"IHANAISET IÄKKÄÄMMÄT ODOTTAJAT"

  • Viestiketjun aloittaja Tiinu-68
  • Ensimmäinen viesti
Merineito
Vihdoinkin löydän hyvin sorvattuja keskusteluketjuja! Olen vuosimallia -69, odotan esikoistamme Ruotsin puolella. Takana on 33 v +1 ja maha kasvaa tasaiseen tahtiin. Täkäläiset "keskustelusivut" tuntuvat enemmänkin olevan chatin kaltaisia "tässä-ja-nyt" käytäviä viestinvaihtoja- olen kaivannut sivustoja kera vaihtelevien ja selvästi otsikoidujen aihepiirien.
En tunne olevani kovinkaan iäkäs odottaja, suuri osa ystäväpiiristäni oli 32+ ensimmäisten lasten syntyessä. Tosin "vanhempain valmennuskurssilla " ( ?) huomaa olevansa hiukan kypsempi kuin moni muu kurssilla oleva pari. Sekä mieheni että minä työskentelemme ihmisten parissa ja keskustelunaiheet koskien rakentavaa konfliktien selvittelyä ( perheneuvonnan pitäessa informaatio/keskusteluillan) tuntui hiukan perustavaa laatua olevalta. Mutta toisaalta on kiva tutustua paikkakunnan ensimmäistä lasta odottaviin pareihin, kai heihin sitten neuvolassa ja tarhassa tulee törmäämään.
Muuten, aivan loistavat syyssäät metsäkävelyyn!
 
Mariia
Missä päin Ruotsia olet Merineito ? Itse myös odottelen täällä Tukholman alueella esikoista, vm -70. Nyt menossa 27+5. Olenkin jo aiemmin tänne kirjoitellut ja meitä ''ruotsalaisia'' on tuolla joulukuulaisissa parikin.

Muuttohommat menossa joten kiirettä pitää ja hieman taitaa olla hermotkin kierällä, mutta kyllä tämä tästä. Pikku itkut kun välillä tirauttaa niin helpottaa...

Laitan myöhemmin lisää tekstiä muuton jälkeen.

 
Mamma -64
Kovin on hiljaista tässä ketjussa. Vaikka ei kai sitä asiaa aina löydy. Itsekin kirjoittelen tuonne lokakuisiin useammin kuin tänne.

Kohta pitäis suunnistaa neuvolaa kohti. Saapi nähdä onko verenpainelääke jo laskenut paineita. Itse, kun en oikein huomaa mitään oireita. Paitsi tänään aamulla, kun keittelin puuroa niin alkoi huimata. Sitä harvoin tapahtuu. Omituista.

Yleisesti on sellainen aika raskas olo. Ei vauvakaan mikään liian suuri ole. Viime viikon arviossa 3300g. Mutta jotenkin se painaa ja kun kohtu taas on normaalia suurempi ja tuntuu tuolla kylkikaarissa niin se varmaan tekee sen ahdistavan olon.

Laittakaapa nyt kuulumisia!
Palaillaan taas.
Mamma rv 38. Tasan.

 
Inkku
Mamma -64, millaisia verenpainearvoja sinulla on? Mulla nousi pari viikkoa sitten arvot niin, että ala-arvo on neuvolassa/lääkärissä mitattuna yli 90, mutta kotona saan pienempiä arvoja. Testautin mittarinkin neuvolassa, joten siitä ei ole kysymys. Taitaa vaan nuo "valkotakkiset" alkaa pelottamaan tässä vaiheessa. Ostin myös pissatikkuja, ettei ainakaan valkuaiset pääse yllättämään. Ole varovainen huimauksen kanssa.

Olin synnytystapa-arviossa tiistaina ja gynen mukaan vauva tulee helposti. Sitä voi vain toivoa.

Meidän vauva arvioitiin 2800 grammaiseksi tiistaina ja maha ei ole suuren suuri, mutta silti närästys vaivaa aivan järkyttävästi. Vaikka lapsi on jo alhaalla, ei helpotusta silti tunnu tulevan. Mahaportti on ilmeisesti niin herkkänä pitkän ajan jälkeen. Mulla on aina silloin tällöin normaalistikin refluksivaivoja, joten ei kai se ihmekään.

Lokakuisia näyttää poksahdelleen aika paljon jo ketjussa. Kyllä mekin vielä joskus...
 
Mamma -64
Inkku

Kiva kuulla sinustakin taas :)

Puolitoista viikkoo sitten, kun jouduin olemaan yön Tays.ssa paineet oli 168/105 ja 175/104. Turvotusta ja ahdistavaa oloa oli lisäksi.
Tällä viikolla maanantaina, kun kävin neuvolassa niin oli 150/85 ja 140/93.
Eli lääke (Albetol) oli jo vähän vaikuttanut laskevasti.
Pissat on ollut puhtaat koko ajan, onneksi!

Nyt siis menen taas mittauttamaan ja maanantaina on Tays.ssa äippäpolilla kontrolli. Että huolta pidetään...

Nyt neuvolaan!
 
Pive
Tässä mennään seesteistä aikaa rv.24+1 niin eipä ole oikein kirjoiteltavaa. Närästystä täälläkin riittää...ei saisi syödä niin mautettua ruokaa ja aamulla söin maustekurkkuja niin koko päivän on ne närästäneet!
Esikoisella 1v3kk univaikeuksia, heräileee öisin useastiu ja toiset päiväunet jättää nukkumatta, joten olen ollut itsekin hiukan väsyneempi, kun yöllä joutunut heräileen häntä peittelemään!
 
Minna70
Nyt on sitten heitetty viimeinen "järjenhiven" nurkkaan ja hormoonit ovat saaneet vallan. Minulla oli neuvola 2 vkoa sitten ja ajattelin, että voin ottaa seuraavan ajan 5 vkon päähän, kun liikkeitäkin tuntuu. Noh, vajaa 2 vkoa kului ja miten kävikään... Soitin neuvolaan, pääsiskö sydänääniä kuuntelemaan, kun liikkeitä ei olekaan tuntunut. KYLLÄ HÄVETTI! Terkkaritäti oli varmasti tottunut hormoonien uhrina riutuviin odottajiin ja hommasi minulle eri terveydenhoitajan sydänääniä kuuntelemaan, kun itse oli varattu. Tämä uusi täti kysyi, onko kyseessä eka lapsi. Minä siihen nolona, no ei, vaan kolmas... Yritin jotain sönköttää viime kevään keskenmenosta. Kyllä tämäkin täti suhtautui hienosti, sanoi, ettei tarvitse hävetä. Mutta kyllä minulla vaan oli kiire pois kuuntelu jälkeen ;-) Niin ja tietysti ne äänet kuuluivat hienosti ja tasaisesti. Jospa nyt jaksaisin olla vähän aikaan cool. Ensi vkolla rakenne ultra, nyt 18 + 5. Puoliväli häämöttää.
 
mami59
Minna70, ei tartte hävetä, et ole ainoa, joka vähän hermoilee ;) Minä hankkin AngelSound-dobbler kotiin juuri sen vuoksi, ja siitä on ollut hyötyä ja iloa kovasti. Nyt se on tosin vähemmällä käytössä (rv27) kun liikkeet on alkanut tuntumaan enemmän, mutta ihan viikolle 25 asti kuunneltiin sydänääniä (+liiikkeitä) n.2 krt viikossa....ja sitten taas pystyi levollisin iloisin mielin jatkamaan odotusta.
 
Pive
Mulla menossa rv.24+6 siis huomenna jo rv.25 ja mä tunnen liikeet tosi huonosti. vain satunnaisesti silloin tällöin ja välillä täytyy illalla ihan mahaa tökkiä ja kuulostella, että tuntuuko siellä mitään. Mietin juuri, että pitäisköhän soittaa neuvolaan, mutta sitten aina tuntuu pieni vaimea töytäisy mahasta. Kyseessä siiis pikku kakkonen, joten pitäisi tietää, miltä liikkeet tuntuu.
Mullahan on istukka edessä ja lääkäri sanoi, että muksu on tuolla syvällä siis mahan sisällä enemmän kuin tuossa päällä pullottamassa.
No, ehkä mä taas rauhoitun... esikoinen on appivanhemmilla hoidossa tämän päivän, että san vähän huoahtaaa. On ollut aika rankkaa viimiset viikot, kun tuo 1v kohta 4kk ikäinen poika tuossa viipottaa niin ettei perässä pysy.
 
mami59
Mulla myös on tuntunut tosi huonosti liikkeitä, kun vertaa edellisiin raskauksiin.
En kekkaa muuta selitystä, kun, että istukka kun on edessä, niin sillä on suuri vaimentava vaikutus. Viimeiksi kun olin ultraäänessä, niin hoitsu sanoi, että katso kuinka tämä nyt liikkuu...tunnetko liikkeet...mutta vaikka liikkeet näytti reiluilta, en silti niitä silti tuntenut. Nyt aivan viimeviikon (vko27) aikana on liikkeisiin tullut niin paljon voimaa, että niitä on alkanut tuntemaan enemmän.
 
Inkku
Onnittelut Mamma-64:lle!!!!! Sinä sitten teit sen ennen minua :) Synnytyskertomus Lokakuisissa kuulosti niin hyvältä, että ehkä uskallaan mennä jossain vaiheessa synnyttämäänkin. Tai onkohan niitä vaihtoehtoja????

Rattoisaa viikonloppua kaikille odottajille. Nauttikaa syyssäistä ja tulkaa kertomaan tuntemuksistanne. Minulla on la ensi perjantaina, mutta toisaalta olisin jo valmis synnyttääänkin, kun vauva on tosi alhaalla ja painaa epämiellyttävästi. Olo on ihan hyvä, ainakin jos on saanut nukutuksi edellisenä yönä hyvin.

 
Mamma -64
Hei Inkku ja kaikki muut!
Tosiaankin onnistuin pyöräyttämään punertavatukkaisen tyttösen tiistaina 10.10. 3290g ja 49cm.

Tuossa se ihanainen tuhistelee sohvalla täydessä unessa.
Siis nimenomaan UNESSA! On meinaan valvottu nämä kaksi yötä, kun ollaan kotosalla oltu.
Ja päivällä sitten nukutaan ja vähän "seurustellaankin".

Kaiken kaikkiaan ok. Mitä nyt vähän väsyttää tuo valvominen. Ehkä se on vähän sitäkin, kun maito nousee koko ajan paremmin niin sitä on mukava sitten yöllä tissiä lutkutella. Saa olla lähellä ja lämmössä.

Synnytyksestä sen verran, että ei kovin paljon helpommin olisi voinut mennä. Vedet meni maananta-iltana klo 21. Siitä, kun lähdimme laitokselle niin hiljalleen alkoivat supistelut ja voimistuivat sitten kunnon poltoiksi. Ilokaasua ja ihanan helpottava epiduraali oli mulle ihan sopiva yhdistelmä. Kipuasteikolla 1-10 ennen epiduraalia oli 9-10 ja sen jälkeen 1. Näin minä sen koin. Kaikillehan se ei sovi.
Kokonais kestoksi tuli 5h 11min.

Siis sellaisia tällä kertaa. Onnellista odotusta ja helliä vauva hetkiä jokaiselle tarpeen mukaan. Palaillaan taas, kun ehditään...
 

Yhteistyössä