Hyvin ideoita joulukortin tekoon valokuvasta

  • Viestiketjun aloittaja kaisu 83
  • Ensimmäinen viesti
kaisu 83
Elikkäs tarkoitus on kuvata lapseni jotka ovat poika 2v ja tyttö 6kk. Ja siitä valokuvasta joulukortti lähisuvulle. Mutta nyt ideoita missä kuvaan ja miten lapset ovat kuvassa yms.... En haluaisi semmosta tavallista jossa lapset istuu sohvalla tonttu lakit päässä.

Kiitos!
 
tsysy
Lapset taljan päällä lattialla, vieressä esim joulutähti-kukka. Vaikka muutaman lahjapaketin kääräisee siihen ympärille. Tai tonttulakeissa pipareita leipovat pikkuapulaiset. Ei siitä kuvasta kyllä mieleen jää kuin ne ihanat lapset vaikka kuinka panostaa :))
 
extra
Extra-filmiltä saa teetettyä joulukortteja omista valokuvista. Itse niitä juuri pari päivää sitten tutkailin. Reunusvaihoehtoja oli tosi paljon, osaan sai yhden, osaan kaksi erillistä kuvaa. Lisäksi korttiin saa oman tekstin. Halvimmat taisivat olla n. 50snt/kpl
Niissähän sitten ei tarvitse itse kuvan olla niin jouluinen, jos lapsista näkyy esim. vain kasvot. Tai jos haluaa laittaa vaik tonttulakit päähän tms.
 
ei liikoja lavastuksia
Liiasta lavastamisesta tulee helposti tosi teennäisen ja kökön näköstä... Itse suosisin touhukasta puuhailua (piparin leipomista tms) tai mahdollisimman spontaaneja iloisia ilmeitä ilman mitään kummempaa rekvisiittaa (voihan vaatteiden väritys olla jouluun/talveen sopiva esim punaista, valkoista, piparinruskeaa tms), teidän tapauksessa isompi halimassa vauvaa tai molemmat sängynpeitolla pötköttämässä ylhäältä päin kuvattuina tms.

Me teetettiin viime vuonna ihan tavalliset kymppikuvat valkoisilla reunuksilla ja kirjoitettiin teksti taakse.
 
Nipsu_74
Hei!
Minä tein viime vuonna meidän joulukortti -kuvaan "joululahjapaketteja" rasioista yms ja puin pojalle (8kk:n ikäinen) tonttuasun päälle. Sitten laitoin sohvalle punaisen huovan sekä valkoisen kankaan palasen, jonka päälle poika istumaan. Paketit pojan käteen/ syliin ja sitten otin kuvia, kun poika aukoi "paketteja". Mielestäni tuli ihan hyviä kuvia, vaikkakin lavastettuja. =)
 
lkjelksjlk
Minusta lavastuskaan ei ole välttämättä pahasta, kunhan vain joulukorttikuvia alkaa räpsimään ajoissa eikä jätä sitä viimeiseen mahdolliseen päivään. Varsinkin, jos sattuu tulemaan lunta tai olemaan pakkasta, niin esim. pulkka ja sen päälle lampaan talja + lapset on kiva ja jos mies tai joku muu on auttamassa järjestelyissä, niin vaikka tallilyhty viereen somisteeksi.

Myös oman kodin edestä voi ottaa kuvan lapsista tonttulakit päässä ja isommalla lyhty kädessä tai pieni koristeltu joulukuusi vieressä.

Jos lunta tulee tarpeeksi niin vaikkapa lumiukko/lumilyhty + lapset tai lapset pulkkamäessäkin on kaunista ja talvista, vaikkei tonttulakkeja olisikaan päässä.

Minusta sohvallakin voi ottaa kivoja kuvia, kun lapsilla on punaista vaatetta päällä. Etualalle sohvapöydälle tai sivulle tai taakse jouluista koristetta (esim. kynttilälyhtyjä, ikkunaan voipaperista tehtyjä joulutähtiä jne) ja lapset johonkin muuhun asentoon kuin vain vierekkäin istumaan (esim. isompi halaa pienempää, pienempi isomman sylissä, makaavat vierekkäin, istuvat selät vastakkain).

Jos osaa käyttää kuvankäsittelyohjelmaa, niin silloinhan voi vaikkapa yhdistellä eri kuvia tai liittää pelkät kasvokuvat johonkin toiseen kuvaan (esim. isi ja äiti poroina, esikoinen joulupukkina, kuopus tonttuna).
 
yksinkertaisuus kunniaan
Alkuperäinen kirjoittaja sivuhuomaaja kotisoffalta:
Liiat lavastukset on aina liikaa, mutta että _tavalliset_ kymppikuvat joulukorteiksi...
Apua, _tavalliset_ kymppikuvatko ovat liian huonoja joulukorteiksi?! Täh? Aika moni lähettää Tiimarin 10 centin kortteja... Valokuvakortissa on kuitenkin nähty vaivaa ja on ajatusta, muodosta riippumatta.

Makuasioitahan nämä ovat, minusta taas sellaiset joulukorttipohjat joihin valokuvan voi teettää (joissa on valmista kirjoitusta ja valokuva soikean muotoisena tms) ovat ihan kamalia! Minusta yksinkertainen on kaunista.

Mutta kyllä silti saadessani itse valokuvakortin kiinnitän ensisijaisesti huomioni tuttujen lasten iloisiin ilmeisiin enkä siihen, onko kortti kymppikuva vai joku krumeluuriratkaisu...

Täällä etelässä kyllä lumiaiheiset joulukortit joutuu ottamaan edellisenä talvena varastoon. Jos silloinkaan onnistuu...


 
enlähettäis
Vähän aiheen vierestä, mutta omasta mielestäni vauvatonttukortit on väistämättä kamalan korneja... Itse lähettäisin sellaisen (jos viitsisin askarrella) korkeintaan isovanhemmille.
 
zappi
Samaa mieltä, en kyllä lähettäisi vauvatonttukortteja... mutta jokainen tyylillään. Ja kyllä ihan lähisuku varmaan ilahtuisikin, mutta kaukaisemmille sukulaisille ja ystäville kannattaa varmaan harkita toisenlaista joulukorttia.
 
Erilaisia tonttulakkikuvia
Minä otin meidän puolivuotiaasta vauvasta tonttulakkikuvan viime jouluna. Alaston vauva lampaantaljalla etukenoasennossa nojaamassa käsiinsä, oma turkisreunainen tonttulakkini (hakaneulalla pienennettynä) päässä, taustakankaana vaalea lakana, jotta huonekalut ym. roina ei pilaa taustaa. Todella lavastettu, mutta valokuvaamotyyliin, ja erittäin onnistunut. Korttikin oli samaa punaista kuin tonttulakki, joten lopputulos oli varsin tyylikäs.
 
viimetippa
Musta mitkä tahansa valokuvasta tehdyt joulukortit on tosi mahtavia, verrattuna mihin tahansa valmiina ostettuun korttiin - ajatus ja ainutlaatuisuus tärkeintä! Meillä yksi perhetuttu on laittanut jo 9 vuoden ajan joulukortin koirastaan/koiristaan ja hänen joulukortit on aina meille se kaikkein odotetuin ja mieluisin joulutervehdys! Yhtenä jouluna oli mahtava yllätys, kun kortin kuva olikin otettu kesällä! Kortti erottui mukavasti kaikista muista sen joulun lumisista tai punaisista tervehdyksistä.

Mutta älkää vaan tehkö samaa virhettä kuin minä (sama toistunut jo viisi tai kuusi joulua)... eli otan joulukorttikuvan vasta päivää ennen korttien viimeistä postituspäivää... siihen kun vielä tulee tulostusongelmat, niin onhan ikimuistoista.

Viime jouluna meni tunnelmat kuvia otettaessa niin kireäksi, että mieheni vannoi sen olevan viimeinen joulu, kun meiltä lähtee itsetehdyt kortit sukulaisille, saa nähdä toistuuko rutiinit taas tänä jouluna...
 
oumaigaad
Alkuperäinen kirjoittaja Erilaisia tonttulakkikuvia:
Minä otin meidän puolivuotiaasta vauvasta tonttulakkikuvan viime jouluna. Alaston vauva lampaantaljalla etukenoasennossa nojaamassa käsiinsä, oma turkisreunainen tonttulakkini (hakaneulalla pienennettynä) päässä, taustakankaana vaalea lakana, jotta huonekalut ym. roina ei pilaa taustaa. Todella lavastettu, mutta valokuvaamotyyliin, ja erittäin onnistunut. Korttikin oli samaa punaista kuin tonttulakki, joten lopputulos oli varsin tyylikäs.
Ihanko tosissasi kirjoitat? Heh, kuulostaa aika melkoisen mauttomalta. Alastonkuva joukukortissa:) Voisko välillä miettiä niitä vastaanottajiakin... Ja lähettää mieluummin esim. sen tiimarin 10 centin kortin.
 
olen eri mieltä
Minä ainakin tykkään eniten juuri ihmisten lapsista otetuista valokuvista joulukortteina. Tiimarin kortit tulee heitettyä joulun jälkeen roskikseen ja monet muutkin mutta juuri valokuvat säästän mielelläni. Ja en huomaa eroa kymppikuvakortin tai jonkun kalliimman välillä, tykkään saada valokuvia ihmisistä tai heidän lapsistaan. Ei niitä tule itse niin usein kuitenkaan nähtyä tai käytyä kylässä. En ymmärrä miksi jotkut tässä kirjoittavat että eivät tykkää ja ottavat mieluummin Tiimarin kortin? Ihan tottako?
 
just...
Oumaigaad vaan itelles!!! Mikään ei oo ihanampaa kuin saada joulukortit, joissa on pieniä, iloisia lapsia. Ja tuo alastomuus on kyllä ihan normaalia, ei mitään mautonta! Lähetä sä vaan niitä tiimarin tusinakortteja lähettämisen pakosta...
 
...
Minäkin tykkään saada vauvatonttukortteja, ja tykkäsin jo ennen kuin saimme itse lapsen. Ja kaukaisilta ystäviltä / sukulaisilta niitä vasta onkin kiva saada - on hauska nähdä, miten lapset ovat taas kasvaneet, kun harvoin nähdään!

Ne Tiimarin kortit sen sijaan voisin jättää saamatta, niistä tulee vaan semmoinen pakkopulla-olo.
 
oumaigaad
Niin tai sitten vois jättää lähettämättä ne kortit vaan sen pinttyneen tavan takia. Mutta mitähän ne sukulaisetkin sitten ajattelisivat.... On tää naisen elämä vaan niin hankalaa;)

 
Äiti täälläkin
Näistä asioista on tapeltu jo iät ja ajat näillä keskustelupalstoilla siitä lähtien, kun ihmisille on tullut tavaksi lähettää valokuvajoulukortteja lapsistaan. Toiset tykkää, toiset taas eivät. Makuasia. Itse taas tykkään ja tänä jouluna lähetänkin ylpeänä lapsistamme otetun kuvakortin. Jos kortin vastaanottaja ei siitä tykkää, niin heittäkööt vaikka roskiin, sama se, ainakin olen häntä kortilla muistanut ja osoittanut että olette ajatuksissamme.

Vaikka täytyy myöntää, että ennen omia lapsia en itsekään moisista korteista piitannut (kateellinen kai olin, kun ei omaa lasta kuulunut lapsettomuushoitojenkaan avulla), mutta oli se silti kiva nähdä miten toisten lapset ovat kasvaneet ja kiva että muistivat meitä edes jollain...Nyt kun on omia lapsia, niin tiedän miltä tuntuu olla ylpeä äiti lapsistaan ja mikä minua estää sen muulle maailmallekin osoittamaan... (meni vähän aiheen vierestä, sorry!!!)
 
juljuljul
Meiltä taitaa lähteä tänä vuonna valokuvakortti jossa 9kk ikäinen vauvamme leikkii lumessa. Tämä ei tietysti joka puolella suomea onnistu, mutta meillä kävi hyvä tuuri. Huonoin idea minusta on se että lapset istuvat sohvalla tonttulakit päässä. Mieluummin jotain vähemmän lavastettua, arjen tekemisiä, vaikka vähän huonolaatuisemmistakin valokuvista (siis esim lasten pihaleikkejä lumessa, vaikka vauhdissa ei ihan selväpiirteisimpiä kuvia olisikaan tullut).
 
möksis
Minä kuulun siihen joukkoon, jonka mielestä huonokin kuva lapsista on parempi joulukortti kuin se Tiimarin 0,10 euron kortti, johon ei edes kirjoiteta mitään persoonallista, vaan sutaistaan nimi alle, josta tuskin saa edes selvää.

Minä lähetän kaikille joulukorttilistalla oleville kuvan lapsistani eli meillä ei ole kahta erilaista joulukorttia. Uskoisin, että jos kuva ei kelpaa, niin sitten aika nopeasti lakkaisin sellaiselta ihmiseltä saamasta joulukorttia.

Meillä on ollut välillä ihan vaan niitä sohvalla istuskelu -kuvia ja välillä on nähty enemmän vaivaa. Kuitenkin meillä on ollut niin, että joka kerta käytän eri aihetta: on ollut leivontaa, saunassa istumista, pihalla otettuja kuvia, sohvalla istumista, takan edessä seisomista, rappusilla istuskelua jne. Jos on ollut lemmikkejä, niin lemmikkieläin on ollut kuvassa myös.

Itse myös mielelläni otan vastaan valokuvasta tehtyjä kortteja, jotka säilytän valokuva-albumiin liimattuna. Minusta on hauska nähdä, kun lapsi kasvaa ja kehittyy. Myös muut kuvat on hauskoja (esim. lemmikkieläimet, uusi talo tai vaikka kuva etelässä 40-vuotisjuhlista otettu juhlintakuva). Samoin tykkään kauheasti joulukirje-systeemistä, jota ainakin USA:ssa käytetään aika paljon, jolloin saa kuulumisia niistäkin, joihin ei juuri pidä yhteyttä.
 
puuh!
Huh, luulin että olen ainut jonka mielestä nuo "meidän pienet kullannuput" valokuvista tehdyt joulukortit ovat mauttomia. Vanhempani olisivat halunneet lähettää sukulaisillemme tällaiset mutta kieltäydyin jyrkästi. Mutta on näköjään muitakin ;)
 
kynsilakka
Alkuperäiselle: ystäväni lähetti melkein samanikäisistä pojistaan kivan joulukortin, jossa he istui nakuina saunan lauteilla tonttulakit päässään! Tosi söpö veljeskuva :)
 
Marjutilt@
minä olen tehnyt kaksi kertaa itse lavastetun kuvan kortille; ekana tein sellaisen, että vauvapulkka sisälle, siihen valkoinen lampaankarva ja tyttö istumaan siihen, jouluisessa mekossa, tonttulakki päässä ja kädessään hänellä oli joulukuusen pallot. Sivuun laitoimme jakkaran, jonka vuorasimme viininpunaisella kankaalla ja päälle laitoimme istumaan vanhannäköisen joulupukin. Taustana oli vain puhdas seinä jota ei edes juurikaan näkynyt.

no, viime vuonna oli sitten meillä sellainen aito 60-luvun peltinen vespa (isokokoinen, poljettava) johon laitoimme vähän joulukuusen nauhaa kiertämään. Tyttö istui kyydissä ikäänkuin ajamassa, nahkarotsi päällä, tonttulakki päässä, punainen puolihame. Vespa oli vielä punaisen maton päällä ( kun tytön huoneessa vielä sattuu sellainen olemaan ) seinällä oli näitä kartonkisia tonttuja, kaksi isoa ja kaksi pientä ja vielä joulukuusen tähti. Liimasin kuvan sitten sellaiselle avattavalle kartongille, etusivulle, kuvalle tein ikäänkuin kehykset, kultatussilla tai satiininauhalla ja sisäpuolelle vain kultatussilla joulutervehdys ja tähtitarroja. Pienellä vaivalla voi saada todella kivan näköisiä kortteja ja mielikuvitukset vaan liikkeelle!!

Tänä vuonna teen kortit EHKÄ kuvasta jossa tyttömme istuu vain avoautomme kyydissä takana, selkänojan päällä (ikäänkuin korkeammalla) autoa ei kyllä näy kuin puolet. Taustana näkyy vihreää nurmikkoa ja punertunut juhannnusruusu koska kuva on otettu jo lokakuussa. Jos en tässä nyt parempaa ideaa keksi.
 
Kuvatus
näin kerran jossain sellaisen kortin jossa vauva makasi jonkun valkoisen karvan päällä vatsallaan ja sillä oli päällä valkoiset vaatteet ja päässä joulukuusen nauhasta tehty "kruunu" ja selässä pienet enkelin siivet, tummasta taustasta heijasti himmeästi joku lämminvalo! Kuva oli otettu siis lattiatasossa edestäpäin vauvaa. En osaa nyt niin tarkkaan sitä selittää, mutta se oli tosi hieno ja hellyyttävä kuva! Harmittaa oikeen kun olisin voinut tehdä samantyylisen, mutta kun toi mein jäbän pää on vielä sen verran "holtiton" ettei jaksa sitä kauaa vielä ylhäällä pitää niin ei oikein onnistu... Ehdotelkaa mitä tollasen pienen kanssa vois kuvaan väsätä? Sais mummut sitten hienot kortit itselleen. Muut saa kyllä sitten ihan vaan tavalliset kortit.
 

Yhteistyössä