Ihmistä kohdellaan pituuden, ei iän mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhtä hyvä kuin muutkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yhtä hyvä kuin muutkin

Vieras
Ai vittu kun vituttaa. Olen pienikokoinen laiha 160cm nainen, ~20v, ja mua kohdellaan kuin jotain pikkulasta :/ puhutaan lässyttämällä, tervehditään esimerkiksi niinkin hienon paikan kuin teatterin ovella sanomalla moi, auttamalla joka asiassa mua ikään kuin olisin jotenkin vammainen enkä voisi huolehtia asioistani yms. eikö ihmiset tajua että lyhyt ihminen voi olla ihan yhtä järkevä ja osaava kuin ns. normaalipituinen? Nöyryyttävää joutua kokee tällasta, koen kuitenkin olevani suht aikuinen enkä enää mikään lapsukainen, ihan järkeväkin.

No näinhän ne ihmiset tekkee. Kaupan kassakin hymyilee kuin vähämieliselle, mutta haitanneeko tuo? Mitä harmittomammalta ihminen näyttää, sitä vaarallisempi oikeasti on. Mutta ei kerrota sitä niille. ;)

Mä oon pienikokoinen ja 158 cm pitkä (lue: lyhyt!) ja samaa ikääkin aloittajan kanssa, enkä kyllä ole koskaan ikinä huomannut mitään "pituusrasismia". Kovasti hämmästelen tuntemuksiasi, ettei nyt kuitenkin liittyisi johonkin muuhun kuin pituuteen?

Itsekin olen oikein tyytyväinen pituuteeni, en edes haluaisi olla yhtään pitempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lenna:
Mä oon pienikokoinen ja 158 cm pitkä (lue: lyhyt!) ja samaa ikääkin aloittajan kanssa, enkä kyllä ole koskaan ikinä huomannut mitään "pituusrasismia". Kovasti hämmästelen tuntemuksiasi, ettei nyt kuitenkin liittyisi johonkin muuhun kuin pituuteen?

Itsekin olen oikein tyytyväinen pituuteeni, en edes haluaisi olla yhtään pitempi.

itse olen 163cm ja ainoa joka on senteistäni vääntänyt koskaan negatiivista on 180cm ystäväni jolle taitaa tuo pituus olla liiaksikin..
Tosi monet (varsinkin miehet) on kehunut kuinka sopiva pakkaus olen..).

No kyllähän se ärsyttää jos haluaisi tulla otetuksi ihan tosissaan, mutta kohdellaan sitten jonakin pentuna

Rukoilijasirkka: Miltä sitten näyttää aikuinen (vaikkakin lyhyt) ihminen? Kiinnostaa kovasti! Pitääkö olla ryppyjä ja riippuvat rinnat että käy siitä jo vähän senilisöitymään päin olevasta 40v Hilma-leidistä? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Tohon kohteluun ei vaikuta pelkkä pituus vaan se, jos on nuoren näköinen/oloinen.

Mun siskon kaveri on 145cm ja hoikka,siltä kysytään henkkareitakin ihan joka paikassa,varmaan sitäkin rasittaa se kysely.
Ja se nainen on jo 27v,mutta todella nuoren näköinen

Mä olen 158 pätkä ja tän palstan mukaan jo ikäloppu =)
Mutta muistan kyllä nuorempana, että en tykännyt yhtään, että mua kohdeltiin ihan pentuna. Siihen liittyi varmaan pienuus ja muutenkin lapsekas ulkonäkö. Mua luultiin jopa vauvanryöstäjäksi, ku otin oman vauvani mukaan kaupan edestä...

Nyt mua sit teititellään, vaikka edelleenki oon pieni... Pieni ja vissiin ryppynen =)
No, onneks noi teitittelijät on harvassa. Se teitittely on ärsyttävää :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mämmi:
No kyllähän se ärsyttää jos haluaisi tulla otetuksi ihan tosissaan, mutta kohdellaan sitten jonakin pentuna

Rukoilijasirkka: Miltä sitten näyttää aikuinen (vaikkakin lyhyt) ihminen? Kiinnostaa kovasti! Pitääkö olla ryppyjä ja riippuvat rinnat että käy siitä jo vähän senilisöitymään päin olevasta 40v Hilma-leidistä? :)

En tiiä, sanoppa se. :) Jotkut lyhyet näyttää vanhemmilta, ovat jykevämpiä tai naamasta vanhemman näköisiä. Mutta on se totta, että pituus ja olemus vaikuttaa siihen kohteluun paljon.

160cm mikään lyhyt ole :) Mä oon 148,5cm ja tiedän todella miltä tuntuu olla lyhyt. Toisaalta hyvä puoli siinä on se ettei osaa pitää itseä kovin aikuisena, oon 26v. Lähes aina kysytään papereita ostaessani siideriä, vr tarjoaa lastenjunalippua, lasten kanssa liikkuessani saan törkeitä teiniäiti katseita, kysytään eikö mulla ole keskellä päivää koulua, eikä mua oteta vakavasti aikuisena. Miehet kyllä tykkää :D

Mulla on kanssa yks kaveri, joka on yli 180 cm ja se on ollut ainut kerta, kun on tullut vähän sellainen outo olo omasta pituudestani. Lähinnä tuli sellainen olo, että ihmiset katsovat, että "jaaha, apina ja gorilla kävelevät torilla". :D

Mutta kanssaihmisiltä ei kyllä mitään lässytystä tai muuta tule. Korkeintaan kavereilta sitä, "katos, mitäs kainalokeppi"- kuittailua, sekin ihan pilke silmäkulmassa.

Lisäys: Ja multa tosiaan papereita kysellään usein, mutta olenkin myös ihan beibifeissi. Tupakkaa myydään ilman papereiden esittelyä, mutta ei alkoa. Mistähän sekin muuten johtuu?

Täällä kanssa 158cm hukkapätkä ja niiiin samaa mieltä useimpien kanssa. Näytän ilmeisesti vieläkin nuoremmalta kuin olen (26v). Töissä ovat asiakkaat kyselleet että eihän sulla tyttörukka ole vielä ajokorttiakaan kun niin nuori olet, pyörälläkö tänne tulit. Käydään siis asiakkaiden kotona. Monesti on "auktoriteetti" kadoksissa, jos mennään esim 60v työkaverin kanssa asiakaskäynnille, puhuvat hänelle eikä minulle. Harmi että työkaveri on vasta tullut taloon ja minulla on tästä alasta pidempi kokemus ja pätevyys.... Monet leuat loksahtaneet auki. Alkaahan tähän pikkuhiljaa tosin tottuakin.....

Itse mietin tänään ihan samaa, että miksi ihmisiä kohdellaan eri tavalla pituudesta riippuen. Itse olen reilusti yli 170 pitkä ja jo ala-asteelta lähtien luultiin vanhemmaksi kuin olen. Aina kohdeltiin vanhempana ja kypsempänä vaikka sisältä olikin ihan pentu vielä. "Noin iso tyttö" joutui aina tekemään milloin mitäkin, ihan vain siksi että oli pidempi kuin muut ja mitä lyhyemmät samanikäiset eivät joutuneet koska heitä pidettiin vielä lapsina. Omat vanhemmatkin käyttivät tuota "noin iso tyttö ja tekee tuommoista.." vaikka sama juttu meni isosiskolta olankohautuksella koska hän oli pienempi eikä sen takia ilmeisesti tarvinnut vielä ymmärtää kaikkea.

Ja entäs nyt sitten aikuisena? Pieniä ihmisiä säälitellään enemmän ja isompien pitäisi kestää enemmän. Esim. synnytys.. Päivitellään että sekin kun on niin pienikokoinen ja lapsi sen ja sen kokoinen! Ihan kuin pidemmällä ihmisellä se synnytys ei voisi olla vaikeampi eikä varmaan kipujakaan pitäisi tuntua.. Tai joku leikkaus, vasta kuulin päivittelyä siitä kuin pienikokoinen nainen leikataan, että ai kamala kun niin pieni ihminen aukaistaan kokonaan. Isommalla ihmisellä sama leikkaus ei vissiin tunnu missään?

Omasta mielestä en edes ole kovin pitkä, voin vaan kuvitella miltä 180 tai 190 senttisiltä tuntuu..

Mä en kyllä koskaan ole ajatellut, että mua kohdeltais sen takia itseäni nuorempana, kun oon lyhyt. Nuorempana ajattelin sen johtuvan vain siitä, että näytin nuorelta. Nykyäänkään ei ihan uskota, että minulla on aikuisia lapsia, enkä todellakaan ole ollut mikään teiniäiti! Juuri oli oman lapsen työpaikalla työkaverit kysyneet, että olemmeko mieheni kanssa todella hänen vanhempiaan.

Ikä kun vähän kuitenkin jollaintavalla suhteellista. Nuorena kolmekymppinen tuntuu vanhalta ja taas varmasti sitten kun on 90 niin kuuskymppisetkin tuntuu lapsilta. Joskus kun olin vanhuspuolella työssä, niin juttelin yhden reilu 80v:n kanssa, miksei hän enää käynyt palvelutalolla, kun ennen oli siellä käynyt päivittäin. No hän siihen vastasi, jotta kun siellä ei enää käy kuin nuoria. Lopulta selvisi, että "nuoret" olivat 70v. :)

Aikuisena ei minulla ole ollut noita ongelmia, vaikka olen alle 160 cm.

Mutta esikoisen suhteen olen tapellut, sillä häntä ei harrastuksissa meinata päästää ikäistensä ryhmiin, vaan yritetään laittaa nuorempien ryhmiin, koska hän on liian lyhyt verrattuna muihin. On ollut alle kouluikäisenä 10-20 cm pienempi kuin "normaalit" pienikokoiset ikäisensä, eli vähintään 15 cm pienempi kuin normi-ikäiset ja 30 cm lyhyempi kuin isot.

Mie oon 155cm ja parhaiten pituuden vaikutuksen näkee siinä, että esim. kauppareissulla jos olen neljän muksun kanssa, mummelit herkästi hämmästelevät, että onko ne kaikki mun. Ja sitten tietty todetaan, että mahtaa olla hulinaa, mutta onneksi nuorena jaksaa... Ikää 28v, mutta tuntuu välillä, kuin jotkut pitäs 10 vuotta nuorempana. :D

Olen 152- senttinen ja tyytyväinen 'pituuteeni'. Oma mies tykkää ja samansuuntaista kommenttia olen saanut myös muilta miehiltä, joten mikäs hätä tässä muka olisi? :D

Hei vaan hei!

Täällä olis nainen jolla pituutta 186cm. Korkoja sitä ei paljoa käytellä. Itseni mielestä en paljoa naiselliselta enää näytä vaikkakin muiden mielestä kyllä kun on pelkkää jalkaa.. :D Mut kyllä sitä ihmiset tuijottaa mua ihan tarpeeks ja kaikkee tullaan kyllä kommentoimaan. Tosin papereita ei kyllä oo kyselty vuosiin vaikkakin olen vasta vähän reilu parikymppinen.

Että kyllä sitä "ongelmia" sammallai on pitkilläkin että lyhyillä. :)

Yhteistyössä