Hyvästi helpot nukutukset, tervetuloa rauhoittumaton lapsi, ja tervemenoa tutti! *paha mieli*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neytiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minkä ikäinen lapsi? anna takaisin se tutti. kokeilet myöhemmin uudestaan. meillä tutti jäi itekseen pois lapsen ollessa 1v6kk. maitopullosta ei vielä olla päästy eroon, mutten ressaa asiasta.

Mä en oo antanu kummallekaan lapselle vauvana tuttia, vaikka siitä kaikki valittaakin. Neuvolalääkärikin moitti kun ei oo tuttia. Vaan onpa elämä helppoa, toinen 1-vee ja toinen 2, eikä oo tarttenu tutista koskaan tapella. Esikoinen rupes puhumaan 11 kk vanhana ja kuopus 10 kk. Miten sellaiset tuttisuut edes pystyy harjoittelemaan puhumista? Mä söin ite tuttia 5-vuotiaaksi ja olen äidilleni vieläkin vihainen että se antoi niin tehdä. Meni purenta paskaksi ja kaverit tarhassa nauroi kun en osannut nukkua päikkäreitä ilman tuttia.

Me kanssa joku aika sitten otettiin pojalta tutti pois saman ikäisenä kuin teillä ja päikkäreille meno on vieläkin välillä vähän vaikeaa. Pahin vaihe kesti n. 3 viikkoa. Nyt menny jo yli kuukausi. Meillä helpottaa kun ulkoilutan pojan aamupäivällä mahdollisimman väsyneeksi. Kävellään leikkipuistoon, leikitään 1,5 tuntia ja kävely takaisin. Sitten on usein niin väsynyt, että sammuu sänkyyn. Aina ei tämäkään toimi. Meillä on myös vielä tuttipullo käytössä päikkäreillä mikä auttaa rauhoittumaan. Siitäkin varmaan pitäisi jossain vaiheessa luopua, mutta vielä en uskalla edes ajatella koko asiaa, kun on niin vaikeaa ollut tämä tutittomuuskin .

Voisi ehkä toimiakkin, mutta joskus ois kuitekin opittava rauhoittumaan ilman kauheeta väsytystäkin. Meillä kun on pienestä asti ollut selkeä rytmi, joten se luo lapselle kovin turvallisen ympäristön, mielestäni.
Mutta lupaan kokeilla tätäkin vaihtoehtoa.
Meillä on vaan nyt useampana päivänä käynyt niin että ollaan tehty kivaa, ja uuvuttavaa touhua, ja sitten on ollut kahta vaikeampi rauhoittua. Loppu päivät on menneet ihan pipariksi siksi että lapsi on kuin elohopea, ja täten kolistelee päätään, polviaan ja ties mitä juostessaan ja pyöriessään.
Tätä siis oli silloinkin kun tutti oli käytössä.
Mietin jopa että onko tämänikäisenä kellekkään käynyt niin että lapsi ei vaan nuku päiväunia?

Kyllä,seuraavan lapsen kohdalla tajuat varmaan vieroittaa sen moisesta kumilutkusta paljon aikaisemmin. :)
Kiitos vaan sinulle tästä ihanasta valistuksesta. Mutta en tule koskaan saamaan toista lasta, ja vaikka saisinkin, varmasti tämä olisi vaivan arvoista. Sillä pienempänä olen (kyllä) OPETTANUT lapseni 4 kuisena syömään tuttia, koska hän oli kovin levoton, ja suorastaan nukkui tissillä kokoajan.
Mutta olet kyllä oikea ruusu tämän kommenntisi kanssa.

Mä en oo antanu kummallekaan lapselle vauvana tuttia, vaikka siitä kaikki valittaakin. Neuvolalääkärikin moitti kun ei oo tuttia. Vaan onpa elämä helppoa, toinen 1-vee ja toinen 2, eikä oo tarttenu tutista koskaan tapella. Esikoinen rupes puhumaan 11 kk vanhana ja kuopus 10 kk. Miten sellaiset tuttisuut edes pystyy harjoittelemaan puhumista? Mä söin ite tuttia 5-vuotiaaksi ja olen äidilleni vieläkin vihainen että se antoi niin tehdä. Meni purenta paskaksi ja kaverit tarhassa nauroi kun en osannut nukkua päikkäreitä ilman tuttia.

Miten tääkään liittyy asiaan? Mun lapseni söi tuttia vain nukkuessaan, silloin saakin olla hiljaa.
Se onkin ollut 10 kuisesta lähtien ainoa hetki kun hän ei papata kokoajan jotain. Eli on runsaspuheinen ja puhe on erittäin selvää. Joten puhu sitten niistä tuttilasten puheongelmista kun olet päässyt tuosta ylemmyydentunteestasi.

[QUOTE="vieras";21995924]minkä ikäinen lapsi? anna takaisin se tutti. kokeilet myöhemmin uudestaan. meillä tutti jäi itekseen pois lapsen ollessa 1v6kk. maitopullosta ei vielä olla päästy eroon, mutten ressaa asiasta.[/QUOTE]

1v10kk, ja en kyllä anna takas. Tissistä on vieroitettu jo keväällä, pulloa ei koskaan ole syönyt, ei vain suostunut. Ehkä se on sentään asia jonka olen tämän erään mielestä tehnyt oikein ;)

Kyllä,seuraavan lapsen kohdalla tajuat varmaan vieroittaa sen moisesta kumilutkusta paljon aikaisemmin. :)

Piti tähän vielä sanoa, että puoli vuotta sitten vieroittaessani tutista, tyttö rupesi syömään peukaloaan, niinkuin ystäväni "hieno" tutiton vauva. Päätin suosiolla antaa tutin takaisin, koska peukusta se vasta onkin vaikea vieroittaa.

Juuri viime viikolla tapasin retkeilymajassa aikaisen miehen, joka kaivoi laukustaan tutin ennen kuin meni nukkumaan. Kertoi olevansa hyvin katkera vanhemmilleen, kun eivät vierottaneet tarpeeksi aikaisin. Jos ei kaksivuotiaana pääse irti, niin ei kuulemma koskaan. Heillä on oikein AA-kerhon tapainen yhdistys, pelkästään Suomessa jäseniä on tuhansia.

Mietin jopa että onko tämänikäisenä kellekkään käynyt niin että lapsi ei vaan nuku päiväunia?

Meidän esikoinen lopetti 1 v 10 kk vanhana päikkäreitten nukkumisen juurikin tutista luopumisen jälkeen. Hän siis itse heitti kerran tutin pois mennessään päikkäreille ja sen jälkeen otin kaikki tutit jemmaan, eikä niitä enää kaivannut. Mutta lopetti myös sitten päikkäritkin pian tuon jälkeen. Hän ei huutanut eikä kiljunut, saattoi vaikka vaan makoilla mun kainalossani vaikka tunnin, mutta ei nukahtanut. Itse olisin silloin päiväunia kaivannut viimeisillään raskaana ollessa...

lisään vielä, että kuiskailen lapsen lempiunilaulua nonstoppina, jossain vaiheessa meidän tyttö aina kiinnostuu kuuntelemaan sitä ja sitä kautta rauhottuu ja löytää unen. Tänään oli tosi huono päivä, puoltoista tuntia huutoa/nukutusta. Mutta uskon että jossain vaiheessa pikkuinen taas oppii nukahtamaan itse, varmasti teilläkin.

lisään vielä, että kuiskailen lapsen lempiunilaulua nonstoppina, jossain vaiheessa meidän tyttö aina kiinnostuu kuuntelemaan sitä ja sitä kautta rauhottuu ja löytää unen. Tänään oli tosi huono päivä, puoltoista tuntia huutoa/nukutusta. Mutta uskon että jossain vaiheessa pikkuinen taas oppii nukahtamaan itse, varmasti teilläkin.

Tutulta kuulostaa, näin mäkin yritän tehdä :)
Tsemppiä sinullekkin. Toivotaan että tästä ajat paranee!

Meillä luovuttiin päivätutista vajaa 1 v ilman ongelmia. Yötutista reilu 2 v eikä siinäkään ollut mitään ongelmaa. Heitettiin tutti roskiin eikä sen jälkeen kertaakaan kyselty perään. Hampaissa ei ole mitään vikaa. On puhunut 1 v 5kk ikäisestä 5 sanan lauseita, nyt vajaa 3 v puhuu enemmän ja selkeämmin kuin monet vanhemmat lapset, tai sellaiset joilla tuttia ei ole koskaan ollut. Eli en voi allekirjoittaa sun juttuja.

Yhteistyössä