"IHANAISET IÄKKÄÄMMÄT ODOTTAJAT"

  • Viestiketjun aloittaja Tiinu-68
  • Ensimmäinen viesti
Tiinu-68
Heipä hei kaikille!
Kovasti on keskusteluja...hyvä niin näitä juttuja on kiva käydä tsekkailemassa...
Oma napa...nyt kun viikkoja on 16 + 6 niin tänään tuli kauhea paniikki kun vatsaa ei kiristänyt, jomottanut...eikä mitenkään ollut täysi olo...niin heti oli jo mielessä että asukilla ei ole kaikki hyvin. Tämä panikointi liittyi viikonlopun keskusteluihin veljen vaimon kanssa, kun hän kertoi kuinka eräällä ystävällä oli vauva kuollut sisään ja oli kuulemma ollut jo yli viikon kuolleena...no tästä lähti tietenkin minun panikoiva vatsan seuranta...ja ajattelin tietenkin että näin on minullakin käynyt. Päivän töissä miettien asiaa päätin kotimatkalla soittaa neuvolaan ja kertoa pelosta...ja niin ihanahan se terkkari oli että sai minut pieneen rakoon jotta voitiin kuunnella sydän ääniä...ja tulihan ne sydän äänet sieltä ja kyllä mun mieltä helpotti kovasti.....mutta mietin kotimatkalla että miten se mun pää pollani oikein toimii...kun tarkemmin ajatellen mitään keskenmenoon ei ollut viitteitä.....mutta silti pelko oli kova.
Tiedän sen että tätä lapsukaista on oikein hartaasti odottettu...niin se tuo sitä menettämisen pelkoa...

Mutta nyt on kaikki hyvin ja nyt voin alkaa nauttia tästä raskaudesta täysin rinnoin.

Täällä tämä "sekopolla" lopettelee kirjoittelun ja painuu pehkuihin!
ÖITÄ!
 
Inkku
Voi hyvä "sekopolla", kuulostaa NIIN tutulta!!!

Noita pelkokohtauksia tulee aina silloin tällöin ja varsinkin silloin, kun tuntuu, että kaikki menee liian hyvin. Mullekin iskee silloi tällöin olo, etten ole raskaana ollenkaan, kun mistään ei purista eikä kiristä. Viime yönäkin herätin miehen tunnustelemaan liikkeitä, joita sitten vauvan herättyä tulikin ihan mukavasti. Mutta se hetken paniikki, joka yhtäkkiä iskee, on niin kokonaisvaltaista, että mikään järkipuhe ei tunnu riittävän. Olen myös kerran käynyt ylimääräisesti neuvolassa kuunteluttamassa sydänäänet ja täti suhtautui oikein asiallisesti ja kannustavasti siihen. En tuntenut itseäni typeräksi, vaikkei "oikeita" syitä epäilyksilleni ollutkaan.

Täällä alkaa kohta tuuletukset, sillä työaamuja on jäljellä 7. Sekin tuntuu suurelta määrältä, sillä yöunet ovat lyhyitä ja katkonaisia, kun ei meinaa asentoa löytyä. Pitää ottaa vaan harjoitteluna tulevaa varten.
 
Ihmettelijä!
Äiskälle: minulla ei ole aikomusta eikä tarvetta makoilla sairaalassa vaikka viimeisilläni olenkin. Riskisynnyttäjäkin, mutta ainoastaan ikäni puolesta. Enkä ole ensimmäistä kertaa tässä hommassa minäkään.

Ihmettelin asennettasi lähinnä siksi, että jos lääkäri on sairaalahoidon kannalla niin eiköhän hänellä ole siihen erittäin painavat syyt. Yleensähän yrittävät viimeiseen saakka pitää hoidokit kotona (jopa liiankin pitkään), mutta jos kehoitetaan sairaalahoitoon niin silloin on jo tosi kyseessä. Kotona kun sitä tuppaa kuitenkin tekemään ja rasittamaan itseään paljon helpommin kuin jossain muualla...

Toivottavasti kaikki menee kohdallasi kuitenkin hyvin ja sairaala on tarpeeksi lähellä tarvittaessa.
 
Mariia
Minäkin täällä liityn noihin panikoijiin...ihan samanlainen olo välillä. Olin tuossa viime viikolla 2 päivää töistä poissa verenpaineen takia ja siihen vielä viikonlopun yli 2 päivää vaan makoilin. Ja kyllähän oli ihanaa kun vauveli siellä vähän väliä potkiskeli.

Mulla siis vasta 24+1 menossa ja vasta olen alkanut liikkeitä tuntemaan. Mutta kun on päivät töissä niin en tiedä mitä tuolla masussa tapahtuu kun mitään ei tunnu. Raukka on varmaan ihan litisyksissä kun on istumatyö. Lisäksi istukka on edessä vaimentamassa potkujen tuntemista. Ihan siis selkeästi huomaa eron kun painaa töitä täysillä ja kun on levossa. Ja sitten se paniikki iskee kun ei ole moneen tuntiin tuntenut mitään...Kaitpa mullakin on liian hyvin kaikki sujunut...Lonkkien lonksuntakin alkaa helpottamaan.

Ja Ihmettelijälle: Miksi pitää tulla arvostelemaan toisten päätöksiä, ethän taustoja tiedä. Minä ainakin haen näiltä palstoilta vertaistukea enkä mitään saarnaajia...Ärsyttää...
 
Mamma -64
Jee! Nyt löytyi oiva apu supisteluja hillitsemään. Hommasin nimittäin tukivyön. Olisinpa hankkinut moisen jo aiemmin. Nyt on menoillaan jo rv 34.
Mutta siis ihan oikeasti olen tyytyväinen. Tukivyö tukee mukavasti selkää kuin myös vatsapuolta ja nää mun jatkuvat, joskin kivuttomat, supistelut on vähentyneet selvästi.
Ihme ettei äippäneuvolassa ole edes kerrottu eikä myös valmennuksessa mitään tukivyön käytöstä!?
Mut parempi myöhään jne.
Nyt aion käyttää koko loppuajan mahdollisimman paljon.
Suosittelen...
 
Äiskä 35+4
Ihmettelystä huolimatta kotona ollaan. Ei sitä tiedä, kuinka nopeasti se tarve sairaalahoitoon aina kullakinilmenee... Tänään kävin äippäpolilla ja ok olivat sydänkäppyrät, istukan virtaukset, veden määrät ja hengitysliikkeet. Veren sokeriarvot ovat paremmat, kun insuliinin määrää alennettiin. Ei enää liian alhaisia arvoja. Verenpaine on koholla, mutta pissassa ei ollut proteiinia. Käynnistystä lupailtiin lähitulevaisuudessa ehkäpä jo ensi viikolla. Seuraava käynti on perjantaina. Sain pikakurssin kaksosten alatiesynnytykseenkin :). Kaikista suurin riski on kun A-vauva on syntynyt. Tällöin B saattaa pyörähtää poikittain ja pahimmassa tapauksessa päädytään toisen sektioon.

Hienosti Inkku olet jaksanut käydä töissä loppuun asti. Minähän jäin saikulle jo juhannukselta. Alussa en ollut niin sen tarpeessa, mutta se on käytäntö Taysissa kaksosia odottavien kohdalla. Nyt on tekemiset rajoitettua, mutta ei minun tarvitse kyllä mitään tehdäkään, kun mies on vuorotteluvapaalla. Vauvojen huonekin on nyt laitettu, jotenka sen suhteen voisivat jo syntyä. Välillä supistelee jo ihan kivasti (lue kivuliaasti), mutta edistymistä kohdunsuun aukeamisen suhteen ei ollut tapahtunut. Sormelle on auki ja pehmeä. Kanavaa jäljellä 2 cm. Nyt taas on taasvähän supistellut, kun ronklattiin kohdunsuuta.

Mariaalle kiitokset vertaistuesta... Ymmärtäväinen oli tämänpäiväinen lääkärikin. Heilläkin on monta mielipidettä samasta asiasta.

Hyvää vointia kaikille !

 
Leppis
ÄISKÄ: kysyn uteliaisuuttani -hieman omaa napaa kaivaen- että onko Taysissa mikä käytäntö kaksosten synnytyksen suhteen, onko sulle selvinnyt? Siis jos niistä toinen (etenkin B-sikiö) on esim. perätilassa synnytyksen lähestyessä, yrittävätkö kääntää sitä tai ehdottavatko A:n alatiesynnytystä ja sitä kautta myös B:n synnytystä? Yritin tiedustella alustavasti (uteliaisuuttani) asiaa, mutta ei viä kommentoitu juurikaan kun on vasta rv 25+5... oman neuvolan kätilö sanoi että jossain sairaaloissa suositaan synnyttämistä alateitse - kun A on tullut, on B:llä kuulemma tilaa itekseenkin siellä kääntyillä!? Musta kuullostaa aika hurjalta... siinä ei sitä aikaa oo liiemmälti tuhlattavaksi. Ja jotkut sairaalathan kaiketi kannattavat heti sektiota, jos edes toinen sikiö on "väärässä" tarjonnassa. Mulla tää kaikki on edessä vasta marras-joulukuun tienoilla, mutta vähän olen jo utelias :) ...
 
Inkku
Mariia, meillä toimii kyllä aika hyvin neuvolantätin ohje, jos/kun epäilee vauvan hidastaneen tahtiaan. Eli lasillinen makeaa mehua (esim. tuoremehua), makoilemaan sänkyyn, pari oikein syvään henkäystä, niin yleensä aika pian saa ainakin jonkinlaisen vastauksen vauvelilta, vähän kun vielä silittelee massuaan. Tosin 24 viikolla saattaa vielä olla tosiaan päiviä, jolloin liikkeitä ei kunnolla tunne. Itsellänikin on istukka edessä, mutta kun raskaus etenee, vauvaa riittää istukan reunojen ylikin :-D

Mamma-64, millaisen tukivyön ostit? Meillä fysioterapeutti kertoi, että he tarvittaessa lainaavat selaisen. En oo vielä tarvinnut, mutta olen miettinyt ostaisinko tukiliivin, mutta toisaalta en raaskisi sitäkään enää ostaa, kun tähän saakka on mennyt näinkin hyvin. Mä en muuten vieläkään tiedä mitään suppareista, kivuttomista enkä kivuliaista. Osaakohan mun kohtu toimia sitten aikanaan? Toivottavasti.

Äiskällä tosiaan on tuplajännitys, kun pitää synnyttääkin kaksi. Ei oo tullut mieleeni, että toinen voisi syntyä alakautta ja toinen sektiolla, mutta järkevältähän tuo kuulostaa, jos Beetu ei mahdu tulemaan. Sairaslomasta sen verran, että kuvittelin kyllä, että lopussa varmaan saan lomaa, mutta kun ei oikeasti ole ollut mitään syytä, niin ei kai sitä turhaan annetakaan.

Seuraava neuvola on perjantaina ja painoarviokontrolli ensi viikon tiistaina. Sitten taas ollaan paljon "viisaampia".
 
Mamma -64
Inkku-
Huusin Huuto Netistä vyön joka on Anita Baby Belt tai jotain sinne päin.
Sain sen hintaan 8 € + pk.t. Uusi maksaa siinä neljänkympin hujakoilla. Hyvä kauppa siis :)
Koon kanssa täytyy vaan olla aika tarkkana, kun näin summassa ostelee.
 
