Hyviä neuvoja kaivataan!

  • Viestiketjun aloittaja Leena
  • Ensimmäinen viesti
ei tunne, mutta tuomitsee.
Jaaha, ja nyt Helena A. alkaa haukkumaan täällä idiootiksi sellaista, joka haluaa lapsia, eikä ymmärrä niitä jotka ei halua.

Sehän se onkin idiioottimaisuuden mitta, juu. Vaikka Helena ei edes kyseistä tapausta henkilökohtaisesti tunne.
 
Heleena A.
Alkuperäinen kirjoittaja ei tunne:
Jaaha, ja nyt Helena A. alkaa haukkumaan täällä idiootiksi sellaista, joka haluaa lapsia, eikä ymmärrä niitä jotka ei halua.

Sehän se onkin idiioottimaisuuden mitta, juu. Vaikka Helena ei edes kyseistä tapausta henkilökohtaisesti tunne.
Ei, ei, ei. Älähän vääristele kirjoitustani. Minusta on typerää, alhaista ja jopa idioottimaista tuomita toisen ihmisen mielipide. Eli kuten jo kirjoitinkin, niin tässäkään tapauksessa ei ole olemassa oikeaa tai väärää. Joku haluaa lapsen ja toinen ei. Ei siis mitenkään voi sanoa, että sinä ja sinä ja sinä olette väärässä kun olette sitä mieltä. Jokaisella ihmisellä PITÄISI saada olla oikeus omaan mielipiteeseen ja PITÄISI olla oikeus päättää siitä mitä haluaa hankkia ja mitä ei. En haukkunut henkilöä idiootiksi vaan kommentti oli idioottimainen.

Siis se, että jos joku haluaa lapsen ei ole väärin eikä myöskään se ole väärin, jos joku ei halua lasta. Mutta se on väärin, että lapsi hankitaan vastoin toisen tahtoa, välittämättä siitä mitä toinen sanoo. Minun kommentteja saa toki kritisoida, mutta toivon, että niitä ei kuitenkaan tämän enempää vääristeltäisi.

Sinulle haluaisin esittää kysymyksen, että olenko haukkunut jossain muualla ihmisiä??? Voisitko ystävällisesti kertoa sen palstan? Sinkkupuolella vain kommentoin sohviksen kirjoitusta siitä, kun hänen mielestä lapsettomilla ei ole mitään. Sitäkö kenties tarkoitit vai onko sinulla jokin yhteys kyseiseen henkilöön ja senkö vuoksi halusit näpäyttää?
 
Elämä on valintoja
Lapsiperheen äitinä täytyy sanoa että mielestäni nimimerkki "Valheella on lyhyet jäljet" on kirjoittanut täällä ihan asiaa. En ole huomannut hänen kirjoituksistaan lapsettomuuden fanaattista puoltamista tai lapsenhankinnan vastaisuutta, vaan faktoja ja hyviä kysymyksiä ajattelemisen aiheeksi. Lapsi muuttaa parisuhteen kuviot enemmän kuin lapseton pariskunta voi kuvitella, tulee omasta ajankäytöstä tinkimistä tai jopa siitä hetkeksi luopumista, vastuuta ja rahanmenoa. Toisaalta kaikki on (minun mielestäni) sen arvoista ja kuuluu osana hyvää vanhemmuutta.

Mitä minä olen ymmärtänyt, niin Leenan mies on koko ajan ollut vakaasti sitä mieltä että hän ei halua lapsia, piste. Ja jotenkin tuntuu siltä että Leena on muuttanut tämän ein mielessään ehkäksi. Minusta tuntuu että jahkailu ei kannata, joko Leenan on tyydyttävä siihen että nykyinen parisuhde on lapseton, tai lähteä etsimään "onneaan" muualta. Ei tästä asiasta ainakaan vuosikausia kannata jankata, kannattaa tehdä sen puolen vuoden jälkeen lopullinen päätös (tyydynkö hyvään mutta lapsettomaan parisuhteeseen, vai onko omien jälkeläisten saamisen halu tätäkin suurempi voima) ellei miehen mieli ole muuttunut viimeistään siihen mennessä.

Onhan mahdollista että jos lapsi syntyisi tähän nykyiseen tilanteeseen, kokisi Leenan mies ahaa-elämyksen kuten niin moni muukin lastaan rakastava vanhempi, mutta se ahaa-elämys voi muuttua enemmänkin jaha-tunteeksi vauvan kasvaessa ja muuttaessa perheen rutiinit konkreettisesti, siis mikäli ajatus lapsensaamisesta ei ole aiemmin herättänyt minkäänlaisia positiivisia tunteita. Ja tyytymättömyys elämäntilanteeseen vaikuttaa väistämättä parisuhteeseen, jolloin toisen syyttely on helppo tie.

Miehen mieli lapsensaantiin voi toki muuttua, kaikki elämässä on mahdollista, mutta sitä emme me kommentoijat kuin Leenakaan voi tietää, joten sitä ajatusta ei kannata pitää soihtuna valaisemassa, se on puhdasta jossittelua. Pitää edetä tämänhetkisten faktojen mukaan.

Niin, lapset muuttavat paljon perheen kuvioita, lapsi on aina läsnä ja hänen fyysiset ja psyykkiset tarpeensa on aina asetettava etusijalle. Jos ihminen, joka ei ole lasta halunnut, joutuu näitä tarpeita tyydyttämään, voi hän kokea joutuvansa uhrautumaan, ei vastaamaan pienen ja rakastettavan ihmisen normaaleihin tarpeisiin.
Niin ja tuon aktiivisen seksielämän, 3-4 kertaa viikossa, sen voi lapsen saannin jälkeen unohtaa ;-)
Toki ei seksiä kokonaan tarvitse tai saakaan jättää pois, mutta jo väsymys ja tiheät hoitorutiinit lohkaisevat osansa sen harrastamisesta ainakin ensimmäisen vauvavuoden aikana. Niin että kyllä Leenan mies joutunee tuossakin kohdin luopumaan nykyisistä etuuksista.

Jos olisin Leena, tiedustelisin myös mitä mieltä hänen miehensä on naimisiinmenosta. Jos mies ei jossakin vaiheessa halua sitoutua virallisesti, onko ihme jos hän ei halua vielä isompaa sitoutumista: lapsia.
Nyt ei kannata alkaa sitten kinastelemaan avioliitto vastaan avoliitto, se on kunkin henkilökohtainen valinta, jossa arvot ja ajatusmaailma voi pariskunnalla törmätä samalla tavoin yhteen kuin lapsikeskustelussa. Eikä kumpikaan valinta ole väärä.
Mutta Leenaa voisi tämä keskustelu auttaa selvittämään mitä elämältään haluaa, ja kohtaako hänen halunsa kuinka paljon miehen halun kanssa.

En kirjoittanut tätä millään pahalla. Toivon Leena sinulle kaikkea hyvää. Siksi sinun kannattaa miettiä monelta kantilta tilanteesi ja missä menette, että et kymmenen vuoden päästä katkeroituneena syytä miestäsi lapsettomuudestasi, se ei olisi oikein teille kummallekaan.
 
Mitä minä näitä olen lukenut
niin olen saanut käsityksen, ettei mies ole kovin vahvasti ottanut kantaa koko asiaan. Olisiko ihan vaan parempi käydäkin se keskustelu ensin siellä kotona, ja vasta sitten, jos silloinkaan, täällä Elleissä...???
 
Leena
"Elämä on valintoja", kiitos ajatuksistasi.Yksi syy sille miksi halusin avata tänne keskustelupalstalle tämän aloituksen on juuri se, että saisin uusia näkökantoja tähän tilanteeseeni ja kenties osaisin paremmin ymmärtää miestäni ja itseänikin...halujani ja pelkojanikin.Ja se on toiminut...ainakin luulen niin.

Ihan ensin pitää sanoa, kun se on ihmeen monessa kirjoituksessa tullut mainituksi, että minun pitää nyt miettiä tarkoin kadunko esim 10v päästä sitä etten eronnut ja hankkinut niitä lapsia, että katkeroitusin miestäni kohtaan.Kun minusta tuntuu, että minua harmittaisi eniten se etten saanut niitä tämän miehen kanssa.

Ajatelkaapa hetki minun tilannettani, olen jo 33vuotias ja nähnyt jo jonkin verran tätä maailmaa ja miehiäkin...koskaan aiemmin en ole kenenkään muun kanssa halunnut lasta enkä perhettä, kuinka todennäköistä olisi että nyt kun hedelmällistä ikää on jäljellä alle 10vuotta tapaisin toisen samanlaisen miehen kenen kanssa tahtoisin perheen? Minusta tuntuu ettei se olisi mahdollista.kun pointti on se, että tahdon perheen juuri hänen kanssaan.

Naimisiinmenosta, nyt minua hymyilyttää...mieheni oli ensin todella ankarasti sitä vastaan...kuulemma lapsellista ja typerää, tuhahteli kun kyselin asiasta viime kesänä.Nyt kysyin uudemman kerran ja ei se nyt niin pahasti enää vastaan haraa...sellaiset ihan pieni salassa pidetty toimitus voisi kenties tulla kyseeseen.Mutta kuten kaikki muutkin asiat tämäkin vaatii "kypsyttely" aikansa, mitään kiireellä tehtyjä ja hätiköityjä päätöksiä mieheni ei tee.
Olemmekin kuin yö ja päivä siinä asiassa, minä tahtoisin tehdä asioita hetken mielijohteesta (en nyt tarkoita mitään suuria asioita mutta arkipäiväisiä pieniä päätöksiä) ja mieheni haluaa miettiä ja puntaroida kaikkea loputtomiin.Ja se ainakin on varmaa, ettei kukaan en minäkään saa miestäni tekemään jotain vastoin hänen tahtoaan...eli jos hän johonkin suostuu niin sen hän tekee kyllä puhtaasti omasta tahdostaan. =)
 
sivhos
Alkuperäinen kirjoittaja Leena:
Alkuperäinen kirjoittaja niinniin..:
Menkää tuonne vapaaehtoisesti lapsettomat-palstalle jauhamaan, eiköhän se ole tullut jo selväksi että ette lapsia halua.
Anteeksi kuinka? Minä kyllä olisin oikeinkin halukas saamaan lapsen.
Siinä tapauksessa Leena,sinun on syytä alkaa tehdä päätöksiä.Älä kiusaa itseäsi.Kyllä omat lapset on elämän suola ja jatkumo.Muillekin eikä vaan minulle.Etukäteen,onnea matkaan,päätät mitä hyvänsä.
 
Heleena A.
Alkuperäinen kirjoittaja Leena:
Sohvis, minä en näe eroa ratkaisuna tähän asiaan.
Usko vain Leena, että sinä ja miehesi saatte asian ratkaistua ihan varmasti. Eroa ei kannata edes harkita. En usko, että sinä olet edes sitä tyyppiä joka katkeroituisit, vaikka lasta ei olisikaan. Sinulla on avara katsomus elämään ja laaja sydän, näet muutakin kuin sen mikä on näkyvillä.

Ikävää on, että joidenkin on pakko kirjoitella eri nimimerkeillä:(.
 
sivhos
Alkuperäinen kirjoittaja Leena:
Sohvis, minä en näe eroa ratkaisuna tähän asiaan.
Suoraan sanon,hankala tilanne sinun kannalta.Kumman on alistuttava toisen päätökseen vastoin tahtoaan?Ei oitis kannata alkaa eroamaan.Mutta sitten kun tunne alkaa voimistua,sitten voi alkaa tehdä päätöksiä.Hyväksyä lapsettomuus toisen vaatimuksesta ja alistua siihen nurkumatta.Tai sitten se toinen ratkaisu.Nämä vaan on itse päätettävä.Meillä taitaa Heleenan kanssa tulla avoero ennenkuin on suhe ees alkanutkaan.
 
Elämä on valintoja
Luin nyt vielä uudelleen Leena aiemmat kommenttisi ja huomasin että ilmeisesti ette ole miehesi kanssa loppujen lopuksi paljon lapsenhankinnasta keskustelleetkaan. Joten vedän takaisin tuon oletukseni että miehesi on ehdottomasti lapsensaamista vastaan. Keskusteluahan näin iso päätös vaatii ja voi olla että olet jo pitkään omassa mielessäsi työstänyt asiaa, mutta miehellesi tämä on viime aikoina tullut vähän puskasta, että hän ei oikeasti ole ehtinyt sulattelemaan ja miettimään asiaa. Varsinkin jos lähtökohta oli alussa että et halua lasta, ihmisellä on kuitenkin oikeus muuttaa mielipidettään ja arvojaan matkan varrella, elämä ei ole stabiilia olotilaa. Toisaalta miehelläsi on oikeus pysyä aiemmassa päätöksessään lapsettomuudesta.

Mielestäni oleellinen pointti Leena kirjoituksessasi on, että haluat lapsen nimenomaan nykyisen miehesi kanssa. Se on kaunis ja ymmärrettävä asia jos olet, kirjoituksistasi päätellen, onnellisessa parisuhteessa. Tuon ajatuksen sinun kannattaa tuoda kiihkottomasti esille tulevissa keskusteluissa. Että tärkeintä ei ole lapsen saaminen, vaan lapsen saaminen nimenomaan hänen kanssaan.

Voisit rennosti joskus ääneen mietiskellä, minkänäköisiä ja -oloisia lapsistanne tulisi. Ja salakavalasti ;-) kehua miehesi hyviä puolia, jotka lapselle voisi periytyä. Vähän niinkuin muokkaat maaperää otolliseen suuntaan.
(Ja sanottakoot vielä ettei muilta kirjoittajilta tule tähän asiaan kärjekkäitä kommentteja, että tiedän että lapset ovat yksilöitä ja heitä rakastaa sellaisina kuin ovat, eikä heitä tule verrata vanhempien mahdollisiin toiveisiin).

Toisaalta jos koko ajatusleikki on toiselle vastentahtoista ja mahdotonta ja huomaat että se vaivaannuttaa ja ahdistaa, ollaan pattitilanteessa. Mutta alkuperäinen kysymyshän oli että miten keskustella asiasta ilman että painostaa. Siihen ei ilmeisesti kukaan ole oikein kommentoinut mitään. Ja vaikea siihen on neuvoja antaakaan.

Ihmettelit monen kommenttia katkeroitumisesta kymmenen vuoden kuluttua. Jos huvitut asiasta ja sinulla on vahva tunne siitä että et katkeroidu mahdollisesta lapsettomuudestasi (eli tunnet tässä parisuhteessasi saavasi enemmän kuin mistä luovut), siinä on silloin mielestäni jo osaltaan vastaus tilanteeseesi jos miehesi pysyy kannassaan (jonka ehdottomuutta siis on vaikea tietää).
 
Leena
"Elämä on valintoja" olen sanalla sanoen mykistynyt! Perehdyit kirjotuksiini, tunteisiini, haluihini ja pelkoihini...kirjoitit asiallisen ja koskettavan kommentin ja pääni sisälle syttyi valo.Ymmärtämyksen aurinkoinen valo!!!

Siis kyllä olen onnellisessa parisuhteessa ja tahdon lapsen nimenomaan mieheni kanssa...siis en pelkästään lasta, tahdon mieheni kanssa perheen niin että väliin sisintäni särkee kun kukaan ei sitä hoksaa.

Ja totta ettemme ole sitä lopullista syvää keskustelua käyneet asiasta miehen kanssa, sellaista "tunnustelevaa" "haparoivaa" yritystä on ollut, en ole saanut kunnollisia syitä miksi lapsen ja perheen perustaminen ei olisi mahdollista.Antaa nyt ajan kulua ja luulen että viimeistään ensi talven aikana sen keskustelun käymme.Vähän olen sitä varten eväitä täältä saanut, mutta jotain kuitenkin.Asia ei liene kenellekään yksioikoinen eikä helppo.Paljon olen kuitenkin saanut ihan rehellisiä ja asiallisia kommentteja...asioita mietittäväkseni.Todellakin olen työstänyt tätä asiaa pääni sisällä jo kuukausia, siitä lähtien kun vauvakuumeeseen "sairastuin".
 
miehestä viis...
Alkuperäinen kirjoittaja Leena:
Ajatelkaapa hetki minun tilannettani, olen jo 33vuotias ja nähnyt jo jonkin verran tätä maailmaa ja miehiäkin...koskaan aiemmin en ole kenenkään muun kanssa halunnut lasta enkä perhettä, kuinka todennäköistä olisi että nyt kun hedelmällistä ikää on jäljellä alle 10vuotta tapaisin toisen samanlaisen miehen kenen kanssa tahtoisin perheen? Minusta tuntuu ettei se olisi mahdollista.kun pointti on se, että tahdon perheen juuri hänen kanssaan.
Kun se vauvakuume on kerran puhjennut, eiköhän seuraavakin ehdokas näytä ihan kelpo materiaalilta isäksi ;) Jos tuo "Tämä on mies, jonka kanssa minun täytyy tehdä lapsia!" olisi jokin todellinen Sen Oikean mittari, lapsiperheissä tuskin tapahtuisi eroja niin suurissa määrin...
 
Näin täällä taas
Ensi talvena?? Mikä tässä päivässä on vikana? Tai tässä kuussa nyt ainakin? Ei kai se lykkäämällä parane, se juttelu, ei koskaan ainakaan liian pitkällä lykkäämisellä. Kerää vaan höyryä niin, että sitten tuleekin kummana pamahduksena, eikä ollenkaan hyvänä, rauhallisena jutteluna. Kyllä minusta keskustelut ja tunteet ovat niitä, joita voi jonkun verran hillitä ja katsoa hyvää ajankohtaa käytännön toteutuksille, mutta tuo "ensi talvena" kuullostaa jo vähän siltä kun aikoisit rakastua ensi marraskuun kahdestoista tai kolata pihalta lumet lokakuun kuudestoista...oli sitten lunta tai ei...
 
Leena
"Miehestä viis" en oikein usko tuohon, kenties jos edes joskus eläissäni olisin edes pitänyt lapsista...halunnut jollain lailla edes perheen.Mutta kun en ole sellaista tuntenut, enkä tuntenut sitä silloinkaan kun kohtasin tämän nykyisen mieheni...tunne alkoi palaa minussa vasta kun tutustuin ja rakastuin todenteolla häneen. =)
 
Leena
Alkuperäinen kirjoittaja Näin täällä taas:
Ensi talvena?? Mikä tässä päivässä on vikana? Tai tässä kuussa nyt ainakin? Ei kai se lykkäämällä parane, se juttelu, ei koskaan ainakaan liian pitkällä lykkäämisellä. Kerää vaan höyryä niin, että sitten tuleekin kummana pamahduksena, eikä ollenkaan hyvänä, rauhallisena jutteluna. Kyllä minusta keskustelut ja tunteet ovat niitä, joita voi jonkun verran hillitä ja katsoa hyvää ajankohtaa käytännön toteutuksille, mutta tuo "ensi talvena" kuullostaa jo vähän siltä kun aikoisit rakastua ensi marraskuun kahdestoista tai kolata pihalta lumet lokakuun kuudestoista...oli sitten lunta tai ei...
Ei vaan kun tämä asia on ollut pinnalla miehenkin kanssa jo jonkin aikaa ja muutaman kerran.Luulen että se keskustelun käyminen nyt tai ensi kuussa olisi painostamista, itse kokisin ainakin se painostamisena jos koko ajan samaa jankattaisiin.

Sanoin miehelleni että palataan tähän vielä, ei olla lyöty mitään lopullista niittiä asialle.Miettiköön ja totutelkoon mielessään ajatukseen, hän kuitenkin sillointällöin sitä ajattlee...uskon niin, en voisi ainakaan itse olla ajattelematta jotain hänen ehdottamaansa asiaa.

Tämä on sellainen tunne ja asia, jonka kanssa minun pitää pystyä elämään, ajattelepa jos mies todella sanoo jyrkän "ei":n sillä se on mahdollista, hyvinkin mahdollista...silloin minun on opittava elämään näiden tunteiden kanssa lopunikäni.
 
Lillukka-
"mieheni ei tule kummoisia rahoja eläkkeellä saamaan muttei se suurta ole se nykyinenkään rahavirta eli samana varmaan pysyy...ellei sitten hieman parane sillä mitenkään säännöllistä hänen saamansa palkan tapainen ei nykyisellään ole kun taas eläke tulisi säännöllisesti ympäri vuoden."

En läheskään kaikkia ketjun kommentteja ja vastauksia lukenut, hiukan sieltä täältä. Tuo yllä oleva pomppasi silmiin ja siihen vastaan, että missään nimessä eläke ei tule olemaan, vaikka se säännöllinen onkin, isompi kuin nykyiset tulot.
Toisaalta, Suomessa ei kukaan kuole nälkään ja olisitte oikeutettuja monenlaisiin tukiin, jotta lapsen elämä olisi hyvinvointiyhteiskunnan raameihin sopivaa. Eli raha ei mielestäni voi olla pointtina siihen, että lasta ei tee -tai yritä tehdä. Tiukkaa varmasti on monellakin, näin laman puskiessa päälle.
Teillä on kuitenkin jopa monia kaupunkilaisia paremmat mahdollisuudet elää 'pöytä koreana' kun metsän antimet ovat käytössä ja kaipa myös mahdollisuus jonkinasteiseen omavaraistalouteen (lämmitys, kasvisten ja juuresten viljely, pieni kanala, metsästys yms.)

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin mies oli hidasliikkeinen (ja muutenkin ajatuksiltaan 'hidas') vanhanpojan alku, jonka Leena puoliväkisin nappasi itselleen. Ja tarkoitan tällä 'puoliväkisin' sitä, että jos Leena ei olisi tehnyt suhteen alkumetreillä lujasti töitä, olisi mies edelleen sinkku. Olette olleet reilut kaksi vuotta yhdessä ja miehelle on ollut jo kova muutos yhteenmuuttaminen. En yhtään ihmettele, että vauva olisi todellinen mullistus, jota mies ei edes osaa kuvitella omalle kohdalleen. Hän on kuitenkin ehkäpä koko aikuisikänsä ajatellut niin, että isää hänestä ei tule (ymmärsin tuolta aiemmin, ettei ole juuri parisuhteessa ollut).

Ihminen kasvaa vastuuseen ja se oma lapsi on sellainen asia, että primitiiviset vaistot joita meillä vielä on, panevat suojelemaan ja rakastamaan omia perillisiä. Uskoisinkin, että rakkautta ilman lapsi ei tulisi jäämään. Se taas eri asia, kuinka mies jaksaa eläkeläisenä mahdollista pahaakin murrosikää. Joillekin murkkukin on vain pieni puhadus, kuten uhmaiätkin sun muut kasvukivut.

Sinulla, Leena, on omia pointteja sille miksi haluat vauvan, miehellä omia miksi ei halua. Kun miehesi on huono keskustelemaan vaikeista asioista, niin kirjoita hänelle kirje. Ennen kirjoittamista voisit käydä niitä pointtejanne läpi ja laittaa vaikka ranskalaisin viivoin paperille/koneelle ylös. Kun olet saanut faktat kaikki kerättyä, kirjoita oma näkemyksesi miehelle. Usein lukeminen on helpompaa kuin kuunteleminen ja keskusteleminen. Anna hänelle myös aikaa sulatella ja miettiä asiaa. Jossain vaiheessa voit sitten kysyä tai hän voi kirjoittaa ajatuksensa sinulle. Hyvinkin voi olla, että mies kasvaa tuohon vauva-asiaan parin vuoden kuluessa -tai sitten ajatus lapsettomasta elämästä vahvistuu.

Nämä ovat todella henkilökohtaisia asioita, itse en lasta tekisi yli nelikymppisenä enkä olisi tehnyt nuorempana vanhan miehen kanssa. Vanheneminen on vielä miehesi iässä suht hidasta, mutta jo kuuskymppinen on suhteessa viiskymppiseen aivan eri luokkaa fyysisesti ja ehkä myös henkisesti. Tässä voi ottaa vertailukohteeksi 4-ja 5-kymppisen, tai 3- ja -4 kymppisen. Erot jaksamisessa ja yleisessä aktiivisuudessa ovat vielä pieniä, mutta mitä vanhemmaksi tullaan, sitä kiihtyvämpää on rapistuminen.
Lapsilla on mielestäni edes oletusarvoisesti oikeus saada vanhempiensa jaksaminen iän puolesta täysi-ikäisyyteen saakka. 5-kymppinen on mielestäni siinä ja siinä rajoilla, että jaksaako hän olla 'isän saappaissa', etenkin kun teillä on tuo taloudellinenkin epävarmuus olemassa.
 
Leena
Lillukalla oli faktat aivan oikein, mitään korjaamisen arvoista siellä ei ollut.Mieleenpainuva kirjoitus, luin sen hitaasti ja jopa hieman kunnioituksella, sillä se oli kaikinpuolin oikeamielinen ja rehellisesti kirjoitettu.Kiitokset siitä.

Tuo, kirjoittamis idea oli aivan mahtava...saatanpa jopa ottaa neuvosta vaarin!
 
Lillukka-
Ole hyvä.
Meillä tuo kirjoittaminen toimii ihan arkielämässäkin, etenkin riitatilanteessa. Kun kiukkua/pahaa mieltä on yli äyräitten, on helpompi perustella ja sanoa sanottavansa ja myös toisen sanoma tulee helpommin ymmärrettyä oikein, kun voi keskittyä vain siihen asiaan jota lukee, ei toisen ilmeisiin, omaan puheenvuoroon, jonkun pointin 'korvan taakse laittamiseen' ym.
 

Yhteistyössä