Ihmettelevä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keskenmeno?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keskenmeno?

Vieras
Minulla on aina ollut säännölliset kuukautiset, kiertona 28-29 päivää, joskus heittänyt ehkä päivällä. Ollaan yritetty lasta kesäkuusta asti. Pillerit lopetin jo vuosia sitten eli kortsun käyttö lopetettiin silloin kesällä. Nyt olivat menkat myöhässä 8 päivää eli kiertona 36!!! Voisiko olla että olisin ollut raskaana mutta se olisi mennyt heti kesken? Tosin testi näytti negaa kp 28 ja kp 30 (haalea nega). Mutta kun mitään muuta syytä en oikein noin pitkälle kierrolle keksi...

Tai sitten jännäsit ja kierto venyi sen vuoksi - niinkin voi käydä. Olen kyllä ymmärtänyt, että alkuraskauden keskenmenot ovat suhteellisen yleisiä, mutten tarkemmin tiedä tai osaa asiasta kertoa.

Toivotaan sitä plussaa nyt tähän kiertoon, eikö vaan ;)

No en kyllä tässä kierrossa edes jännännyt oikeestaan. Eka yrityskierto oli kauheeta jännittämistä, mutta ei enää seuraava.

Kaikista raskauksistahan kesketyy 50-60 %, suurin osa niin ettei nainen edes tajua olleensa raskaana. Voi olla että kuukautiset eivät myöhästy ollenkaan tai sitten myöhästyvät esim. viikon. Suurin osa siis juuri näitä alkuraskauden keskenmenoja.

Niin ja mulle ehti myös tulla raskausoireita; rinnat aristivat, mitä ei ole ollut koskaan ennen, väsymystä, palelua ym...

Nuo oireet ovat ihan normaaleja joka kierron oireita kun ovulaatio on tapahtunut, ainakin suurimmalle osalle. Jos testi ei ole näyttänyt plussaa, ei kannata miettiä keskenmenoa. Se on voinut olla se, tai sitten menkat ovat voineet olla vain myöhässä. Naisen elimistö on herkkä ja kierrot voivat vaihdella. Alitajuntakin on vahva, eli itsekin sitä voi jännittää, vaikka ei edes tietäisi sitä.

Aivan, jos raskaustesti on nega niin siihen ei yleensä tule mitään väriä, viimaa tms. Jos saa haalean viivan esim Aconin tai apteekin omalla testillä niin kyllä se tulos silloin on positiivinen eli olet raskaana!

Siis testi oli (en muista nimeä) sellainen missä tulee - jos ei raskaana ja + jos raskaana.

Niin ja mulla ei kyllä ikinä ole ollut rintojen arkuutta oireena ovulaation ja menkkojen välillä...

Vaikuttaa Clear Bluelta. Se on antanut paljon vääriä haamuja eikä ole muutenkaan herkkä reagoimaan. Suosittelen käyttämään jotain muuta testiä, esim. Apteekin raskaustestiä.

Hormonit on sen verran ihmeellinen asia, että ne voivat tehdä kuukaudesta toiseen erilaisia oireita tai jättää oireilematta kokonaan. Ei mullakaan joka kuukausi tule rintojen arkuutta tai turvotusta. Ei niistä nyt vielä kannata kuvitella olevansa raskaana ja pähkäillä onko mennyt kesken vai ei.
2,5 vuoden yrittämisen jälkeen alkaa olla jo realisti.

En oikein ymmärrä, miksi haluat uskoa kokeneesi ""keskenmenon"". Joka tapauksessa etole ehtinyt iloita alkaneesta raskuadesta, joten sinulla ei ole mitään surtavaa - jos haet jotain ""marttyyrin kruunua"" tyyliin ""oi, olen kokenut keskenmenon, olen tosi surullinen!"" niin onpa naurettavaa. Olisit nyt vain tyytyväinen siitä, että vaikka et raskaaksi ole vielä tullutkaan, niin et ole joutunut keskenmenoakaan kokemaan. Koitapa siirtää ajatuksesi pois koko asiasta ja jatkaa yritystä eteenpäin.

Lähinnä yritän löytää selitystä sille miksi kuukautiset olivat yli viikon myöhässä kun eivät koskaan aikaisemmin ole olleet. Ymmärrän että monilla ihmisillä kierrot heittelee ja varsinkin jos jättää pillerit pois. Itse kuitenkin lopetin pillerit jo 2 vuotta sitten ja edes silloin ei tullut mitään heittoa, aina ollut kp 28-29.

Ja tiedoksi nimimerkille ""mitä väliä?"" ehdimme kyllä jo olla mieheni kanssa varmoja että olen raskaana kun ei tällaisia oireita ja heittoja ole ikinä ollut, olo on tosi surullinen.

Haluaisin vain löytää jonkun selityksen, siksi kysyin täsmääkö kertomani keskenmenoon.

Ovulaatio (ja näin ollen myös kuukautiset) voi ""myöhästyä"" eli siirtyä päivillä-viikoilla monesta syystä. Yleisimpiä lienee stressi, suuret elämänmuutokset, runsas alkoholinkäyttö tms. Eli jos elimistöllä on menossa jokin rasitustila normaalin ovulaation aikaan, voi munasolun irtoaminen lykkääntyä ja näin ollen myös menkat alkavat myöhemmin kuin normaalisti. Myös täysin ovuloimaton kierto venyy pidemmäksi kuin normaali kierto. Näitä sattuu silloin tällöin, vaikka kierto olisi ollut kuinka säännöllinen tahansa.

Kyseessä on toki voinut olla myös varhainen keskenmeno, mutta sitä ei voi oikein millään todeta. Jos asia sinua vaivaa kovasti ja uskot että keskenmenoteoria lohduttaa, niin voithan ajatella että menkat myöhästyivät alkaneen ja keskenmenneen raskauden vuoksi, itseäni kyllä lohduttaisi enemmän tuo toinen vaihtoehto...

hei,
mulla on eräs ystävä joka kivenkovaa uskoo tuohon samaiseen teoriaan ja se on mielestäni todella typerää. Hänelläkin alkoi kuukautiset myöhässä ja olivat sitten kivuliaammat kuin normaalisti. Raskaustesti näytti negaa koko ajan. Olen ihmetellyt tämän ystäväni tarinoita ympäri ystäväpiiriämme, että hän sai keskenmenon vaikka mitään näyttöä ei tämmöisestä ole. On aivan käsittämätöntä, että joku väen vängällä haluaa olla kokenut varhaisen keskenmenon. Mutta näköjään ystäväni ei ole ainut, vaan alkuperäinen kirjoittaja ""toivoo"" samaa.
Ihan käsittämätöntä. Ystäväni tapauksessa selitys löytyy varmastikkin siitä, että he ovat miehensä kanssa yrittäneet lasta jo yli vuoden, niin ehkä tällainen ""keskenmenon"" kokeminen tuo toivoa siihen että lapsia yleinsäkkin saadaan yhdessä. Joten sillä verukkeella voi hyvin kieltäytyä menemästä tutkimuksiin, kun on ollut se yksi ""keskenmenonkin"". Minusta tuo on vaan kovin mautonta, sillä siskoni sai ihan oikean keskenmenon ja se oli todella rankka kokemus hänelle ja koko perhellemme, en millään osaa osoittaa sympatiaa ihmisille joilla alkaa kuukautiset vähän myöhässä ja heti epäillään keskenmenoa. Oikeesti jotain rajaa!!!

Siis mä en nyt todellakaan ymmärrä ihmisten reaktioita viestiini! Tajuan kyllä hyvin että keskenmeno on vakava asia ja varsinkin jos raskaus on jo pidemmällä. Ystäväpiirissäni on ollut keskenmenoja joten kyse ei todellakaan ole siitä etten ymmärtäisi kuinka surullista se on!

Minä en mitenkään toivo keskenmenoa, vaan lähinnä toivon että kuukautisten siirtymisen syy olisi keskenmeno mieluummin kuin kierron heittäminen, tässä on vissi ero! Kierron pituuden muutokset aiheuttavat sen että on vaikea tietää milloin kuukautisten ""pitäisi"" alkaa, mikä taas vaikeuttaa myös ovulaation hahmottamista. Jos kyseessä olisi keskenmeno, niin tietäisin että kierto on silti sama ja että voin kuitenkin tulla raskaaksi.

Alkuperäinen kysymykseni oli siis että voisivatko oireet yms. viitata keskenmenoon.

No, vastataan sitten alkuperäiseen kysymykseen. Periaatteessa oireesi voivat viitata mihin tahansa, mutta on erittäin paljon todennäköisempää, että kiertosi vain heitti (voi heittää kerran tai sitten useamminkin), koska raskaustesti oli negaa.
Menkat ovat siis ilmeisesti nyt jo alkaneet?

Parempaa onnea tulevissa kierroissa.

Ja tosiaan, itse yli vuoden yrittäneenä olen käynyt mainitsemasi oireet lähes joka kierrossa läpi (menkat oikeastaan tosi säännölliset, joskus muutaman päivän heittoja). Eivätkä todellakaan ole olleet keskenmenoja.

Kiertosi todennäköisesti vain heittelee. Oireista ei voi välttämättä päätellä yhtään mitään. Ekassa raskaudessa eka oire oli närästys. Se alkoi varmaan vkolla 6-7. Ei muita oireita.
Toista raskautta odotellessa kehittelin itselleni vaikka mitä oireita. Mutta silloinkaan ei rintoja aristellut. Sitten kun raskaus todella alkoi, ei mitään oireita. Sen vain tiesin ja viimeistään siinä vaiheessa, kun pahoinvointi alkoi vkolla 6.

Voi ihan hyvin olla varhainen keskenmeno, jos testi näytti haaleaa viivaa. Itselläni samanlainen tilanne tässä kierrossa. Parina päivänä raskausoireita, testi näytti haaleaa viivaa ja parin päivän päästä negaa. Menkat alkoivat ajallaan. Eihän sillä väliä ole, kun ei raskaus jatku, mutta onhan se tietysti lohdullista, että ylipäänsä hedelmöitys voi tapahtua. Itselläni yritystä takana reilu 1,5 vuotta.

Kyseessä on alkuraskauden keskenmeno, kun testi näyttää haaleaa PLUSSAA ja sitten menkat alkavatkin ajallaan tai vähän myöhässä. Eli koska olet testannut testillä jossa myös negaan tulee viiva, on testi kertakaikkiaan negatiivinen ja se siitä. Eri asia ovat sellaiset testit joihin ei tule mitään jos ei raskaana ole eli haalea viiva merkitsee plussaa.

Mielestäni on vähän outoa, että ap toivoo mieluummin kyseessä olevan varhainen keskenmeno kun kierron heittely. Jos kiertojen pituus heittelee, on varsin kätevä keino saada selville koska ovuloi: ovulaatiotestit. Niitä saa halvalla osoitteesta kotitestit.com. Minä ainakin olisin masentuneempi jos kokisin alkuraskauden keskenmenon koska silloin voisi olla enemmän syytä epäillä että on jotain vikaa, vaikka nämä alkuraskauden km:t aika tavallisia ovatkin. Nyt katse vaan eteenpäin ja uutta yritystä!

mun mielestä tommoset analyysit keskenmenoista vois jättää lääkäreille. on ihan naurettavaa tehdä kotikonstein analyyseja, että nyt olen varmaan raskaana kun on vähän oireita siihen suuntaan. ensinnäkin mistä tiedätte millaisia ne oireet on jos ette ole koskaan raskaana ollut? esim minulla ei ollut mitään oireita kun tulin raskaaksi. nyt kuulkaa ap ja tämä 1,5 vuotta yrittänyt, on turha yrittää lohduttaa omaa mieltään, että ""saan lapsia"" koska on saanut tämän itse analysoimanne keskenmenon. eiköhän olisi viisainta jättää nuo toteamukset lääkärille? haalea nega on aina nega ja ei se haalea plusskaan kuulemma aina raskautta tarkoita. ei ainakaan kaikilla testeillä. luottakaa vaan siihen ihan oikeeseen plussaan sit joskus. tsemppiä kaikille!

Hei,
aivan pakko kommentoida tätä ketjua. Täällä aina välillä ihmisillä tunteet tuntuvat kuumenevan ja väen vängällä halutaan pahoittaa toisten mieli. Tietysti kaikki näkevät asiat miten näkevät ja kaikille oikeuskin ilmaista mielipiteensä, mutta vähän voisi ajatella, mikä pahoittaa toisen mielen ja mikä ei.

Minusta ap:n kysymys on mitä luonnollisin. Täällä mietitään välillä ihan älyttömiäkin juttuja (esim. pitääkö jalat pitää ylhäällä yhdynnän jälkeen jne.), mutta eikös se juuri ole tämän idea, että täällä voi kysyä ns. tyhmiäkin ilman, että heti leimautuu älypääksi.

Itse keskenmenon kokeneena ja siitä paljon sen jälkeen kuulleena/lukeneena/kokemuksia vaihtaneena näkisin, että on aivan mahdollista, että ap koki aikaisen keskenmenon. Itseasiassa suurin osa naisista saattaa kokea hyvin aikaisen keskenmenon jossakin vaiheessa elämää - tällöin kuukautiset voivat olla päivän pari myöhässä tai enemmänkin. Mutta myöhässä ne voivat tosiaan olla muistakin syistä. Jos oireet ja kierron venyminen ja vielä haalea nega viittaavat alkuraskauden km:ään. Varmaan itse uskoisin noin tuolloin. Mutta mitään varmuuttahan siitä ei valitettavasti saa.

Alkuraskauden km on siis hyvin yleinen, eikä suinkaan sen pohjalta tarvitse epäillä, että olisi jotain vikaa. Päin vastoin se on osoitus, että voi raskautua ja seuraavassa kierrossa on jo paremmat mahdollisuudet.

Toivotaan, että ap sinulla tärppäisi ja tietysti muillakin. Lisäksi kaikille malttia ja lämpimiä ajatuksia!

Eihän sellaista olekaan kuin ""haalea nega"". Nega on nega, mutta voi olla haalea plussa tai esim. viivan paikka. Vaikka eipä sillä tämän keskustelun kannalta niin suurta merkitystä ole.

Alkuraskauden keskenmenoja sattuu todellakin paljon, mutta oikeastaan niissä on kyse enemmänkin kemiallisesta raskaudesta kuin ""oikeasta"" km:stä. Oikea keskenmeno on sitten hieman eri juttu, siinä raskaus on varmistettu muullakin kuin haalealla ja/tai epäselvällä testillä.

Yhteistyössä