Äiskä
Leppis, minä haluan itse synnyttää alateitse, jos vaan mahdollista. Tein tämän selväksi jo ensimmäisellä polikäynnillä. Minulle on aikanaan tehty pelvimetria ja mitat olivat yli suomalaisen naisen keskitason. Keskimmäinen poika painoi 4,5 kg. Pienikokoinen muuten olen eli 156 cm. Välillä olivat molemmat sikiöt jo raivotarjonnassa. Nyt B-sikiö on perätilassa. Tärkeintä on, että A on raivotarjonnassa. Kun A on syntynyt, B:tä pidetään kiinni vatsan päältä ja yritetään estää poikittain meno. Samalla supistusten tahdissa ohjaillaan B synnytyskanavaan. B syntyy minulla todennäköisesti perätilassa. Ei-toivottava tilannehan on, että sektioon päädytään B:n osalta. Lääkäri varoitteli jo, että salissa loppuvaiheessa on paljon käsipareja ja väkeä, mutta kuuluu asiaan.
Taysissa tehdään tilastollisesti vähän sektioita.

Huomenna taas polille kontrolliin. Kauniita vauvaunia kaikille !

Äiskä 35+6
 
Inkku
Toivottavasti Äiskällä menee tämänpäiväinen kontrolli hyvin. Lueskelin lokakuisista, että sulla on tullut vuotoakin. Voipi vaikka tulla viikonloppuvauvoja...

Kiitoksia Mamma-64:lle ja Pivelle vyövinkeistä. Menen terveyskeskuksen fysioterapiasta lainaamaan sellaisen ja katson auttaako. Laina-aika on 2 viikkoa, mutta kuulemma poikkeustapauksissa voidaan antaa pitempi laina, koska ollaan jo kuitenkin näin pitkällä ja investointi tuntuisi hieman turhauttavalta.

Olin neuvolassa tänään ja arvot olivat kohdallaan. Painoakin oli tullut 600 g viime viikosta, mistä toivottavasti osa on mennyt vauvalle, eikä kaikki minun läskeihini. Olen kyllä syönyt nyt surutta pullaa ja jätskiä, vaikkei se ehkä ihan järkevää olekaan.

Mukavaa syksyistä viikonloppua kaikille!
 
MInna-70
Nostetaanpas tätä ketjua... Eilen oli neuvola ja sydän jumputti ensin äidillä jännityksestä ja sitten kuului vauvan ihana sydänjumputus. Viikkoja nyt 14+4, painoa tullut vajaa kiloa lähdöstä, hb vähän tipahtunut, paineet ok. Oletteko muut tunteneet liikkeitä näin aikaisin? Valvoin viime yönä ikävissäni (mies työreissussa) ja kuulostelin massua. Ihan kuin olisin perhosen siiven iskuja tuntenut. Silloin 100 vuotta sitten (ainakin siltä tuntuu...), kun odotin tyttöjä, liikkeet tuntuivat paljon myöhemmin. Silloin minun kierto oli paljon pitempi ja "tärppi" oli sattunut olettua myöhemmin. Odotan vaan niin kauheasti liikkeiden tuntemista, ettei koko odotusaika menisi pelon vallassa...
 
äitykkä
Äiskälle lämpimät onnittelut Aatun ja Beetun syntymän johdosta! Kaikkea hyvää koko perheelle! t. Aurinkovauvat-ketjun äitykkä

Toki muillekin kaikkea hyvää tähän ketjuun :)
 
Inkku
Minultakin onnittelut Äiskälle ja koko perheelle, jonka koko lisääntyi kerralla kahdella jäsenellä! Tsemppiä leikkaushaavan paranteluun.

Minna-70:lle liikkeistä: tunsin ekaa kertaa liikkeet viikolla 16 ja ne tosiaan olivat sellaista kuplimista tai lepatusta. Mulla on vielä istukka edessä, joten olin tosi ihmeissäni, kun tunsin niitä aina silloin tällöin. En kauheasti ihmettelisi, jos tunnet lepatuksia, varsinkin jos sulla ei ole ylimääräisiä vatsarasvoja ja jos se istukka on takaseinässä. Ja toisaalta äitinä tiedät, mitä odottaa. Ilmeisesti ensisynnyttäjät tuntevat kyllä liikkeitä yhtä aikaisin kuin uusijat, mutta eivät vaan niitä niin helposti tunnista vaan sekoittavat mahan muihin kuplintoihin.

Olin tänään painoarviossa ja sain aika tarkan luvun: 2285 g. No siihen pitää nyt suhtautua varauksella, niin kuin Äiskänkin tapauksessa huomattiin. Pääasia oli, että vauva oli kasvanut omalla käyrällään. Seuraava kontrolli on kahden viikon päästä. Pitää ottaa nyt vaan etuna, että seurataan tarkasti.

Kaksi aamua äitiyslomaan!!!!!
 
Mariia
Inkku: Kirjoitit että sulla on istukka edessä, niin mullakin. Voisitko selventää mulle mitä tarkoittaa ja kuinka yleistä ? Itse kun täällä Ruotsin puolella olen niin vaan perusasiat kerrotaan kun en kait muuten mitään ymmärtäisi.

Onnea Äiskälle !!!!
 
Pive
Onnea Äiskälle ja perheelle!

Mariia: Mullakin on istukka edessä ja oli esikoistakin odottaessa. en tiedä, kuinka yleistä se on, muttei siitä mitään vaaraakaan ole, kunhan ei ole kohdunsuun edessä. istukka siis kiinnittyy kohtuun, mihin nyt sattuu kiinnittymään. Toisilla takaseinämään ja toisilla eteen. jos istukka on edessä niin liikkeet tuntuu koko raskauden vähän vaimeampana ja ensi liikkeet varsinkin myöhemmin. ei siinä muuten mitään ihmeellistä!

Olin tänään ahkera. Leivoin 0,5l taikinan pullaa ja sämpylöitä sekä omppupiirakan. esikoinen leikki kiltisti legoillaan sen ajan eikä häirinnyt äidin puuhastelua, mitä nyt muutaman kerran kävi uunia kurkkimassa ja olisi halunnut lämpötilaa säätää 275asteeseen :)
 
Inkku
Mariia, samoja sanoja kuin Pivekin sanoisin istukasta. En osaa sanoa kuinka yleistä sen oleminen kohdun etuseinämässä on, mutta ilmeisesti se "oikea" paikka on kohdun takaseinämässä. No oikea ja oikea, hassusti sanottu. Ongelmia ei ymmärtääkseni ei ole, jos se tosiaan ei ole kiinnittinyt liian alhaalle, jolloin se voisi synnytyksessä lähteä liikkeelle ennen vauvaa. Ultraäänitutkimuksessa tämä katsotaan kyllä tarkkaan, joten voit olla ihan huoletta siitä, että jos sinulla olisi jotakin ylimääräistä riskiä istukan irtoamiseen, varmasti sinulle se kerrottaisiin.

Jos vauva on synnytyksen lähestyessä perätilassa, niin olen lueskellut näiltä palstoilta, että ulkopuolista kääntöyritystä ei tehdä, jos istukka on edessä. Ja niin kuin Pive totesi, liikkeitä ei ehkä tunne niin hyvin ainakaan alkuaikana, kun vauvan ja ihon välissä on "läskien" lisäksi vielä istukkakin. Mutta niin kuin totesin, niin minä tunsin silti aika aikaisessa vaiheessa.

Itse huomaan istukan selvästi tuossa mahan päällä, kun se pompottaa hurjaa vauhtia. Viime kerralla halusin vielä ultrassa tarkastettavaksi, että se tosiaan on ylhäällä eikä alhaalla.

Pive, mahtaakohan esikostasi tulla leipuri? Sinänsä kiva ammatti, jos sitten muistaa tuoda leipomuksia kotiinkin.
 
Pive
Mies on sanonut jo monta kertaa, että pojasta taitaaa tulla kokki tai leipuri, kun uuni on niin kiinnostava vempain pojan mielestä! aina kun olen keittiössä ruokaalaittamassa niin pojan pitää tulla uunia "ihailemaan", kun siellä on valo ja ne nappulathan ne vasta on kivoja. Äitiä ei uskota, ettei niitä säädeltäisi! poika on siis vasta 1v3kk.
 
Minna-70
Minunkin piti käydä lukemassa Äiskän kuulumiset lokakuisista, joten tuplaonnittelut Äiskalle ja perheelle.

Pikkuhiljaa voimat palailee pahoinvointiolosta ja kävin jopa eilen niska-hartiajumpassa. Kyllä on lähes vuoden jumppatauko tehnyt tehtävänsä, selkälihakset on nyt niin kipeät, ettei aikohin. Muutin viime vuoden lopulla 600 km päähän syntymäpaikkakunnaltani uuden rakkaani luo ja tuli katkos jumppiin. En varmaan olisi vieläkään mennyt jumppaan, mutta kun ilta tuntui niin pitkältä miehen työreissun takia.

Ja vielä omaa napaa, eilen illalla tunsin mielestäni taas vauvan liikkeitä. Kaipa se sitten on mahdollista jo viikolla 15. Tai sitten masussa kiertää ilmakupla ;-)
 
sekundäärilapseton
Tervehdys kaikille!Varo....varovasti liityn joukkoonne....Ensimmäistä ultraa(28.9.) odottelen kuumeisesti!Meillä 2-vuotias lahjamunasolulapsi ja sisarusta yritetty siitä asti.....NYT vihdoin plussaa,mutta niin alussa ollaan,että tuskin "tässä hengittää" uskaltaa.......Eli lahjamunasoluilla tämäkin raskaus alkoi!Kaikille lahjoittajille KIITOS KIITOS KIITOS!Mun syntymävuoteni on -65.Miehelläni 1 lapsi aikaisemmasta liitosta.Palaillaan!:)
 
sekundäärilapseton
Tervehdys kaikille!Varo....varovasti liityn joukkoonne....Ensimmäistä ultraa(28.9.) odottelen kuumeisesti!Meillä 2-vuotias lahjamunasolulapsi ja sisarusta yritetty siitä asti.....NYT vihdoin plussaa,mutta niin alussa ollaan,että tuskin "tässä hengittää" uskaltaa.......Eli lahjamunasoluilla tämäkin raskaus alkoi!Kaikille lahjoittajille KIITOS KIITOS KIITOS!Mun syntymävuoteni on -65.Miehelläni 1 lapsi aikaisemmasta liitosta.Palaillaan!:)
 
sekundäärilapseton
Tervehdys kaikille!Varo....varovasti liityn joukkoonne....Ensimmäistä ultraa(28.9.) odottelen kuumeisesti!Meillä 2-vuotias lahjamunasolulapsi ja sisarusta yritetty siitä asti.....NYT vihdoin plussaa,mutta niin alussa ollaan,että tuskin "tässä hengittää" uskaltaa.......Eli lahjamunasoluilla tämäkin raskaus alkoi!Kaikille lahjoittajille KIITOS KIITOS KIITOS!Mun syntymävuoteni on -65.Miehelläni 1 lapsi aikaisemmasta liitosta.Palaillaan!:)
 
sekundäärilapseton
Tervehdys kaikille!Varo....varovasti liityn joukkoonne....Ensimmäistä ultraa(28.9.) odottelen kuumeisesti!Meillä 2-vuotias lahjamunasolulapsi ja sisarusta yritetty siitä asti.....NYT vihdoin plussaa,mutta niin alussa ollaan,että tuskin "tässä hengittää" uskaltaa.......Eli lahjamunasoluilla tämäkin raskaus alkoi!Kaikille lahjoittajille KIITOS KIITOS KIITOS!Mun syntymävuoteni on -65.Miehelläni 1 lapsi aikaisemmasta liitosta.Palaillaan!:)
 

Yhteistyössä