Meillä on lapsi jolla on sydänvika, halkioita, syömishäiriö (gastrostoomaletku, saatiin kylläkin nyt kesälle se pois), alentunut vastustuskyky ym ym. Kun lapsi syntyi, jouduimme olemaan sairaalassa todella paljon. Onneksi lapsilta ei veloiteta kun se 7 vrk sairaala maksuja. Jos usiampia kuukausia joutuu vuodessa olemaan sairaalassa, se maksu on päätähuimaava. Leikkausmatka Helsinkiin maksoi HIRVIÄSTI.
Niin välikommentti, kun lapsi on vastasyntynyt, tätä vammaistukeahan ei makseta. Me voimme hakea sitä kun lapsi oli puolivuotias ja eka kerran tukea maksettiin kun lapsi täytti 1 vuotta.
En ole voinut palata kuuteen vuoteen työpaikalleni hoitamaan töitäni, olen hoitanut lasta kotona. Päiväkotiin häntä ei ole voitu viedä alentuneen vastustuskyvyn takia. Lapsi on jatkuvasti sairaana. Joten lääke kulut on huimaavat. Jatkuvat kontorollit eri osastoilla Sairaalassa maksavat paljon. Joka vuosi on tullut maksukatto täyteen niin Sairaalamaksujen suhteen kuin lääkekuluissakin. Lapsen ruoatkin maksoivat paljon, piti olla apteekista ostettuja letkuravintoja. Onneksi letkut ja koneet saatiin kunnalta ja sairaalasta.
Vammaistuki on meidän perheessä korvannut sitä tulonmenetystä jonka minä olen joutunut kokemaan hoitaessani lasta kotona. olen myös saanut omaishoidontukea.
Ja lisä menona on ollut vielä kodinhoitajan palkkaaminen kunnalta. Kun olen ollut lapsen kanssa sairaalassa, olen joutunut hommaamaan kodinhoitajan muille lapsillemme isän ollessa töissä. Sekin on lisä meno jota monikaan ei osaa laskea vammaisenlapsen hoitamiseen kuuluvaksi.