Ihminen kertoi olevansa hädässä japyysi rahaa lainaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"koska itsekkin opiskeluaikana näin joskus ihan nälkää, en todellakaan kehdannut tai ei olisi tullut mieleenkään pyytää häneltäkään rahaa lainaa, ei ollenkaan!!!"

Joo, itsekin olen huomannut, että yleensä ne hyväksikäyttäjät juuri onkin niitä rahan pyytäjiä, rehelliset ihmiset harvemmin edes kehtaa pyytää rahaa lainaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mizhni:
Hän käyttää sinua hyväksi. Jotkut ihmiset ovat vain tällaisia, ovat hyviä puhumaan ja hyviä käyttämään hyväntahtoisia ja kilttejä ihmisiä hyödyksi ja hyväksi. Monet ovat häikäilemättömiä, kaverisi on tällainen. Itse laittaisin välit poikki. Ei kaikkia ihmisiä voi ja pystykkään auttamaan. Täällä suomen massa jos on osannut rahaasiansa yms hoitaa hyvin, ei tarvitse nälkää nähdä. TUkeutukoon sukulaisiinsa yms.

Minulta pyysi rahaa kerran eräs kaverini, tiedän kyllä, että hänen vanhemmillaan on kyllä rahaa auttaa häntä, ovat läheisissä väleissä ja vanhemmat ihan hyvissä ammateissa; on omakotitalot kaupungin keskustan liepeiltä yms yms...
minua loukkasi asia, koska itsekkin opiskeluaikana näin joskus ihan nälkää, en todellakaan kehdannut tai ei olisi tullut mieleenkään pyytää häneltäkään rahaa lainaa, ei ollenkaan!!!
en antanut hänelle rahaa ja olen iloinen päätöksestäni.

Ihmisellä pitää olla näkökykyä ja viisautta siinä kenelle rahaa jakelee ja antaa.
Sanotaanhan raamatussakin, että rikkaan ystäviksi tekeytyvät kaikki .
Ei jokaiselle pidä antaa joka pyytää, hän käyttää sinua vain hyväksi.
Lähetät hänelle tylyn tekstarin ja sanot topakasti, että hänen nyt täytyy tulla omillansa toimeen ja sinulta on turha pyytää rahaa, sitä et tule hänelle enää koskaan antamaan. Hyvät elämänjatkot ja pärjäilemiset, hyvästi!

Jos sinä olisit joskus avun tarpeessa ja tarvitsisit rahaa, hän olisi tasan varmasti viimeinen
joka sinua auttaisi, tukisi ja avustaisi.

Tekstisi on vähän turhan tylyä ja mustavalkoista. Kaikki ihmiskohtalot eivät ole samanlaisia ja tällä ihmisellä ei ole turvaverkkoa sosiaalitoimistoa lukuunottamatta. Tämä ihminen ei lisäksi ole edes ystäväni, tuttu vain.

Älkää ihmeessä kieltäytykö auttamasta toisia järjestelmällisesti! Vaikka moni pyrkiikin käyttämään herkkäuskoisia hyväkseen, todellisia avuntarvitsijoita on olemassa. Sossun käsittelyajat voivat olla viikon tai parin pituisia, ja joskus jonkin mutkan vuoksi voi rahantuloa joutua odottamaan kauemminkin. Onko sitten kivaa, jos turvaverkoton ihminen joutuu näkemään nälkää nämä pari viikoa, kun kukaan ei usko ja auta?

Käsillä olevassa tapauksessa ei toki todistettavasti ole tästä kyse. Mutta puhun yleisesti.

Tiedän kyllä varsin hyvin. Mutta ymmärrätkös, mininä kirjoitin sen pohjalta, mitä itse olit henkilöstä kertonut -et siis ollut maininnut pajonkaan, sen mitä luin tuli kyllä todellakin olo, että hän käyttää hyväksi.

Sitä en vain hyväksy, että käytetään hyväksi. Sellainen kuva vain tuosta aloitus tekstistä tuli. Sillä onnenonkijoita on aina liikkeellä ja olemassa. Mutta itseppäs tiedät parhaiten mikä on tilanne. Hätääkärsivät ihmiset ovat sydämmelläni ja minusta on aivan mahtavaa, että suomessa on seurakuntia jotka jakelevat ruokaa yms. vähäosaisille! Itsekkin olen auttanut ja lahjoittanut tavaroita tämmöisille ihmisille. He ovat sydämessäni ja sydämelläni. On ihanaa auttaa ihmisiä jotka apua todella tarvitsevat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen lainannut aiemmin, enkä odotakaan saavani rahaa takaisin. Annoin rahan mielessäni lahjana.

Nyt ihminen pyysi rahaa uudelleen. Tiedän kyllä, että hänellä on vaikeaa ja varmasti tarvitsee rahaa. Tiedän toisaalta myös, että hän ei pystyisi maksamaan tätäkään lainaa takaisin vaikka lupaileekin. En periaatteessa halua enää antaa rahaa, koska olen nähnyt ihmisellä mm. Hulluilta päiviltä ostetun uuden kassin + uusia vaatteita lainan annon jälkeen. Eli henkilö on todistettavasti ennemmin shoppaillut kuin maksanut lainansa takaisin. Toki ostokset olivat vähäarvoisia, mutta silti osoittaa minusta tiettyä luonnetta tehdä noin.

Tarjosin ihmiselle ruokaa, mutta hän pyysi enemmin rahaa johonkin laskuunsa. Kieltäytyykö oikeasti pulassa oleva ihminen ilmaisesta ruoasta (olisin siis mennyt kauppaan ja ostanut kassillisen)? Minusta ei kieltäydy, ja nyt ajattelinkin jatkaa samaa linjaa. Eli ei enää missään tapauksessa rahaa, mutta ruokatarjous pysyköön voimassa. Siis niin, että ostan itse ne ruoat, ja annan, jos ihminen pyytää.

taitaa olla sama tyyppi jonka tunnen. no ei kai, mutta mulla just tollanen kaveri.en lainaa enää rahaa. unohtaa aina maksaa kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
En mäkään antais, vaikka kuinka ajattelisin.

Ylipäätään, jos henkilö x pyytää multa hätäänsä muutamaa euroa annan toki, mutta kun pyytää rahaa että pääsis baariin sisälle tai että olis ostaa tupakka-aski niin silloin mä kyllä mietin toisenkin kerran... siis henkilöltä joka on mulle muutenkin jo velkaa :/

Juu ei kannata edes sitä röökiäkään ostaa.. itse olen niin tiukka että vaadin entiset takaisin sitten saatan harkita asiaa.

Ei, ei rahaa. Eikä tarvitse maksaa hänen laskujaankaan! Olet häntä auttanut ja varmasti on moni muukin. Nyt muut eivät ehkä enää auta ja yrittää sinulta saada tarvitsemansa. Et anna. Ei se ihminen muuten opi! Voi olla, ettei opi ikinä toisilla vain ei tunnu olevan minkäänlaista rahan tajua.

Mulla on pari tuttua, jotka kaiken aikaa elelevät toisten rahoilla, siitä huolimatta, että sossusta saavat rahaa. Yksi on räikeämpi tapaus. Kerran menin hänen luokseen pitkästä matkasta ja pitkästä aikaa kylään. Vein kahvia ja pullaa. Kaveri lupasi tarjota pizzat -ei kun kauppaan! Siis kaupassa ei voinut olla käynyt edellisenä päivänä eikä samana päivänä ennen vierailua, ei.

Kaupassa kaveri keräsi kaikenlaista ostoskoriin - tää on hyvää ja tää. Pyysi minua valitsemaan itse millaista pizzaa ostetaan jne. Sanoin vielä moneen kertaan, ettei tartte tarjota, että voin maksaa itse omat eväät ja ettei tartte ostella mitään kallista, kun tiesin, että aina on vähissä varoissa. Ei, kun nyt hän tarjoo. Kassalla ilmeni, että kaverilla oli rahaa kokonaista 10 € ja ostokset maksoivat pitkälti yli 30 €! Kaveri katsoi minuun vaikeana ja pyysi voisinko maksaa loput. Siinä vaiheessa kieltäydyin maksamasta!

Yhteistyössä