Hyvästi suomalainen hyvinvointiyhteiskunta :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :D
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

:D

Vieras
Niinistö arvelee velkaantumisen kestävän vielä pitkään
13.4.2010 5:22
A A STT

Eduskunnan puhemies Sauli Niinistö arvioi, että Suomi saattaa velkaantua vielä pitkään. Niinistö ennustaa Aamulehden haastattelussa tiistaina, että velkaantuminen voi kestää jopa kaksi vaalikautta. Myös korkojen nousu on väistämätöntä maailmantalouden kehityksen vuoksi.

Niinistön mielestä työurien pidentäminen on välttämätöntä. Hän kuitenkin korostaa, että työurien pidentäminen ei vaikuta ratkaisevasti Suomen velkaantumiseen eikä se ole ihmelääke talouden haasteisiin.

Vaikka suomalaiset yritykset ovat selviytyneet lamasta hyvin, haluaa Niinistö laittaa jäitä hattuun. Puhemiehen mukaan yritysten pärjääminen on toki tärkeää, mutta menestys ei käy käsi kädessä suomalaisen yhteiskunnan menestyksen kanssa, sillä suuret yritykset tekevät tuloksensa pitkälti Suomen rajojen ulkopuolella.

Niinistön näkemyksen mukaan EU on putoamassa globaalista päätöksenteosta, jossa USA ja Kiina määräävät tahdin. Lääkkeeksi Niinistö tarjoaa Nord Streamin kaasuputkea, joka voi avata uuden yhteistyön EU:n ja Venäjän välille. Siksi Suomen tulisi ajaa EU:n ja Venäjän välisen kumppanuussopimuksen loppuun saattamista.

Jutussa on varmasti perää. Näinhän se menee. Suomi on liian kallis maa teettää työtä ja lisäks täältä ei tahdo edes löytyä sitä työvoimaa, joko hommat ei kiinnosta kun palkka on alempi kuin valtion korvaukset tahi sitten ollaan ylikoulutettuja...Suomen tilanne on hakala koska olemme täysin riippuvaisia vientiteollisuudesta joka taasen on hyvin suhdanne herkkä ala. Omia "rikkauksia" meillä ei ole, kuten nyt sitten vaikkapa öljy tai maakaasu. Kaiken huipuksi vielä vähäinenkin "omavaraisuus" mikä saadaan aikaiseksi esim. maataloudesta poljetaan EU-halpamaiden toimesta. Kustannukset ovat meillä väkisinkin korket ja siihen lisättynä korkea verotus niin kuluttaja hinnat tuoteissa nousevat. Ja kuitenkin kotimaisuuden tukeminen on kuin rahaa laittaisi pankkiin. Mutta minkäs teet...

Tästä aiheesta vois kirjoittaa vaikka romaanin. Surullista olla todistamassa tätä kehitystä. Kuitenkin isovanhempani ovat olleet sodassa ja sen jälkeen rakentamassa tätä yhteiskuntaa ja hyvinvointia ja jo nyt se alkaa rapistua.

Alkuperäinen kirjoittaja huuhaa:
Suomi on liian kallis maa teettää työtä ja lisäks täältä ei tahdo edes löytyä sitä työvoimaa, joko hommat ei kiinnosta kun palkka on alempi kuin valtion korvaukset tahi sitten ollaan ylikoulutettuja...

Suomen tilanne on hakala koska olemme täysin riippuvaisia vientiteollisuudesta joka taasen on hyvin suhdanne herkkä ala. Ja kuitenkin kotimaisuuden tukeminen on kuin rahaa laittaisi pankkiin.

Surullista olla todistamassa tätä kehitystä. Kuitenkin isovanhempani ovat olleet sodassa ja sen jälkeen rakentamassa tätä yhteiskuntaa ja hyvinvointia ja jo nyt se alkaa rapistua.

Tässähän nämä tärkeimmät. Surullista nähdä miten Suomi romahtaa ihmisten ahneuteen=laiskuuteen, eli sossurahoilla elämiseen.

Seuraavalla vaalikaudella alkaa hyvinvointiyhteiskunnan alasajo. Jokainen voi itseltään kysyä onko siihen valmis...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja huuhaa:
Suomi on liian kallis maa teettää työtä ja lisäks täältä ei tahdo edes löytyä sitä työvoimaa, joko hommat ei kiinnosta kun palkka on alempi kuin valtion korvaukset tahi sitten ollaan ylikoulutettuja...

Suomen tilanne on hakala koska olemme täysin riippuvaisia vientiteollisuudesta joka taasen on hyvin suhdanne herkkä ala. Ja kuitenkin kotimaisuuden tukeminen on kuin rahaa laittaisi pankkiin.

Surullista olla todistamassa tätä kehitystä. Kuitenkin isovanhempani ovat olleet sodassa ja sen jälkeen rakentamassa tätä yhteiskuntaa ja hyvinvointia ja jo nyt se alkaa rapistua.

Tässähän nämä tärkeimmät. Surullista nähdä miten Suomi romahtaa ihmisten ahneuteen=laiskuuteen, eli sossurahoilla elämiseen.

Seuraavalla vaalikaudella alkaa hyvinvointiyhteiskunnan alasajo. Jokainen voi itseltään kysyä onko siihen valmis...

Niin kuin mä kannatankin sitä systeemiä että meidän yhteiskunnassa ei anneta kenenkään tipahtaa valtion tukiverkon muodossa on surullista että se nyt tavallaa vesittää koko hyvinvointi yhteiskunnan. Kaikista kamalinta musta on se että ne sukupolvet jotka nyt kipeästi kaipaisivat apua, eli siis vanhukset, jäävät sitä ilman tai ei nyt aivan tietenkään mutta rahat on tiukassa. He kuitenkin ovat vienneet työllää tätä maata eteenpäin sotien jälkeen ja maksaneet veronsa. Ei heillä ole ollut työttömyysturvia/sosiaalitoimistoja/vanhempaintukia jne. Ei sellaisia systeemejä vielä silloin ollut luotu. Ja nyt kun he tarvitsisivat apuja, rahaa ei enää ole.

hmm... asiaahan tuo on. mullakin on oikeestaan se tilanne, että ei olisi edes valtion kannalta järkevää mennä töihin: mun palkalla ei kuitata edes päivähoidosta koituvia kustannuksia! toki toinen vaihtoehto olisi sitten se, että painaisin yksinhuoltajana kahta duunia, mutta sitä en sentään lasten kustannuksella ala tekemään.

jatkan vielä hoitovapaalla ja palaan sitten duuniini, joka on kansantaloudellisesti yks hailee. mutta kyllä se mua piristää tehdä jotain kodin ulkopuolellakin.

vaikeita asioita ratkottaviksi. ihmisistä on tullut liian ahneita. jokaisen pitäisi saada törkeen hyviä tuloja. enää ei riitä, että pääsee kerran vuodessa ulkomaille, pitäisi heti saada ne omakotitalot ja kesämökit :snotty:

työurien pidennys ei onnistu niin kauan kuin työnantajille yli 50v on yhtä kuin roskaa.

Hyvinvointivaltiolle on heitetty hyvästit jo ajat sitten, vilkaisu terveyspalveluihin ja kansainvälinen vertailu kertoo karua kieltä.

Mä just viime yönä selasin eläketietojani netistä ja katsoin arviota eläkkeestäni, jos en jäisikään vanhuuseläkkeelle 63-vuotiaana. Ero 63 vuoden ja 68 vuoden välillä oli melkoinen. Ongelma kuitenkin on, että en usko saavani edes sitä eläkettä, minkä arvion mukaan saisin 63-vuotiaana....Suomella vaan ei tulevaisuudessa ole varaa maksaa kuin jotain minimieläkkeitä. Ei siis oikein kannusta työntekoon ajatus tulevasta eläkkeestäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä just viime yönä selasin eläketietojani netistä ja katsoin arviota eläkkeestäni, jos en jäisikään vanhuuseläkkeelle 63-vuotiaana. Ero 63 vuoden ja 68 vuoden välillä oli melkoinen. Ongelma kuitenkin on, että en usko saavani edes sitä eläkettä, minkä arvion mukaan saisin 63-vuotiaana....Suomella vaan ei tulevaisuudessa ole varaa maksaa kuin jotain minimieläkkeitä. Ei siis oikein kannusta työntekoon ajatus tulevasta eläkkeestäkään.

Peesi.

Tosi kiva nyt ja kohta maksella suurten ikäluokkien isoja eläkkeitä ja itse saada jotain pennosia eläkkeellä. Mutta ei voi mitään, tässä maassa suuret ikäluokat päättää ja ajattelevat vain omaa etuaan.

Siitä ei ole pitkä kun katselin omia tietojani, ihan uteliaisuuttani =) Katsoin, että jos nyt jäisin eläkkeelle, olisi kuukausittainen eläkkeeni n. 350?, ihan hyvin kun ajattelee, että olen vasta 28 vuotias, eikä minulle ole kertynyt eläkettä lläheskään koko työuraltani, se kun alkoi minulle kertyä vasta 23 -vuotiaana ja olen ollut jatkuvasti työssä 17 -vuotiaasta saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Sisar puoliQ, peesailen, ihmiset on ahneita. Kaikkea pitää saada ja paljon ja mieluusti ilman omaa vaivaa. Ja jos vielä onnistuu kusettamaan systeemiä matkalla, niin a vot.

peesailen minàkin

Alkuperäinen kirjoittaja Työnorja:
Siitä ei ole pitkä kun katselin omia tietojani, ihan uteliaisuuttani =) Katsoin, että jos nyt jäisin eläkkeelle, olisi kuukausittainen eläkkeeni n. 350?, ihan hyvin kun ajattelee, että olen vasta 28 vuotias, eikä minulle ole kertynyt eläkettä lläheskään koko työuraltani, se kun alkoi minulle kertyä vasta 23 -vuotiaana ja olen ollut jatkuvasti työssä 17 -vuotiaasta saakka.
Mulle on myös kertynyt ihan kivasti eläkettä ja jos jatkan töitä 63-vuotiaaksi asti, niin kertyy vieläkin mukavammin. Puhumattakaan työuran jatkamisesta 68-vuotiaaksi asti. Kysymys onkin siitä, että en usko koskaan sellaisia rahoja näkeväni vaan tässä yhteiskunnassa pitää ottaa joko eka tai vika numero siitä kertyneestä eläkesummasta pois, jotta eläkkeitä pystytään aikanaan ylipäätään maksamaan. Ts jo kertynyt eläkkeenikin on vain numero eläkelaitoksen tietojärjestelmässä, ei summa, jonka joskus tulisin saamaankin.

Alkuperäinen kirjoittaja Työnorja:
Mulle on myös kertynyt ihan kivasti eläkettä ja jos jatkan töitä 63-vuotiaaksi asti, niin kertyy vieläkin mukavammin. Puhumattakaan työuran jatkamisesta 68-vuotiaaksi asti. Kysymys onkin siitä, että en usko koskaan sellaisia rahoja näkeväni vaan tässä yhteiskunnassa pitää ottaa joko eka tai vika numero siitä kertyneestä eläkesummasta pois, jotta eläkkeitä pystytään aikanaan ylipäätään maksamaan. Ts jo kertynyt eläkkeenikin on vain numero eläkelaitoksen tietojärjestelmässä, ei summa, jonka joskus tulisin saamaankin.

Nimenomaan. Suuria ikäluokkia eivät eläkeleikkurit koske, vaan meitä nuorempia. Eli jos nyt saisit eläkettä x euroa kuussa, niin sitä koskevat vielä eläkeleikkuri (voi olla vaikka 50 % tulevaisuudessa), inflaatio (voi olla vaikka 10 5) ja veroprosentin nousu (7 %) ja työeläkemaksujen nousu (tätä en halua edes arvailla..)

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Eläkkeissä on tällä hetkellä 80 prossan vastuuvaje, eli 400.000.000.000,00 euroa, eli on ihan turha haaveilla sellaisesta eläkkeestä millä tulisi toimeen.
Näinpä :/ Mä en ole pahemmin jurputtanut verojen ja lakisääteisten eläkemaksujen maksamisesta, vaikka ne ison summan joka kuukausi muodostaakin. En ole jurputtanut siksi, että veroilla on pidetty yllä hyvinvointiyhteiskuntaa ja olen ajatellut, että maksamalla veroja ja eläkemaksuja turvaan omaakin vanhuuttani. Tilanne vaan näyttää siltä, että mitään muuta turvaa ei vanhana ole kuin se, mitä on saanut kasattua "sukan varteen". Joten miksi huhkia töissä eläkeikään asti ja sen jälkeen koittaa selviytyä pennosillaan kalliissa Suomessa miten parhaiten taitaa?

Eläkkeissä on tällä hetkellä 80 prossan vastuuvaje, eli 400.000.000.000,00 euroa, eli on ihan turha haaveilla sellaisesta eläkkeestä millä tulisi toimeen.
Näinpä :/ Mä en ole pahemmin jurputtanut verojen ja lakisääteisten eläkemaksujen maksamisesta, vaikka ne ison summan joka kuukausi muodostaakin. En ole jurputtanut siksi, että veroilla on pidetty yllä hyvinvointiyhteiskuntaa ja olen ajatellut, että maksamalla veroja ja eläkemaksuja turvaan omaakin vanhuuttani. Tilanne vaan näyttää siltä, että mitään muuta turvaa ei vanhana ole kuin se, mitä on saanut kasattua "sukan varteen". Joten miksi huhkia töissä eläkeikään asti ja sen jälkeen koittaa selviytyä pennosillaan kalliissa Suomessa miten parhaiten taitaa?

Siksi mä olen pitänyt yellin alhaalla ja säästänyt itse rahaa vanhuuden varalle. Saas sitten nähdä sosialisoiko Suomi itsesäästetyt rahat...

Siksi mä olen pitänyt yellin alhaalla ja säästänyt itse rahaa vanhuuden varalle. Saas sitten nähdä sosialisoiko Suomi itsesäästetyt rahat...
Jos tarkoitat itsesäästetyillä rahoilla yksityistä eläkevakuutusta, niin se tullaan sosialisoimaan melko varmasti. Muu säästäminen on sitten toinen juttu. Kollega säästää tilille, joka on...missä se sanoi sen olevankaan?...Cayman-saarilla tai jossain.

Mä olen päätynyt kans tuohon, että maksan mahdollisimman vähän sellaisesta, mitä en todennäköisesti tule ikinä saamaan. Rahat helposti realisoitavaan omaisuuteen ja sukan varteen. Ja heti, kun vaan mahdollista, maasta pois. Jonnekin, missä eläminen on edullisempaa. Yksityislääkärillä sitä on joutunut jo vuosia Suomessakin käymään, joten yhtälailla sitä käy yksityisellä jossain muussa maassakin.

Ei muuten ollut siskonpoika aikoinaan 3-vuotiaana mikään tyhmä jätkä, kun pyysi joululahjaksi kultaharkon :D

Jos tarkoitat itsesäästetyillä rahoilla yksityistä eläkevakuutusta, niin se tullaan sosialisoimaan melko varmasti. Muu säästäminen on sitten toinen juttu. Kollega säästää tilille, joka on...missä se sanoi sen olevankaan?...Cayman-saarilla tai jossain.

Mä olen päätynyt kans tuohon, että maksan mahdollisimman vähän sellaisesta, mitä en todennäköisesti tule ikinä saamaan. Rahat helposti realisoitavaan omaisuuteen ja sukan varteen. Ja heti, kun vaan mahdollista, maasta pois. Jonnekin, missä eläminen on edullisempaa. Yksityislääkärillä sitä on joutunut jo vuosia Suomessakin käymään, joten yhtälailla sitä käy yksityisellä jossain muussa maassakin.
Ei muuten ollut siskonpoika aikoinaan 3-vuotiaana mikään tyhmä jätkä, kun pyysi joululahjaksi kultaharkon :D

Minä en rahojani pane eläkevakuutuksiin!! Se on puhdasta kusetusta.

Kulta on käypää valuuttaa kaikkialla maailmassa :)

Yhteistyössä