IHANAT NIMET ?!

  • Viestiketjun aloittaja annabarbaraeveliina
  • Ensimmäinen viesti
Cecilia-mamma
Daniel cristoffer hirvonen kuulostaa ihan kivalta. Eihän se sukunimi siinä paljon merkkaa. Mun äitini on ulkomaalainen ja isäni suomalainen, siksi siis ulkomainen etunimi ja suomalainen sukunimi. Usein kuitenkin kuulen nimeni olen kaunis ja sitä ihastellaan. Lisäksi nimeni taustalla on kaunis tarina. Mielummin näin, kuin että nimeni olisi Pirjo Marjukka Suomalainen tms. Mun mielestä on kivaa, ettei nimeni ole niin yleinen. Kouluajoilta muistan kun luokalla oli monta Jenniä ja Susannaa, oli sitten pikku-suskia, iso-suskia, jenni k:ta ja jenni L:ää. Nykyään on sitten varmaan pieniä ja isoja Venloja, Iida R:ää ja IIda V:tä, sekö sitten on niin mielettömän kaunista?
 
Nyy
Olen naureskellut joskus, että voisin ihan miehen suvusta ottaa vaikka mitä erikoisia ja "hienoja" ei niin suomalaisia nimiä. Ihan suomalaiseen sukuun on kastettu jo 1700- ja 1800-luvuilla Fabianeja, Nestoreita ja Danieleita. Naisten nimistä puhumattakaan. Joten kyllä on ennenkin osattu nimiä antaa. Jos joku ihmettelee tulevaisuudessa nimivalintaa, voin perustella aika paljon näyttämällä sukukirjasta esimerkkejä, miksi meidän poika voisi olla vaikka Kaarlo Fabian Daniel.

Ihan mikä tahansa nimi, kunhan on helppo lausua eikä tulevaisuudessa tule joka virastoasiassa tuottamaan päänvaivaa kirjoitusvirheiden takia. Sen pidän tosin huolen, että muotinimeä en anna, esimerkiksi Eetu Veeti Aleksi tai Emma Laura Olivia.
 
nbmjb
Onhan niitä hienoja ja ulkomaalaiselta kuulostavia nimiä tosiaankin annettu jo iät ja ajat ja kun suomen kieleen ne eivät ole taipuneet niin puhuttelunimeksi on jäänyt lempinimi ja niistä on sitten tullut käyttönimiä, jotka on suosittuja tänäkin päivänä. Minunkin suvusta löytyy Fredrik jota on puhuteltu Veetiksi ja Immanuel joka on ollut Manu tai Mauno.
 
nimi on rikkaus
Ei meillä ainakaan anneta lapsille nimiä sillä perusteella kuka niistä pitää ja kuka ei,vaan siksi,koska kyseiset nimet ovat MEIDÄN YHTEISESTÄ PÄÄTÖKSESTÄ TEHTYJÄ JA VALITTUJA.Mikään ei ole voi olla lapsellisempaa kuin jonkun lapsen nimien arvostelu.
Nimiä on monenlaisia,onneksi.
 
skaoshs
Alkuperäinen kirjoittaja nimi on rikkaus:
Ei meillä ainakaan anneta lapsille nimiä sillä perusteella kuka niistä pitää ja kuka ei,vaan siksi,koska kyseiset nimet ovat MEIDÄN YHTEISESTÄ PÄÄTÖKSESTÄ TEHTYJÄ JA VALITTUJA.Mikään ei ole voi olla lapsellisempaa kuin jonkun lapsen nimien arvostelu.
Nimiä on monenlaisia,onneksi.
Paitsi ehkä se, että arvostelee niitä joiden kokee arvostelevan toisten lasten nimiä.. Kai se nyt on selvää, että kun tälläisen keskustelun avaa, tulos on tämä.
 
tititititaataa
Alkuperäinen kirjoittaja skaoshs:
Alkuperäinen kirjoittaja nimi on rikkaus:
Ei meillä ainakaan anneta lapsille nimiä sillä perusteella kuka niistä pitää ja kuka ei,vaan siksi,koska kyseiset nimet ovat MEIDÄN YHTEISESTÄ PÄÄTÖKSESTÄ TEHTYJÄ JA VALITTUJA.Mikään ei ole voi olla lapsellisempaa kuin jonkun lapsen nimien arvostelu.
Nimiä on monenlaisia,onneksi.
Paitsi ehkä se, että arvostelee niitä joiden kokee arvostelevan toisten lasten nimiä.. Kai se nyt on selvää, että kun tälläisen keskustelun avaa, tulos on tämä.
ainoa_syy

miksi kukaan kärsii nimestään olette te hyvät naiset ketkä opetatte lapsillenne tuon arvostelun jalon taidon.
 
Edelleenkin rikkaus
Alkuperäinen kirjoittaja skaoshs:
Alkuperäinen kirjoittaja nimi on rikkaus:
Ei meillä ainakaan anneta lapsille nimiä sillä perusteella kuka niistä pitää ja kuka ei,vaan siksi,koska kyseiset nimet ovat MEIDÄN YHTEISESTÄ PÄÄTÖKSESTÄ TEHTYJÄ JA VALITTUJA.Mikään ei ole voi olla lapsellisempaa kuin jonkun lapsen nimien arvostelu.
Nimiä on monenlaisia,onneksi.
Paitsi ehkä se, että arvostelee niitä joiden kokee arvostelevan toisten lasten nimiä.. Kai se nyt on selvää, että kun tälläisen keskustelun avaa, tulos on tämä.



Miksi ylipäätäänsä arvostella toistemme nimiä?Mitä ihmettä se muille kuuluu minkä nimen kukin lapsilleen antaa?
Vielä kun tämän selitätte,oi arvoisat arvostelijat!!!
 
näin on näreet
Kyllä se vaan yleistäen on niin, että esim nimi Janica, Jessica, Marco on nimiä jotka ns teiniäidit antavat lapsilleen kun se on niin ihquu. Nimenomaan tuonsuuntaisissa nimissä. Monicat, Ceciliat ei mielestäni tuohon kategoriaan kuulu vaan ovat vanhoja ja hienoja nimiä.
 
mamma x3
Samanlaisia nimiä,antoi sitten kuka tahansa!!!Eikös se nimen tarkoitus olekin olla ihana ja mieluinen?Ei kaikki pidä tavallisista nimistä.On paljon hienoja ja erikoisia nimiä olemassa,eikä se tarkoita sitä et nimen antaja olisi aina automaattisesti nuori äiti!!!
 
Ulpu74
Mielestäni nimien kauneus tai kauheus on kunkin omassa korvassa. Ja kun tuntee jonkun "kamala"nimisen, niin kas, huomaakin, että nimihän sopiikin sille henkilölle, vaikkei itse nimeä omalle lapselleen laittaisi.
Otetaan nyt esimerkiksi nimi Matti. Kuulostaa tylsältä perusnimeltä. Mutta sopii aivan loistavasti poikani parhaalle kaverille -- en voisi kuvitella hänelle muuta nimeä.

Jotain ei-niin-kivoja nimiä minun korvaani ovat: Pertti, Pentti, Kerkko (onks se oikea nimi?), Kullervo, Vieno, Kaino.
Ja kivan kuuloisia vuosikymmenestä riippumatta: Laura, Maria, Mikael, Veera.

Tulevaisuuden suosikkinimet? Jotain lyhyitä, ehkä. Vierasperäisiä, paljon C:tä, G:tä, D:tä, B:tä. Suomalaisten nimien muunnelmia.
Vaikkapa Gina, Cecilia, Micco, Maya, Dina, Axel...

