Hae Anna.fi-sivustolta

Hyvä palkka ilman matematiikkaa?

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä Opiskelupaikkaa etsivä nainen, 27.07.2009.

1. Itseäni kiinnostaa kovasti psykologia, mutta matematiikan taidoillani ei yliopistoon ole asiaa. Toisaalta luin myös, että palkka on huono ja opiskelukin melko matematiikkapainotteista, joten täytynee harkita muuta uraa.

Olen hyvä kielissä ja ne kiinnostavat minua, joten siinä mielessä jokin matkailualan ammatti voisi olla kiva. Voisin käyttää hyödykseni kielitaitoa, mutta käsittääkseni matkailualankaan töistä ei kovin hyvää palkkaa saa?

Tavallaan tykkäisin ammatista, jossa saisi palvella ihmisiä, mutta toisaalta taas olen aina ollut ujo ja hiljainen ja ehkä epäsosiaalinenkin, kun en erikoisemmin joukoissa viihdy, niin yhtäkkiä muuttuminen iloiseksi ja sosiaaliseksi voi vaatia vuosia, joten pääsykokeiden haastatteluissa parhaat pisteet veisi ne supersosiaaliset ihmiset, joiden koetaan soveltuvan alalle (tiedän tämän kesän hakukokemuksesta). En sitten tiedä, että saako hyvää palkkaa mistään ammatista, jossa ei sitten niin paljon oltaisi tekemisissä ihmisten kanssa...

Tuntuu todella turhauttavalta. Kuten jo aiemmin mainitsin, niin matematiikka (kuten ei kemia ja fysiikkakaan) ei ole todellakaan vahvuuteni, vaikka pitkän matematiikan olenkin lukiossa käynyt keskiarvolla vajaa seitsemän. Eli onko mitään ammattia, missä tienaisi hyvin ilman että se vaatii noiden matemaattisten aineiden hallintaa? Toki joku perusmatikka minultakin sujuu, mutta sen enempää en sitä jaksaisi opiskella.

Eli olisi mukava saada tietää, mitä hyväpalkkaisia ammatteja olisi minun "hakukriteereilläni"? Tietenkään kukaan ei voi suoria vastauksia antaa, mutta ehkä saisin jotain ideoita siihen, minne voisin hakea syksyn/kevään haussa. Nyt ei vaan mieleen tule enää oikein mitään ammatteja, jotka kiinnostaisivat ja joita voisin päästä opiskelemaan.

Ja siis hyvänä palkkana pidän ainakin 3000 e kuukaudessa, mieluiten yli 4000 e.

2. Kääntäjä Vierailija

Lakimiehen ei kai tarvitse matematiikkaa hallita, joten oikeustieteellinen olisi yksi vaihtoehto.

Eihän psykologian opinnoissa juuri matematiikkaa ole ja yksityinen terapeutti voi kyllä hyvinkin tienata tuon mainitsemasi yli 3000 tai yli 4000 euroa.

Matkailuala on palkan puolesta yleensä huono valinta.

Kyllä kieliä lukemalla voi myös ansaita. Hyvät kääntäjät ja tulkit saavat ihan kunnon palkkaa. Tosin sitten pitääkin olla oikeasti hyvä, tehdä suhteellisen paljon töitä ja ne osattavat kielet pitää olla oikein valittu.

3. Psykologiaa opiskelleelta olen kuullut, että psykologian opiskelu yliopistossa on ihan erilaista kuin lukiossa. Paljon ne sitä tilastomatematiikkaa lukevat. Sehän pudottaa pääsykokeissakin suurimman osan. Ja itseäni tosiaan kiinnostaa ryhtyä psykoterapeutiksi, ei psykologian tutkijaksi, jossa sitä tilastomatematiikkaa varmaan tarvitsisi. Harmi sen kannalta.

Tosiaan tulkkaaminen ja kääntäminen ei jostain syystä kiinnosta, vaikka muuten tykkäänkin kieliä hallita.

Onko matkailualalla mitään ammatteja, joissa ansaitsisi suht hyvän palkan?

4. vierailija Vierailija

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri