Ihanko oikeasti puolivuotiaani on kamalan iso?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jättiläisen äiti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Neuvolan käyrällähän on tilaa normaalin rajoissa. Jos sun kaverin lapset sattuu putoomaan -10% käyrälle ja sun poitsu +10% käyrälle, niin tuleehan siihen kokoeroa. Silti molemmat ovat ihan normaalisti kasvavia lapsia. Mun mielestä sun poiaks ei edes ole kovin iso. ja voi olla, että kasvu hidastuu, kun alkaa liikkumaan ja kiinteitä syömään. Mun lapsilla ainakin on hidastunut. Esikoinen oli 6kk iässä 69cm ja 8105g, mutta 1-vuotiaana vaan 76cm ja 9380g. Kuopus taas on pikkusempi. Oli 6kk iässä 67cm ja 7165g.

Mua kans välillä ärsyttää tää lasten kokojen vertailu kaveripiirissä. Tai ei kaikkien kavereiden kesken, mutta joillekin tuntuu olevan hirveen tärkeetä, että oma lapsi on kovin siro ja pieni ja vertaavat sitten mielellään toisten isompiin lapsiin. Onhan aikuisetkin ihmiset ihan eri kokoisia, mutta en mä nyt sanois, että kaikki lyhyet ja laihat on sen parempia, kun pitkät ja rotevammat.

Noilla mitoilla pituus on aivan himpun verran yli keskikäyrän, paino hieman keskikäyrän alapuolella. Voit itse tarkistaa esim. Kasvukäyrät Että ei tosiaankaan mitenkään iso vauva, hyvin keskikokoinen, ja varmasti juuri sopiva sellaisenaan! ;)

Ehkäpä herättää ihmetystä vain sen takia, jos on keskosena syntynyt niin ihmiset varmasti olettavat näkevänsä pikkuruisen puolivuotiaan, ja sitten lapsi onkin ihan "normaalikokoinen" vauva? Tai ainakin itse olettaisin(keskosista mitään tietämättömänä) että puolessa vuodessa keskonen ei ole vielä ehtinyt ottaa kasvussa kiinni täysiaikaisena syntyneitä..

Alkuperäinen kirjoittaja jättiläisen äiti?;26181837:
Poikani mitat 6kk neuvolassa olivat 70cm ja 8,1kg. Joka paikassa taivastellaan, miten iso lapsi on. Neuvolassa siis ei kauhisteltu, todettiin vain että pitkä hoikka poika, mutta kaikkialla muualla saan kuulla taivastelua. Olen kuitenkin ylpeä, että olen saanut rintamaidolla kasvatettua pojasta näin ison, sillä poika oli pieni keskonen.

Onko muilla näin isoja lapsia? Onko tämä tosiaan niin tavatonta?

Hä? Mun pojalla täsmälleen samat mitat ja keskikokoinen on (käyrällä) - niin pituudeltaan kuin painoltaan.