Tai sitten mennään tulevaisuudessa vielä kauemmas menneisyyteen kuin nyt. tai mitä jos 70-80-luku palaakin muotiin? Kohta on Jaanaa, Tiinaa, Mikaa ja Mikkoa...
 
haloooo
Hei,eikös tässä ketjussa ollut tarkoitus sanoa mielipiteensä,eli oma lemppari ja INHOKKI!!???

ELi turha kiskoa hernettä jos joku eri mieltä.

Mä en kans pidä yli-hienoista nimistä.Kun yleensä kutsutaan sitte lempiniminä lasta.
Miksei sitte anna samalla Benskua jos haluaa BENJAMININ??

Mulla itellä nimi jota oon saanut koko ikäni selitellä.Siis niin että onko siinä Koo vai Cee.
Sukunimi sama juttu...
Kirjain kirjaimelta...
ARGH!!

Lapsilleni en ole tusinanimiä antanut,mutta selkeitä joita ei tarvii vääntää.

Yks mikä ärsyttää kun vanhemmat antaa kaikille lapsille nimet tyyliin tupu,hupu ja lupu.

Kaverillakin lapset Lumi, Luna, Lumia ja Luka
ihan nättejä mutta musta liikaa.
 
Paavo-elmeri
Jaana, Tiina, Mika ja Mikko ovat kyllä alkaneet yleistyä ainakin meidän päiväkodissa, eli kyllä se 70- luku alkaa taas tulla.

Näin ensikuulematlta monikin nimi voi kuulostaa oudolta ja jopa kammottavalta mutta kun näkee pienen pojan jonka nimi on vilho tai aapo tai työn jonka nimi on armida tai åsa ei niissä nimissä ole mitään outoa. Mekin olemme miettineet tulevalle lapsellemme nimeä joka varmasti ensikuulemalta herättää ihmetystä ja voi kuulostaa jopa herjalta, mutta meistä ne nimet ovat ihanat ja jos vain lapselle sopivat ei mikään estä meitä niitä antamasta.
 
Anskuu
Paras nimi minkä olen kuullut on Villehard!!! :D (Vähän ku Rikhard mutta Villehard, heh)

Nykyisin annetaan lapselle lemmikkien nimiä: Niki, Viki, Vili, Rasmus, Kasper(i), Casper(i), Pyry, Jaki... seuraavaksi varmaan Musti, Viiru ym. (ketsi ketsi)
Ja sepitettyjä nimiä: Kira, Vira, Nira, Nita, Kiisa.

Jos tietty lapsi ei nimestään pidä niin onneksi sen voi vanhempana vaihtaa :) Pakko kommentoida tuohon yhteen viestiin, missä oli kyse Benjamin-nimestä (että miksei samantien anneta Bensku-nimeä jos se on kutsumanimi?) Noh, miksi kukaan ikinä olisi täten niin tyhmä että antaisi lapselle vaikkapa nimen Jukka-Pekka eikä Jukkis? Tai nimen Anna-Kaisa tai Anna-Maria tai Ann-Marie eikä Ansku? Tai vaikka Johanna eikä Jonsku? On niitä kuule ihan perisuomalaisiakin nimiä mitä lyhennellään, pönttö.

Peace & Love
Ansku
 
heh hassua
että joku nosti tämmöisen vanhan ketjun. ketjussa kritisoidaan sitä että miksi kritisoida toisten nimiä, mutta sitähän ap nimenomaan kysyi, ihanimmat nimet ja inhokkinimet. ja tulevaisuuden suosikkinimet.

ihania nimiä on paljon enkä siihen jaksa ottaa kantaa

mutta inhokkinimistä olen samaa mieltä, että kyllä ne janicat ja nicot ym lähiöäitinimet on ei niin ihania. sinänsä en kritisoi c:tä suomalaisissa nimissä, esim. cesilia.

tulevaisuuden muotinimissä on varmaan harry potter ja manga sukupolven ryhdyttyä lisääntymään veelaa ja muuta sellaista. ja sitten tietty tulee vähitellen 70luku kiertoon. ystävälläni on katja-vauva, ja jotenkin se on kyllä hellyyttävä sillä. harvinainen nimi ainojen ym. veetien joukossa. ja päiväkodissa jossa lapseni on, on yksi tiina, ja se sopii tytölle myös.
 
nimiä
voi herranen aika! Aivan käsittämätöntä, että keskustelu, kun keskustelu tuntuu jokaisella palstalla menevän hirveeseen nokkimiseen ja v...tuiluun!!! Mikä naisia vaivaa?? Herrajumala sentään, aikuistukaa koko sakki!
 
Julli Kätti
En voi ymmärtää miten vieraskieliseltä kalskahtavat etunimet ovat niin suosittuja. Kristofferit, Gemmat ja Danielit... Voiko joku kertoa mikä niissä viehättää? Olisi mielenkiintoista kuulla, mielellään ketään provosoimatta.
Ulkolaisen kuuloiselle nimelle löytyy hyviä syitä. Paitsi että moni on asunut ja aikoo tulevaisuudessa jälleen asua ulkomailla, niin joillakin on myös itsellään ulkomaisia sukujuuria. Esim. meidän perheessä molemmilla on ja haluamme sen myös kuuluvan lapsen nimissä. Lapsen nimen tulee meistä olla sellainen, että sen kyetään hyvin lausumaan kaikilla niillä alueilla, missä hänellä on tunnettuja sukujuuria (eli myös Suomessa), sekä niissä maissa, missä vanhemmat ovat eläneet. Henkilökohtaisesti en myöskään halua antaa raamatullista nimeä. Ja sitten vain etsitään sellaista nättiä nimiyhdistelmää, joka täyttää nämä vaatimukset.

"Perussuomalaisille" tiedoksi, että ns. suomalaiset nimet tulevat melkein kaikki raamatusta ja muutoinkin ulkomailta. Esim. Matti, Lasse, Kalle, Maija ja Minna ovat ulkomaalaisperäisiä kaikki. Jos oikeasti suomalaisen nimen haluatte, niin niitä ovat puolestaan esim. Vihattu, Äijä ja Noita. Että siitä valitsemaan lapsukaiselle sitä suomalaista nimeä.

Muuten, Peace ja Love on parhaat nimiehdotukset vähään aikaan, ellei sitten Villehard. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Tristan
1. Ihanin nimi tytölle? Kirsi
2. Kivoin nimi pojalle? Aulis, Auno

3. ärsyttävä nimi tytöllä? Sari, Pia, Piia, Minna, Tiina, Teija, Liisa, Wilhelmiina
4. entä pojalla? Huugo, Huugu

5. Seuraavat, uudet "muotinimet"; minkä aikakauden nimien veikkaatte tulevan kohta muotiin, vai onko tulossa ihan uusia, ns. uudis- nimiä? Fidelio, Kassandra, Enoc
 
nimiä kaikki
1. tytölle kivoja: Kaisla, Kaisa Riikka, Sini, Armi, Elli, Helli, Riitta, Kerttu, Kirsikka, Hilla, Heljä
2. pojalle kivoja: Paavo, Toivo, Aatto, Eemeli, Eeti, Tapio, Sisu, Elmo, Aaro, Aatos

Kaikki nimet ovat ihan ok, itse en laittais tytölle: Milla, Maija, Tiina, johtuen mielleyhtymistä mitä minulle noista nimistä tulee. Pojalle en antaisi nimiä: Pekka, Erkki, Tarmo, johtuen samasta syystä.

5. Luulen, että seuraavaksi tulee muotiin suurten ikäluokkien nimet: Pirkko, Ritva, Raija, Leena, Sirpa, Seppo, Jarmo, Kalevi, Keijo...muutaman vuoden päästä ehkä...???
 
Armi
Almanakkoja ym selatessani päädyin lopuksi näihin "vanhoihin" nimiin:

Tytöt:

Kreeta Elisa (on vahva nimi ja on särmää)
Veera Elina (-"-)
Henna Maria
Elina Amanda
Anna Sofia
Anne Elisa...Helena...Kristiina

Pojat:
Juhani Tuomas
Jussi Tuomas
Jussi Hannu
Jaakko Antti
Jaakko Tapio
Matias Alpertti
Topias Hermanni
Sakarias Eevertti
Svante Sakarias
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja näin on näreet;8721291:
Kyllä se vaan yleistäen on niin, että esim nimi Janica, Jessica, Marco on nimiä jotka ns teiniäidit antavat lapsilleen kun se on niin ihquu. Nimenomaan tuonsuuntaisissa nimissä. Monicat, Ceciliat ei mielestäni tuohon kategoriaan kuulu vaan ovat vanhoja ja hienoja nimiä.

Ei tarvii alkamaan yleistää! teiniäidit pah, itse olen sellainen ja ihan normaalin nimen annoin pojalleni, koska se must vaan oli niin ihquu!!! ei herra mun repaleet.
 
Iriana
Ennen vanhaan ei papit kirjoittaneet kirkonkirjoihin tavallisia nimiä, vaan väänsivät niistä ruotsalaisperäisen, ehkä siksi kun olivat itse ruotsinkielisiä niin kuin kaikki muutkin virkamiehet ja virkakieli oli ruotsi. Sen takia tuiki tavalinen Johannes oli kirkonkirjoissa Johan. Mari oli Maria. Taavi oli Daniel.

Minunkin isoisän isoisä oli Tahvo. En koskaan kuullut muusta puhuttavankaan, mutta kun teimme pienimuotoista sukututkimusta, siellä olikin Tahvon sijasta Staffan. Joissakin virallisissa papereissa nimi oli muodossa Stefan ja jopa Stepan.

Eli jos laitan poikani nimeksi Staffan, ei siinä mitään uutta ja erikoista ole. Tosin poikani ei ole sen niminen, mutta periaatteessa.
 
VIHAINEN NEELA!!!
Inhokkeja: Neela, Frodo, Anakin....ihmisen täytyy olla aika kypsymätön antaessaan nimen TV-sarjan tai elokuvan henkilön mukaan.

KIVA KIVA! No kai se on sopeuduttava siihen että kaikki ei tykkää samasta nimestä mikä itselleen on suotu... Ois vaan kiva jos noita inhokkeja ei laitettais koska joku voi loukkaantua KUTEN MINÄ!!!!!!!!!!
 
Viimeksi muokattu:
1234567
KIVA KIVA! No kai se on sopeuduttava siihen että kaikki ei tykkää samasta nimestä mikä itselleen on suotu... Ois vaan kiva jos noita inhokkeja ei laitettais koska joku voi loukkaantua KUTEN MINÄ!!!!!!!!!!

Mitä siitä jos joku loukkaantuu? Mitään muuta ei tapahdu kuin, että sinä tai joku muu netin anonyymi selaaja pahoittaa mielensä. Muistat asian muutaman minuutin ajan kunnes olet jo loukkaantunut jostain muusta asiasta kuten elämäntapaloukkaantujilla on tapana.

Oletko miettinyt, että vika olisi sinussa eikä alkuperäisessä kirjoittajassa jos oikeasti itsetuntosi kokee kolauksen siitä, että joku ihminen jota et tunne tai jota et tule koskaan tapaamaan ei pidä nimestäsi?

Kaikkia ei vaan voi aina miellyttää ja jos tiedät loukkaantuvasi helposti älä lue keskustelupalsotoja. Jos et kestä muiden mielipiteitä ongelma on sinun, ei sen joka mielipiteensä on kertonut.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä