En usko, että kärsimys jalostaa ketään.
Uskon, että kyse on pitkälti synnynnäisestä kapasiteetista ja jotkut (ihan tavalliset ja tavallisessa perheessä kasvavat) 10-vuotiaat ovat viisaampia kuin jotkut 50-vuotiaat.
Ihmisellä joko on "avara sydän ja utelias mieli" tai sitten ei ole.
Ikäväkseni olen havainnut, että harvemmalla on.
Jengi tykkää pitäytyä omissa poteroissaan eikä kykyä minkäänlaiseen objektiivisuuteen tai ymmärrykseen ole, ellei just itelle ole käynyt samalla tavalla (ja silloinkin osa vetää kurjuudesta kilpailun tyyliin "mulla oli asiat vielä huonommin, sä et tiedä vielä mistään mitään").
Omalla kohdallani vaikeudet ovat lähinnä kaataneet maahan ja rampauttaneet ehkä lopullisesti - tai ainakin pitkäksi aikaa.
Ei vielä yks, kaks eikä kolmekaan vastoinkäymistä, mutta jos elämä alkaa olla lähinnä vastoinkäymisten sarja, niin eipä se kyllä jalosta millään tavalla.
Vihainen ja tympeä, katkera ihminen huomasin pahimpina aikoina olevani.
Onneksi asioista on kuitenkin tapana päästä edes jollain tavalla ajan kanssa yli ja näin saada taas sitä samaa rauhaa sisälleen ja ympärilleen, kuin ennen vaikeuksia.
Toki nuo on täysin yksilöllisiä asioita ja on varmasti olemassa ihmisiä jotka "avartuvat" vasta sitten, kun itse kokevat, mutta en usko yleistykseen siitä, että vaikeudet vahvistaisivat.
Monia ne rikkovat ja voi tuntua äärimmäisen kornilta kuulla jotain "vahvimmat meistä on tuhansista sirpaleista tehtyjä" ja "sähän vaan vahvistut"-juttuja.
Ylipäätään mua vähän vituttaa koko vahvuuskulttuuri, kun ei mun mielestä ole erityisen hienoa olla tosi vahva saati sitten vaikeuksissa kovaksi keitetty kyynikko.
Yritän tehdä töitä sen eteen ihan täysillä, etten keittyisi kovaksi vaan olisin hellä ihminen.
Maailmassa on kovuutta (joka usein vahvuudeksi luetaan) ihan liikaa, enemmän tarvitaan pehmeyttä, herkkyyttä ja hellyyttä.
Tää nyt meni jo vähän ohi aiheen, mutta menkööt.
Pointti lienee tuli selväksi eli se, etten usko tasaisen elämän tuottavan "sieluttomia" lampaita ja vaikeuksia kohdanneen jalostuvan viisaaksi.
Jos lapsuudessa jollain on merkitystä tuohon asiaan niin väittäisin sillä olevan, kuinka paljon lapsi saa läheisyyttä, kuinka paljon hänen kanssaan keskustellaan ja mistä keskustellaan.
Toisissa perheissä kasvatetaan lapsista tiedostavampia ja empaattisempia, eikä elämän vakaus ja turvallisuus kauheesti tohon vaikuta.