ihan OIKEASTI, miten saa miehen tekeen kotitöitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivo iskee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivo iskee

Vieras
en kaipaa mitään "jätä se sika"- tai "en kattelis päivääkään"-kommentteja, vaan ihan realistisia neuvoja ja APUA.
ollaan oltu 5v yhdessä ja koko sen ajan mies ollut reissuhommissa ja sitten alettiin rakentaan ja sen kaikki aika on mennyt rakentaessa ja töissä, eli en ole edes vaatinut kotitöihin sitä.
nyt tilanne ekaa kertaa meidän suhteessa se, että kumpikin käy töissä ja illat on vapaata ja kaikki kaatuu mun niskaan koko ajan.
mies ei tee mitään, ei laita edes vaatteitaan pyykkikoriin.
lapsuudessa on joutunut siivoamaan, mutta näköjään täysin unohtunut näiden muutaman vuoden aikana kaikki.

olen pyytänyt, vihjannut, käskenyt, toivonut, itkenyt, huutanut, anonut apua, mutta se ei tee mitään.

olen koittanut sitäkin, että en enää pese sen pyykkejä, mut sit se vie ne äidilleen joka mustamaalaa mut koko suvulle kun ei miehensä vaatteita edes pese.
olen jättänyt siivoamatta niin että oikeesti villakoirat vilisi nurkissa ja kaikki astiat oli likaisena, mut miestä ei kiinnostanut.
se vaan makaa (älkää tarjotko mitään masennusta, se on vaan tottunu liian hyvään ja siitä on tullu patalaiska!!)

keskustelu ei auta, mikään ei auta.

olen antanut sille vaihtoehtoja esimerkiksi imuroitko vai pesetkö lattiat? mies valitsee yleensä imuroinnin, mut mitään ei tapahdu. se vaan makaa. sit kun kysyn, et koska ajattelit imuroida, se sanoo et älä nalkuta.

oikeasti apua.
se on tämänkin päivän maannut kotona (okei, kävi autonsa katsastamassa) kun mä olen kuskannut lasta harrastukseen ja sitten synttäreille, olen pyykännyt ja menkeloinut ja pessyt vessat ja se ei edes astioita saa tiskariin.

mä en jaksa enää, auttakaa..

Juu, vaikeeta on. Tulee mieleen vaan se, että jos sais sovittua tietyt jutut, että MIES AINA TISKAA, niin ehkä se tekis sen. Meillä ukko alkoi nukuttaa isompaa kun kuopus syntyi ja siitä se sitten jäi, en tee sitä enää ollenkaan. Eli yritä luistaa joku homma hänelle, mieluiten sellainen mikä hälle olis ok ja mistä et itse tykkää.
Tietenkään yksi asia ei riitä, mutta tietyt hommat olis aina hänen ja tietyt sun.

Ymmärrän tilanteen...niin ja yksi keino on se, että teille tulee siivooja ja mies maksaa sen koska itse ei siivoa (no anoppi varmaan puuttuu tohon...) tosin sekin on vaan yksi pieni osa kotihommista, jonkun tarvii ne tavarat laittaa paikalleen jne...

KOittakaa ekaks yhdessä. eli laitatte pyykejä yhdessä, siivoatte yhdessä ja teette ruokaa yhdessä. ja sit pikuhiljaa mieskin alkaa oppimaan että voi ihan yksinkin tehdä noita juttuja. jos mies ei ole koskaan ennen tehnyt yksin kotitöitä ei se hetkessä näin opi tekemänkään.

No mietippä millaisen kuvan lapsesi saavat perhe-elämästä ja naisen ja miehen rooleista? Ja nyt mä sanon sen: minä en katsoisi. En mä nyt jättäisi, mutta kyllä mä semmosen huudon pistäisin pystyyn, että se todellakin siivois :D Meillä mies siivoaa aamusin ennenkuin minä herään, jollei olla illalla siivottu. Oon niin perkeleen kärttynen aamusin ja sillä se saa mut edes vähän paremmalle tuulelle. Toinen on, että mä en suostu tekemään mitään ruokaa jollei keittiö ole siisti (meillä mies ei tee ruokaa)...

Aika toivoton tilanne. Mulla kans kaveri joka passannu miehensä aina. Välillä todella uupunut. Puunaa talon aina kun mies tulee reissusta ja siltikin saa vaan valituksia. Paidat silittää ja ruoat tekee valmiiksi (just tiettyyn aikaan). Ei vaan ymmärrä.

kun tuli sit kiintiö täyteen mentiin lasten kans abc.lle syömään.. Kun ihmetteli että syödäänkö tänään niin sanoin ettei mulle tarvi laittaa mä oon syöny jo ja makasin sohvalla siinä telkun eessä sen vakipaikalla ja näytin siltä ettei tarvis turhaan häiritä kun katton telkkuu. Juteltiin sit ja vähän aikaa tekikin jotain mutta nyt pitäis vissiin taas jaksaa jumittuu töhön töllön eteen mutten millään jaksais siinä maata kun se on niin tylsää..

Miehen ympäriinsä jättämät tavarat - sano niistä ensin, ja anna aikaraja. Sitten aikarajan umpeutuessa kerää tavarat säkkiin ja vie saunalle/kellariin/varastoon/parvekkeelle/miehen sänkyyn. Ihastele ääneen miehen kuullen useita kertoja kuinka on ihanaa kun tavarat eivät loju ympäriinsä. Sitten kun mies etsii tavaroitaan, ilmoita että ne ovat toivottavasti paikoillaan, kai hän on laittanut tavaransa paikoilleen?

Kun mies tulee syömään, sano että on hänen vuoronsa tiskata astiat ruoan jälkeen. Muistuta vielä ruoan jälkeen. Jos ei tiskaa, kata miehelle jatkossa likaiset astiat (niin likaiset että mieskin huomaa niiden olevan likaiset).

Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Miehen ympäriinsä jättämät tavarat - sano niistä ensin, ja anna aikaraja. Sitten aikarajan umpeutuessa kerää tavarat säkkiin ja vie saunalle/kellariin/varastoon/parvekkeelle/miehen sänkyyn. Ihastele ääneen miehen kuullen useita kertoja kuinka on ihanaa kun tavarat eivät loju ympäriinsä. Sitten kun mies etsii tavaroitaan, ilmoita että ne ovat toivottavasti paikoillaan, kai hän on laittanut tavaransa paikoilleen?

Kun mies tulee syömään, sano että on hänen vuoronsa tiskata astiat ruoan jälkeen. Muistuta vielä ruoan jälkeen. Jos ei tiskaa, kata miehelle jatkossa likaiset astiat (niin likaiset että mieskin huomaa niiden olevan likaiset).

Nuo on kauheita konsteja...

Alkuperäinen kirjoittaja vaikka onkin väärin:
Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:

Nuo on kauheita konsteja...

Erittäin hyviä konsteja, suosittelen.

meillä toimii se että tässä talossa (tai siis kerrostaloasunnossa) on kaksi kotityönippua: toiseen kuuluu tiski ja keittiön siisteys, toiseen pyykit ja yleisen roinan järjestely. Mulla on nyt vessanakki ja miehellä keittiö. Vaihdellaan sitten kun ei enää jaksa sitä samaa.

Tällä systeemillä molemmat tietää mitä niltä odotetaan ja voi tehdä hommat omassa aikataulussa ilman että kukaan alkaa nalkuttamaan. Sitten jos meillä on joskus isompia kotitöihin osallistuvia lapsia, niin pitää sitten muodostaa lisää noita kotityönnippuja. Mutta nyt kyllä toimii todella hienosti.

Parin viikon välein sit siivotaan yhdessä enemmän.

Mun isä oli lapsuudenkodissa just tollanen sohvajeesus. Pistin selväksi jo meidän treffailun alussa että sellaseen mieheen en haksahda. Ja hyvin se on osansa hoitanut tuo gulteliinini.

Voisitteko saada aikasieksi jonkun tällaisen mahdollisimman selkeän jaon?
Se voisi auttaa tuohon miehen nalkutusallergiaan, kun se tietää mitä sen kuuluu tehdä, niin sun ei tarvi nalkuttaa.

siis oikeasti ihana et jollaki muullaki sama ongelma. meillä toimii vähäksi aikaa se että istun miehen syliin ja paapatan. sillai täysin hermostumatta. vähän flirttailen. mut mies kuites hermostuu jossain vaiheessa ja sanoo et ole nyt hiljaa mä en jaksa kuunnella. no siihen totean, et sun on pakko, mie olen sun vaimo. salakavalasti saan sen lupaamaan et se on tehny jonku tietyn asian tiettyyn päivään mennessä. ja myöhemmin vetoan siihen et se lupas. sit lepyttelen miehen.... toimii aina muutaman päivän. sit tahtoo unohtua...

Mun mies yrittää aikaajoin luistaa noista velvollisuuksistaan. Syy on varmaankin siinä, että hänen lapsuudenkodissaan miehet eivät ole koskaan tehneet naisten töistä, joita on esim. siivous tai ruuanlaitto. Kun tapasimme joskus nuorena, niin mies ei ihan oikeasti osannut edes pesukonetta käyttää, koska äitinsä oli siihen asti passannut täysin. Kummasti oppi pyykkiä pesemään ja jopa vähän ruokaa tekemään. Toisinaan on vieläkin vähän laiska eli laistaa hommista, jos ei ole pakko. Ei koskaan tee aloitetta siivoukseen, mutta ruokaa sentään tekee ja laittaa tiskejä koneeseen ja joskus huolehtii pyykeistä. Nämä jutut siis oma-aloitteisesti. Olemme käyneet vakavia keskusteluja tästä aiheesta monta kertaa näiden vuosien aikana. Omasta pojastani en aio opettaa samanlaista.

Etkö ap voisi keskustella miehesi kanssa? Kerro hänelle miltä susta tuntuu ja kysy, kunnioittaako mies sinua yhtään vai pitääkö vaan tiskirättinä ja palvelijana. Nalkutus ei auta (kokemusta on), mut mielestäni teillä on nyt vakavan keskustelun paikka. Jos mies oikeasti kunnioittaa puolisoaan, niin viimeistään keskustelun pitäisi herättää todellisuuteen.

Miehesi kuulostaa siis aikaansaamattomalta, ei oma-aloitteisuutta, jos llupaa muttei sittenkään kykene, ei jaksa, ei viitsi tai pysty. Masentuneen ihmisen käytöstä, hakekaa apua yhdessä.

Yhteistyössä