Ihan uskomatonta, miten ihminen tottuu niin erilaisiin asioihin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
.. ja haluaa aina vain lisää, sitä mukaa kun jotain saa.

Mun serkku on asunut vajaan vuoden nyt uuden miehensä kanssa: asuvat miehen paritalon puolikkaassa pääkaupunkiseudulla, tilaa 4 h ja keittiö ja neliöitä vajaa 100. Ei lemmikkejä, ei lapsia: vain he kaksi. Me oltiin eilen siellä kylässä lasten kanssa: sen mies meinasi pökrätä ensi töikseen kun kotiin tuli, kun oltiin kimpassa kannettu viherkasvit vauvalta piiloon ja käännetty cdhyllyt väärin päin seinää vasten, piilotettu kaukosäätimet pöydältä jne. Ilme oli miehellä melko hauska. :D

No mutt, mun serkku. Joka siis on ennen asunut melko vaatimattomissa asunnoissa, ennen tätä miestä. Nyt tämä 2000 luvulla rakennettu paritalo alkaa olemaan jo liian vanha, ja pienikin se on. Heille kahdelle. Harkitsevat vakavasti omakotitalon rakentamista ja tontin ostoa, kun ei tila riitä. Mä menin jotakuinkin sanattomaksi siinä tilanteessa. Kun kysyivät myöhemmin meidän tulevan kodin neliöitä ja ilmoitin että saman verran kuin tässä, serkkutyttö kyllä totesi että no johan on piru, ettei kaksi aikuista mahdu muka tälläiseen asuntoon asumaan, jos tekin lasten kanssa mahdutte. Olin ihan hiljaa. Kiertelin sitten vielä sitä asuntoa siinä illan mittaa, ja mä en todella voi ymmärtää mistä se liian pieni ajatus kumpusi: jokaiselle tekemiselle oli oma huone, tietokone/työhuone, makuuhuone, lukuhuone, olohuone, keittiö, kodinhoitohuone, kaksi vessaa, sauna jne. Huoneet joille oli tarkoitus. Mutta jotka näyttivät olevan ihan tyhjillään: olihan ne kauniisti sisustettu. Mutta näytti siltä, kuin niissä ei ikinä olisi ketään.
Rahatkin on kuulemma tiukilla. Miehensä tienaa triplasti sen, mitä me kaksin ja serkun oma palkka siihen päälle. Mutta tiukkaa on. Siivoojaakaan ei ole vara ottaa kuin kerran viikossa. :D :xmas:

No, ei sillä: mun serkku on mulle hirmu tärkeä ja rakas. Eikä ilkeällä tavalla ole ajattelematon, vaan ihan vaan pohdiskeli kaikkea sivulauseessa.
Mitenköhän käy, kun ne joskus (hyvin pian??) tekee lapsia: se on nyt tottunut elämään 35 vuotta vain itselleen. Hui. :D

Mä olen aina vihannut vieraita, jotka nostelevat tavaroita korkeammalle tai laittavat kaappeihin edes kysymättä sopiiko se mulle. Itsellänikin on lapsia, mutta en ole koskaan moista tehnyt. Lasten kasvattaminen on minusta tärkeää.

No mä tulen jatkossakin haluamaan itselleni sen oman huoneen makuuhuoneen lisäksi ja ainakin ne kaksi vessaa :D Ja eipä haittais jos tulevassakin talossa olisi koirille ihan oma huone.
Inhoan ahtautta ja tarviin paljon tilaa ympärilleni. Meillä on nyt miehen kans kahdelleen n.130-140neliöö ja välillä ahtaaksi käy. Mutta jatkossa varmaan on pakko jostain luopua, kunhan vauva tulee ja asunto vaihtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Mä olen aina vihannut vieraita, jotka nostelevat tavaroita korkeammalle tai laittavat kaappeihin edes kysymättä sopiiko se mulle. Itsellänikin on lapsia, mutta en ole koskaan moista tehnyt. Lasten kasvattaminen on minusta tärkeää.

Inhoa pois tästä eteenkin päin. Mun serkku itse sanoi heti kun ovesta päästiin sisälle, että tee sä sitt tarvittavat saneeraukset tota vauvaa ajatellen. Ja sitä saneerattavaa oli paljon. :D On paljon miellyttävämpi istua iltaa yhdessä, jos meidän ei tarvii juosta jatkuvasti ton tuholaisen perässä. Näin se sujui mukavasti.

No eikös nää nyt serkun kanssa tän yhteistyössä tehneet?
Ja kyllä - mä mieluummin vieraissa siirrän sielä alahyllyiltä ne aaltomaljakot johonki korkeammalle, kuin makselen ton 9-kuukautisen tekemiä tuhoja. Sori kun sitä ei vielä ole "kasvatettu" tarpeeksi hyvin, vai onko sun kasvatusmetodit sellaisia että vauvaakin vaan tukasta kiinni/nipsauttelemaan jos ei heti tottele?

Mutta ap:lle, joo, siis meitä on moneksi, mutta kyllä he varmaan nyt vähän ajattelee tarkemmin, että mahtuisivatko ehkä sittenkin vielä vähän aikaa siihen asumaan ;)

Kai toiset saa tehä rahoillaan mitä lystää? Miksi lapsettoman perheen pitäisi asua samankokoisessa tai pienemmässä kuin lapsiperheen, vaikka heillä varaa suurempaan? Saa kai sitä elämänsä järjestää miten tykkää, eikä siinä muilla nokan koputtamista, ellei toinen elä niin, että muut kärsivät.

Eli sä tykkäät siitä, että teillä ollessa vieraat juoksee vaan vauvan perässä kun se purkaa joka paikan ja levittää kukkamullat lattialle, eikä siis jouda sun kans juttelemaan? Niin ja kasvattaa sitä lasta siinä teillä ollessa oikein urakalla.

En ole koskaan nippaissut tai tukistanut. Sori vaan, ne on musta pahoinpitelyn muotoja, ei kasvatusta. Vauvaakin voi ohjata leikkimään eri paikkoihin. Ei meidän lapset ole koskaan tuhonneet mitään kotona eivätkä kylässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Kai toiset saa tehä rahoillaan mitä lystää? Miksi lapsettoman perheen pitäisi asua samankokoisessa tai pienemmässä kuin lapsiperheen, vaikka heillä varaa suurempaan? Saa kai sitä elämänsä järjestää miten tykkää, eikä siinä muilla nokan koputtamista, ellei toinen elä niin, että muut kärsivät.

Ei kai tässä siitä ollutkaan kysymys, etteikö saisi rahallaan tehdä mitä huvittaa. Enemmänkin musta on arveluttavaa kahden ihmisen asua sadan neliön kämppää ekologisesti ajateltuna, kuin rahoihin tuijottaen, jos jotain arveluttavaa siitä pitää hakea. Pointti tais olla lähinnä tuo ajatusmaailma.

En ole koskaan nippaissut tai tukistanut. Sori vaan, ne on musta pahoinpitelyn muotoja, ei kasvatusta. Vauvaakin voi ohjata leikkimään eri paikkoihin. Ei meidän lapset ole koskaan tuhonneet mitään kotona eivätkä kylässä.

Onnea siitä. Mä olen erittäin iloinen, että mun lapseni ovat molemmat olleet tietyssä iässä hyvin uteliaita ja toimeliaita, eivätkä he vuoden vanhana ole vielä kainostelleet saati ymmärtäneet syitä, eivätkä seurauksia.

Musta on mielekkäämpää alkaa se "kasvatustyö" (mikäli se ymmärretään ein hokemisena) vasta, kun sillä lapsella on oikeasti edellytyksiä käsittää, miksi kielletään ja toimia sen mukaan.

No selvä. Ilmeisesti sinä ymmärrät kasvatuksen aivan toisin kuin minä. Mulle se ei ole koskaan ollut pelkkää kieltojen hokemista saati sitten väkivaltaa. Aikaavievää ja vierailua keskeyttävää, sen myönnän, mutta kun lapsen saa oppimaan ne oikeat tavat, helpottaa sitten myöhempiä vierailuja huomattavasti.

Hyvää jatkoa sulle, jatka omalla linjallas. Mutta älä tule meille kylään! ;)

No selvä. Ilmeisesti sinä ymmärrät kasvatuksen aivan toisin kuin minä. Mulle se ei ole koskaan ollut pelkkää kieltojen hokemista saati sitten väkivaltaa. Aikaavievää ja vierailua keskeyttävää, sen myönnän, mutta kun lapsen saa oppimaan ne oikeat tavat, helpottaa sitten myöhempiä vierailuja huomattavasti.

Hyvää jatkoa sulle, jatka omalla linjallas. Mutta älä tule meille kylään! ;)

Joo no, en edelleenkään ymmärrä miten sä "kasvatat" 9-kuista lasta, muuten kuin siirtämällä sitä paikasta toiseen, tai kieltämällä ja sitten siirtämällä. Paljon järkevämpää on mun mielestä siinä tapauksessa korjata pois ne jutut, joissa lapsi voi itseään satuttaa, tai jotka voi hajota, ja antaa silloin lapsen tutkailla ympäristöään rauhassa. mutta joo, kukin tyylillään...

Joittenkin lapset on vilkaampaa sorttia. Kiva että teillä on mallikelpoisesti käyttäytyvät ipanat.

Yhteistyössä