Hae Anna.fi-sivustolta

Ihmisten käytöksen ylitulkitseminen

Viestiketju osiossa 'Ihmissuhteet' , käynnistäjänä vierailija, 06.02.2018.

1. vierailija Vierailija

Hei!

Mulla on nyt 25-26 vuotiaana ongelma, että en enää tiedä, milloin joku ihminen on oikeasti ilkeä mua kohtaan, vai onko huumorimielellä vai mitä??

Oon usein saanut ala-arvoista kohtelua lapsuudessa ja yläasteella ja joka puolella, enkä ihan aina oo muiden jalkoihin jäänytkään, eli kyllä osaan pitää puoliani, jos joku ihan kunnolla hyppii silmille.

Mutta nyt on hankalaa olla ihmisten kanssa tekemisissä, kun en oikeasti enää osaa tulkita todellisuutta oikein, kuvittelen helposti, että esim. yleensä mukavan työkaverin kommentti olisikin ilkeilyä ja piikittellyä ja käyn sättimään itseäni, että enkö osaa pitää puoliani ja kaikki ihmiset jyrää mut!

Siis ihan käsittämätöntä. Välillä jopa puolisoni käytös saa minussa aikaan tällaisia reaktioita ja välillä tunnen olevani täysin paska ja kynnysmatto, vaikka syytä ei oikeasti edes olisi!

Olen töissä kerran tai pari sanonutkin vähän tiukemmin, tai ehkä vähän turhan tiukasti joillekin ihmisille, kun musta vaan tuntui, että he hyökkäsivät minua kohtaan. Ja sit ilmeestä kuitenkin näki, että hieman hämmentyivät.

Mulla on päihdetaustaa kuitenkin ja aika rankka sellainen, niin tuostako se kaikki sitten kuitenkin johtuu? Ähhh.
    Ja nyt sit ei ns. normiystäviä tai kavereita ole yhtäkään, onneksi tuolla töissä kuitenkin on paljon hyviä tyyppejä!

Siis en vaan enää tiedä, että mikä on totta ja mikä ei, ilmeisesti.

2. Pipsa Vierailija

Toisaalta ihan terve piirre ettei anna ihmisten kävellä ylitseen. Ei kai se haittaa jos vaikka vähän ylireagoikin, kuulostaa siltä kuin olisit hakemassa rajojasi - ja myös löytämässä niitä. Jos on oma itsensä voi sitä olla välillä kai vähän epävarma – tai piikikäskin.
    Itsesuojeluvaistosta ei liene haittaa jos ei loukkaa muita ? Ainahan voi sitten myös kysyä suoraan mitä joku käytöksellään tarkoitti ...

3. vierailija Vierailija

Kiitos vastauksestasi!

No se on ihan totta, rajoja olen hakenutkin ja niitä hyvin löytänytkin, onneksi.
    Ei ole ihan kaikki menetetty. Mutta nyt täytys löytää sellanen normaali järki päähän, ettei tarvis jokaisessa tilanteessa jäädä miettimään, että oliko siinä jotain vai ei. Onko joku mua vastaan vai ei?

Esimerkiksi tänään töissä menin työkaverin luokse ja sanoin hänelle, että hänen tulisi asentaa yksi hänelle kuuluva homma minun hommani alta pois. Sitten eräs toinen paikalla ollut työkaveri (joka muuten kyllä on ihan mukava ollut minua kohtaan, tervehtii ja autetaan puolin toisin, on vaan hieman omalaatuinen)
    sanoo, että "osaathan sinä sen itsekkin laittaa". Eikä siis mitenkään edes tylyyn äänensävyyn ja tähän vastasin jotain vitsikkäästi, että "eeeihh, en mä tiedä mistä sä edes puhut" jne. tilanne oli vähän humoristinen.

Mutta oliko tossa nyt sit kuitenkin jotain, mistä pitäisi loukkaantua tai ottaa ilkeilynä??

4. vierailija Vierailija

Mulla on kaveri, jonka isä oli alkoholisti, eli lapsuus oli mitä oli. Mutta se on samanlainen, ei kestä yhtään leikinlaskua jonka kohteena hän on. Kokee sen vittuiluna ja välillä tuntuu että sillä ihan napsahtaa päässä, muuttuu aivan toiseksi ihmiseksi siitä suuttuessaan. Olen suositellut hänelle terapiaa, mutta ei kuulemma ole vikaa hänessä, näkee vikaa vain muissa ihmisissä.
    Sulla voi olla päihdetaustan takia aivovaurio eli et kykene hahmottamaan asioita oikein. Käy juttelemassa ammattihenkilöstön kanssa, kun ymmärrät, niin kykenet tekemään asiallekin jotain.

5. Aloittaja Vierailija

Hei ja kiitti sullekin vastauksesta!
    En usko aivovaurioon, sillä mielenterveys on kohentunut niin paljon, siitä mitä se oli, kun kaiken lopetti.

Olen ammattilaisen kanssa jutellutkin ja muutenkin teen kaikkeni itseni eteen, niin näillä mennään. Ja varmaan siksi onkin alkanut sitä järkeä ja onnellisuutta löytymäänkin.
    Tuonkin manitsemani tilanteen onnistuin lopulta tajuamaan ja kyseessä ei ollut ilkeilyä tai mitään.

Mutta uskon kyllä, että vähitellen alan päääsemään täysin kosketuksiin todellisuuden kanssa, kunhan aikaa vielä kuluu! Sentään seurustelu ja työt sujuu ja hyvin sujuukin, niin en onnistunut täysin tuhoamaan itseäni.

6. Näinkin Vierailija

On olemassa teoria neljällä korvalla kuuntelemisesta. Se menee jotenkin näin, että elkääjän paikalla istuva sanoo esim, että liikennevalot näyttävät vihreää. Ajaja voi ottaa sen neutraalisti, että niinpä onkin. Toiseksi hän voi ajatella että vieressä istujalla on kiire. Kolmanneksi hän voi ymmärtää sen siksi kehotukseksi painaa kaasua, ja neljänneksi hän voi ajatella vieressäistujan pitävän itseään parempana ajajana. Variaatioita riittää.
    Kolmannella korvalla kuuntelija ymmärtää helposti sanomiset kehotuksiksi, neljännellä kuunteleva tuntee itsensä helposti huonoksi ja kummastakin voi olla seurauksena ärtyisä vastaus.

7. vierailija Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari