Hyytymystekiöissä häikkää ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toiveajatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

toiveajatus

Jäsen
29.11.2011
98
0
6
Hei,

Minulla todettiin vuonna 2001 hyytymistekijässä V pistemutaatio heterostygoottina (toiselta vanhemmalta perittynä). Olen nyt raskaana viikolla 8+2 ja tämä tukostaipumus stressaa minua suunnattomasta.

Raskaus sai alkunsa Clomifeneillä (taustalla PCO) ja olin hoidossa Helsingin Naistenklinikalla. Tukostaipumus oli esillä joka lääkärikäynnillä, mutta asiaa vain pyöriteltiin eikä kukaan sielläkään sanonut oikein juuta eikä jaata. Raskauden alettua, tuntuu, että minut jätettiin yksin asian kanssa, eikä mitään päätöksiä mahdollisesta lääkityksestä tehty.

Olen kuitenkin tietoinen, että tukostaipumus voi aiheittaa haittaa odottavalle äidille, mutta myös keskenmenoja (jota pelkään eniten). Mitä olet siis mieltä, mitä minun pitäisi tehdä? Osaatko kertoa klinikkanne käytännöistä tapauksessani? Voinko ottaa edes oman mielenrauhani vuoksi disperiniä 50mg/pvä?

Tukoksia siis minulla ei ole ollut, ei myöskään äidillä tai sisarellani, joilla sama geenipoikkeama.

Kiitos vastauksestasi!

Hei vaan!

Kiitos kysymyksestäsi, ja pahoittelen, että pääsen vastaamaan vasta nyt.

Näissä asioissa on usein käytössä paljonkin erilaisia käytäntöjä ja monesti tilanne ratkaistaan myös yksilökohtaiseti. Uskon kuitenkin, että koska sinulle ei Naistenklinikan toimesta ole aloitettu lääkitystä, sitä ei myöskään ole katsottu tarpeelliseksi. Tämä asia on varmasti kyllä huomioitu käynneilläsi siellä. Käsitykseni mukaan keskenmenoriski ko. mutaatiossa on melko pieni. Omatoimisesti ei kannata kuitenkaan aloitella lääkityksiä, disperinistä ei muutenkaan ole katsottu olevan apua.

Jos vielä tuntuu, että asia sinua vaivaa, voisit yrittää ottaa yhteyttä suoraan äitiyspoliklinikalle jos sieltä käsin pääsisit vielä asiasta juttelemaan asiaan perehtyneen lääkärin kanssa.

Onnea odotukselle!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä