"IHANAISET IÄKKÄÄMMÄT ODOTTAJAT"

  • Viestiketjun aloittaja Tiinu-68
  • Ensimmäinen viesti
Tiinu-68
Olisikos linjoilla vähän "iäkkäämpiä" odottajia (heh)? Jos löytyy olisi kiva keskustella odotuksesta ja vähän muistakin asioista!

Ottakaapa kiinni ja pistetään kunnon keskustelut pystyyn!

Tiinu
 
Minna
Hei Tiinu, täällä yksi vm -70 odottaja. Laskettu aika maaliskuussa, aiemmasta liitosta 10 ja 14 v tytöt. Välillä tuntuu, että on liian vanha tähän hommaa. Silloin on kiva huomata, etten ole ainut!
 
Maire
Hei vaan flikat! Minä odotan neljättä ihan alussa. (7+1) ja tunnen itseni välillä jo tosi vanhaksi. Muut lapset on -93, -95 ja -00 syntyneitä.

Omista vauvakamoista on maailmalla jo vaunut ja pinnasänky, mutta kavereilta on jo luvattu nuokin lainalle.
 
Mariia
Täällä kanssa yksi vm. -70 ilmoittautuu. Esikoista odottelen ja joulukuussa laskettuaika, 25.12. Minä taasen tunnen itseni juuri oikean ikäseksi tähän hommaan vaikkakin 10 vuotta nuorempi työkaveri istuu vieressä odottamassa. Oikeastaan minun kait piti kypsyä tähän ikään että olen valmis tähän vauvahommaan. Aiemmin on kaikki muut intressit olleet mielessä kuten ura ja matkustelu, mutta nyt on elämänarvot kohdallaan ja pieni käärö on enemmän kuin tervetullut.

 
Tiinu-68
Heipä hei!
Kiva kun meitä on jo kolme...itselläni on 13 v poika, 11v tyttö ja nyt odotan kolmatta ja viikkoja on 14 eli laskettu aika on halmikuussa.

Olen aika kauan seuraillut näitä keskusteluja mutta en ole rohjennut kirjoitella kun tuntui että olen liian vanha, mutta nyt tuntui että on pakko saada kirjoittaa omista tuntemuksista jonkun "saman ikäisen " kanssa.

Kuinkas teidän raskaudet on sujunut? Itselläni on pahaolo helpottanut ja vatsakin jo akanut pyöristyä mukavasti.

Muuten onko teillä näihin aikaisempiin raskauksiin verrattuna mitään erilaisia tuntemuksia...tai jotenkin muuten erillainen raskaus...siis nyt? Itselläni on ollut koko tämän raskauden ajan todella seesteinen olo verrattuna aikaisempiin raskauksiin...sekä nyt tämä on huomattavasti helpompi...noh en tiedä tekeekö se ikä että ei ota niin paljoa paineita asiasta ja se tuo sen seesteisen olon...tiedä häntä....
 
Mamma -64
Minä sitten taidan vetää pohjat. Ainakin tähän mennessä :) Olen nimittäin jo neljänkympin päälle, syntynyt -64.
Jos vain olisi onnistanut niin kaikki lapset olisi tehty vähän yli parikymppisenä. Mutta, kun aina ei mene niin kuin toivoisi.
Esikoinen täyttää 21v tänä vuonna ja n. kymmenen vuotta sitten menetin lapsen synnytyksessä. Koettu on useampi km. ja yksi kohdunulkop. sekä lapsettomuushoitoja vuosien varrella.
Nyt, kun sitten jo menopaussia odottelin niin, hupsista, olenkin yllättäen raskaana. Aika pommi läheisille ja etenkin itselleni. En olisi IKINÄ uskonut, että saan tämän vielä kokea. Mahtavaa!
Odotus mennyt hienosti, kohdusta löytynyttä myomaa lukuun ottamatta. Mutta sekään ei vaikuta muuta kuin ehkä synnytys tapaan.
Nyt on rv 31 menossa. Sairalomalle jäin juuri supistusten takia. Nyt siis odottelen äippäloman alkamista ja valmistelen kotia vauvaa varten.
Olen nauttinut kasvavasta vatsasta ja raskaudesta täysillä!
 
Sade
heissuli, täällä vm-68 ja eka vekara vasta 9kk ja toista odotellaan syntyväksi maaliskuussa tai huhtikuussa. Epävarmaa edelleenkin, kun alku-ultrassa viikot pieneni ja sykettäkään ei saatu näkyville. Uusintaultra 2vkon päästä ja silloin selviää varmaan jo onko pikkukakkonen todellakin tulossa ja onko kaikki hyvin.
Pahoinvointia lukuunottamatta voin ihan hyvin. odottelen vain viileämpiä kelejä. Meinaa nimittäin lisätä tuota "kestokrapulaista" oloa tuo helle.
Mukavaa, että meitä "varttuneempia" mammojakin löytyy täältä. Jatketaanhan kuulumisten vaihtoa.
 
ariel69
Täällä kanssa yksi aito 60-lukulainen. Nyt iltatähtösellä rv 31 tasan. Esikoinen edellisestä liitosta täyttää talvella 14! Kyllä vähän raihnaisuutta on täälläkin havaittavissa. Raskaus on aivan erilainen kuin 14 vuotta sitten 23 vuotiaana. Vauvanhoidosta ei ole enää mitään tietoa eikä vauvatavaraa ole enää jäljellä. Mutta kaikenkaikkiaan mukavaa, tämä on vähän kuin "nuorennusleikkaus" :). Ehkäpä osaan nyt olla vähän parempi äitikin kuin ensimmäisellä kerralla...
 
Tiinu-68
Jep jep kyllä löytyy mukavasti meitä varttuuneempia odottajia.
Mamma-64 ...itselläkin muutama keskenmeno ja hoitoja takana noin 4 vuoden takaa...tämä sanoisinko "ihkuliini" sai kylläkin ihan luomusti alkunsa ja kyllä oli ihmettelemistä kun testin tein.

teillä joilla on jo isompia sisaruksia...niin miten he ovat suhtautuneet tulevaan...meillä murkkuikäinen poika halasi ja oli onnesta sykkyrällä, tyttö kyselee koko ajan ihkuliini kokoa, minun vointia ja muutenkin huolehtii kaikesta. Ihanaa kun lapset suhtautuu näin! Kyllä olen onnekas...nyt täytyy mennä tekemään koululaisille riisipuuroa ja mustikkasoppaa...

Kuulumisii.

Tiinu
 
Inkku
Täällä yksi uusi iäkkäämpi esittäytyy: vuosimalli 1964 ja raskausviikko 31 meneillään eli Mamma -64:n kanssa enemmänkin yhteistä. Laskettuaika 20.10. Ekaa odotellaan, takana yksi keskenmeno. Raskausaika on mennyt tosi hyvin alun voimakkaan pahoinvoinnin jälkeen.

Vähän jännitin mennä ekoja kertoja neuvolaan ja lääkärille, kun pelkäsin, että iästä huomautellaan, mutta meni hyvät pelot hukkaan. Yksikään ammattilaisista ei ole edes puolella sanalla viitannut ikääni. Joku on vaan kysynyt, että onko kyseessä ensimmäinen lapsi. Pari henkilöä tuttavapiirissä on sitten kyllä huomannut muistuttaa, että olen jo mummoikäinen :-D Kaikkea sitä siis vanhuudenhöperyydessään tulee tehtyä.
 
Tiinu-68
Inkku oletko kirjoitellut aurinkovauvoihin...vauva haaveissa? Itse kirjoittelin sinne kevään aikana, mutta pidin pientä taukoa tai vähän enemmänkin taukoa....mutta nyt kun on oikeasti raskaana on kiva kirjoitella ja vaihtaa kuulumisia.

Hei onko teille ehdotettu kaiken maailma tutkimuksia...iän puolesta?
Itse kävin 2 viikkoa sitten np ultrassa ja sen jälkeen seerum seulassa ja molemmat ovat normaaleja...ennen näitä kokeiden tuloksia lääkäri kysyi haluaisinko että minulle tehtäisiin lapsivesipunktio...iän puolesta. En halunnut suorilta kädeltä päättää vaan sanoin että haluan asiaa rauhassa miettiä...mutta nyt olen tullut siihen tulokseen että en mene....

Haa puurokattila kiehuu...heips taas vähäksi aikaa...apua huomenna pitää mennä töihin!!!Siis arki laskeutuu meitin ylle!
 
Inkku
AV-Inkkuhan minä :-D Muistelinkin, että kirjoittelit siellä. Minä kirjoittelen edelleen, vaikka lueskenkin innokkaasti odotusaika-ketjuja, en ole mihinkään ottanut osaa.

Samat tutkimukset minullekin ehdotettiin. Osallistuin vain np-ultraan. Minusta ei olisi ollut keskeyttämään raskautta, vaikka muiden seulojen tulos olisi ollut mikä. Siksi jätin ne väliin. Iän takia tutkittiin myös sokerirasitus, mutta muuten raskautta on seurattu normaaliin tahtiin.

Nyt jännittää miten synnytys sujuu "vanhoilla päivillä".
 
Minna
Minullakin yksi tuulimuna/keskenmeno viime toukokuulta. Vanhemmat lapset eivät raskaudesta silloin vielä tienneet, mutta kerroin keskenmenon tapahduttua. Itku tuli isosiskoillakin, kovasti olisivat vauvaa halunneet. Keskenmenon "ansiosta" pääsin jo vkolla 7+5 ultraa, jossa sydän pompotti. Eilen neuvolassa kuului ihanat sydänäänet, joten uskalsimme kertoa tuleville isosiskoille uutisen. Voi sitä ilon määrää, suupielet oli molemmilla korvissa. Toivottavasti vaan kaikki menisi nyt hyvin, ettei tulisi suru seuraavaksi. Nyt viikkoja 10+5

Tyttöjä odottaessa en kokenut minkäänlaista pahoinvointia, vain närästystä. Nyt minulla oli ainakin 4 vkon ajan kauhean huono olo 24 h/vrk, ilman oksentamista kuitenkin. Tällä hetkellä vähän helpottaa,mutta vieläkin etova olo yllättää, söin tai en. Kakskymppisenä en huolehtinut keskenmenoista ja riskeistä, mutta nyt kaikki mahdollinen negatiivinen painaa mieltä. Tieto lisää tuskaan, todellakin. Miehelläni ei ole aiemmin lapsia, joten kaikki tuntuu minustakin ihan uudelta, ihankuin olisi ensisynnyttäjä. Tavaroita yms. ei tietenkään ole mitään jäljellä ja jos on, jätin ne ex-miehelle, jolle jäi talo ja täydet varastot. Haluan hirveästi tätä vauvaa, mutta toisaalta iskee välillä epävarmuus, osaanko sopeutua vaativaan pieneen. Tytöt ovat jo niin isoja, että pääsen todella helpolla. Saas nähdä, joko minusta on kehittynyt niin itsekäs äiti, etten osaakaan nauttia vauvasta vaan kaipaankin ns. vapautta. Kaikkea sitä pienessä päässään pohtii...
 
Äiskä
Ja sitten pohjat, äiti vuosimallia -60. Kaksoset viikolla 32+4 eli 6.10. laskettu aika. Nämä keinoalkuiset. Edellisestä liitosta "lapset" 23, 22 ja 18-v. Lisäksi kolme keskenmenoa.

Rankkaa on ollut 13+ vuotojen, nyt hillittömän turvotuksen, raskausdiabeteksen ja supistelujen kanssa. Mutta eiköhän tämä tästä. Voitonpuolella ollaan.

NT-ultra ja rakenneultra tehty. Itse asiassa kaikkiaan 12 ! ultrausta tähän mennessä, joista yksi 4D. Kormosomimääritystä ei ole tehty. En suostunut houkutteluista huolimatta. 4D tehtiin Taysissa prof. Kirkisen toimesta. Rakenteet ok, mutta tietenkään ei sulje pois kehityshäiriön mahdollisuutta. Olisi ollut mahdoton päättää, kun kaksosraskaus, jotka epäidenttiset.

Toivottavasti syntyvät alateitse. Seuraava äippäpoli torstaina. Tuntuu, ettei A välttämättä ole pysynyt raivotarjonnasa.

Hyviä vointeja kaikille !
 
Mariia
No onpas meitä ! Näköjään lähes kaikilla takana yksi tai usemapi keskenmeno. Mullakin tammikuulta yksi.

Mitään pahoinvointeja ei ole ollut, ainoastaan nyt tänää alkoi hieman närästämään. Jalat pikkuisen turboilevat ja luut on alapäästä sen verran liikkuneet että kävely tuottaa vaikeuksia.

Mullekin tilattiin lähes automaattisesti aika lapsivesipunktioon, mutta yön yli nukuttuani sanoin että ensin np-ultra ja veriseula, sitten vasta tarvittaessa lisätutkimuksia. Tulokset oli sen verran hyvät että en sitten mennyt lisätutkimuksiin. Minäkin olen sitä mieltä että otetaan lapsi vastaan sellaisena kun tulee, toivottavasti terveenä. Rakenneultrassa mulla kaikki ok, hulluna heitti kuperkeikkaa. Kunnon potkuja en ole vielä havaittavasti tuntenut kuin 1-2, joten niitten kunnolla alkamista tässä odottelen.

Voikaahan paksusti !

Mariia 21+1
 
Mie62
Alkuperäinen kirjoittaja tietoa kaipaava:
hei mamma64 , kysyisin että miten myooma vaikuttaa synnytys tapaan???
Vastaan, vaikken olekaan ko. henkilö. Oma myoomani aiheutti sen, että vaavi ei päässyt kääntymään oikeaan tarjontaan ja laskeutumaan kunnolla. Niinpä sitten synnytyssalista siirryttiin loppujen lopuksi leikkaussaliin, kun tarpeeksi pitkään oli yritetty ja homma ei onnistunut.

 
Tiinu-68
Mukava huomata että meitä ihanaisia iäkkäitä on näinkin paljon...mutta nyt en jaksa kirjoitella enempää...
Nyt taitaa unihiekka painaa silmiä ja tämän tötsän tie kohti sänkyä alkakoot.

Kauniita unia kaikille!
 
Mamma -64
Heiii! Onpas meitä täällä paljon. Välillä on tuntunut, että olen ainoa tämän ikäinen joka on raskaana!

Inkku, olemme siis saman ikäisiä ja la on myös sama eli 20.10. Mukava sattuma :) Missä sinä synnytät? Minä olen Pirkanmaalta ja synnytän TAYS.ssa.

Tietoa kaipaava, sait jo vastauksen ja niinhän se asia on. Eli mulla on rv 35 aika ultraan ja silloin tehdään synnytystapa-arvio. Jos näyttää, että myoma on kasvanut ja estää at. synnytyksen niin tehdään sektio. Toistaiseksi vauveli on ainakin kääntyilemään mahtunut ja vaihtanut poikittais tarjonnasta "oikeeseen asentoon".
Mutta, jos lääkärillä on vähänkään epäilystä, että vauva ei mahdu tulemaan ala kautta niin toivoisin sektion. Pahin pelko on juuri se, että kaveri jää jumiin ja joudutaan vaihtamaan synnytystapaa kesken kaiken.

Hyviä vointeja itse kullekin! Nauttikaamme tästä hetkestä elämässä vaikka nukkuminen on vaikeaa, liikkuminen ahistaa, närästystä pukkaa ym. ym.
Mutta pian on se kallein ja rakkain palkinto edessä! Tuskin maltan odottaa...
 
Inkku
Mamma -64 meillä on muutakin yhteistä: nimittäin se myoma :) Omani löydettiin ekassa ultrassa ja se on tuolla alhaalla takaseinässä. Jos se olisi alkanut raskaushormoneista kasvamaan, alatiesynnytys ei olisi onnistunut. No nyt jo on varmistettu sekä ultralla että tutkimuksella, ettei se ole kasvanut. Varsinaiseen synnytystapa-arvioon menen viikolla 37. (Huom. Se on harvinaista, että myomat kasvavat raskauden aikana, mutta joskus kuulemma innostuvat ja tietysti riippuu sen paikasta, vaikuttaako synnytykseen.)

Synnyttämään olen suunnitellut menväni Helsingin Naistenklinikalle.

Olin tänään neuvolassa ja kaikki oli edelleen hyvin. Tosin verenpaine oli nyt noussut 120/82:een. Eihän lukema ole millään tavalla hälyttävä, mutta pieni noususuunta näyttää olevan alapaineessa. Tarkistus ensi viikon perjantaina.

Terv. Pallero
 
Pive
Hei!
Lueskelin ketjuanne. Minäkin kuulunen teihin iäkkäisiin siis vm.-70. Tällä palstalla pyörii paljon nuoria, mutta näköjään meitä "nuorehkoja" löytyy kuitenkin.
Esikoinen 1v2kk ja pikku kakkonen syntynee tammikuun lopulla. Itse olen mielestäni juuri sopivan ikäinen äidiksi. En olisi ollut aiemmin valmis tähän tehtävään, eikä ollut kyllä sopivaa miestäkään. Nyt on opiskelut takana päin ja uraakin on ehtinyt jo luoda hyvin pohjaksi, että voin hyvillä mielein olla sapatilla töistä n.2,5-3vuotta. En siis mene töihin tässä lasten välillä.
Ensi viikolla rakenneultra. Esikoisesta tehtiin seerumiseula np-ultran ja rakenneultran lisäksi, kun asuimme eri kunnassa silloin. Olin 34v. kun hän syntyi ja täytin juuri 35v. pojan ollessa 1kk. Nyt asumme toisella paikkakunnalla ja kunta tarjoaa vain np-ultran ja rakenneultran. Kukaan ei ole maininnut 36v. iästäni mitään, johtuneeko vasta pienestä esikoisestani, en tiedä!
 
miina
Hei!
Täällä myös yksi iäkkäämpi odottelija, eli vuosimallia -65 ja la 8.4.07. Tänään oli varhaisraskauden ultra ja aivan ihanaa oli nähdä toukan sydämensyke, rauhoitti kummasti epäuskoista mieltäni :) Vanhemmat lapset jo teinejä ja tämä miehelleni ensimmäinen. Kaikkeen sitä vanhana ryhtyy, mutta ihanaahan tämä on öklötyksistä ja rintojen pinkeydestä huolimatta! Pidetään peukkuja kaikille, että menee hyvin!
 
Mariia
Onpa mukavaa että meitä on näin hirveesti ! Oon muuten huomannu että ainakin täällä Ruotsin puolella on oikea vauvabuumi meneillään. Asun siis Tukholmassa. Eli ollaankohan me nyt tekemässä niitä uusia suuria ikäluokkia mitä meidän vanhemmat on nyt ?

Jaksaisiko joku listata meidät ? Minä siis Mariia vm. -70, la 25.12.06, esikoinen
 
LISTA (PÄIVITYS)
Kun päivität listaa niin kopioi lista ja lisää omat tietosi (syntymävuotesi, LA, monesko lapsi ja synnytyssairaala tai paikkakunta) lasketun ajan mukaan aikajärjestykseen. Älä laita muuta viestiä listan päivitykseen ja laita nimeksi LISTA (PÄIVITYS). Kopioi myös tämä ohje.

Mariia vm. -70, la 25.12.06, esikoinen
Pive vm.-70, LA 25.1.07, toinen, Naistenklinikka
 
.
Kun päivität listaa niin kopioi lista ja lisää omat tietosi (syntymävuotesi, LA, monesko lapsi ja synnytyssairaala tai paikkakunta) lasketun ajan mukaan aikajärjestykseen. Älä laita muuta viestiä listan päivitykseen ja laita nimeksi LISTA (PÄIVITYS). Kopioi myös tämä ohje.

Mariia vm. -70, la 25.12.06, esikoinen
Pive vm.-70, LA 25.1.07, toinen, Naistenklinikka
Minna vm. -70, LA 8.3.07, kolmas, MKS
 

Yhteistyössä