Hae Anna.fi-sivustolta

Icsi hoidot

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Sabrina__, 20.02.2018.

1. Sabrina__ Vierailija

Ensikertalaiset, miksi ei muutkin, kokemuksia ja vertaistukea kaipailen.. Meillä tulossa eteen, ensitapaaminen parin viikon päästä yksityisellä. Kovasti kaikki mietityttää ja ihmetyttää..

2. Voisin heittää yhden onnistumiskokemuksen icsistä tähän!:) Oltiin hoidoissa julkisella, kaikki hoidot tehtiin pitkällä kaavalla endon takia.

Alkuvuodesta 2017 meille tehtiin ivf, munasoluja saatiin 28, _yksikään_ ei hedelmöittynyt.
    Syksyllä 2017 tehtiin icsi, munasoluja 32, 18 hedelmöittyi, 8 hyvää alkiota saatiin pakkaseen, loput roskiskamaa. Kaikki pakastettiin, koska hyperstimulaation takia tuoresiirto peruttiin.

Olen raskaana nyt rv23 ekasta pakastealkionsiirrosta ja odottelen icsi poikaamme syntyväksi kesällä. Pakkaseenkin jäi 7alkiota, ehkä niistä saadaan päästä sisarus tai pari jos hyvin käy.

Tsemppiä ja onnea matkaan! Henkisesti oli rankkaa, mutta kyllä kannatti. Itse en kokenut hoitoa fyysisesti rankaksi (paitsi sen hyperstimulaation).

3. Sabrina__ Vierailija

Oliko teillä mikä syynä icsiin? Meillä on vähäisdt ja huonosti liikkuvat siittiöt. Mitä lääkitystä jouduit itse käyttämään?

4. Meillä miehellä siittiöitä on suht paljon, mutta ne liikkuvat huonosti ja siemennesteessä on lisäksi vasta-aineita. Lisäksi mulla on lievä endometrioosi. Icsiin lähdettiin kun 4 inssiä ja tuo mainitsemani ivf eivät tuoneet minkäänlaista tulosta. Jälkikäteen ajateltuna etenkin inseminaatiot tuntuu ihan hukkaan heitetelty ajalta, ehdittiin olla 1,5vuotta hoidoissa yhteensä ennen tärppiä. Noh julkisella kaikki on vähän hitaampaa.

Lääkkeinä oli synarela nenäsumute, jolla oma hormonitoimintani ajettiin alas (suihkaus aamulla ja illalla). Folleja kasvateltiin menopur pistoksilla (yksi 112,5iu pistos iltaisin). Puolitoista vuorokautta ennen punktiota pistettiin pregnyl 5000.
    Mun kroppa vastaa todella ärhäkästi menopuriin, joten annos koitettiin pitää matalana hyperin välttämiseksi, ei onnistunut. Alkuvuoden ivf:ssä menopuria pistettiin 150iu päivässä, eli syksyn icsissä annos oli paljon pienempi, mutta silti munasoluja kasvoi icsissä jopa useampia kuin ivf:ssä. Hyperille mut altisti suht nuori ikä(25), hoikkuus ja se, että ovuloin luonnostanikin joka kuukausi.

Pakastealkionsiirto tehtiin lääkkeelliseen kiertoon omasta pyynnöstäni, lääkkeinä estradot laastari ja lugesteron kapselit (2aamulla+2illalla). Näitä lääkkeitä jatkettiin rv11 asti kun raskaustesti oli positiivinen.

Pistokset ei juurikaan sattuneet (paitsi pregnyl kirvelsi), mutta en pystynyt kertaakaan itseäni pistämään, vaan nakitin sen homman miehelle!:D

5. Lisäksi pistettiin siirron jälkeen yksi gonapeptyl piikki alkion kiinnittymistä tukemaan. Taisi olla alkion ollessa 6vuorokauden ikäinen, eli oletettuna kiinnittymisajankohtana.

6. Sabrina__ Vierailija

Noh, täällä ollaan varmaan viisaampia parin viikon päästä.
    On tullut luettua paljon keskusteluja, kun ei ole ketään kenen kanssa voisi asioista puhua . Toki jokainen hoito on yksilöllinen, mutta vähän tietäisi mitä tuleman pitää...
    Kiitos sulle oman kokemuksen kertomisesta, mukavaa odotusaikaa sulle :)

7. vierailija Vierailija

- ICSI on varmempi kuin IVF, muuten voi mennä kaikki rahat ja vaiva hukkaan.
    - Geenitestaus!
    - Keräys on ainoa kivulias toimenpide, varaa vahvat kipulääkkeet valmiiksi kotiin. Ei saa ajaa autolla toimenpiteen jälkeen, on oltava saattaja. Ota kolme päivää sairaslomaa.
    - Siirto ei satu. Siirron jälkeen vietä muutama viikko vuodelevossa, jos voit.
    - Keltarauhashormonilla vältät keskenmenon, tärkeä.

8. Sabrina__ Vierailija

Miksi siirron jälkeen vuodelepoa? Olen käsittänyt että voi olla normaalisti... Geenitestaus?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri