Hyviä leikkejä pienille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blushing
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Blushing

Aktiivinen jäsen
12.01.2009
1 606
0
36
Mä yritän kehitellä jotain kivaa leikkiä pienelle ryhmälle n. 3 vuotiaita lapsia. Mahdollisuus olisi käyttää kaikenlaisia rooliasuja, esim. eläinten päähineitä. Tilaa ei ole kovin paljon ja käytettävissä oleva aika on n. 10min.
Harmillisen vähän tuntuu löytyvän netistä tämmösiä yhteisleikkejä, esim. piirileikkejä tms. näin pienille lapsille :/
Haluaisitteko kertoa suosituksi koettuja leikkejä tai antaa vinkkejä hyvistä nettisivuista? MLL:n yms. oon yrittänyt koluta, mutta ei oikein ole mikään iskenyt...

karhunukkuu: Leikkijät valitsevat keskuudestaan yhden karhuksi. Tämä asettautuu maahan nukkumaan. Muut leikkijät muodostavat piirin nukkuvan karhun ympärille ja ryhtyvät käsi kädessä kiertämään karhua samalla laulaen:
"Karhu nukkuu, karhu nukkuu talvipesässänsä. Ei ole vaaraa kellään, näin sitä leikitellään. Karhu nukkuu, karhu nukkuu -eipäs nukukaan!" Tämän kuultuaan karhu herää ja ryhtyy jahtaamaan muita leikkijöitä. Kiinnijääneestä tulee uusi karhu.

Kettu ja hanhiemo

Leikkijöistä yhdestä valitaan kettu ja yhdestä hanhiemo, muut ovat hanhenpoikasia. Hanhenpoikaset muodostavat jonon tarttuvat toisiaan vyötäröltä kiinni. Jonon ensimmäisenä on hanhiemo, joka kädet levällään yrittää suojella poikasiaan ketulta. Hanhiemo voi myös kääntyillä, jolloin jono perässä seuraa hänen liikkeitään. (Poikaset eivät voi itse sooloilla jonossa.)

Kettu yrittää tavoittaa jonon viimeisenä olevan hanhenpojan kiinni. Kun se onnistuu, tulee ketusta uusi hanhiemo jonon ensimmäiseksi ja kiinnijääneestä poikasesta uusi kettu.

No just joku laululeikki olis kiva, mut kun en mä päästäni mitään semmosta keksi :D
Pitää tziigaa josko google kertois mikä on pompelipossu :)

Eläinjututhan on aina hyviä, mutta siinä saisi ehkä vähän tapahtua jotain kun ei ne malta 10 minsaa röhkiä... :D

Hedelmäsalaatti

Leikkijöistä muodostetaan piiri. Yksi leikkijöistä asettuu piirin sisälle, muut piirtävät itselleen oman paikan (ympyrän). Leikkijät nimetään hedelmiksi siten, että joka kolmas (tai neljäs, jos leikkijöitä on useita) on aina samaa hedelmää. Piirissä seisoo siis esim. ananas-banaani-persikka-ananas-banaani-persikka...

Kun keskellä olija sanoo hedelmän nimen esim. "persikka", täytyy kaikkien
persikoiden vaihtaa mahdollisimman nopeasti paikkaa keskenään. Keskellä olija
yrittää varastaa hedelmän paikan ehtimällä siihen ennen uutta hedelmää. Mikäli tämä onnistuu, muuttuu hän hedelmäksi ja hedelmästä tulee keskellä olija.

Jos keskellä olija huutaa "hedelmäsalaatti", tulee kaikkien hedelmien vaihtaa paikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
No just joku laululeikki olis kiva, mut kun en mä päästäni mitään semmosta keksi :D
Pitää tziigaa josko google kertois mikä on pompelipossu :)

Eläinjututhan on aina hyviä, mutta siinä saisi ehkä vähän tapahtua jotain kun ei ne malta 10 minsaa röhkiä... :D

Onhan kaikkia piiripieni pyörii, pikkuiset kultakalat lammessa ui, visi pientä ankkaa lähti leikkimään, faaraon kissa jne, missä voi laulun lisäksi lapset leikkiä...

Mulle tuli mieleen se missä on etusormileikki

Siis: Missä on etusormi, missä on etusormi...täällähän minä, täällähän minä...mitä sulle kuuluu...jne. Muistatko tuon? Siinä pienet oppisivat sormetkin :)

zuku: hyviä ehdotuksia, karhu nukkuu vaan on jo niin käytetty ja tuo kettu ja hanhiemo vaatisi vähän enemmän tilaa kuin mitä meillä on :( Mutta pidän mielessä, sen voisi toteuttaa kunhan on enempi tilaa!

vahtikoira
lapset istuvat ringissä. Yksi valitaan vahtikoiraksi. Koiran menee kyyryyn lattialle ja selän päälle laitetaan "avain". Yksi lapsista ottaa avaimen. Lapset laittavat kädet seläntaakse piiloon.
sanotaan loru "vahtikoira, vahtikoira avaimesi on kadonnu" Koira alkaa kiertämään lapset ringissä.. haukkuen jokaiselle leikkiälle vuorotellen ja tällöin lapsi paljastaakätensä, kenellä avain on, on seuraava vahtikoira

jos saat käsiisi sen joskus täälläkin mainitun Sillkkipaperitaivas nimisen kirjan, niin siinä on runoja ja niihin erilaisia leikkejä, ja monet niistä sopis just tuonikäisille.

Tässä isä pupu on, tässä äidin näät. Tässä pikku pupujen kaikki näet päät. Iloisina nyökkää ne toisilleen vaan, korvansakin ristiin nämä puput saa.

Täytyypä kattella tuota Silkkipaperitaivas-kirjaa. Kiitti vinkistä!

Toi vahtikoira vois olla aika hyvä! Täytyypä kysäistä mitä mieltä ohjaaja olis :)

Saa ehdottaa vielä tietty lisää! Ei jää ainoaksi leikiksi minkä saapi keksiä :)

Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Tässä isä pupu on, tässä äidin näät. Tässä pikku pupujen kaikki näet päät. Iloisina nyökkää ne toisilleen vaan, korvansakin ristiin nämä puput saa.

:heart: Meidän tyttö rakasti ihan vauvasta asti tätä laulua!! Aina se jakso naurattaa vauvaa :heart:

sammakot hyppii suolla: valitaan yksi "linnuksi" ja lauletaan "sammakot hyppii suolla, sammakot hyppii suolla..eipät hypikkään", sammakot heittäytyy maahan liikkumatta ja lintu tarkkailee saalista jos näkee, että joku liikku jää se pois "pelistä" (ehkä vähän isompien leikki)

tietty kans et tehdään kaks joukkuetta! heitellään esim. ilmapalloja/ paperisutturoita/pusseja toisen maalle ja katsotaan kumman puolella on enemmän, kun peliloppuu

Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
Millaisen leikin tuohon pupulauluun voisi liittää? Siis jotain muutakin kuin että käsillä tehdään liikkeitä... Kun olisi vaikka pupupäähineitä...

Laita lapsille pupupäähineet päähän ja anna hyppia laulun tahdissa ympäri huonetta. Pienet yleensä tykkää enemmän, kun ei kamalan tarkkaan määrätä, et mitä nyt tehdään. JA mene itse hyppimään sit mukaan!!

Yhteistyössä