyisi. Eipa ole tullut vuosiin syotya sita. Nama reseptit heratti ruokahalun siihen.

22. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Eikö teidän maassanne myydä lanttuja (siis kokonaisia raakoja lanttuja), jotta voisit itse tehdä lanttulalatikkoa?

23. Ulkoelli Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    2
    Lanttua on monessa maassa tosi vaikea löytää. Joskus löytyy, kun menee kyselemään maatiloilta hevosille tarkoitettua ruokaa...

24. Ei myyda eika lanttua syoda. Muuten olisin voinut itse sita kokeilla.

25. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Voitko kertoa missä päin maailmaa asustelet?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri