Hae Anna.fi-sivustolta

Hyvästijättö

Viestiketju osiossa 'Kristallipallo' , käynnistäjänä surunkyynel, 04.03.2019.

1. vierailija Vierailija

Tässä tuntuu jotenkin koko ajan toistuvan yksi kohta: Näitä asioita on julkituotu silloin henkilö on ollut (pieni) lapsi ja vaikutuksille ja tarinoille hyvin altis. Ei tarvita kuin yksi riittävän hyvä tarinan iskijä ja se jää totuudeksi nuoreen mieleen jota tämä sitten kantaa aikuisuuteen saakka totuutena.

"Musta isohko lintu" kuulostaa varikselta näin äkkisältään. Niitä istui milloin missäkin minunkin pihapiirissäni, asuessani omakotitalossa. Kukaan ei kuollut silloinkaan. Realistisesti otettuna se sama lintu luultavasti oli paikalla vielä pitkään senkin jälkeen kun talon emännän mies kuoli mutta talon emännän huomio oli hyvästä syystä kiinnittynyt johonkin ihan muuhun kuin tähän yksittäiseen lintuun. Lintu oli todennäköisesti siinä välissä löytänyt mielenkiintoisemman ruoka- tai lepopaikan kuten linnut tyypillisesti tekevät. Siinä vaiheessa kun emäntä alkoi taas kiinnittämään huomiota muihinkin asioihin, huomasi hän linnun poistuneen paikalta ja veti vielä miehensä kuoleman tapahtuman jälkihehkussa ja lapsena kuulemansa tarinan perusteilla johtopäätöksen että lintu oli viestintuoja.

Pöllöt tiesivät sen verran että sillä alueella oli ruokaa. Siinä kaikki.

Tuon kalatarinan tekee tyhjäksi hyvin äkkiä se, että jos verkolla kalastetaan, näitä isompiakin kaloja sieltä nousee varmasti. Tämän perusteella verkkokalastuksen olisi jo kauan aikaa sitten pitänyt olla kielletty sen aiheuttaman potentiaalisen sukulinjan häviämisen vuoksi, muttei ole.

2. vierailija Vierailija

Olen lintujen ystävä ja moni lintu minun. Olen nähnyt läheltä lintujen inhimillisyyden. Kaksi kertaa on linnun käytös jäänyt minulle arvoitukseksi. Ensimmäinen kerta tapahtui metsän laidassa. Pensaan päällä istui pikkulintu. Kiinnitin alakouluikäisen poikani huomion lintuun, koska hän oli aikamoinen lintulajien asiantuntija. Poikani käveli aivan linnun eteen, aivan liian lähelle, sillä hän olisi voinut, niin halutessaan, koska tahansa napata linnun käteensä. Lintu näytti kuitenkin aivan rauhalliselta, katsoi vain poikaani silmiin. Sitten tapahtui se, mikä yllätti minut täysin: lintu alkoi laulaa. Se lauloi kauan, kuuluvasti ja kauniisti! Monisävelemmin kuin mitä olen koskaan aiemmin kuullut linnun laulavan.
    Kun lintu oli lopettanut lähdimme pois. Vasta sitten lähti lintukin oksaltaan.

Silloin mietin ensimmäisen kerran, oliko linnulla jokin sanoma joka ylittäisi linnun luontaisen sanomisen halun. En tiedä. Ainakaan kukaan ei kuollut eikä mitään muutakaan erityistä tapahtunut. Ainoa mikä jäi mahdolliseksi selitykseksi taikauskoiselle puolelle mieltäni oli, että ehkä lintu oli Topeliuksen sanoin "lintu toisesta maasta" eli joku edesmennyt olisi tervehtinyt poikaani. Mutta millä perusteella? Eihän tapahtunut muuta kuin, että yksi lintu oli uteliaampi tai ihmisrakkaampi kuin muut. Ehkä se oli talven aikana saanut ruokaa ja suojaa jonkun pihalla jossa oli poikani näköinen ja oloinen lapsi, ja lintu luuli kyseessä olevan sama lapsi?

Toinen kerta tapahtui rivitalopihallamme. Toinen poikani istui puutarhatuolissa. Yhtäkkiä aivan lähellä hänen kasvojaan pörisi pikkulintu kuin kolibri ikään. Lintu ei laulanut tai äänellyt mutta siivet viuhuivat kovaa. Mielikuvakseni jäi, että lintu oli joko vihainen tai hätääntynyt. Hetken epäilin, että aikooko se nokkaista poikaani.
    Poikani oli silloin jotain 10 vuotias. En ole nähnyt hänen koskaan tekevän pahaa eläimille, mutta ehkä lintu ajatteli varoittaa jo etukäteen poikaani sellaisesta. Lintu kun jäi pihallemme asumaan.

Perustelen tuon sillä, että kun meille tuli kissanpoikanen, halusi eräs varis tappaa sen heti alkuunsa. Pääsimme variksen kanssa hyvään sopuun asiasta ja yhteiselo sujui, mutta varis suhtautui ensin kissaan kuin kissaan vaaratekijänä. Samoin saattoi kiihtynyt pikkulintu suhtautua jonkin ikävän kokemuksen takia kaikkiin noin 10 vuotiaisiin poikiin uhkana ja antoi siksi poikani kuulla kunniansa menneiden kokemustensa vuoksi. Tuossakin tapauksessa tulin ensin miettineeksi, oliko linnulla jokin yliaistillinen viesti tai pystyikö se jonkin normi aistin perusteella viestimään, että poikani krooninen sairaus on pahentunut, kuten koirat pystyvät hajuaistillaan tekemään, mutta mitään erityistä ei ilmennyt tuollakaan kerralla, ei pojassa eikä lähiympäristössä tai sukulaisissa.

Ihmeelliset on lintujen tavat, ovat yhtä monipuolisia ja yksilöllisiä kuin ihmisten kun tarkemmin tutustuu :).

3. vierailija Vierailija

Jaa,a. Salmonella saa linnut tuollaiseksi. Ne ei pelkää mitään. Varis taas hätyyttelee kaikkia petoeläimiä siksi, ettei ne söisi niiden poikasia.

4. vierailija Vierailija

Jos lintulautasi lähettyvillä on kesy tintti, ei kyseessä ole välttämättä tavallista ystävällisempi yksilö. Salmonellaa sairastava lintu on nimittäin apaattinen ja sillä on pörheä höyhenpeite.
    Leudolla säällä tautinen lintu on helpompi tunnistaa, sillä linnut pörhistelevät pakkasella jo luonnostaakin.
    https://yle.fi/uutiset/3-6471368

Näillä keskikesällä kohdatuilla linnuilla ei ollut salmonellaa. Olivat terhakoita ja terveitä.

Se saattoi päätellä ap tekstistä ;)

5. vierailija Vierailija

Tämä kissantassun kirjoitus on sen verran ympäripyöreästi kirjoitettu ettei voi sanoa juuta eikä jaata, mutta kaikki rajatietoilmiöstä kiinnistuneet tietävät, että monella ihmisellä on kokemuksia linnuista viestintuojina. Enkä tarkoita nyt pelkästään kirjekyyhkyjä, jotka toivat konkreettisia, fyysisesti luettavia viestejä.

• Tykkään Tykkään x 1
  6. vierailija Vierailija

Ihmisen mieli tuottaa merkityksiä asioille joita niitä ei todellisuudessa ole. Talitintit tulee pakkasella ihmisen iholle. Linnut lähelle, jopa kosketusetäisyydelle, kun niillä on pesä jossain, mitä ihminen ikävästi lähestyy.

7. vierailija Vierailija

Niin?

8. vierailija Vierailija

Sille, että eläin käyttäytyy "oudosti", löytyy rationaalinen selitys. Toisaalta haluaisin tietä, että kuka näiden mielestä sitä eläintä ohjaa, joiden mielestä ne tuovat tällä sirkutuksellaan tai ikkunaa päin lentämisellä viestin?

9. vierailija Vierailija

Olen samaa mieltä kanssasi, että ihmisen mieli tuottaa herkästi merkityksiä asioille joissa sitä ei ole. Se on psykoligisin kokeinkin todistettu. Siksi esim. jotku ortodoksien munkit ja kirkkoisät varoittavatkin noviiseja ja kokeneempiakin, että yliluonnolliseksi koettujen asioiden kanssa pitää olla valppaana.

Tuosta lintujen käytöksestä kun kokevat, että pesä tai poikanen on uhattuna tarkentaisin, että tulevat kyllä joskus jopa kosketusetäisyydelle, mutta esittävät silloin haavoittunutta tai tekevät hyökkäys-/syöksyeleitä.

Jotkut talitintit ovat todella rohkeita ja antautuvat hyvin läheiseen kosketukseen ihmisen kanssa :)

10. vierailija725 Vierailija

Kiinnostaisi oikeasti tietää.

11. vierailija Vierailija

Talitinti haistaa ihon talin, kovalla pakkasella saattavat ruoan puutteen takia tulla nokkimaan naamaa.

12. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    530
    Onko sinulla kokemuksia tälläisestä talitintin nokkimisesta. Liittyykö siihen esim, että tirpat olisivat tottuneet sinuun, jos olet ruokkinut niitä. Joskus voi nähdä ihan huikeita videoita, kun luontokuvaaja on odottamassa hyvää hetkeä jostain kohteesta, niin orava tulee olkapäälle näykkimään. Asun tornitalon kuudennessa kerroksessa ja yläkerran mummeli asetti pähkinöitä ikkunalaudalle, oravat kävivät usein meidänkin makkarin ikkunan takana, katselemassa, olisiko meillä tarjota heille samaa herkkua. Partsin kukkalaatikkoon olen kyskyisn laittanut pihlajan oksia, jossa on marjoja. Tilhet kävivät talvenaikana ne popsimassa parempiin suihin, joskus oli viiskikin tilheä siinä aterialla.

13. vierailija Vierailija

Kysyin Niin? Siksi etten ymmärtänyt miten kommentisi liittyi minun kommentiini. Enkä ymmärrä vieläkään.

• Tykkään Tykkään x 1
  14. vierailija Vierailija

aa! nyt hokasin, sinä kuvittelit, että minä olen sinun vastakkaisessa leirisissäsi. Sori, olen sen verran rationaalinen etten osaa aina orientoitua keskustelemaan kuvittelijoiden kanssa.

15. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 788
    Mistähän totuudesta puhut? Ei mulle ole mikään totuus että se lintu tarkoitti tädin miehen kuolemaa. Ei sitä kukaan mulle totuutena selittänyt. Onpahan vaan yks tommonen tarina jossa mies kuoli ku kun musta outo lintu istuskeli ulkona. Ja ne pöllöthän ei mitään tiennyt. Musta tuntuu taas että sun tai skeptikkojen kohdalla yleensä on että te pistätte sanoja ja merkityksiä toisten kirjoituksiin mitä niissä ei ole. Ei sekään nyt kovin tieteellistä ole...

Ei ollut varis, ei korppikaan, emäntä luonnollisesti tunsi noi linnut. Muu osa tarinaasi on taas sinun aivojesi tuotetta. Voit mun puolesta ihan sepitellä selityksiä omassa päässäsi, mitenkään tieteellisiähän nuokaan eivät ole. Ovatpahan vaan omia uskomuksiasi.

Mä en ole väittänytkään että pöllöt mitään tiesi, päinvastoin, sanoin etteivät. Sisälukutaito? Luetun ymmärtäminen?

Kalajutussa nimenomaan ongella, ei verkolla.

16. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 788
    Yks lintujuttu vielä. Yli kymmenen vuotta sitten pääsky lensi meidän kirjastoon sisään avoimesta ovesta eikä millään ulos. Ei sitä sinne sisään voinut jättää. Kun se meni lastenosaston isoille ikkunalaiseille yrittämään ulos, minä otin hanskat käteen ja jostain sain päähäni että otan sen kiinni ja vien ulos. Kuulostaa hullulta. No minä menin ja otin sen käsiini, se ei lähtenyt ja vein ovesta ulos. Työkaveri sanoi että ei olisi IKINÄ uskonut että minä saan/se antaa ottaa kiinni. No ihan hullulta tuntui kyllä mustakin jälkikäteen. Selitin sen niin että se jähmettyi kauhusta ja siksi sain sen kiinni.

17. vierailija Vierailija

Kyllähän se on sellainen yleinen tieto, että talitintit saattoi käydä pakkasella nokkasemassa poskea talia hakemassa jos metsässä pakkasessa liikkui. Mutta harvapa enää pakkasella metsään tai luontoon menee. Talitintihän eivät osaa ruokaa varastoida kuten muut linnut tekevät, siksi ne on riippuvaisia talviruokinnasta. ja talista...

• Tykkään Tykkään x 1
  18. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    530
    Aika monet voivat nauttia laillani kirpeiden pakkaspäivien kauneudesta, voi tosin olla että se on kuitenkin olla pienemmissä määrin. Mielettömän kauniita talvikuvia on tämänkin vuoden aikana tallentunut kansiooni. Olisipa ihanna saada kokemus talitintistä olkapäällä. Ainut lonnonvarailen olento olkapäällä on ollut nuoruusvuosien aikainen kohtaaminen, kun lepakko ryntäsi päin valkoista puseroa,

19. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    530
    Ai, minulta on jäänyt vastaamatta tähänkin kysymykseen. Jos 40-vuotias tai sitä vanhempi on sellaisessa kunnossa, joko vammansa, tai jonkun vakavan sairauden vuksi, ettei hän pyty kommunikoimaan tai ei ymmärrä enää omaa tilaansa, tai muuten lääkäri haluaa lähiomaisen tiedostavan sairastuneen tilan vakavuuden, niin lähiomainen pyydetään mukaan hoitosuunnitelma keskusteluihin. Tiedän tämän kokemuksesta läsnäolleena työni vuoksi ja henk.koht. kokemuksena. Tälläkin hetkellä olen yhden kohta 93 vuotiaan miehen hoitosuunnitelma palavereissa mukana, vaikka en ole lähiomainen, olen vain hänen ns luottohenkilönsä. Kuntotutkimukset, jossa samalla tehdään hoitosuunnitelmaa joko vuodelle-kahdelle tai loppueläman ajaksi, jos kysymyksessä on vakava etenevä sairaus. Nämä ovat ihan normaaleja käytäntöjä, silloin kun kuntoutus tai hoitosuunnilemaa arvioitaessa olevalla on läheinen olemassa, jos omaisia, eikä ketään läheistä ole on siinä läsnä esim. sosiaalihoitaja.

Last edited: 15.04.2019
  20. vierailija Vierailija

Sanotaan nyt näin että jos kertomuksessa on reikiä enemmän kuin kermajuustossa, niitä alkaa väkisin täyttelemään, jotta kertomukseen saisi jotenkin logiikkaa mukaan. En minä sillä muuta tehnyt. Siihen laitoin mukaan ihan omakohtaiset kokemukseni jotka olivat täysin päinvastaisia vanhan kansan kertomuksiin nähden.

Se, mikä lintu oli kyseessä oli täysin arvio kun mustasta linnusta oli kysymys ja oikeassa olet täysin että loppu oli aivojeni tuotetta. Mitä sitten? Loukkasinko sinua jotenkin arvioimalla mikä oli tapahtumaketjun todennäköisempi tulema.

Mistä sinä oikein revit tuota tieteellisyyttä tähän koko ajan? Uskomukset ovat sinun alueellasi, toistuneet kokemukset minulla. Mikään ei ole osoittanut että linnut ovat minkäänlaisia viestintuojia ja minulla on vankat perusteet osoittamassa niin. Sinä puolestaan uskot että ne ovat. Kukaan ei ole päätäsi kääntämässä. Minä vain kerroin asiat niin kuin itse olen kokenut ja kuinka oletin asioiden menneen todellisuudessa, niin ikään pohjautuen omiin kokemuksiini, jotka ovat täysin realistisia.

Todennäköisesti jälkimmäinen. Ei ole ensimmäinen kerta kun olen ymmärtänyt väärin joitakin kirjoituksiasi. Minun vikani ehkä tai sitten suoritat tahallista tarkoituksen muuttamista ihan lennosta ja kun en seurannutkaan muutoksen perässä, saat syyn hermostua. En tiedä miksi mutta kanssasi on ajoittain suorastan pirun vaikea käydä dialogia kun vastineesi lähtevät lapasesta kuin se kuuluisa mopo konsanaan.

Kiinnostaisi tietää mikä sitten määrittää "normaalia suuremman" kalan? Pituus? Paino? Missä se raja kulkee, vai mennäänkö tässä ihan sattuman varassa että "oho, sain senttimetriä suuremman ruutanan (jota et ilman mittaa huomaa) tai 20g tavallista painavamman hauen (jota et sitäkää havainnoi ilman vaakaa) - ja päivää myöhemmin joku vaihtaa hiippakuntaa.

Ja näissä tarinoissa se tuntuu olevan aina kuolema joka ilmoittaa läsnäolostaan jonkinlaisen epämääräisen asian kautta. Hämmentävää sinällään, tosin muistan väitetyn että pula-aikana syntyneille vauvoillekin laulettiin tuutulauluja jossa toivottiin tyyliin ettei lapsi heräisi seuraavaan aamuun enää...

21. vierailija Vierailija

Joillekin ihmisille kuolema ilmoittaa lintujen avulla, joillekin ei. Tuosta ryhmästä joillakin on siitä tarpeeksi todisteita, toisilla ei. Tuosta ryhmästä osa haluaa keskustella niistä, osa ei.

Meidän suvussa viestit tudaan lintujen avulla. En tiedä miten se tehdään, mutta näin vain tuntuu käyvän, että kerta toisensa jälkeen juuri linnut tuovat ne kuolinviestit. En halua edes kertoa tämän tyyppisellä palstalla esimerkkejä, koska en kunnoita sellaista keskutelukulttuuria, että joku ihminen, joka ei ole edes ollut tapahtumassa mukana yrittää talloa sen jalkoihinsa vain siksi ettei itse usko sellaiseen.

• Tykkään Tykkään x 1
  22. vierailija Vierailija

hyvää keskustelua (y)

23. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    530
    Vaikka kohtaamiset lintujen kanssa olisivatkin loogisesti selitettävissä ja niiden merkitykset leimattaisiin vain uskomuksiksi, niin uskomus voi olla merkittävä. Kun isän valvonnassa olevapieni poika hukkuu läheiseen järveen ja isä tuskissansa rukoileeanteeksi antoa ja ulkona pidetyssä siunaustilaisuudessa yllättäen lintu laskeutuu pienen arku päälle visertämään keskelle suruväkeä, niin se kokemus on varmasti ollut kaikille merkittävä, mutta jotain merkkiä anteeksiannosta rukoilevalle isälle merkittävä. Asioilla on puolensa ja joskus on hyvä vaan antaa olla analysoimatta tapahtumaa puhki.

• Tykkään Tykkään x 1
  24. vierailija Vierailija

Isän ja isän läheisten ei kannata analysoida tapahtumaa "rikki", ainakaan isälle, mutta keskustelupalstalla asioiden pohtiminen puolelta jos toiselta ei ole asioiden "rikki" pohtimista vaan keskustelua, puolelta jos toiseltakin.

Itse pidän mahdollisena, että haudalla sirkuttava tai muuten osaa ottava lintu haluaa osallistua lauluun tai ottaa muulla tavalla oman huomionsa "kun kerran tässä nyt kokoonnutaan" : ) Hautausmaan lintuja on varmaan ihmiset ruokkineet, joten ovat oppineet sosiaalisiksi ja ihmisrakkaiksi. Kaunista sekin ja maailmoja syleilevästä rakkaudesta kertovaa, mielestäni.

25. Inke Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    530
    Totta, ettei olisi korrektia ulkopuolisen olla aktiivinen, niin liikuttava kuin tapahtuma on ollutkin. Tässä tapauksessa isä itse sitä kertoi, muiden lähisukulaisten vielä yhtyessa samaan keskusteluun.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri